Σερρών Θεολόγος: «Μεγάλη Τεσσαρακοστή: Ο ευπρόσδεκτος καιρός της μετανοίας» (18/03/2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Μεγάλη Τεσσαρακοστή:
Ο ευπρόσδεκτος καιρός της μετανοίας»

18-03-2024

Την «Κυριακή της Τυρινής», 17 Μαρτίου 2024, στις 6:00 το απόγευμα, τελέσθηκε, με Αρχιερατική χοροστασία και εποικοδομητική ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, στον ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών, ο Α’ Κατανυκτικός Εσπερινός της αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, με τους ωραιότατους ύμνους περί νηστείας, μετανοίας, ταπεινοφροσύνης και συγχωρητικότητος, που καλλιεργούν στην ψυχή των ευλαβών χριστιανών το αγωνιστικό φρόνημα και την αγάπη προς τον Νυμφίο Χριστό.

Νωρίς το απόγευμα, είχαν τοποθετηθεί στο κέντρο του ιερού Μητροπολιτικού Ναού, η θαυματουργός αρχαία εικόνα του Κυρίου Παντοκράτορος, προερχομένη από το χωρίο των Στεφανινών της εκκλησιαστικής επαρχίας των Σερρών και χαριτόβρυτα αποτμήματα ιερών λειψάνων, προς προσκύνηση και πνευματική ενίσχυση του μεγάλου πλήθους πιστών, που είχε κυριολεκτικώς κατακλύσει τον Μητροπολιτικό Ναό των Σερρών.

Στην εμπνευσμένη, από το ιδιόμελο των Αποστίχων του Εσπερινού της «Κυριακής της Τυρινής»: «Ἰδού καιρός εὐπρόσδεκτος, ἰδού καιρός μετανοίας. Ἀποθώμεθα τά ἔργα τοῦ σκότους, καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός», λίαν διδακτική ομιλία του, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγος, ανέφερε μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Με την φιλάνθρωπον χάριν του Θεού, ευρισκόμεθα σήμερα, για μία ακόμη φορά, στο κατώφλι της αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αυτή η αγία και λίαν ψυχωφελής περίοδος του εκκλησιαστικού μας χρόνου, μας προετοιμάζει πνευματικώς για την βίωση των μεγάλων και κοσμοσωτηρίων γεγονότων του Σταυρού και της Αναστάσεως του Κυρίου μας. Δικαίως ο ιερός της Εκκλησίας μας υμνογράφος, δανειζόμενος τα θεόπνευστα λόγια του μεγάλου Αποστόλου των Εθνών Παύλου (Β’ Κορ. 6, 2) ονομάζει την Μεγάλη Τεσσαρακοστή ως καιρό ευπρόσδεκτο, τουτέστιν κατάλληλο, δόκιμο, ενδεδειγμένο χρόνο για να βάλουμε μία νέα αρχή στον πνευματικό μας αγώνα. Αυτός ο αγώνας μας έχει στόχο και σκοπό. Την κάθαρση, τον αγιασμό, την ένωσή μας με τον Θεό. Η θεοκοινωνία είναι ένα γεγονός θεανθρώπινο, μία ποιότητα ελευθερίας και αγάπης. Ο Θεός καλεί τον άνθρωπο σε κοινωνία μαζί Του, και ο άνθρωπος ανταποκρίνεται ή όχι σε αυτό το κάλεσμα. Μετά την ενανθρώπηση του Κυρίου μας ο χρόνος της παρούσης ζωής, μοναδικός και εξαιρετικά πολύτιμος για τον καθένα μας, εξαγιάζεται, φωτίζεται και εντάσσεται στο σχέδιο του φιλευσπλάχνου Θεού για την σωτηρία και ακεραιοποίηση του ανθρώπου. Αυτός ο χρόνος, στο σύνολό του, αποτελεί, όμως και στάδιο αγωνισμάτων πνευματικών, καθάρσεως, αγιασμού και προετοιμασίας για την υποδοχή της Ημέρας του Κυρίου. Ο χρόνος αγιάζεται από την ίδια την Εκκλησία μας, η οποία ως το μυστήριο της φανερώσεως και παρουσίας του Θεού στον κόσμο, ιεροποιεί τον χρόνο και τον συνδέει με το μυστήριο της σωτηρίας του ανθρώπου.

