Σερρών Θεολόγος: «Το θαύμα της Αναστάσεως δεν είναι ιδεολογία, ή αφήγημα, αλλά πρόταση ζωής!» (04/05/2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Το θαύμα της Αναστάσεως
δεν είναι ιδεολογία, ή αφήγημα, αλλά πρόταση ζωής!»

04-05-2024

Με την παρουσία πλήθους ευλαβών πιστών τελέσθηκε σήμερα το πρωΐ, Μέγα Σάββατο 4 Μαΐου 2024, η ακολουθία του Εσπερινού και η θ. Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου εντός του ιερού Κουβουκλίου του Επιταφίου στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών.

Ο Σεβ. Ποιμενάρχης της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγος ευχήθηκε πατρικώς στους συμπροσευχομένους πιστούς, που κατέκλισαν από νωρίς το πρωί τον ιερό Μητροπολιτικό Ναό για να εκκλησιασθούν και να μεταλάβουν από το Ποτήριον της Ζωής, ευλογημένη και ψυχοσωτήριο Ανάσταση, σημειώνοντας μεταξύ άλλων και τα εξής: «Έχοντας διαπλεύσει ασφαλώς με την χάρη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού ‘’τό τῆς νηστείας μέγα καί ψυχωφελές πέλαγος’’, αξιωνόμεθα να φθάσουμε στη μεγάλη και χαρμόσυνη εορτή της Αναστάσεως του Κυρίου μας. Όλα θα γεμίσουν με φως. Το φως του αναστάντος Κυρίου μας! Το Πανάγιο Φως, το μέγα θαύμα της πίστεώς μας. Το Φως, που αναβλύζει κατ’ έτος θαυματουργικώς από το ζωηφόρο Μνήμα του αναστάντος Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα και χαρίζεται σε όλους τους πιστούς εις πίστωσιν της λαμπροφόρου Αναστάσεώς Του. Η αγία μας Εκκλησία προσκαλεί όλους μας να εορτάσουμε την θριαμβευτική νίκη του θεανθρώπου Σωτήρος μας κατά του θανάτου, της φθοράς, της αμαρτίας. Ευαγγελιστής και μυσταγωγός μας στη μεγάλη αυτή πνευματική χαρά είναι ο μέγας ουράνιος Αρχιστράτηγος, ο οποίος με λαμπρή φωνή αναφωνεί: ‘’Ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ὧδε’’.

Η Ανάσταση του Κυρίου μας είναι γεγονός που ξεπερνά τα πεπερασμένα όρια της ανθρώπινης λογικής. Είναι ένα θαύμα! Μέγα θαύμα, που φωτίζει και στερεώνει οντολογικώς την ίδια την ύπαρξή μας, αλλά και τον κόσμο ολόκληρο. Το θαύμα της Αναστάσεως του Κυρίου μας δεν είναι ιδέα, ή ιδεολογία, ή αφήγημα, αλλά πρόταση και επιλογή ζωής, της χριστοζωής! Οι άγιοι Απόστολοι πίστεψαν σ’ αυτό το θαύμα και έτσι μπόρεσαν τελικά να το ψηλαφήσουν και με τις αισθήσεις τους και να το κηρύξουν αφόβως στα πέρατα της οικουμένης λέγοντες: ‘’Οὐ δυνάμεθα γάρ ἡμεῖς ἅ εἴδομεν καί ἠκούσαμεν μή λαλεῖν’’ (Πρξ. δ’, 20).