Η αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι ο κατ’ εξοχήν ευπρόσδεκτος καιρός, που φωτίζεται και χαρακτηρίζεται από την μεγάλη αρετή της μετανοίας. Ζώντας στον χρόνο της παρούσης ζωής, καλούμεθα να αξιοποιήσουμε τα σωτήρια δώρα της θείας αγάπης στη ζωή μας και διά της θεοδωρήτου μετανοίας να ανανεώσουμε τις βαπτισματικές μας υποσχέσεις, να ασφαλίσουμε τις χαρισματικές δωρεές, που ελάβαμε ως μέλη του Παναγίου Σώματος του Κυρίου μας, της Εκκλησίας, να καθαρισθούμε από τους ρύπους της αμαρτίας, να ελκύσουμε και να μονιμοποιήσουμε στη ζωή μας την σώζουσα και θεραπεύουσα θεία χάρι. Λέγει ο Μέγας της Καισαρείας Ιεράρχης, ο θείος Βασίλειος, χαρακτηριστικώς και τα παρακάτω: ‘’Οὗτος ὁ αἰών τῆς μετανοίας, ἐκεῖνος τῆς ἀνταποδόσεως, οὗτος τῆς ἐργασίας, ἐκεῖνος τῆς μισθαποδοσίας, οὗτος τῆς ὑπομονῆς, ἐκεῖνος τῆς παρακλήσεως’’. Αυτό το πνεύμα και το ήθος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, ως ακένωτη πηγή διδαχής, παρακλήσεως και θεραπείας, διαποτίζει με τα ζωηφόρα νάματά της ολόκληρη τη ζωή μας. Ο Θεός καλεί όλους μας σε κοινωνία μαζί Του. Όμως, οι άνθρωποι φέρουμε μέσα μας την ροπή προς την αμαρτία, τον έτερο νόμο, που αντιστρατεύεται με πείσμα τον Νόμο του Θεού. Το φάρμακο αυτής της θλιβερής ροπής είναι η μετάνοια. Η μετάνοια, ως πνευματικός όρος και ποιότητα ζωής εκφράζει μία εσωτερική μεταστροφή, την αλλαγή του νου και του φρονήματός μας, ενώ η συναφής έκφρασις επιστροφή δηλοποιεί μία πρακτική περισσότερο συμπεριφορά και ενέργεια. Αυτό το γεγονός μας εξηγεί ο θείος υποφήτης της μετανοίας, ο όσιος Ιωάννης ο συγγραφεύς της Κλίμακος, λέγων: ‘’Μετάνοια ἐστίν ἀνάκλησις βαπτίσματος… Μετάνοια ἐστί συνθήκη πρός Θεόν δευτέρου βίου… Μετάνοια ἐστί συνειδότος καθαρισμός’’.