Η πίστη στην Ανάσταση του Κυρίου μας οδηγεί στην μέθεξη του μυστηρίου της νέας εν Χριστώ ζωής. Αυτήν την αθάνατη ζωή και μάλιστα στην πληρότητά της, ο Χριστός την καθιστά μεθεκτή μέσα από τα χαριτοφόρα και ζωογόνα μυστήρια της αγίας Εκκλησίας μας. Η Ανάσταση του Χριστού ανυψώνει, φωτίζει, αγιάζει, αιωνίζει όλη την ζωή του πιστού ανθρώπου, κάνοντας τα πάντα νέα, αγιασμένα, μοσχομυρισμένα με το άρωμα της αθανασίας. Ο αναστάς Κύριός μας Ιησούς Χριστός, ο πρωτουργός της σωτηρίας μας, εκουσίως υπέστη φρικτά βασανιστήρια, εσταυρώθη, ετάφη και διά της θεοπρεπούς Αναστάσεώς Του, εθριάμβευσε και ενίκησε, και όχι μόνο ενίκησε, αλλά και συνέτριψε τον θάνατο, τον αδυσώπητο τύραννο και εχθρό του ανθρωπίνου γένους και τον διάβολο. Τα τρόπαια δε αυτής της νίκης τα εχάρισε στον άνθρωπο. ‘’Μηδείς φοβείσθω θάνατον’’, αναφωνεί το χρυσό στόμα της Εκκλησίας μας, ο θείος Χρυσόστομος, ‘’ἠλευθέρωσε γάρ ἡμᾶς τοῦ Σωτῆρος ὁ θάνατος. Ἀνέστη Χριστός καί νεκρός οὐδείς ἐπί μνήματος! Ἀνέστη Χριστός καί ζωή πολιτεύεται!’’. Ο θάνατος, ο ανίκητος έως τότε εχθρός, μετεβλήθη σε πέρασμα, διάβαση από την παρούσα ζωή στην πραγματική ζωή, στο φως, στην χαρά, στην θεοκοινωνία. Ο θάνατος με την δύναμη του Σωτήρος μας απέβαλλε την πικρή του φύση και μετεβλήθη σε ταπεινό υπηρέτη του ανθρώπου. Ο ίδιος ο αναστάς Κύριος γίνεται για τον καθένα μας το μυστικό και αιώνιο Πάσχα -διάβαση-, από τον θάνατο στη ζωή. Ιδού γιατί σήμερα λαμπροφορούμε. Πανηγυρίζουμε τον θάνατο του θανάτου. Εορτάζουμε την απαρχή της νέας αιωνίου βιοτής. Αυτή η νέα ζωή αναβλύζει από το μυστήριο του Σταυρού του Κυρίου μας και στερεώνεται στο κενό μνημείο του αναστάντος Χριστού.  

Οι πιστοί ζούμε στην Εκκλησία εν Χριστώ Ιησού όλο το φιλάνθρωπο μυστήριο της θείας οικονομίας, βέβαιοι ότι ο αναστάς Κύριος, στον Οποίο δόθηκε ‘’πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καί ἐπί γῆς’’ (Μτθ. 28,18), ελευθερώνει και έμάς από τα δεσμά του Άδου και από έναν βίο χωρίς ουσιαστικό νόημα, σκοπό, προοπτική. Η πανένδοξος Ανάσταση του Κυρίου αποτελεί το θεμέλιο, την απαρχή, την εγγύηση και το θριαμβευτικό προανάκρουσμα και της δικής μας προσωπικής αναστάσεως, της οποίας μέτοχοι καλούμεθα να γίνουμε όλοι.

Μέσα στην αναστάσιμη χαρά, που μας πλησιάζει ας πλατυνθούν σήμερα οι ψυχές μας, ώστε να ζήσουμε την ομορφιά και το μεγαλείο της Αναστάσεως του Κυρίου. Με τον λόγο, την ζωή μας, το συνολικό ήθος μας, ας φυλάξουμε πάντοτε θαλερό το ανέσπερο φως του Χριστού μας στις καρδιές μας, στην κοινωνία μας, στην Πατρίδα, στον κόσμο.

Η ειρήνη, η χαρά, η χάρις και το μέγα έλεος του αναστάντος Κυρίου μας, εύχομαι να νοηματοδοτούν, να φωτίζουν, να αγιάζουν, να χαριτώνουν και να χαρακτηρίζουν διαρκώς την ζωή σας. Χρόνια πολλά, ευλογημένα, αναστάσιμα!».

Ο Σεβασμιώτατος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο μεγάλο θαύμα του Αγίου φωτός, αλλά και με θερμούς λόγους σεβασμού στον Μακαριώτατο Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλο και όλους τους σεπτούς αγιοταφίτες πατέρες, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Η σκέψη μας σήμερα ευρίσκεται ακόμη περισσότερο κοντά στους αδελφούς μας στα άγια Ιεροσόλυμα, με το τάγμα των Σπουδαίων, των ηρωϊκών αυτών φυλάκων του Παναγίου Τάφου, που προστατεύουν με πολλές θυσίες και κινδύνους, ιδίως αυτές τις πολύ δύσκολες ημέρες, τα ιερώτατα και αγιώτατα σεβάσματα της πίστεώς μας, τον φρικτό Γολγοθά, τον Πανάγιο Τάφο, τον πανίερο Ναό της Αναστάσεως, τον πνευματικό ομφαλό της χριστιανικής Οικουμένης, το θεοδέγμον Σπήλαιο της Γεννήσεως στην Βηθλεέμ, το θεομητορικό Μνήμα στην Γεθσημανή κ.α.. Η ολόθερμη προσευχή, το αδιάπτωτο σέβας και η αγάπη μας είναι και σήμερα μαζί με τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλο, τον ιερουργό και μύστη του μεγάλου θαύματος και όλους τους σεπτούς αγιοταφίτες πατέρες, εν αναμονή μάλιστα και του μεγάλου θαύματος του Αγίου φωτός, που αναβλύζει από τον Πανάγιο Τάφο του Σωτήρος Χριστού, του οποίου, ουράνια λάμψη, είθε να φωτίσει τα σκοτάδια αυτού του κόσμου».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Εγκύκλιον Σημείωμα – ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΧΗ ΕΠΙ ΤΗ ΛΑΜΠΡΟΦΟΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΕΙ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΧΗ
ΕΠΙ ΤΗ ΛΑΜΠΡΟΦΟΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΕΙ
ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ
ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