Η μετάνοια είναι για τον χριστιανό μόνιμη στάση ζωής, άθλημα ελευθερίας, θεμέλιο του πνευματικού του αγώνος, μαρτυρία και φανέρωση του ήθους του. Η μετάνοια και η επιστροφή έχουν ένα διπλό στόχο. Πρώτον μεν την απομάκρυνσή μας από την αμαρτία, που ως μία πραγματικότητα, με λογισμούς, λόγους και έργα ενεργουμένη, συνιστά μία θρασύτατη εναντίωση προς το θέλημα του Θεού. Η αμαρτία είναι μία βαρύτατη πνευματική νόσος, που αρρωσταίνει τον άνθρωπο. Ο αγώνας μας πρέπει να είναι συνεχής για να αποτινάξουμε τα έργα του σκότους, τους εμπαθείς λογισμούς, τις εφάμαρτες πράξεις. Δεύτερος στόχος αυτού του αγώνος μας είναι να ενδυθούμε τα όπλα του φωτός, την πανοπλία του πνεύματος. Αυτή η πανοπλία είναι οι χριστιανικές αρετές με τις οποίες, ελκύουμε την θεία χάρι στη ζωή μας. Με τη δύναμη αυτής της θείας χάριτος μπορούμε να κατανικούμε τις μεθοδείες και τα τεχνάσματα του πονηρού. Η αγία μητέρα μας Εκκλησία καλεί όλους μας να ενδυθούμε και πάλιν το θείον ‘’ἔνδυμα’’, τον Χριστόν (Άγ. Συμεών ο νέος θεολόγος), ώστε Εκείνος να κατοικήσει μέσα μας και να μας καταστήσει Χριστοφόρους, θεοφόρους, ναοφόρους (Άγ. Ιγνάτιος Αντιοχείας).

Έφθασε ο καιρός των πνευματικών αγώνων. Η αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Ο ευπρόσδεκτος καιρός, ο καιρός της μετανοίας. Ας τον υποδεχθούμε με χαρά και ας τον αξιοποιήσουμε με αρχοντικό φιλότιμο. Είθε, να μας αξιώσει όλους ο άγιος Θεός, με τις φιλόστοργες πρεσβείες της Υπεραγίας Θεοτόκου, της πνευματικής μας Μητέρας και τις φιλάνθρωπες μεσιτείες όλων των αγίων, ‘’τόν ἀγῶνα τόν καλόν ἀγωνίσασθαι, τόν δρόμον τῆς νηστείας ἐκτελέσαι, τήν πίστιν ἀδιαίρετον τηρῆσαι, τάς κεφαλάς τῶν ἀοράτων δρακόντων συνθλᾶσαι, νικητάς τε τῆς ἁμαρτίας ἀναφανῆναι καί ἀκατακρίτως φθᾶσαι προσκυνῆσαι καί τήν ἁγίαν Ἀνάστασιν’’. Ευλογημένη και σωτήρια αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή!».

Στο τέλος, αναπέμφθηκε από τον Σεβ. κ. Θεολόγο, η συγχωρητική ευχή και πραγματοποιήθηκε, κατά το ιερόν έθος, ο ασπασμός της συγχωρήσεως, πριν την είσοδο στην αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ο οποίος διήρκησε περί τις δυο περίπου ώρες.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Εγκύκλιον Σημείωμα – ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΧΗ ΕΠΙ ΤΗ ΕΙΣΟΔΩ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΝ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΝ 2024

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΧΗ ΕΠΙ ΤΗ ΕΙΣΟΔΩ
ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΝ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΝ

«Ἰδού καιρός εὐσπρόδεκτος, ἰδού καιρός μετανοίας. Ἀποθώ­μεθα τά ἔργα τοῦ σκότους, καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός». (Ἰδιόμελο τῶν Ἀποστίχων Ἑσπερινοῦ Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς).