«Οὐκ ἔστιν ὧδε, ἀλλ’ ἠγέρθη» (Λουκ. κδ’, 5-6).

Ἀγαπητοί μου χριστιανοί,

Ἔχοντας διαπλεύσει ἀσφαλῶς μέ τήν χάρη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ «τό τῆς νηστείας μέγα καί ψυχωφελές πέλαγος», ἀξιωνόμεθα σήμερα νά φθάσουμε στή μεγάλη καί χαρμόσυνη νύχτα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας. Ὅλα γέμισαν μέ φῶς. Τό φῶς τοῦ ἀναστάντος Κυρίου μας! Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία προσκαλεῖ ὅλους μας νά ἑορτάσουμε τήν θριαμβευτική νίκη τοῦ θεανθρώπου Σωτῆρος μας κατά τοῦ θανάτου, τῆς φθορᾶς, τῆς ἁμαρτίας. Εὐαγγελιστής καί μυσταγωγός μας στή μεγάλη αὐτή πνευματική χαρά εἶναι ὁ μέγας οὐράνιος Ἀρχιστράτηγος, ὁ ὁποῖος μέ λαμπρή φωνή ἀναφωνεῖ: «Ἠγέρθη, οὐκ ἔστιν ὧδε».

Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας εἶναι γεγονός πού ξεπερνᾶ τά πεπερασμένα ὅρια τῆς ἀνθρώπινης λογικῆς. Εἶναι ἕνα θαῦμα! Μέγα θαῦμα, πού φωτίζει καί στερεώνει ὀντολογικῶς τήν ἴδια τήν ὕπαρξή μας, ἀλλά καί τόν κόσμο ὁλόκληρο. Τό θαῦμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας δέν εἶναι ἰδέα, ἤ ἰδεολογία, ἤ ἀφήγημα, ἀλλά πρόταση καί ἐπιλογή ζωῆς, τῆς χριστοζωῆς! Οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι πίστεψαν σ’ αὐτό τό θαῦμα καί ἔτσι μπόρεσαν τελικά νά τό ψηλαφήσουν καί μέ τίς αἰσθήσεις τους καί νά τό κηρύξουν ἀφόβως στά πέρατα τῆς οἰκουμένης λέγοντες: «Οὐ δυνάμεθα γάρ ἡμεῖς ἅ εἴδομεν καί ἠκούσαμεν μή λαλεῖν» (Πρξ. δ’, 20).

Ἡ πίστη στήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μᾶς ὁδηγεῖ στήν μέθεξη τοῦ μυστηρίου τῆς νέας ἐν Χριστῷ ζωῆς. Αὐτήν τήν ἀθάνατη ζωή καί μάλιστα στήν πληρότητά της ὁ Χριστός τήν καθιστᾶ μεθεκτή μέσα ἀπό τά χαριτοφόρα καί ζωογόνα μυστήρια τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας μας. Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἀνυψώνει, φωτίζει, ἁγιάζει, αἰωνίζει ὅλη τήν ζωή τοῦ πιστοῦ ἀνθρώπου, κάνοντας τά πάντα νέα, ἁγιασμένα, μοσχομυρισμένα μέ τό ἄρωμα τῆς ἀθανασίας. Ὁ ἀναστάς Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, ὁ πρωτουργός τῆς σωτηρίας μας, ἑκουσίως ὑπέστη φρικτά βασανιστήρια, ἐσταυρώθη, ἐτάφη καί διά τῆς θεοπρεποῦς Ἀναστάσεώς Του, ἐθριάμβευσε καί ἐνίκησε, καί ὄχι μόνο ἐνίκησε, ἀλλά καί συνέτριψε τόν θάνατο, τόν ἀδυσώπητο τύραννο καί ἐχθρό τοῦ ἀνθρωπίνου γένους καί τόν διάβολο. Τά τρόπαια δέ αὐτῆς τῆς νίκης τά ἐχάρισε στόν ἄνθρωπο. «Μηδείς φοβείσθω θάνατον», ἀναφωνεῖ τό χρυσό στόμα τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ θεῖος Χρυσόστομος, «ἠλευθέρωσε γάρ ἡμᾶς τοῦ Σωτῆρος ὁ θάνατος. Ἀνέστη Χριστός καί νεκρός οὐδείς ἐπί μνήματος! Ἀνέστη Χριστός καί ζωή πολιτεύεται!». Ὁ θάνατος, ὁ ἀνίκητος ἕως τότε ἐχθρός, μετεβλήθη σέ πέρασμα, διάβαση ἀπό τήν παροῦσα ζωή στήν πραγματική ζωή, στό φῶς, στήν χαρά, στήν θεοκοινωνία. Ὁ ἴδιος ὁ Ἀναστάς Κύριος γίνεται γιά τόν καθένα μας τό μυστικό καί αἰώνιο Πάσχα -διάβαση-, ἀπό τόν θάνατο στή ζωή. Ἰδού γιατί σήμερα λαμπροφοροῦμε. Πανηγυρίζουμε τόν θάνατο τοῦ θανάτου. Ἑορτάζουμε τήν ἀπαρχή τῆς νέας αἰωνίου βιοτῆς. Αὐτή ἡ νέα ζωή ἀναβλύζει ἀπό τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ τοῦ Κυρίου μας καί στερεώνεται στό κενό μνημεῖο τοῦ ἀναστάντος Χριστοῦ.  

Οἱ πιστοί ζοῦμε στήν Ἐκκλησία ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ ὅλο τό φιλάνθρωπο μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας, βέβαιοι ὅτι ὁ Ἀναστάς Κύριος, στόν Ὁποῖο δόθηκε «πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καί ἐπί γῆς» (Μτθ. 28,18), ἐλευθερώνει καί ἐμᾶς ἀπό τά δεσμά τοῦ Ἅδου καί ἀπό ἕναν βίο χωρίς οὐσιαστικό νόημα, σκοπό, προοπτική. Ἡ πανένδοξος Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου ἀποτελεῖ τό θεμέλιο, τήν ἀπαρχή, τήν ἐγγύηση καί τό θριαμβευτικό προανάκρουσμα καί τῆς δικῆς μας προσωπικῆς ἀναστάσεως, τῆς ὁποίας μέτοχοι καλούμεθα νά γίνουμε ὅλοι.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μέσα στήν ἀναστάσιμη χαρά ἄς πλατυνθοῦν σήμερα οἱ ψυχές μας, ὥστε νά ζήσουμε τήν ὀμορφιά καί τό μεγαλεῖο τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου. Μέ τόν λόγο, τήν ζωή μας, τό συνολικό ἦθος μας, ἄς φυλάξουμε πάντοτε θαλερό τό ἀνέσπερο φῶς τοῦ Χριστοῦ μας στίς καρδιές μας, στήν κοινωνία μας, στήν Πατρίδα, στόν κόσμο.

Ἡ εἰρήνη, ἡ χαρά, ἡ χάρις καί τό μέγα ἔλεος τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου μας, εὔχομαι νά νοηματοδοτοῦν, νά φωτίζουν, νά ἁγιάζουν, νά χαριτώνουν καί νά χαρακτηρίζουν διαρκῶς τήν ζωή σας.

Χριστός Ἀνέστη! Ἀληθῶς Ἀνέστη!

Μέ ὅλην τήν ἀγάπη μου καί ἐγκάρδιες ἀναστάσιμες εὐχές.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Σερρών Θεολόγος: «Η νίκη ανήκει στο Φως, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στον Κύριό μας και Σωτήρα του κόσμου Ιησού Χριστό!» (03/05/2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Η νίκη ανήκει στο Φως,
στην Αλήθεια, στη Ζωή, στον Κύριό μας και
Σωτήρα του κόσμου Ιησού Χριστό!»