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μέ τήν φιλάνθρωπον χάριν τοῦ Θεοῦ εὑρισκόμεθα σήμερα γιά μία ἀκόμη φορά στό κατῶφλι τῆς ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Αὐτή ἡ ἁγία περίοδος τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μας χρόνου μᾶς προετοιμάζει πνευμα­τικῶς γιά τήν βίωση τῶν μεγάλων καί κοσμοσωτηρίων γεγονότων τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως του Κυρίου μας. Δικαίως ὁ ἱερός τῆς Ἐκκλη­σίας μας ὑμνογράφος, δανειζόμενος τά θεόπνευστα λόγια τοῦ με­γάλου Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παύλου (Β’ Κορ. 6, 2) ὀνομάζει τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή ὡς καιρό εὐσπρόδεκτο, τουτέστιν κατάλληλο, δόκιμο, ἐνδε­δειγμένο χρόνο γιά νά βάλουμε μία νέα ἀρχή στόν πνευματικό μας ἀγῶ­να. Αὐτός ὁ ἀγῶνας μας ἔχει στόχο καί σκοπό. Τήν ἕνωσή μας μέ τόν Θεό. Ἡ θεοκοινωνία εἶναι ἕνα γεγονός θεανθρώπινο, μία ποιότητα ἐλευθερίας καί ἀγάπης. Ὁ Θεός καλεῖ τόν ἄνθρωπο σέ κοινωνία μαζί Του, καί ὁ ἄν­θρωπος ἀνταποκρίνεται ἤ ὄχι σέ αὐτό τό κάλεσμα. Μετά τήν ἐνανθρώπη­ση τοῦ Κυρίου μας ὁ χρόνος τῆς παρούσης ζωῆς, μοναδικός καί ἐξαιρετικά πολύτιμος γιά τόν καθένα μας, ἐξαγιάζεται, φωτίζεται καί ἐντάσσεται στό σχέδιο τοῦ φιλευσπλάχνου Θεοῦ γιά τήν σωτηρία καί ἀκεραιοποίηση τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτός ὁ χρόνος στό σύνολό του ἀποτελεῖ ὅμως καί στάδιο ἀγωνισμάτων πνευματικῶν, καθάρσεως, ἁγιασμοῦ καί προετοιμασίας γιά τήν ὑποδοχή τῆς Ἡμέρας τοῦ Κυρίου. Ὁ χρόνος ἁγιάζεται ἀπό τήν ἴδια τήν Ἐκκλησία μας, ἡ ὁποῖα ὡς τό μυστήριο τῆς φανερώσεως καί παρουσί­ας τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο, ἱεροποιεῖ τόν χρόνο καί τόν συνδέει μέ τό μυστή­ριο τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου.

Ἡ ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή εἶναι ὁ κατ’ἐξοχήν εὐπρόσδε­κτος καιρός πού φωτίζεται καί χαρακτηρίζεται ἀπό τήν μεγάλη ἀρετή τῆς μετανοίας. Ζώντας στόν χρόνο τῆς χάριτος καλούμεθα νά ἀξιοποιήσουμε τά σωτήρια δῶρα τῆς θείας ἀγάπης στήν ζωή μας καί διά τῆς θεοδωρήτου μετανοίας νά ἀνανεώσουμε τίς βαπτισματικές μας ὑποσχέσεις, νά ἀσφα­λίσουμε τίς χαρισματικές δωρεές πού ἐλάβαμε ὡς μέλη τοῦ Παναγίου Σώ­ματος τοῦ Κυρίου μας, τῆς Ἐκκλησίας, νά καθαρισθοῦμε ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας, νά ἐλκύσουμε καί νά μονιμοποιήσουμε στήν ζωή μας τήν σώζουσα καί θεραπεύουσα θεία χάρι. Λέγει ὁ Μέγας τῆς Καισαρείας Ἱε­ράρχης, ὁ θεῖος Βασίλειος, χαρακτηριστικῶς καί τά παρακάτω: «Οὗτος ὁ αἰών τῆς μετανοίας, ἐκεῖνος τῆς ἀνταποδόσεως, οὗτος τῆς ἐργασίας, ἐκεῖ­νος τῆς μισθαποδοσίας, οὗτος τῆς ὑπομονῆς, ἐκεῖνος τῆς παρακλήσεως». Αὐτό τό πνεῦμα καί τό ἤθος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ὡς ἀκένωτη πηγή διδαχῆς, παρακλήσεως καί θεραπείας διαποτίζει μέ τά ζωηφόρα να­ματά της ὁλόκληρη τήν ζωή μας. Ὁ Θεός καλεῖ ὅλους μας σέ κοινωνία μα­ζί Του. Ὅμως οἱ ἄνθρωποι φέρουμε μέσα μας τήν ροπή πρός τήν ἁμαρτία, τόν ἕτερο νόμο πού ἀντιστρατεύεται μέ πεῖσμα τόν Νόμο τοῦ Θεοῦ. Τό φάρμακο αὐτῆς τῆς θλιβερῆς ροπῆς εἶναι ἡ μετάνοια. Ἡ μετάνοια, ὡς πνευματικός ὅρος καί ποιότητα ζωῆς ἐκφράζει μία ἐσωτερική μεταστρο­φή, τήν ἀλλαγή τοῦ νοῦ καί τοῦ φρονήματός μας, ἐνῶ ἡ συναφής ἔκφρα­σις ἐπιστροφή δηλοποιεῖ μιά πρακτική περισσότερο συμπεριφορά καί ἐνέργεια. Αὐτό τό γεγονός μᾶς ἐξηγεῖ ὁ θεῖος ὑποφήτης τῆς μετανοίας, ὁ ὅσιος Ἰωάννης ὁ συγγραφεύς τῆς Κλίμακος, λέγων: «Μετάνοια ἐστίν ἀνά­κλησις βαπτίσματος… Μετάνοια ἐστί συνθήκη πρός Θεόν δευτέρου βίου… Μετάνοια ἐστί συνειδότος καθαρισμός». Ἡ μετάνοια εἶναι γιά τόν χρι­στιανό μόνιμη στάση ζωῆς, ἄθλημα ἐλευθερίας, θεμέλιο τοῦ πνευματικοῦ του ἀγῶνος, μαρτυρία καί φανέρωση τοῦ ἤθους του. Ἡ μετάνοια καί ἡ ἐ­πιστροφή ἔχουν ἕνα διπλό στόχο. Πρῶτον μέν τήν ἀπομάκρυνσή μας ἀπό τήν ἁμαρτία πού ὡς μία πραγματικότητα, μέ λογισμούς, λόγους καί ἔργα ἐ­νεργουμένη, συνιστᾶ μία θρασύτατη ἐναντίωση πρός τό θέλημα τοῦ Θε­οῦ. Ἡ ἁμαρτία εἶναι μία βαρύτατη πνευματική νόσος πού ἀρρωσταίνει τόν ἄνθρωπο. Ὁ ἀγώνας μας πρέπει νά εἶναι συνεχής γιά νά ἀποτινά­ξουμε τά ἔργα τοῦ σκότους, τούς ἐμπαθεῖς λογισμούς, τίς ἐφάμαρτες πράξεις. Δεύτερος στόχος αὐτοῦ τοῦ ἀγῶνος μας εἶναι νά ἐνδυθοῦμε τά ὅπλα τοῦ φωτός, τήν πανοπλία τοῦ πνεύματος. Αὐτή ἡ πα­νοπλία εἶναι οἱ χριστιανικές ἀρετές μέ τίς ὁποῖες, ἑλκύουμε τήν θεία χάρι στήν ζωή μας. Μέ τήν δύναμη αὐτῆς τῆς θείας χάριτος μποροῦμε νά κα­τανικοῦμε τίς μεθοδεῖες καί τά τεχνάσματα τοῦ πονηροῦ. Ἡ ἁγία μητέρα μας Ἐκκλησία καλεῖ ὅλους μας νά ἐνδυθοῦμε καί πάλιν τό θεῖον «ἔνδυμα», τόν Χριστόν (ἅγιος Συμεών ὁ νέος θεολόγος), ὥστε Ἐκεῖνος νά κατοικήσει μέσα μας καί νά μᾶς καταστήσει Χριστοφόρους, θεοφόρους, ναοφόρους (Ἅγ. Ἰγνάτι­ος Ἀντιοχείας).

Ἀγαπητοί μου χριστιανοί,

Ἔφθασε ὁ καιρός τῶν πνευματικῶν ἀγώνων. Ἡ ἁγία καί μεγάλη Τεσ­σαρακοστή. Ὁ εὐπρόδεκτος καιρός, ὁ καιρός τῆς μετανοίας. Ἄς τόν ὑποδε­χθοῦμε μέ χαρά καί ἄς τόν ἀξιοποιήσουμε μέ ἀρχοντικό φιλότιμο. Εὔχο­μαι νά μᾶς ἀξιώσει ὅλους ὁ ἅγιος Θεός, μέ τίς φιλόστοργες πρεσβεῖες τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς πνευματικῆς μας μητέρας καί τίς φιλάνθρωπες μεσιτεῖες ὅλων τῶν ἁγίων, «τόν ἀγῶνα τόν καλόν ἀγωνίσασθαι, τόν δρό­μον τῆς νηστείας ἐκτελέσαι, τήν πίστιν ἀδιαίρετον τηρῆσαι, τάς κεφαλάς τῶν ἀοράτων δρακόντων συνθλᾶσαι, νικητάς τε τῆς ἁμαρτίας ἀναφανῆ­ναι καί ἀκατακρίτως φθᾶσαι προσκυνῆσαι καί τήν ἁγίαν Ἀνάστασιν». Ὁ Κύριος μετά πάντων ἡμῶν. Ἀμήν.

ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.

Μετ’εὐχῶν πατρικῶν καί πολλῆς ἀγάπης.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Δελτίο τύπου – Πρόγραμμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας (14-03-2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

14-03-2024

Από την Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης ανακοινώνονται τα εξής αναφορικώς με το πρόγραμμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας:

Τό Σάββατο 16 Μαρτίου, στίς 6:00 τό ἀπόγευμα, ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ. Θεολόγος θά χοροστατήσει στόν καθιερωμένο Ἀρχιερατικό Ἑσπερινό μετά θείου κηρύγματος, πού τελεῖται στήν ἀνδρώα Ἱερά Μονή Ἁγ. Παρασκευῆς Σερρῶν. Ὁμιλητής στόν Ἑσπερινό αὐτοῦ τοῦ Σαββάτου θά εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Σεβ., ὁ ὁποῖος και θά κλείσει τόν ἐφετεινό ποιμαντικό καί ἱεραποστολικό κύκλο τῶν Ἀρχιερατικῶν Ἑσπερινῶν μετά θείου κηρύγμα­τος.

Τὴν Κυριακὴ 17 Μαρτίου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν Ἀρχιερατική θ. Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Βασιλείου Κάτω Λευκῶνος Σερρῶν. 

Ἀπό τήν Κυριακή τῆς Τυρινῆς (17 Μαρτίου) καί κάθε Κυριακή τῆς ἁγίας καί μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, στίς 6:00 τό ἀπόγευμα, θά τελεῖται ἡ ἀκολουθία τοῦ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ μέ Ἀρχιερατική χοροστασία σέ διαφορετικό κάθε φορά ἱερό Ναό καί μέ ἐκλεκτό ὁμιλητή, πού θά ἀναπτύσσει θέματα ὀρθοδόξου πνευματικότητος. Ἡ ἀκολουθία αὐτή μέ τούς ὡραιότατους ὕμνους περί νηστείας, μετανοίας καί ταπεινοφροσύνης, καλλιεργεῖ στήν ψυχή τῶν εὐλαβῶν χριστιανῶν τό ἀγωνιστικό φρόνημα καί τήν ἀγάπη πρός τόν Νυμφίο Χριστό.

Ὁμιλητής στόν πρῶτο Κατανυκτικὸ Ἑσπερινὸ τῆς προσεχοῦς Κυριακῆς 17 Μαρτίου πού θά τελεσθεῖ, στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν, θὰ εἶναι ὁ Σέβ. Ποιμενάρχης μας. Ὁ Α’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός τῆς Ἁγίας καί μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ὀνομάζεται καί Ἑσπερινός τῆς «Συγγνώμης», ἐπειδή στό τέλος τῆς ἱερᾶς ἀκολουθίας ἀνταλλάσεται μεταξύ τῶν μελῶν τοῦ πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας ὁ ἀσπασμός τῆς ἀγάπης καί τῆς συγχωρήσεως πρίν τήν εἴσοδο στήν Ἁγία καί μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Τήν Τετάρτη 20 Μαρτίου, στὶς 7:30 τὸ ἀπόγευμα, ὁ Σεβ. θα ἱερουργήσει στὴν ἀκολουθία τῶν Προηγιασμένων Τιμ. Δώρων, πού θά τελεσθεῖ στόν Ἱερό Ναό Κοιμ. Θεοτόκου Σκουτάρεως.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Δελτίο τύπου – Πρόγραμμα Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς 2024

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α
Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς 2024
καί τῆς Δεσποτικῆς ἑορτῆς τῆς θριαμβευτικῆς
εἰσόδου τοῦ Κυρίου εἰς Ἱεροσόλυμα,
ἤτοι
Ἀρχιερατικές Χοροστασίες
σέ Κατανυκτικούς Ἑσπερινούς – Χαιρετισμούς
καί Ἀρχιερατικές Ἱερουργίες σέ Θεῖες Λειτουργίες
Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων, Πανηγύρεων
καί Κυριακῶν Μεγ. Τεσσαρακοστῆς καί τῶν Βαΐων.
(17-3–/28-4-2024)

1. Κυριακή 17-3-2024 (Κυριακή Τυρινῆς).
α. Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Βασιλείου Κάτω Λευκῶνος.
β.Κατανυκτικός Ἑσπερινός (Συγγνώμης) εἰς τόν Ἱερόν Μητρο­πολιτικόν Ναόν Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν. (Ὥρα 6:00’ μ.μ.). Ὁμιλητής: Ὁ Σεβασμιώτατος.

2. Τετάρτη 20-3-2024.
Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Κοιμήσεως Θεοτόκου Σκουτάρεως.

3. Παρασκευή 22-3-2024.
Πανηγυρικός Ἑσπερινός τῶν Ἁγ. Θεοδώρων μετά τῆς Ἀκο-λουθίας τῶν Α’ Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἰς τόν Ἱε­ρόν, Καθεδρικόν καί Προσκυνηματικόν Ναόν Ἁγ. Θεοδώ­ρων Σερρῶν. (Ὥρα 7:00’ μ.μ.).

4. Σάββατον 23-3-2024.
Πανηγυρική πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία εἰς τόν ἑορ­τάζοντα Ἱερόν Καθεδρικόν καί Προσκυνηματικόν Ναόν Ἁγ. Θεοδώρων Σερρῶν.

5. Κυριακή 24-3-2024 (Α’ Κυριακή τῶν Νηστειῶν – Ὀρθοδοξίας).
α) Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Μητροπολιτικόν Ναόν Παμ­μεγίστων Ταξιαρχῶν Σερρῶν. Λιτάνευσις ἱερῶν εἰκόνων.
β) Πανηγυρικός Ἑσπερινός εἰς τόν ἑορτάζοντα Ἱερόν Να­όν Εὐαγγελιστρίας Σερρῶν. (Ὥρα 6:00’ μ.μ.).

6. Δευτέρα 25-3-2024.
α. Θεία Λειτουργία στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Εὐαγγελιστρίας Σερρῶν.
β. Δοξολογία εἰς τόν Ἱερόν Μητροπολιτικόν Ναόν Παμμεγί­στων Ταξιαρχῶν Σερρῶν ἐπί τῇ Ἐθνικῇ Παλιγγενεσίᾳ. (Ὥρα 11:00 π.μ.).

7. Παρασκευή 29-3-2024.
Ἀκολουθία Β’ Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἰς τόν Ἱε­ρόν Ναόν Ἁγίων Ἀναργύρων Νέων Κερδυλίων. (Ὥρα 7:30’μ.μ.).

8. Κυριακή 31-3-2024 (Β’ Κυριακή Νηστειῶν).
α. Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Ἀντωνίου Βαμβακιᾶς.
β) Κατανυκτικός Ἑσπερινός εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Εἰσοδίων Θεο­τόκου Σερρῶν. Ὁμιλητής: Πανοσιολ. Ἀρχιμαν­δρίτης π. Γεράσι­μος Βλατίτσης. (Ὥρα 6:00’ μ.μ.).

9. Παρασκευή 5-4-2024.
Ἀκολουθία τῶν Γ’ Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἰς τόν Ἱε­ρόν Ναόν Ἁγίου Γεωργίου Δάφνης. (Ὥρα 7:30’ μ.μ.).

10. Σάββατο 6-4-2024.
Πανηγυρικός Ἑσπερινός εἰς τόν ἑορτάζοντα Ἱερόν Ναόν Τιμίου Σταυροῦ Σερρῶν. (Ὥρα 6:00 μ.μ.).

11. Κυριακή 7-4-2024 (Κυριακή Γ’ Νηστειῶν – Σταυροπροσκυνήσεως).
α. Θεία Λειτουργία εἰς τόν ἑορτάζοντα Ἱερόν Ναόν Τιμίου Σταυροῦ Σερρῶν.
β. Κατανυκτικός Ἑσπερινός εἰς τόν ἑορ­τάζοντα Ἱερόν Ναόν Τιμίου Σταυροῦ Σερρῶν. Ὁμιλητής: Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτης π. Ἰγνάτιος Μουρτζανός, Πρωτοσύγκελλος Ἱερᾶς Μητροπόλε­ως Λαρίσης καί Τυρνάβου. (Ὥρα 6:30 μ.μ.).

12. Παρασκευή 12-4-2024.
Ἀκολουθία Δ’ Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἰς τόν Ἱε­ρόν Ναόν Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἀηδονοχωρίου. (Ὥρα 7:30’ μ.μ.).

13. Κυριακή 14-4-2024 (Κυριακή Δ’ Νηστειῶν).
α. Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν Εὐκαρπίας.
β. Ὑποδοχή τιμίας Κάρας Ἁγίας Βαρβάρας καί κατανυκτικός Ἑσπερινός εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Ἰωάννου Θεολόγου Σερ­ρῶν. Ὁμιλητής: Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτης π. Εὐσέβιος Σπανός, Ἡγούμενος Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίας Λαύρας. (Ὥρα 6:30 μ.μ.).

14. Τετάρτη 17-4-2024.
Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Ἰωάννου Θεολόγου Σερρῶν.

15. Παρασκευή 19-4-2024.
Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου εἰς τόν Ἱερόν Μητροπολιτι­κόν Ναόν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν Σερρῶν. (Ὥρα 7:00’ μ.μ.).

16. Κυριακή 21-4-2024 (Κυριακή Ε’ Νηστειῶν).
α) Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίων Κωνσταντίνου καί Ἑλένης Βόλου.
β) Κατανυκτικός Ἑσπερινός εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίων Ἀντω­νίου καί Μαρίνης Σερρῶν. Ὁμιλητής: Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτης π. Ἀνδρέας Γκουζούνης. (Ὥρα 6:30’μ.μ.).

17. Δευτέρα 22-4-2024.
Ὑποδοχή ἱεροῦ λειψάνου Ἁγίου Νεκταρίου καί Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Γεωργίου Νιγρίτης. (Ὥρα 6:00’μ.μ.).

18. Σάββατο 27-4-2024 (Ἀνάστασις τοῦ Δικαίου Λαζάρου).
Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Γεωργίου Νιγρίτης.

19. Κυριακή 28-4-2024 (Κυριακή τῶν Βαΐων).
Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Ναόν Ἁγίου Γεωργίου Ἀσπροβάλτας.