03-05-2024

Με κατάνυξη, αλλά και ζέουσα προσδοκία της αναστασίμου ελπίδος, τελούνται και στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης, οι ιερές ακολουθίες της αγίας και Μεγάλης Παρασκευής, κατά την οποία η αγία ορθόδοξος Εκκλησία μας, ποιεί ανάμνηση των αγίων και σωτηρίων Παθών καθώς και της θεόσωμης Ταφής και της εις Άδου καθόδου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Συγκεκριμένως, την αγία και Μεγάλη Παρασκευή, 3 Μαΐου 2024, στις 10:00 το πρωΐ, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος χοροστάτησε στην ακολουθία του Εσπερινού της Αποκαθηλώσεως του Κυρίου μας, στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών. Προ της αναγνώσεως του ιερού Ευαγγελίου της Αποκαθηλώσεως, ο Σεβασμιώτατος, στον εμπνευσμένο από το καινοδιαθηκικό ανάγνωσμα του μεγάλου Αποστόλου των εθνών Παύλου: «Ἡμεῖς κηρύσσομεν Χριστόν ἐσταυρωμένον, Ἰουδαίοις μὲν σκάνδαλον, Ἕλλησι δὲ μωρίαν, αὐτοῖς δὲ τοῖς κλητοῖς, Ἰουδαίοις τε καὶ Ἕλλησι, Χριστὸν Θεοῦ δύναμιν καὶ Θεοῦ σοφίαν» (Α’ Κορ. 1, 23-24), λόγο του, ανέφερε μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Μεγάλα, εξαίσια, φοβερά και σωτήρια ιερούργησε σήμερον ο Κύριός μας, αδελφοί μου, επάνω στον Σταυρό. Διά του εκουσίου Πάθους Του, ελευθέρωσε ολόκληρο το ανθρώπινο γένος από το βάρος της ενοχής εκ του προπατορικού αμαρτήματος, κατακρίνοντας την αμαρτία στο θεανδρικό Του πρόσωπο. Το θείο σχέδιο της σωτηρίας του ανθρώπου περιελάμβανε και την εκούσια θυσία του ενανθρωπήσαντος Υιού του Θεού, ο Οποίος ανήλθε επί Σταυρού και υπέστη φρικτό και ταπεινωτικό θάνατο.

Πως όμως ένα όργανο βασανισμού και ατιμώσεως, ένα όργανο θανάτου μπορεί ν’ αποτελεί αιτία καυχήσεως και εγγύηση σωτηρίας; Πως μπορούμε και συναντούμε τη νίκη και την δόξα στη θέα ενός μέσου οδύνης και αισχύνης;

Ο Απόστολος των εθνών Παύλος δίδει την απάντηση, προχωρεί ακόμη περισσότερο και ομολογεί: ‘’Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ’’ (Γαλ. 6, 14).

Αλλά, γιατί ο Σταυρός του Κυρίου είναι σκάνδαλο για τους Ιουδαίους και μωρία για τους Εθνικούς; Ακριβώς, επειδή, οι μεν Ιουδαίοι ανέμεναν έναν κοσμικό άρχοντα και βασιλέα αήττητο, ηγέτη με εξουσία κυριαρχική εφ όλης της γης, οι δε Εθνικοί, με οδηγό τους τον φιλοσοφικό και ορθό λόγο δεν μπορούσαν να κατανοήσουν και να αποδεχθούν έναν Θεό, που αφήνεται στους σταυρωτές του και αποθνήσκει επί του Σταυρού, θυσιαζόμενος για την σωτηρία των ανθρώπων.

Σκανδάλιζε τους Ιουδαίους η σταύρωση του Κυρίου, ως μία αδυναμία. Στους Εθνικούς, από την άλλη, η ιδέα ενός Εσταυρωμένου Σωτήρος της ανθρωπότητος και Λυτρωτού από την αμαρτία, φάνταζε ως μωρία. Ακατανόητη αυτή η θεία κένωσις και συγκατάβασις για τους Ιουδαίους της κάθε εποχής, μη αποδεκτός ο Σταυρός του Κυρίου για τους Εθνικούς του χθες και του σήμερον, για τους υπερφίαλους ορθολογιστές και τους αυτοαναφορικούς τεχνοκράτες του αιώνος τούτου. Τον αποδοκιμάζουν, τον χλευάζουν γιατί τον θεωρούν ως σημείο αδυναμίας του Χριστού.

Γι’ αυτούς τους ανθρώπους, που εγκλωβίζουν την ζωή τους σε μία επιφανειακή και τυποκρατική θρησκευτικότητα, που επιζητούν και χθες και σήμερον, έναν Θεόν εξουσιαστήν και εκδικητικόν, ο Σταυρός αποτελεί σκάνδαλο, παγίδα ακατανόητη και απαράδεκτη για την ιδικήν τους κοσμοθεωρία.

Όμως, ο Θεός, ο Οποίος είναι πατέρας μας στοργικός, θέλει να ζήσουμε όπως Εκείνος, που είναι η ζωή των πάντων. Εκείνος κατήλθε εξ άκρας αγάπης στην ιδική μας ευτέλεια, περπάτησε στην ιδική μας ζωή και στους ιδικούς μας δρόμους, άπλωσε το χέρι Του για να μας ανασύρει μέσα από τον βόρβορο των παθών, να μας ομιλήσει για την αλήθεια, που ελευθερώνει τον άνθρωπο, να μας διδάξει την αγάπη, που φθάνει έως Σταυρού, να μας ανοίξει τον Παράδεισον, να νικήσει τον θάνατον με τον θάνατόν Του, να κατέλθει στον Άδη και να συντρίψει τον το κράτος έχοντα του θανάτου, τον διάβολον και να παραδώσει σ’ εμάς τα τρόπαια αυτής της μοναδικής νίκης. Η φαινομενική ‘’αδυναμία’’ του Χριστού επί του ζωοποιού Σταυρού, είναι η δύναμή Του και η δόξα Του. Αυτός ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μωρία και χλεύη. Δεν αποτελεί για τον Χριστό όργανον ατιμώσεως. Είναι πανένδοξος θρόνος, εύγλωττος άμβωνας, αγιώτατο θυσιαστήριο. Είναι σοφία Θεού και δύναμις. Αυτός ο Σταυρός, ως φως φωτίζει και διαλύει το σκότος της πλάνης, της φθοράς και του θανάτου. Ο Σταυρός του Κυρίου είναι η αφετηρία και της ιδικής μας πνευματικής νίκης. Μίας νίκης, που ανήκει στο Φως, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στον Κύριό μας και Σωτήρα του κόσμου, Ιησού Χριστό!

Στον Σταυρό του Κυρίου βιώνουμε την δύναμη της αγάπης και της ταπεινώσεως, η οποία νικά τον εγωϊσμό και τον θάνατο, ζούμε το μυστήριον της θυσίας και της συγχωρητικότητος, το οποίο καταξιώνει την ανθρώπινη ύπαρξη, ανιχνεύουμε την σώζουσα αλήθεια, την οποία, η Εκκλησία μας διαφυλάσσει δύο χιλιάδες χρόνια τώρα.

Το διά Σταυρού Πάθος του Κυρίου μας υπήρξε λυτρωτικόν για ολόκληρο τον κόσμο. Ο Χριστός ανέρχεται επί του Σταυρού ταπεινούμενος για να νικήσει διά της αληθείας, την ξένη προς την ανθρώπινη φύση αμαρτία, την φθορά και τον θάνατο.

Η παναγία ψυχή Του ενωμένη με την Θεότητα κατήλθε διά του Σταυρού και του θανάτου στον Άδη, όπου και έλαμψε, εντρόπιασε την αμαρτία, εφώτισε τα σκιερά βασίλειά του με το ζωογόνο και άκτιστο Φως, εδέσμευσε τον ισχυρό και ανθρωποκτόνο τύραννο, που επιστεύετο ως θεός διά την αλαζονείαν του, ελευθερώνοντας την ”εν σκότει και σκιά θανάτου” ευρισκομένη ανθρωπότητα από τα δεσμά του διαβόλου και τον φόβο του θανάτου.

Ο θάνατος νικήθηκε οριστικά! Μετά τον εθελούσιο θάνατο και την Ανάσταση του Κυρίου μας έγινε ύπνος, πέρασμα, Πάσχα, διάβαση στην αιωνιότητα, οδός για την πορεία μας στον ουρανό, αρχή μίας καινούριας ατελεύτητης ζωής.

Ας ατενίσουμε, αδελφοί μου, τον Εσταυρωμένο Κύριό μας κι ας ασφαλίσουμε την ζωή μας κάτω από την σκιά του Σταυρού. Ο Σταυρός του Χριστού δεν είναι το τέλος, αλλά κατά τον θείο Παύλο, το προανάκρουσμα της ‘’καινής ημέρας’’ της Αναστάσεως, το κλειδί του Παραδείσου, η χαρά και η ελπίδα της Αναστάσεως. Σταυρός και Ανάστασις αλληλοπεριχωρούνται και αλληλοφωτίζονται. Δια του Σταυρού, χαρά και ζωή ανέτειλε στον κόσμο, μέσα από το μέγα θαύμα της Αναστάσεως!».

Ακολούθως, στις 12:30 το μεσημέρι, στον χώρο έμπροσθεν του ιερού Ναού Ζωοδόχου Πηγής του Β’ Κοιμητηρίου Σερρών, τελέσθηκε η ιερά ακολουθία του Επιταφίου θρήνου, κατά την διάρκεια της οποίας ο χοροστατών Σεβ. κ. Θεολόγος, ανέπεμψε ειδική δέηση υπέρ αναπαύσεως των ψυχών και των εκ της νόσου Covid-19, κεκοιμημένων αδελφών μας, οι οποίοι αναπαύονται στο ως είρηται Κοιμητήριο και ακολούθως πραγματοποιήθηκε η εντός του Κοιμητηρίου λιτάνευση του Επιταφίου.

Στις 3:00 το μεσημέρι, ο Σεβ. κ. Θεολόγος μετέβη στο Α’ Κοιμητήριο Σερρών, όπου επί του ειδικώς διαμορφωμένου υπερώου, πάνω ακριβώς από το οστεοφυλάκιο, μαζί με τον ιερό κλήρο της πόλεως τέλεσαν την ιερά ακολουθία της Αποκαθηλώσεως και έψαλαν τα εγκώμια. Εν συνεχεία, το αποκαθηλωθέν “Σώμα” του Κυρίου μας οδηγήθηκε λιτανευτικώς στο ιερό Βήμα του κοιμητηριακού Ναού και εναποτέθηκε επί της αγίας Τραπέζης.

Στις 7:00 το απόγευμα, ο Σεβ. κ. Θεολόγος θα χοροστατήσει στην ακολουθία του Επιταφίου θρήνου, που θα τελεσθεί στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών. Ακολούθως, στις 9:30 το βράδυ θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη συνάντηση των Επιταφίων των κεντρικών ιερών Ναών της πόλεως των Σερρών, στην πλατεία «Ελευθερίας», όπου η νεανική χορωδία «Serres Voices» θα ψάλει τα εγκώμια του Επιταφίου θρήνου.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Δελτίο τύπου – Πρόγραμμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας (02-05-2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

02-05-2024

Από την Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης ανακοινώνονται τα εξής αναφορικώς με το πρόγραμμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας:

Τήν Μεγάλη Πέμπτη, 2 Μαΐου, τό πρωΐ, ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ. Θεολόγος θά ἱερουργήσει στήν θ. Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Καθεδρικό καί Προσκυνηματικό Ναό Ἁγ. Θεοδώρων Σερρῶν.

Στίς 7:00 τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, ὁ Σεβ. θά χοροστατήσει στήν ἀκολουθία τῶν Ἀχράντων Παθῶν τοῦ Κυρίου μας, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν.

Τήν Μεγάλη Παρασκευή, 3 Μαΐου, ὁ Σεβ. θά χοροστατήσει:

  1. Στίς 10:00 π.μ. στόν Ἑσπερινό τῆς Ἀποκαθηλώσεως, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν.
  2. Στίς 12:30 μ.μ. στήν ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου Θρήνου, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Ναό Ζωοδόχου Πηγῆς Β’ Κοιμητηρίου Σερρῶν.
  3. Στή 1:30 μ.μ. στήν ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου Θρήνου, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Ναό Ἁγ. Αἰκατερίνης Γεν. Νοσοκομείου Σερρῶν.
  4. Στίς 3:00 μ.μ. στήν ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου Θρήνου, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Ναό Ἁγ. Κωνσταντίνου καί Ἑλένης Α’ Κοιμητηρίου Σερρῶν.
  5. Στίς 7:00 μ.μ. στήν ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου Θρήνου, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν. Ἡ συνάντηση τῶν Ἐπιταφίων τῶν κεντρικῶν Ναῶν τῆς πόλεως θά πραγματοποιηθεῖ, ἐφόσον οἱ καιρικές συνθῆκες τό ἐπιτρέψουν, στήν πλατεία «Ἐλευθερίας» Σερρῶν στίς 9:30 μ.μ.

Τό πρωΐ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, 4 Μαΐου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν θεία Λειτουργία τῆς Α’ Ἀναστάσεως, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν.

Στίς 10:45 τό βράδυ τῆς ἴδιας ἡμέρας, ὁ Σεβ. θά ὑποδεχθεῖ στά προπύλαια τοῦ ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν τό Ἅγιον Φῶς, προερχόμενο ἐξ Ἱεροσολύμων καί στήν συνέχεια θά χοροστατήσει στήν ἀκολουθία τῆς Παννυχίδος, στήν τελετή τῆς Ἀναστάσεως καί θά ἱερουργήσει στήν Ἀναστάσιμη θ. Λειτουργία, πού θά τελεσθοῦν στόν ὡς εἴρηται ἱερό Μητροπολιτικό Ναό.

Τήν ἁγία καί Μεγάλη Κυριακή τοῦ Πάσχα, 5 Μαΐου, ὁ Σεβ. θά ἐνδυθεῖ κατά τήν τάξιν τά Ἀρχιερατικά του ἄμφια στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν, ὅπου στίς 11:00 τό πρωΐ θά τελεσθεῖ ἡ ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς Ἀγάπης, κατά τήν διάρκεια τοῦ ὁποίου θά ἀναγνωσθεῖ τό ἱερὸ Εὐαγγέλιο τῆς Ἀναστάσεως σέ πολλές ξένες γλώσσες.

Στίς 7:00 τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, ὁ Σεβ. θά χοροστατήσει στόν Ἑσπερινό τῆς Ἀγάπης, πού θά τελεσθεῖ στήν ἱερά Μονή Τιμ. Προδρόμου Σερρῶν.

Τήν Δευτέρα τῆς Διακαινισίμου, 6 Μαΐου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν θ. Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Ναό Ἁγ. Γεωργίου Νιγρίτης.

Στίς 7:00 τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, ὁ Σεβ. θά χοροστατήσει στόν πανηγυρικό Ἑσπερινό, πού θά τελεσθεῖ στό ἑορτάζον ἱερό Παρεκκλήσιο Ἁγ. Ραφαήλ Νικολάου καὶ Εἰρήνης, πού βρίσκεται στόν ἱερό Ναό Ἁγ. Νικήτα Σερρῶν.

Τήν Τρίτη 7 Μαΐου καί τήν Τετάρτη 8 Μαΐου τῆς Διακαινισίμου, ἡμέρα μνήμης τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου, πανευφήμου Ἀποστόλου καί Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, οὐρανίου προστάτου τῆς πόλεως τῶν Σερρῶν, ἑορτάζει τά σεπτά ὀνομαστήριά του καί ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ. Θεολόγος, ἀλλά καί ἡ μαρτυρική πόλις τῶν Σερρῶν τήν ἐπέτειο διασώσεώς της ἀπό τήν Ὀθωμανική θηριωδία. Ὁ Σεβασμιώτατος μέ τήν εὐκαιρία αὐτή θά χοροστατήσει, τό ἑσπέρας τῆς Τρίτης 7 Μαΐου καί περί ὥρα 7:00 μ. μ., στόν πανηγυρικό πολυαρχιερατικό Ἑσπερινό τῆς ἑορτῆς, στόν ἑορτάζοντα ἱερό Ναό Ἁγ. Ἰωάννου Θεολόγου Σερρῶν, ἐνῶ τήν ἁγιώνυμο ἡμέρα, Τετάρτη 8 Μαΐου, θά ἱερουργήσει στήν πολυαρχιερατική θ. Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν, ὅπου θά τελεσθεῖ καί ἡ δοξολογία γιά τήν διάσωση τῆς πόλεώς μας (8 Μαΐου 1821).

Στίς 8:00 τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, θά πραγματοποιηθεῖ ἑόρτιος ἐκδήλωση στήν αἴθουσα «ΑΣΤΕΡΙΑ» τοῦ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρῶν, ὑπό τόν τίτλο: «Ἀρσένιος Μενεξές, ἄνθος εὐῶδες: Ἀπό τῆς Δοβίστας τά ἀπόκρημνα, στοῦ Ἀϊβαλιοῦ, στῆς Λέσβος τά ἀκρογιάλια…». Ἡ ἐκδήλωση θά περιλαμβάνει θεατρικό δρώμενο σέ σενάριο καί σκηνοθεσία τῆς ἐκπαιδευτικοῦ κ. Θεοδώρας Τζιντζῆ -Βουτσᾶ, μέ κεντρικό ἄξονα ἀναφορᾶς τήν ζωή καί τό φιλανθρωπικό ἔργο τοῦ συντοπίτου μας, Ἀρχιμ. Ἀρσενίου Μενεξέ, Πρωτοσυγκέλλου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κυδωνιῶν τῆς Μ. Ἀσίας, τοῦ ὀρφανοτρόφου (+1923). Τήν ἐκδήλωση θά διανθίσει καλλιτεχνικῶς ἡ Νεανική Χορωδία «Ἀγγέλων Φωνές» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως μας, ὑπό τήν διεύθυνση τῆς χοράρχου κ. Μαρίας Κουβακλῆ.

Τό Μέγα Σάββατο, 4 Μαΐου, στίς 12:00 τό μεσημέρι, στό Ἐπισκοπεῖο Σερρῶν, ὁ Σεβ. θά κάνει γνωστό στά τοπικά μέσα Ἐνημερώσεως τό Μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως