Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ πού παροικεῖ στίς Σέρρες σέ καλωσορίζει μέ αἰσθήματα τιμῆς καί ἀγάπης στόν διαδικτυακό της οἶκο, στόν ὁποῖο φιλοξενοῦνται πτυχές τῆς ἱστορικῆς της διαδρομῆς ἀλλά καί τῆς ποιμαντικῆς της διακονίας.
Οἱ νέες τεχνολογίες προσφέρουν στήν ἁγία Ἐκκλησία μας μία ἐπιπλέον δυνατότητα ἀσκήσεως τοῦ πολυποίκιλου πνευματικοῦ της ἔργου μέσα στόν ραγδαίως μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο. Τό διαδίκτυο, μέ ὅλες τίς δυσκολίες καί τούς κινδύνους του, μπορεῖ νά γίνη ἕνα ἰδιαιτέρως χρήσιμο ἐργαλεῖο πίστεως, μορφώσεως, ἐνημερώσεως καί πραγματικῆς ψυχαγωγίας, ὅταν βρίσκεται σέ ὑπεύθυνα χέρια πού γνωρίζουν νά το χειρίζονται μέ μέτρο καί σύνεση.
Γι’αὐτό τόν λόγο γιά τό διαδίκτυο μποροῦν νά ἰσχύσουν ἐπακριβῶς οἱ παρακάτω πάντα ἐπίκαιροι καί παιδαγωγικοί λόγοι τοῦ μεγάλου πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τοῦ ἱεροῦ Βασιλείου:
“Καθάπερ τῆς ροδωνιᾶς τοῦ ἄνθους δρεψάμενοι τάς ἀκάνθας ἐκκλίνομεν, οὕτω καί ἐπί τῶν τοιούτων λόγων (σελίδων, ἰστοχώρων κτλ) ὅσον χρήσιμον καρπωσάμενοι, τό βλαβερόν φυλαξώμεθα.”
Εὐχόμεθα ὁ διαδικτυακός οἶκος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας ὑπό τή σκέπη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, νά σκορπίζει ἀπλώχερα άνά τόν κόσμο τήν εὐωδία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, τῆς ἐλπίδος και τῆς ζωῆς.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος
WebTV
Εγκύκλιοι
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΜΗΝΥΜΑ ΕΠΙ ΤΩ ΝΕΩ ΕΤΕΙ
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Ὁ φιλάνθρωπος Θεός καί Πατέρας μας, ὁ πάνσοφος δημιουργός τοῦ χρόνου καί τοῦ κόσμου, «ὁ καιροὺς καί χρόνους ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ θέμενος» (Πράξ. 1, 7), μᾶς ἀξιώνει νά εἰσέλθουμε σήμερα στό νέο πολιτικό ἔτος 2025. Ὁλοκάρδιος εἶναι ἡ εὐχή ὅλων μας στό νέο χρόνο, πού λειτουργεῖ στήν ζωή μας ὡς ἕνα καινούργιο ξεκίνημα, νά ἀξιοποιήσουμε ἐπωφελῶς ὅλες ἐκεῖνες τίς θεῖες εὐλογίες, πού ἁγιάζουν, ὀμορφαίνουν, νοηματοδοτοῦν, εἰρηνεύουν τήν ζωή μας καί μᾶς ὡριμάζουν πνευματικῶς στόν ἀγώνα μας γιά τήν βίωση τοῦ θελήματος τοῦ ἁγίου Θεοῦ, πού ἀποτελεῖ τό θεμέλιο γιά μία εὐλογημένη ζωή. Ὑποδεχόμεθα σήμερα τήν πρώτη τοῦ νέου ἔτους, ἐφοδιασμένοι μέ τίς ὄμορφες καί τίς δύσκολες ἐμπειρίες τοῦ παρελθόντος, μέ χρηστές ἐλπίδες καί εὐγενῆ ὄνειρα γιά ἕναν καλύτερο, ἀνθρωπινότερο καί εἰρηνικό κόσμο. Κυρίως ὅμως μέ ἐμπιστοσύνη στό ἔλεος καί στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, πού μᾶς χαρίζει τήν παροῦσα ζωή, ὡς στάδιο ἀγῶνος καί προετοιμασίας γιά τήν αἰωνιότητα.
Παγκοσμίως σήμερον παρατηρεῖται μία βαθιά καί πολυεπίπεδη κρίση. Ἡ ἴδια ἡ ἀνθρώπινη ὕπαρξη πάσχει, ἀπαξιώνεται, εὐτελίζεται, ἐργαλιοποιεῖται ὡς αὐτοθαυμαζόμενη καί ἐμπαθής ἀτομικότητα, λογιστική μονάδα καί ἀντικείμενο ἐκμεταλλεύσεως. Ἡ χριστιανική πίστη περιθωριοποιεῖται ἤ καί ὑπονομεύεται. Ἡ ἠθική ὡς ποιότητα ζωῆς ὑποτιμᾶται. Ἀρχές καί ἀξίες ἀσύστολα κατεδαφίζονται. Ἡ κάθε λογῆς τρομοκρατία αὐξάνεται. Οἱ φυσικές καταστροφές καλπάζουν. Τό γοερό κλάμα τῶν ἀθώων θυμάτων τοῦ παραλογισμοῦ τῶν πολέμων φθάνει ἕως οὐρανοῦ. Ἡ φύση καταστρέφεται. Ἡ εἰρήνη θυσιάζεται στό βωμό ἀνομολόγητων συμφερόντων καί νέων γεωπολιτικῶν σχεδιασμῶν. Ἕνα πέπλο ἀνασφάλειας καί φόβου ἔχει καλύψει τήν ἀνθρωπότητα ὅπου γῆς. Ἡ ἀνθρωπότητα ἀναμετρᾶται μέ τά ὅρια καί τίς ἀντοχές της. Τό φρικτό φάντασμα ἑνός πυρηνικοῦ ὀλέθρου πού προετοιμάζει ἡ σκοτισμένη καί αὐτοκαταστροφική ἀνθρώπινη διάνοια πλανᾶται ἀπειλητικῶς πάνω ἀπό ὅλον τόν κόσμο. Αὐτά εἶναι τά ἔργα τῶν ἀνθρώπων χωρίς Θεό! Μέσα σέ αὐτόν τόν παγκόσμιο ὀρυμαγδό ἡ ἁγία Ἐκκλησία μας ἀγωνίζεται νά προσφέρει στόν κατακερματισμένο καί παραπαίοντα κόσμο, πνοή Θεοῦ, ἐλπίδα ζωῆς, ἔργο σωτηρίας, περιβάλλουσα μέ στοργή τόν ὅλο ἄνθρωπο, τόν κάθε ἄνθρωπο, ὄχι μόνο γιά νά τόν βοηθήσει ὑλικά, πνευματικά ἤ ἠθικά, ἀλλά πολύ περισσότερο, γιά νά τοῦ προσφέρει πρόταση ζωῆς, τῆς χριστοζωῆς, ὀδόν ἀναστάσεως καί μία ἄλλη θέαση τῶν πραγμάτων.
Ὁ Κύριός μας παραμένει σταθερά καί ἀμετακίνητα κοντά μας μέ τήν ἀγάπη Του, τήν πρόνοιά Του καί τήν φιλανθρωπία Του. Εἶναι ἀνάμεσά μας ὡς ὁ θεῖος Ἐμμανουήλ καί μοιράζεται τήν ζωή μας, συμπαραστέκεται στόν ἀγώνα μας, θεραπεύει, ἁγιάζει, ἱεροποιεῖ καί φωτίζει τήν ὕπαρξή μας. Ὁ προσανατολισμός τῆς κοινωνίας μας πρός ἕνα ἐλπιδοφόρο μέλλον μπορεῖ νά θεμελιωθεῖ μέ ἀσφάλεια μόνο στό ἔδαφος τῆς πάντοτε ἐπίκαιρης ὀρθοδόξου χριστιανικῆς πίστεως, πού καινοποιεῖ, μεταμορφώνει οὐσιωδῶς ἐκ τῶν ἔσω τόν ἄνθρωπο καί ἀκολούθως ὁλόκληρο τόν κόσμο. Ἄς εἴμαστε βέβαιοι ὅτι ὁ Θεός μᾶς ἀγαπᾶ. Εἶναι Πατέρας μας καί ἐμεῖς παιδιά Του! Γιά ἐμᾶς γεννήθηκε ὡς ἀληθής ἄνθρωπος, ἀδελφός μας κατά πάντα, σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε. Γιά ἐμᾶς θά ξαναέρθει στό τέλος τοῦ χρόνου, κατά τήν Δευτέρα Παρουσία Του, ὥστε «πάντοτε σύν Κυρίῳ ἐσόμεθα». Δέν μᾶς ἐγκαταλείπει ποτέ. Ἄς ἀφήσουμε πίσω μέ τόν παλιό χρόνο τήν ἁμαρτία, τήν ἀστοργία, τήν παρακμή, τούς τρόπους ζωῆς πού μᾶς εὐτελίζουν, τίς ἰδέες πού μᾶς ἀπογοητεύουν, τίς συμπεριφορές πού μᾶς πληγώνουν, τίς ἐπιλογές πού μᾶς φτωχαίνουν. Ἄς ἐργασθοῦμε μέ ὅραμα καί σθένος γιά νά κτίσουμε μέ τήν χάριν τοῦ Θεοῦ, μία νέα ζωή, ξεκινώντας ἀπό ἐμᾶς τούς ἰδίους πρῶτα. Μία ζωή πού θά φωτίζεται ἀπό τήν δυνατή πίστη στό Θεό, τήν μετάνοια καί τήν ἀγάπη στόν συνάνθρωπο. Ἄς διώκεται ὁ Χριστός! Ἄς ὑπονομεύεται ἡ χριστιανική πίστη ὡς πρόταση ζωῆς! Ἄς πολεμοῦν οἱ ἀντίθεες δυνάμεις. Μέ ἐμπιστοσύνη στόν δωρεοδότη Κύριο θά ἀγωνισθοῦμε, θά ἀντέξουμε καί θά νικήσουμε!
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Εὔχομαι πατρικῶς ὁ φιλάνθρωπος Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, νά εὐλογήσει δαψιλῶς τό νέο ἔτος 2025 ἀπό τόν ἀκένωτο πλοῦτο τῆς χάριτός Του, ὥστε νά εἶναι γιά ὅλους μας, τόν ἱερό κλῆρο, τίς μοναστικές ἀδελφότητες, τόν φιλόχριστο λαό τῆς θεοφυλάκτου καί ἐνδόξου ἐπαρχίας μας, ἀλλά καί τήν πατρίδα μας καί τόν κόσμο ὁλόκληρο, ἔτος εὐλογίας, μετανοίας, ἁγιασμοῦ, σωτηρίας, ἀγάπης, εἰρή-νης, ψυχραιμίας, ὑγείας καί προκοπῆς.
Χρόνια Πολλά καί ἁγιασμένα!
Εὐλογημένο καί σωτήριο τό νέο πολιτικόν ἔτος 2025
Μετ’ εὐχῶν ἐγκαρδίων καί ἀγάπης πολλῆς
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος
Δελτία Τύπου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σερρών Θεολόγος: «Μόνο μέσα στην
Εκκλησία υπάρχει με βεβαιότητα η σωτηρία»
18-01-2025
Την ιερά Σύναξη των Αγ. Αθανασίου και Κυρίλλου, Πατριαρχών Αλεξανδρείας, εόρτασε με λαμπρότητα και η Εκκλησία των Σερρών. Το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025, ημέρα κατά την οποία, η αγία Ορθόδοξος Εκκλησία μας τιμά λειτουργικώς την ιερά Σύναξη των δύο αυτών μεγάλων Ιεραρχών της πίστεώς μας, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος ιερούργησε στην πανηγυρική θ. Λειτουργία, που τελέσθηκε στον εορτάζοντα ιερό Ναό Αγ. Αθανασίου Χρυσού.
Ο Σεβ. Ποιμενάρχης της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγος, με λόγο χριστοκεντρικό και επίκαιρο, οικοδόμησε πνευματικώς και ενεθάρυνε τους εκκλησιασθέντες πιστούς, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων, ότι οι σήμερον τιμώμενοι άγιοι Πατέρες, οι πολύφωτοι αστέρες του νοητού στερεώματος της Εκκλησίας, τα μυρίπνοα άνθη του Παραδείσου αγωνίσθησαν έως εσχάτων για να κρατήσουν την άπαξ παραδοθείσαν στην Εκκλησία πίστιν του Χριστού, ανόθευτη και αψεγάδιαστη από την λύμη των αιρετικών διδασκαλιών.
«Μας αξίωσε, αγαπητοί μου αδελφοί, το έλεος του αγίου Θεού, είπε ο Σεβασμιώτατος, να συναχθούμε και πάλιν στο Πανάγιο Όνομά Του, στην ευχαριστιακή αυτή λειτουργική Σύναξη της Εκκλησίας μας, για να τιμήσουμε λειτουργικώς την Σύναξη της αγιολέκτου ξυνωρίδος της Αλεξανδρινής Εκκλησίας, τους μεγίστους Πρωθιεράρχες, Αθανάσιο και Κύριλλο, τους εκκλησιαστικούς άνδρες και απλανείς διδασκάλους της αληθείας του Χριστού, τους προμάχους και υπερασπιστές της πίστεώς μας.
Η αγία μητέρα μας Εκκλησία, ιδιαιτέρως τιμά σήμερον, με ευγνωμοσύνη και πνευματική αγαλλίαση τον προστάτη και έφορο της ευλογημένης αυτής ενορίας, Άγ. Αθανάσιο, ο οποίος έζησε 16 συνολικά χρόνια εξόριστος και εν διωγμώ, σε καιρούς σκληρούς, όπου η πίστις στον Χριστό εδοκιμάζετο από την δριμύτητα της αντιθέου αρειανικής αιρέσεως. Ο μικρός τω δέμας και μέγας κατά το πνευματικό ανάστημα, Αθανάσιος, έθεσε τον εαυτό του στην υπηρεσία της Εκκλησίας, ως ‘’στύλος’’ ακλόνητος ορθοδοξίας και ορθοπραξίας, ομολογώντας με θάρρος, αφόβως και με πνευματική ανδρεία την Ευαγγελική αλήθεια, που σώζει και αγιάζει τον άνθρωπο! Ο μέγας και θεοφόρος Αθανάσιος, έζησε στην μεγάλη πόλη της Αλεξανδρείας τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Ως διάκονος ακόμη, συνοδεύοντας τον Πατριάρχη Αλεξανρείας Αλέξανδρο, στην Νίκαια της Βιθυνίας, το 325 μ.Χ., με ακλόνητη πίστη και θαρραλέα στάση κατενίκησε, μαζί με τους υπολοίπους 318 θεοφόρους Πατέρες τις αιρετικές δοξασίες του ασεβούς Αρείου, εθεολόγησε περί του θεότητος του δευτέρου προσώπου της Αγ. Τριάδος, του Υιού και Λόγου του Θεού, εκήρυξε την ορθότητα των ιερών δογμάτων περί της θείας Ενανθρωπήσεως και συνέβαλε τα μέγιστα στη διατύπωση των επτά πρώτων άρθρων του αγιώτατου Συμβόλου της Πίστεως, από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο».
Σε συνάφεια του λόγου του, ο Σεβασμιώτατος, ετόνισε επίσης, την ανάγκη ενημερώσεως και πνευματικής θωρακίσεως του πεπιστευμένου λαού του Θεού, στις δράσεις των διαφόρων αιρετικών ομάδων. «Θωρακισθείτε πνευματικώς και φυλαχθείτε από τις αιρέσεις!», είπε μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος, καλώντας τους παρευρισκομένους πιστούς σε συναγερμό πνευματικής εγρηγόρσεως, απέναντι σε κάθε ξένη προς την πατροπαράδοτη Ορθόδοξη πίστη και ζωή διδασκαλία και πρακτική, που κάτω από μια ελκυστική επιφάνεια υποκρύπτουν το ψυχοκτόνο δηλητήριο των αιρετικών διδασκαλιών. «Μείνατε, αδελφοί, μέσα στην αγία Ορθόδοξο του Χριστού Εκκλησία, την μία και μόνη Εκκλησία, διότι εκτός Εκκλησίας σωτηρία δεν υπάρχει», σημείωσε χαρακτηριστικώς ο Σεβασμιώτατος.
Σε άλλο σημείο του λόγου του, ο Σεβασμιώτατος εμπνεόμενος από από την Β’ προς Θεσσαλονικείς Επιστολή του Αποστόλου Παύλου: «Τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας, μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται·» (Β’ Θεσ. β’, 7), αναφέρθηκε και στα εξόχως θλιβερά και λίαν ανησυχητικά φαινόμενα απιστίας, αντιθεΐας, αποστασίας από το θέλημα του Θεού, όπως αυτά εκδηλώνονται στον σύγχρονο ταραγμένο κόσμο, σημειώνοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Βλέπουμε, δυστυχώς, να καλλιεργούνται και να προβάλλονται παγκοσμίως, αλλά και στην αποξενωμένη πλέον του χριστιανικού λόγου και ήθους, Ευρώπη, οι συνθήκες εκείνες, που διαφημίζουν έναν τρόπο ζωής χωρίς Θεό, χωρίς αξίες, χωρίς κανόνες και αρχές, χωρίς σεβασμό, χωρίς μέτρο, χωρίς ποιότητα ζωής, χωρίς ομορφιά, χωρίς προοπτική, χωρίς άρωμα Παραδείσου. Αρχές και αξίες, που δίδαξε στον κόσμο η Ελλάδα.
Προβάλλεται, δυστυχώς, συστηματικώς σήμερα, ένας τρόπος ζωής, όπου ο αυτοαναφορικός και εμπαθής άνθρωπος γίνεται αυταξία, είδωλο, κακέκτυπο του ιδίου εαυτού του. Η ασυδοσία ονομάζεται ελευθερία και η ασέβεια βαπτίζεται δικαίωμα έκφρασης. Αναδύεται, σήμερα, από την σκοτεινή άβυσσο των ανθρωπίνων παθών ένας κόσμος, όπου κυριαρχεί η έκπτωση των ηθών, το στυγνό συμφέρον, η υλοφροσύνη, η καταπάτηση των θείων ακόμη και των νόμων της φύσεως, η παραβατικότητα, ο αμοραλισμός, ο μηδενισμός, η ισοπέδωσις των πάντων, η έλλειψις στοιχειώδους σεβασμού. Όλα αυτά δημιουργούν και εμπεδώνουν στην σύγχρονη πραγματικότητα μια βαθιά παρακμή.
Σήμερα, όμως, ο κόσμος έχει τόσο ανάγκη, πρωτίστως από αγιασμένα, ακέραια και ισορροπημένα πρότυπα, που θα φωτίζονται από το Φως του Χριστού, που θα εμπνέονται από ποιότητα και σεβαστικό ήθος, από καθαρή ψυχή και λόγο, από διάθεση ειλικρινούς μετανοίας, ενσυναίσθησης και αλληλοκατανοήσεως. Από τέτοια υγιή πρότυπα έχει ανάγκη η ανθρωπότητα, ιδίως σήμερα. Από τις ύψιστες αρχές της φιλοθεΐας και της φιλανθρωπίας, όπως τις έζησαν και τις εδίδαξαν αυθεντικώς οι άγιοι της πίστεώς μας, οι ουράνιοι άνθρωποι και οι επίγειοι άγγελοι!».
Στο τέλος της ομιλίας του, ο Σεβασμιώτατος χαιρέτισε, με συγκίνηση το ελπιδοφόρο άκουσμα του διαφαινομένου τερματισμού, μετά την επιτευχθείσα συμφωνία των δύο εμπλεκομένων μερών, των πολεμικών συγκρούσεων στο Ισραήλ και την Γάζα. Ο πόλεμος, ετόνισε ο Σεβασμιώτατος, είναι μία πραγματική τραγωδία, αναιρετική του θείου θελήματος και της ανθρωπίνης αξίας. Ευχήθηκε, μάλιστα, με την βοήθεια του Θεού σύντομα να τερματισθεί και ο έτερος οδυνηρότατος πόλεμος στην Ουκρανία, που έχει προκαλέσει μεγάλο πόνο στην περιοχή και δυσπαραμύθητη θλίψη, ιδιαιτέρως στην πανορθόδοξη οικογένειά μας.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σερρών Θεολόγος: «Η Εκκλησία διδάσκει
το ευχαριστιακό ήθος στην ζωή μας»
18-01-2025
Στον εορτάζοντα ιερό Ναό Αγ. Αθανασίου Νιγρίτης, χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2025, παραμονή της εορτής της συνάξεως των εν αγίοις Πατέρων ημών Αθανασίου και Κυρίλλου, Πατριαρχών Αλεξανδρείας.
Ομιλητής στον Εσπερινό της εορτής ήταν ο Αρχιερατικός Επίτροπος Νιγρίτης, αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Κελεμπέκης, ο οποίος, με ωραίο και δυνατό λόγο αναφέρθηκε στις έννοιες της ορθοδοξίας και της ορθοπραξίας σε συνάφεια με τον θαυμαστό βίο του Αγ. Αθανασίου, ο οποίος έζησε σε καιρούς σκληρούς, όπου η πίστις στον Χριστό εδοκιμάζετο από την δριμύτητα της αντιθέου αρειανικής αιρέσεως, θέτοντας τον εαυτό του στην υπηρεσία της Εκκλησίας, ως ‘’στύλος’’ ακλόνητος ορθοδοξίας και ορθοπραξίας, ομολογώντας με θάρρος, αφόβως και με πνευματική ανδρεία τον Χριστό και την ορθή πίστη σ’ Εκείνον.
Προ της απολύσεως της ιεράς ακολουθίας, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγος, κατόπιν ευγενούς παρακλήσεως του Προέδρου κ. Βασιλείου Χατζημιχαηλίδη και των μελών του Συλλόγου Ιεροψαλτών της Εκκλησίας των Σερρών «Ρωμανός ο Μελωδός», ετίμησε τον κ. Αχιλλέα Μικρό, διά τιμητικής πλακέτας, για όσα φιλοθέως και φιλοπόνως, επί μακρά σειρά ετών προσφέρει, στη διακονία του ιερού αναλογίου, ως Πρωτοψάλτης του ιερού Ναού Αγ. Αθανασίου Νιγρίτης.
Ο Σεβασμιώτατος συνεχάρη διά θερμών λόγων τον κ. Χατζημιχαηλίδη και τα λοιπά εκλεκτά μέλη του ιεροψαλτικού Συλλόγου της τοπικής Εκκλησίας, για την αξιέπαινη αυτή πρωτοβουλία, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής: «Χαίρει και συγχαίρει η τοπική μας Εκκλησία, καυχάται και σεμνύνεται εν Κυρίω, για την λαμπρή, σεμνοπρεπή και καρποβριθή εκκλησιαστική διαδρομή του εκλεκτού Της αναστήματος, του καλλικελάδου Πρωτοψάλτου του ιστορικού αυτού Ναού κ. Αχιλλέως Μικρού, ο οποίος διακονεί για 38 και πλέον έτη το ιερό ψαλτήριο, με φόβο Θεού, εκκλησιαστικό ήθος, βαθιά πίστη και ταπεινό φρόνημα.
Η αποψινή προσγινομένη τιμή, προσφέρει, μία αρίστη και πρόσφορη αφορμή σε όλους μας, για να εκφράσουμε εγκάρδιες, συγχαρητήριες ευχές και προσρήσεις στον φιλόμουσο και φιλότιμο διάκονο της ιεροψαλτικής τέχνης και παραδόσεως, για την πολύτιμη και σεμνή προσφορά του στην τοπική μας Εκκλησία, αλλά και μία θαυμάσια ευκαιρία να τονισθεί, ότι η αγία Ορθόδοξος Εκκλησία μας είναι μεταξύ άλλων και διδασκαλείο των θείων αρετών και του ευχαριστιακού ήθους και μάλιστα, σε μία εποχή ανευχαρίστητη, αγνώμονα και στενόκαρδη, που έχει ξεχάσει να λέει το ‘’ευχαριστώ’’».
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος, επικαλέσθηκε πατρικώς την κραταιά προστασία και σκέπη του Αγ. Αθανασίου, στον άγοντα τα ονοματήριά του, Πρόεδρο του Εκκλ. Συμβουλίου του ιερού Ναού Αγ. Αθανασίου Νιγρίτης, αιδεσιμολ. Σταυρ. Οικονόμο π. Αθανάσιο Τσιανακά, που μαζί με τους καλούς του συνεργάτες εργάζεται φιλοτίμως και φιλοπόνως για την πνευματική προκοπή του ευσεβούς λαού της ενορίας.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σερρών Θεολόγος: «Έχουμε Θεόν
φιλάνθρωπον και παντοδύναμον!»
17-01-2025
Με την δέουσα ιεροπρέπεια και εκκλησιαστική λαμπρότητα εορτάσθηκε και στην Εκκλησία των Σερρών η πανσεβάσμιος ιερά μνήμη του οσίου πατρός ημών Αντωνίου του μεγάλου.
Την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2025, αγιώνυμος ημέρα της εορτής του Αγ. Αντωνίου, τελέσθηκε η Αρχιερατική, πανηγυρική θ. Λειτουργία στον εορτάζοντα, ομώνυμο ιερό Ναό της πόλεως των Σερρών, όπου φυλάσσεται, ως πολυτίμητος πνευματικός θησαυρός η άφθαρτος δεξιά χειρ της Αγ. μεγαλομάρτυρος Μαρίνης. Το άφθορο λείψανο της πανευφήμου μάρτυρος, εδωρήθη το έτος 1787, υπό του Μητροπολίτου Βοδενών (Εδέσσης) κυρού Τιμοθέου, στον προαναφερθέντα ιστορικό ιερό Ναό, που μνημονεύεται στην πόλη των Σερρών, από τον 12ο αιώνα μ.Χ. και έκτοτε αποτελεί για την πόλη και την Μητρόπολη των Σερρών, μόνιμο και απτό σημείο αγιασμού, άμισθο ιατρείο ψυχών και σωμάτων, ακένωτο δοχείο, χωρητικό και παρεκτικό της θείας χάριτος.
Ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος με εμπνευσμένο λόγο στο πυκνό εκκλησίασμα, ετόνισε, μεταξύ άλλων και τα εξής: «Η αγία μητέρα μας Ορθόδοξος Εκκλησία τιμά σήμερον λειτουργικώς, με ευγνωμοσύνη και πνευματική αγαλλίαση τον μέγα καθηγητή της ερήμου, Αγ. Αντώνιο, τον υφηγητή της ισαγγέλου μοναχικής πολιτείας, τον εκκλησιαστικό άνδρα και απλανή διδάσκαλο της αληθείας του Χριστού, τον κήρυκα της μετανοίας, τον υπερασπιστή της πίστεως. Έζησε τον 4ο μ.Χ. αιώνα, σε χρόνους δυσκόλους, αλλά και ενδόξους για την Εκκλησία, η Οποία μόλις είχε εξέλθει από την φοβερά δοκιμασία των διωγμών κατά της χριστιανικής πίστεως και μετ’ ολίγον θα εκλυδωνίζετο από την αίρεση του Αρειανισμού.
Ο μέγας Αντώνιος, ως εύχυμος καρπός του δένδρου, που ονομάζεται Εκκλησία, που εφύτευσε ο ίδιος ο Κύριος και Σωτήρας του κόσμου, Ιησούς Χριστός και επότισε με το ζωογόνο Του αίμα, αντέστη με δύναμη και ομολογιακό φρόνημα στην φρικτή αυτή αίρεση, αφήνοντας προς καιρόν τον ησύχιον τρόπον της μοναχικής του ασκήσεως και βιοτής και κατήλθε στην τύρβη της μεγαλουπόλεως Αλεξανδρείας, για να προσφέρει και ο ίδιος την δική του πνευματική συνεισφορά, έτσι ώστε, να λάμψει η αλήθεια και να ανακοπεί η καταστρεπτική πορεία της αρειανικής αιρέσεως, που οδηγούσε τους ανθρώπους στην απώλεια και την πνευματική τελμάτωση. Πίσω από κάθε αίρεση κρύπτεται ο ανθρώπινος εγωϊσμός, ο οποίος θεωρεί ότι το έργο του Χριστού πρέπει να συμπληρωθεί, από την ανθρώπινη σοφία. Ο Δεσπότης, όμως, Χριστός δεν επέλεξε την πεπερασμένη και αυτοαναιρούμενη, πολλές φορές, ανθρώπινη σοφία, για να σώσει τον άνθρωπο, αλλά την ‘’μωρία’’ του Σταυρού, την εσχάτη δηλαδή ταπείνωση, έτσι ώστε, δι’ αυτού του τρόπου, να ταπεινώσει την επηρμένη οφρύν του διαβόλου και να σώσει τον άνθρωπο.
Αυτήν την μεγάλη αλήθεια γνώριζαν οι άγιοι της πίστεώς μας, όπως και ο σήμερον λαμπρώς εορταζόμενος Άγ. Αντώνιος, ο οποίος, συν τοις άλλοις, μας διδάσκει ότι μόνον μέσα στην Εκκλησία, στο Σώμα του Χριστού, παρέχεται η σωτηρία. Αυτή η Εκκλησία, ως το μυστήριο του Χριστού, δύο χιλιάδες χρόνια τώρα, παραμένει ζωντανή, θαλερή, ορθία, δυνατή, αγιάζουσα τους ανθρώπους και την κτίση, αποτελεί την κιβωτό της σωτηρίας μας, το εργαστήριο της αγιοσύνης, τον κρατήρα της ζωής, το νοητό εκείνο θεραπευτήριο στο οποίο εισερχόμεθα βεβαρημένοι, κοπιώντες και πεφορτισμένοι και δια της καθάρσεως και του φωτισμού του νοός, εξερχόμεθα φωτισμένοι, αγιασμένοι, λουσμένοι στο φως του Χριστού. Εκείνη, σώζει τον κόσμο και δεν σώζεται από τον κόσμο, αγιάζει τα σύμπαντα και δεν αγιάζεται από το κτιστό, κατευθύνει προς νομάς σωτηρίους και δεν κατευθύνεται από καμία ανθρώπινη δύναμη και σκοπιμότητα. Και όταν ακόμη φαίνεται στους ανθρώπους ότι ο Χριστός καθεύδει, Εκείνος ενεργεί, αφυπνίζει και σώζει τον άνθρωπο.
Όλα τα έργα της σωτηρίας μας είναι Θεού δωρήματα, καρποί της αγάπης και της φιλοστοργίας Του. Οι άνθρωποι αγωνιζόμεθα πνευματικώς, διότι επιποθούμε την σωτηρία μας, αγωνιζόμεθα για να δηλοποιήσουμε ότι αυτός ο αγώνας είναι η δική μας ελεύθερη συμμετοχή στο γεγονός της σωτηρίας μας, το οποίο, ιερουργείται από τον Κύριο και Σωτήρα μας Ιησού Χριστό, έτσι ώστε, να μην καυχάται κανείς άνθρωπος ότι σώζεται χάριν στην δική του δήθεν αξιοσύνη.
Σωζόμεθα, όχι για τις αρετές και την σοφία μας, αλλά γιατί είμεθα μέλη της Εκκλησίας του Χριστού, σωζόμεθα, όχι γιατί το αξίζουμε ή περισσότερον το δικαιούμεθα, αλλά γιατί μας αγαπά υπεβαλλόντως ο Θεός. Ο πανυπερτέλειος και παντοδύναμος Θεός έγινε άνθρωπος στο θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, Εκείνος σήκωσε επί του Σταυρού τις αμαρτίες όλων των ανθρώπων, που έζησαν, ζουν ή και θα ζήσουν επάνω στην γη, Εκείνος νίκησε την φθορά και τον θάνατο, έτσι ώστε κι εμείς ενωμένοι μαζί Του, μέσα στην Εκκλησία Του, στο θεανθρώπινο Σώμα Του, να νικούμε την αμαρτία και το φρικτό αποτέλεσμά της, τον θάνατο. Η εν Χριστώ σωτηρία μας αποτελεί θεία δωρεά, φανέρωση της πατρικής Του μέριμνας για τα παιδιά Του, εκδήλωση της παντοδυναμίας, σοφίας, δικαιοσύνης και άμετρης αγάπης Του.
Ο ίδιος ο Δεσπότης Χριστός, ο μέγας ιατρός της ανθρωπίνης ασθενείας γίνεται ο Ίδιος και το παντοδύναμο φάρμακο, που μας σώζει από το φαρμάκι της αμαρτίας. Εκείνος είναι ο μόνος αξιόπιστος εγγυητής της σωτηρίας μας. Αυτή ακριβώς η υπαρξιακή μας θεραπεία δεν είναι προϊόν ανάγκης ή φόβου ή ακόμη και αμοιβής, αλλά είναι η ευλογημένη συνέργεια και συλλειτουργία του Θεού με τον άνθρωπο, έργο αγάπης και πίστεως, δώρο και χάρισμα της θείας αγάπης στον άνθρωπο.
Ας εγκαταλείψουμε, αδελφοί, τον αδιέξοδο δρόμο της απελπισίας και της αποστασίας από τον Θεόν. Έχουμε Θεόν φιλάνθρωπον και παντοδύναμον! Γνωρίζουμε τον τρόπο και τον τόπο της σωτηρίας μας, την αγία Ορθόδοξο Εκκλησία μας, έχουμε το φάρμακο, την μετάνοια, που μας καθιστά τέκνα ευλογίας και χάριτος, φώτα μέσα σ’ ένα κόσμο τόσο σκοτεινό και πικρό. Ας παρακαλέσουμε τον Κύριό μας, διά πρεσβειών του σήμερον τιμωμένου Αγ. Αντωνίου και πάντων των αγίων, να μας αγιάζει και να μας οδηγεί από δόξης εις δόξαν, ώστε να γινόμεθα άνθρωποι φωτεινοί, να ωριμάζουμε πνευματικώς, καταθέτοντας το τεκμήριο της εις Χριστόν πίστεως, που είναι το θεμέλιο της ζωής και της σωτηρίας μας. Αμήν!».
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Προσκύνημα στην Κρήτη
Προσκύνημα στην Κύπρο
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ
Περιοδικό Άγιος Νικήτας
Νέες Εκδόσεις
Ενημερωτικά Φυλλάδια
Ορθόδοξη Πνευματικότητα
Τὰ Ἅγια Θεοφάνεια τοῦ
Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
…Τὰ Θεοφάνεια εἶναι ἡ πρώτη δημόσια ἐμφάνιση τοῦ Χριστοῦ. Μετὰ τὴ Γέννησή Του στὴ Βηθλεέμ, ὁ Κύριός μας εἶχε ἀποκαλυφθεῖ σὲ μερικοὺς προνομιούχους. Σήμερα ὅμως, ὅλοι ὅσοι περικύκλωναν τὸν Ἰωάννη, δηλαδὴ οἱ μαθητές του, καὶ ὅλο τὸ πλῆθος ποὺ εἶχε κατεβεῖ στὴν ὄχθη τοῦ Ἰορδάνη, γίνονται μάρτυρες μιᾶς πολὺ ἐπισημότερης φανέρωσης τοῦ Ἰησοῦ.
Σὲ τί συνίσταται αὐτὴ ἡ φανέρωση; Ἔχει δύο πτυχές. Ἀφ’ ἑνὸς ὑπάρχει ἡ πτυχὴ τῆς ταπεινώσεως στὴν ὁποία ὑπόκειται ὁ Κύριος, καὶ ἡ ὁποία ἀντιπροσωπεύεται ἀπὸ τὸ βάπτισμα. Ἀφ’ ἑτέρου, ἡ πτυχὴ τῆς δόξας, ἡ ὁποία ἀντιπροσωπεύεται ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη μαρτυρία ποὺ ὁ Πρόδρομος δίνει γιὰ τὸν Ἰησοῦ καί, σ’ ἕνα ἐπίπεδο ἀπείρως ἀνώτερο, ἡ θεία μαρτυρία ποὺ ὁ Πατὴρ καὶ τὸ Πνεῦμα παρέχουν γιὰ τὸν Υἱό.
Θὰ ἐξετάσουμε ἀπὸ κοντὰ καὶ τὶς δύο πτυχές· πρῶτα ὅμως ἂς κρατήσουμε τοῦτο: κάθε φανέρωση τοῦ Χριστοῦ, τόσο μέσα στὴν Ἱστορία ὅσο καὶ στὴν ἐσωτερικὴ ζωὴ κάθε ἀνθρώπου, εἶναι φανέρωση δόξας καὶ ταπεινώσεως ταυτοχρόνως. Ὅποιος διαχωρίζει αὐτὲς τὶς δύο πτυχὲς τοῦ Χριστοῦ, κάνει σφάλμα ποὺ διαστρεβλώνει ὅλη τὴν πνευματικὴ ζωή. Δὲν μπορῶ νὰ πλησιάσω τὸν δοξασμένο Χριστὸ χωρὶς τὴν ἴδια στιγμὴ νὰ πλησιάσω τὸν ταπεινωμένο Χριστό, οὔτε νὰ πλησιάσω τὸν Χριστὸ στὴν ταπείνωση Τοῦ χωρὶς τὴ δόξα Του. Ἂν ἐπιθυμῶ νὰ φανερωθεῖ μέσα μου, μέσα στὴ ζωή μου, αὐτὸ δὲν μπορεῖ νὰ γίνει παρὰ μόνον ἂν ἀγκαλιάσω Αὐτὸν ποὺ ὁ ἱερὸς Αὐγουστίνος μὲ θερμὴ ἀφοσίωση ὀνόμαζε ὁ ταπεινὸς Χριστὸς καὶ ἂν μὲ τὸ ἴδιο σκίρτημα λατρεύσω Ἐκεῖνον ποὺ εἶναι Θεός, Βασιλεὺς καὶ Νικητής. Νὰ τὸ πρῶτο δίδαγμα τῶν Θεοφανείων.
Ἡ ταπείνωση τῶν Θεοφανείων συνίσταται στὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Χριστὸς ὑποβάλλει τὸν ἑαυτό Του στὸ βάπτισμα τοῦ Ἰωάννου ποὺ εἶναι βάπτισμα μετανοίας. Ἐκεῖνος κατ’ ἀρχὴν ἀρνεῖται, ἀλλὰ ὁ Ἰησοῦς ἐπιμένει: «Ἄφες ἄρτι· οὕτω γὰρ πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνην». (Ματθ. 3:13-15). Χωρὶς ἀμφιβολία, ὁ Χριστὸς δὲν εἶχε ἀνάγκη ἀπὸ κανένα ἐξαγνισμὸ ἐκ μέρους τοῦ Ἰωάννη, ἀλλὰ τὸ βάπτισμα ποὺ πρόσφερε ὁ Ἰωάννης, αὐτὸ τὸ βάπτισμα τῆς μετανοίας μὲ σκοπὸ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν, προετοίμαζε γιὰ τὴ Βασιλεία τοῦ Μεσσία. Καὶ ὁ Ἰησοῦς, πρὶν κηρύξει τὴν ἔλευση αὐτῆς τῆς Βασιλείας, θέλησε νὰ περάσει καὶ νὰ κάνει κι ὁ Ἴδιος χρήση ὅλων τῶν προπαρασκευαστικῶν φάσεων.
Ἐνῶ ἦταν Αὐτὸς τὸ πλήρωμα, θέλησε νὰ ἀναλάβει ὅλα ἐκεῖνα ποὺ ἦταν ἀκόμη ἀτελῆ καὶ ἀσυμπλήρωτα. Δεχόμενος ὅμως τὸ Ἰωάννειο βάπτισμα ὁ Ἰησοῦς ἔκανε κάτι πολὺ περισσότερο ἀπὸ μία ἁπλὴ ἐπιδοκιμασία καὶ ἐπίσημη ἐπικύρωση μιᾶς τελετῆς πρὶν τὴν μεταβάλλει, πρὶν τὴν ἐντάξει ὡς ἀτελῆ στὸ τέλειο. Αὐτὸς ποὺ ἦταν ἀναμάρτητος ἔγινε φορέας τῶν ἁμαρτιῶν μας, τῆς ἁμαρτίας τοῦ κόσμου, καί, στὸ ὄνομα ὅλων τῶν ἁμαρτωλῶν, ἔκανε μία δημόσια κίνηση μετανοίας. Θέλησε ἀκόμη νὰ μᾶς διδάξει τὴν ἀνάγκη τῆς μετανοίας καὶ τῆς μεταστροφῆς· πρὶν ἀκόμη πλησιάσουμε τὸ χριστιανικὸ βάπτισμα, πρέπει νὰ δεχτοῦμε τὸ βάπτισμα τοῦ Ἰωάννη, δηλαδὴ νὰ περάσουμε ἀπὸ μία ἀλλαγὴ νοῦ, ἀπὸ μία ἐσωτερικὴ καταστροφή. Πρέπει νὰ ἐπιδείξουμε ἀληθινὴ συντριβὴ γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας. Σὲ ὅ,τι μᾶς ἀφορᾶ, ἡ μετάνοια εἶναι ἡ ταπεινὴ πλευρὰ τῶν Θεοφανείων.
Καὶ ἐδῶ, πρέπει νὰ ὑπερβοῦμε τὸν περιορισμένο ὁρίζοντα τοῦ Ἰωάννειου βαπτίσματος, γιὰ νὰ θυμηθοῦμε ὅτι ἐμεῖς εἴμαστε βαπτισμένοι ἐν Χριστῷ. Τὸ χριστιανικό μας βάπτισμα μᾶς ἔπλυνε καὶ μᾶς ἐξάγνισε. Κατήργησε μέσα μας τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα καὶ μᾶς ἔκανε καινὴ κτίση. Προφανῶς ἤμαστε παιδιὰ ὅταν βαπτιστήκαμε. Ἡ χάρη τοῦ Μυστηρίου ὑπῆρξε ἡ θεία ἀνταπόκριση ὄχι στὸ δικό μας προσωπικὸ αἴτημα, ἀλλὰ στὴν πίστη ἐκείνων ποὺ μᾶς ὁδήγησαν στὸ βάπτισμα καὶ στὴν πίστη ὁλόκληρης τῆς Ἐκκλησίας ποὺ μᾶς ἀναδέχθηκε. Ἡ βαπτιστικὴ λοιπὸν αὐτὴ χάρη ὑπῆρξε κατὰ κάποιο τρόπο προσωρινὴ καὶ ὑπὸ προϋποθέσεις: μεγαλώνοντας καὶ ἀποκτώντας συνείδηση τῶν πραγμάτων, θὰ ἐπικυρώναμε μέσα ἀπὸ τὴν ἐλεύθερη ἐπιλογή μας τὴν πράξη τοῦ βαπτίσματός μας.
Τὰ Θεοφάνεια εἶναι καθ’ ὑπερβολὴ ἡ γιορτὴ τοῦ βαπτίσματος, ὄχι μόνον τοῦ Ἰησοῦ, ἀλλὰ καὶ τοῦ δικοῦ μας. Εἶναι μία θαυμαστὴ εὐκαιρία νὰ ἀνανεώσουμε τὸ πνεῦμα τοῦ βαπτίσματος ποὺ δεχθήκαμε καὶ νὰ ἀναζωπυρώσουμε τὴ χάρη τὴν ὁποία μᾶς ἐπιδαψίλευσε. Διότι, ἡ χάρη τῶν Μυστηρίων, ἀκόμη κι ἂν διακοπεῖ ἢ ἀνασταλεῖ λόγω τῆς ἁμαρτίας, μπορεῖ νὰ ἀναβιώσει μέσα μας, ἐὰν στραφοῦμε καὶ πάλι εἰλικρινὰ πρὸς τὸν Θεό. Στὴ γιορτὴ τῶν Θεοφανείων, ἂς ζητήσουμε ἀπὸ τὸν Θεὸ νὰ μᾶς λούσει καὶ πάλι, πνευματικά, ὄχι μὲ τὴν ὑλικὴ ἔννοια, στὰ νερὰ τοῦ βαπτίσματός μας. Ἂς βυθίσουμε ἐκεῖ τὴν παλιὰ ἁμαρτωλή μας φύση, διότι τὸ βάπτισμα εἶναι ἕνας μυστικὸς θάνατος- ἂς διασχίσουμε τὴν Ἐρυθρὰ Θάλασσα ποὺ χωρίζει τὴν αἰχμαλωσία ἀπὸ τὴν ἐλευθερία καὶ ἂς βαπτιστοῦμε μαζὶ μὲ τὸν Ἰησοῦ στὸν Ἰορδάνη, γιὰ νὰ καθαριστοῦμε, ὄχι ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Ἰωάννη ἀλλὰ ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο.
Tήν Ἁγία ἡμέρα τῶν Φώτων
Tήν Ἁγία ἡμέρα τῶν Φώτων Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ Χθὲς συνεκκλησιάζοντας καὶ συνεορτάζοντας μὲ σᾶς ποὺ προεωρτάζατε τὴν ἡμέρα τῶν Φώτων σᾶς ἀνέπτυξα τὰ ἀπαραίτητα λέγοντας πρὸς τὴν ἀγάπη σας τὰ σχετικὰ μὲ τὸ βάπτισμα κατὰ Χριστόν, τὸ ὁποῖο ἀξιωθήκαμε ἐμεῖς· ὅτι δηλαδὴ εἶναι ἐπίγνωσις τοῦ Θεοῦ καὶ ὑπόσχεσις πρὸς τὸν Θεό· πίστις μὲν καὶ ἐπίγνωσις τῆς ἐν Θεῷ ἀλήθειας, συμφωνία…
Ἀπόσπασμα ὁμιλίας εἰς τά Ἅγια Φῶτα
Ἀπόσπασμα ὁμιλίας εἰς τά Ἅγια Φῶτα Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου Μέ τήν γέννησιν λοιπόν ἔχομεν προεορτάσει τά πρέποντα καί ἐγώ ὁ ὁποῖος προεξάρχω εἰς τήν ἑορτήν καί σεῖς καί ὅλα τά ἐγκόσμια καί τά ὑπερκόσμια ὄντα. Ἔχομεν τρέξει μαζί μέ τόν ἀστέρα καί ἔχομεν προσκυνήσει μαζί μέ τούς μάγους, (Ματθ. 2, 10), ἔχομεν φωτισθῆ μαζί μέ τούς ποιμένας (Λουκ. 2,…
Εἰς τὰ Ἅγια Θεοφάνεια
Εἰς τὰ Ἅγια Θεοφάνεια Ἁγίου Πρόκλου Πατριάρχου Κων/λεως Φάνηκε ὁ Χριστός στόν κόσμο καί τόν ἄχαρο κόσμο στόλισε μ᾿ ἀπέραντη εὐφροσύνη. Σήκωσε πάνω Του τήν ἁμαρτία τοῦ κόσμου, καί καταπάτησε γιά πάντα τόν ἐχθρό τοῦ κόσμου. Ἅγιασε τίς πηγές τῶν ὑδάτων καί φώτισε τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων. Θαύματα μίχθηκαν μέ μεγαλύτερα θαύματα. Σήμερα, ἀπό τή χαρά πού ἔφερε ὁ Σωτήρας…
ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ!
ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ! Ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς Ὁ Χριστός, ὁ Θεός, γεννήθηκε στὴ γῆ ὡς ἄνθρωπος. Γιατί; Γιὰ νὰ μᾶς ἐξηγήσει μὲ τὴ Γέννησή Του τὴ γέννησή μας. Ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, γιὰ νὰ γίνει ὁ ἄνθρωπος Θεός. Νά, μέσα σʼ αὐτὸ περιλαμβάνεται ὅλο τὸ μυστήριο τῆς θαυμαστῆς Γεννήσεως τοῦ Θεανθρώπου τὴν ἡμέρα τῶν…
Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου Μυστήριο παράξενο καὶ παράδοξο ἀντικρύζω. Βοσκῶν φωνὲς φτάνουν στ’ αὐτιά μου. Δὲν παίζουν σήμερα μὲ τὶς φλογέρες τοὺς κάποιον τυχαῖο σκοπό. Τὰ χείλη τοὺς ψάλλουν ὕμνο οὐράνιο. Οἱ ἄγγελοι ὑμνολογοῦν, οἱ ἀρχάγγελοι ἀνυμνοῦν, ψάλλουν τὰ Χερουβεὶμ καὶ δοξολογοῦν τὰ Σεραφείμ….
Γιά ποιό λόγο ἐνανθρώπησε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ Πατήρ ἤ τό Πνεῦμα• καί ποιές οἱ συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης
Γιά ποιό λόγο ἐνανθρώπησε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ Πατήρ ἤ τό Πνεῦμα• καί ποιές οἱ συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης Ἁγίου Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ Ὁ Πατήρ δέν μεταπίπτει στόν Υἱό, παραμένει πάντα Πατήρ· ὁ Υἱός δέν μεταπίπτει στόν Πατέρα, παραμένει πάντα Υἱός· τό Πνεῦμα δέν μεταπίπτει στόν Πατέρα ἤ τόν Υἱό, παραμένει…
Πατερικό Θησαύρισμα
Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας
Οἱ ἄνθρωποι καταχρηστικά λέγονται λογικοί. Δεν εἶναι λογικοὶ ὅσοι ἔμαθαν ἀπλῶς τὰ λόγια καὶ τὰ βιβλία τῶν ἀρχαίων σοφῶν, ἀλλ’ ὅσοι ἔχουν τὴ λογικὴ ψυχὴ καὶ μποροῦν νὰ διακρίνουν ποιὸ εἶναι τὸ καλὸ καἰ ποιὸ τὸ κακό καὶ ἀποφεύγουν τὰ πονηρὰ καὶ βλαβερὰ στὴν ψυχή, τὰ δὲ ἀγαθὰ καὶ ψυχωφελῆ, τὰ ἀποκτοῦν πρόθυμα μὲ τὴ μελέτη καὶ τὰ ἐφαρμόζουν μὲ πολλὴ εὐχαριστία πρὸς τὸν Θεό. Αὐτοὶ μόνοι πρέπει νὰ λέγονται ἀληθινὰ λογικοὶ ἄνθρωποι.
Ἰουστῖνος Πόποβιτς
Ἡ αἰωνιότητα εἶναι φρικιαστικὴ δίχως Θεάνθρωπο, γιατὶ καὶ ὁ ἄνθρωπος εἶναι φοβερὸς δίχως τὸν Θεάνθρωπο. Καθετὶ τὸ ἀνθρώπινο, μονάχα στὸν Θεάνθρωπο ἔχει τὴν τελικὴ καὶ λογικὴ του ἑρμηνεία. Δίχως τὸν θαυμαστὸ Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὅλα τὰ ἀνθρώπινα μεταβάλλονται ἀναπόφευκτα σὲ χάος, σὲ φρίκη, σὲ θάνατο, σὲ κόλαση: ἡ φρόνηση σὲ ἀφροσύνη, ἡ αἴσθηση σὲ ἀπόγνωση, ἡ ἐπιθυμία σὲ αὐτοδιάσπαση μέσα ἀπὸ τὴν αὐτοθέωση ἤ τὴν αὐτοεξουθένωση.
Ἀλφαβητάριον παραινέσεων
Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου
• Ἀρχὴν νόμιζε τῶν ὅλων εἶναι Θεόν.
• Βέβαιον οὐδὲν ἐν βίῳ δόκει πέλειν.
• Γονεῖς τιμῶν μάλιστα Θεὸν φοβοῦ.
• ∆ίδασκε σαυτὸν μὴ λαλεῖν ἃ μὴ θέμις.
• Ἔργοις δ’ ἀρέσκειν σπεῦδε καὶ λόγοις Θεῷ.
• Ζωὴν πόθησον τὴν ἔχουσαν μὴ τέλος.
• Ἡττῶν σεαυτὸν τοῖς φίλοις νικῶν ἔσῃ.
• Θνητὸς δ’ ὑπάρχων μηδόλως μέγα φρόνει.
• Ἰχνηλάτει μὲν τῶν σοφῶν ἀεὶ θύρας.
• Καὶ νοῦν δὲ καλλώπιζε τῆς μορφῆς πλέον.
• Λόγῳ Θεοῦ ἄνοιγε σόν, τέκνον, στόμα.
• Μνήμης δὲ αὐτοῦ μηδαμῶς λάθῃ ποτέ.
• Νήφων προςεύχου τῷ Θεῷ καθ’ ἡμέραν.
• Ξένους ξένιζε, μὴ ξένος γένῃ Θεοῦ.
• Ὁρμὰς χαλίνου τῶν παθῶν ψυχοφθόρους.
• Πέδαις τὸ σῶμα ἀσφαλίζου σωφρόνως.
• Ῥάβδον σεαυτῷ τὴν συνείδησιν φέρε.
• Σαφῶς σχόλαζε ἐν Γραφαῖς ταῖς ἐν θέοις.
• Τὰς τῶν πενήτων ψυχαγώγησον λύπας.
• Ὑπὲρ σεαυτὸν τοὺς πέλας καλῶς θέλε.
• Φίλους ἔχειν σπούδαζε, ἢ πλοῦτον πολύν.
• Χρυσοῦ γὰρ αὐτοὶ εὐκλεέστεροι λίαν.
• Ψεῦδος μίσησον, τὴν δ’ ἀλήθειαν φίλει.
• Ὦ παῖ, φυλάσσων ταῦτα σώζῃ ἐνθέως.
Φωτοθήκη
Η Ορθόδοξος Φωτογραφική Συλλογή της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει πληθώρα ψηφιακών εικόνων, στις οποίες αποτυπώνεται η πολυποίκιλη δραστηριότητα και σημαντικά γεγονότα της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
Πατριαρχική επίσκεψις στην Εκκλησία των Σερρών (17-21 Απριλίου 2015)
Επίσκεψη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄ στην Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης (7-9 Μαΐου 2016)
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης (7-11-2016)
Βιντεοθήκη
Η ορθόδοξος βιντεοθήκη της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει μία ψηφιακή συλλογή από βίντεο, η οποία προσφέρεται για περιήγηση και ενημέρωση σχετικά με την Ορθόδοξη πίστη και τις δραστηριότητες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
1ο και 2ο μέρος
(Διάρκεια: 61′ – 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
3ο, 4ο και 5ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 54′ – 60′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
6ο, 7ο και 8ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 50′ – 59′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
9ο μέρος
(Διάρκεια: 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
10ο μέρος
(Διάρκεια: 120′) (ΒΙΝΤΕΟ)
20 χρόνια ‘Ράδιο Κιβωτός’
(18/02/2024) (ΒΙΝΤΕΟ)
Συναξάρι της Ημέρας
Ὀρθόδοξος Συναξαριστής - Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025
Σήμερα τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:
Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος
Γεννήθηκε ἀπὸ Ἕλληνα πατέρα καὶ Ἰουδαία μητέρα, τὴν Εὐνίκη, στὰ Λύστρα τῆς Λυκαονίας. Στερήθηκε πολὺ νωρὶς τὸν πατέρα του, καὶ ἡ γιαγιά του Λωΐδα ἀπὸ μικρὸ παιδὶ ἀκόμα τοῦ δίδαξε τὴν Ἁγία Γραφή. Ὅταν πέρασε ὁ Παῦλος ἀπὸ τὰ Λύστρα, ἐκτίμησε τὰ πνευματικά του χαρίσματα καὶ εἶδε σ᾿ αὐτὸν ἕνα σπουδαῖο ἀποστολικὸ ἐργάτη. Τὸν διαπαιδαγωγεῖ ἀνάλογα, τὸν καθιστᾶ ἐπίσκοπο Ἐφέσου καὶ ἀπὸ τὴν 2η ἀποστολική του περιοδεία ὁ Παῦλος παίρνει τὸν Τιμόθεο συνοδό του. Ἀπὸ τότε, κοντὰ στὸν Ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν, ζεῖ πολλὲς περιπέτειες γιὰ τὴν διάδοση τοῦ μηνύματος τῆς εὐαγγελικῆς ἀλήθειας. Μετὰ τὸ μαρτυρικὸ θάνατο τοῦ Παύλου, ὁ Τιμόθεος ἐπιστρέφει στὴν Ἔφεσο καὶ ἐκεῖ συνεχίζει τὴν διαποίμανση τῆς περιοχῆς ποὺ τοῦ εἶχε ἀναθέσει. Κατὰ τὴν παράδοση, ἐκεῖ ὑπέστη μαρτυρικὸ θάνατο ἀπὸ τοὺς ἐξαγριωμένους ὄχλους τῶν εἰδωλολατρῶν, ἐπειδὴ ἐπέκρινε τὰ ὄργιά τους σὲ μία σειρὰ γιορτῶν τῆς Ἀρτέμιδος τῆς Ἐφεσίας. Ἔτσι, δίκαια θὰ μποροῦσε νὰ ἐπαναλάβει καὶ ὁ Τιμόθεος αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ διδάσκαλός του, ὅταν πλησίαζε τὸ τέλος του: «Τὸν ἀγῶνα τὸν καλὸν ἠγώνισμαι, τὸν δρόμον τετέλεκα, τὴν πίστιν τετήρηκα λοιπὸν ἀπόκειταί μοι ὁ τῆς δικαιοσύνης στέφανος, ὃν ἀποδώσει μοι ὁ Κύριος ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ, ὁ δίκαιος Κριτής». Δηλαδή, τὸν καλὸ ἀγῶνα τῆς διάδοσης τοῦ Εὐαγγελίου ἀγωνίστηκα, τὸ δρόμο τῆς ἀρετῆς τελείωσα καὶ τὴν πίστη διαφύλαξα. Λοιπόν, μοῦ ἐπιφυλάσσεται ὁ στέφανος τῆς δικαιοσύνης, ποὺ θὰ μοῦ ἀποδώσει ὁ Κύριος τὴν μεγάλη ἡμέρα τῆς Κρίσεως, σὰν δίκαιος Κριτής. Τὸ δὲ ἱερὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου, μετακομίστηκε στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ κατατέθηκε μέσα στὴν Ἁγία Τράπεζα τοῦ ναοῦ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, μαζὶ μ᾿ αὐτὰ τῶν Ἁγ. Ἀπ. Ἀνδρέου καὶ Λουκᾶ.
Ὁ Ἅγιος Ἀναστάσιος ὁ Πέρσης
Ἔζησε τὸν 7ο αἰῶνα μ.Χ. στὰ χρόνια του βασιλιᾶ τῶν Περσῶν Χοσρόη καὶ τοῦ αὐτοκράτορα Κωνσταντινουπόλεως Ἡρακλείου. Γεννήθηκε στὸ χωριὸ Ῥαζὴχ τῆς ἐπαρχίας Ῥασνουνί. Γιὸς Πέρση, ἀπὸ τὴν τάξη τῶν Μάγων, εἶχε λάβει ἀξιόλογη ἐκπαίδευση καὶ εἶχε μεγάλο ἐνδιαφέρον γιὰ τὰ φιλοσοφικὰ καὶ θρησκευτικὰ προβλήματα. Ὅταν ὁ Χοσρόης κυρίευσε τὰ Ἱεροσόλυμα τὸ 614, καὶ ἔστειλε τὸν Τίμιο Σταυρὸ στὴν Περσία, οἱ μορφωμένοι Πέρσες ἐνδιαφέρθηκαν πολὺ γιὰ τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καὶ τὴν θρησκεία Του. Ἕνας ἀπ᾿ αὐτοὺς ἦταν καὶ ὁ Μαζοενδὰτ (κατ᾿ ἄλλους Μαγουνδάτ), ὁ γιὸς τοῦ Βάβ, ποὺ κατέληξε στὸ ν᾿ ἀποφασίσει ν᾿ ἀσπασθεῖ τὴν χριστιανικὴ θρησκεία. Γι᾿ αὐτὸ πῆγε στὰ Ἱεροσόλυμα, ὅπου βαπτίσθηκε, ἐκάρη μοναχὸς στὴ Μονὴ τοῦ ἀββᾶ Ἰουστίνου (κατ᾿ ἄλλους τοῦ Ἁγίου Σάββα) καὶ μετονομάσθηκε Ἀναστάσιος. Κατόπιν πῆγε στὴν Καισάρεια, ὅπου θεώρησε καθῆκον του νὰ προσηλυτίσει στὸν χριστιανισμὸ τὴν ἐκεῖ περσικὴ φρουρά. Στὴν προσπάθειά του αὐτή, καταγγέλθηκε στὸν διοικητὴ Μαρζαβανά. Αὐτός, ὅταν ἔμαθε ὅτι ὁ Ἀναστάσιος ἦταν γιὸς Μάγου, προσπάθησε μὲ κάθε τρόπο νὰ τὸν ἐπαναφέρει στὴν περσικὴ θρησκεία. Ἀπέτυχε ὅμως καὶ διέταξε τὸ θάνατό του μὲ ἀπαγχονισμό. Ἀλλ᾿ ὅταν τὸν ἔπνιγαν, τὴν τελευταία στιγμὴ ποὺ θὰ πέθαινε τὸν ἔλυσαν, γιὰ νὰ δεῖ ὅτι καὶ θὰ τὸν ἀποκεφάλιζαν. Ὁ Ἀναστάσιος μειδίασε εὐτυχισμένος, διότι ἀξιώθηκε ὄχι μόνο νὰ πιστέψει, ἀλλὰ καὶ νὰ πάθει γιὰ τὸ Χριστό.
Οἱ Ἅγιοι Μανουήλ, Γεώργιος, Πέτρος, Λέων, Γαβριήλ, Σιώνιος, Ἰωάννης, Λέων, Πάροδος καὶ ἄλλοι 377
Ὁ Μανουὴλ ἦταν Μητροπολίτης Ἀδριανουπόλεως. Συνελήφθη ἀπὸ τὸν ἡγεμόνα τῶν Βουλγάρων μαζὶ μὲ ἄλλους ἐπισκόπους, Γεωργίου ἐπισκόπου Δολβέρτου καὶ ἐπισκόπου Πέτρου, καθὼς καὶ μὲ πολλοὺς ἄλλους χριστιανούς, ὅταν οἱ Βούλγαροι κατέβηκαν νὰ πολεμήσουν κατὰ τοῦ Βυζαντίου ἐπὶ Λέοντος Ἀρμενίου τοῦ εἰκονομάχου (815). Ἡγέτης τους ἦταν ὁ Κροῦμος καὶ κατέλαβαν τὴν Ἀδριανούπολη. Τρεῖς μέρες οἱ αἱμοχαρεῖς ἔσφαζαν τοὺς χριστιανούς. Ἀλλὰ καὶ μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Κρούμου οἱ διάδοχοί του Δούκουμος καὶ μετὰ ἀπ᾿ αὐτὸν ὁ Δίτσεγγος, ἔδειξαν θηριώδη συμπεριφορὰ στοὺς ἄτυχους χριστιανούς. Ὁ δὲ Μουρτάγων μὲ τὰ ἴδια του τὰ χέρια ἔκοψε ἀπὸ τοὺς ὤμους τὰ χέρια τοῦ Μανουὴλ καὶ τὸ σῶμα του τὸ ἔριξε στὰ σκυλιά. Ἐπίσης, τοὺς ἐπισκόπους Γεώργιο καὶ Πέτρο, ἀφοῦ τοὺς καταξέσχισε, κατόπιν τοὺς ἀποκεφάλισε. Ἔπειτα ὁ ἴδιος ἀποκεφάλισε τοὺς στρατηγοὺς Λέοντα καὶ Ἰωάννη, τοῦ ἐπισκόπου Νικαίας Λέοντα ξέσχισε τὴν κοιλιὰ μὲ ξίφος καὶ τοὺς Γαβριὴλ καὶ Σιώνιο ἀποκεφάλισε. Τὸν δὲ σεβάσμιο πρεσβύτερο Πάροδο λιθοβόλησε, καὶ ἄλλους 377 χριστιανοὺς ἀποκεφάλισε.
Ὁ Ἅγιος Βικέντιος ὁ διάκονος
Ὑπῆρξε ἐπὶ βασιλείας Μαξιμιανοῦ καὶ ἡγεμόνος Δομετιανοῦ. Καταγόταν ἀπὸ τὴν Αὐγουστόπολη καὶ ἦταν διάκονος τῆς ἐκεῖ ἐκκλησίας. Συνελήφθη μαζὶ μὲ τὸν ἐπίσκοπο Οὐαλλέριο στὴ Βαλεντία καὶ κλείστηκε στὴ φυλακή. Μετὰ ἀπὸ πολλὰ βασανιστήρια, παρέδωσε τὸ πνεῦμα του στὸν Θεό. (Πιθανὸν νὰ εἶναι ὁ ἴδιος με αὐτὸν τῆς 11ης Νοεμβρίου).
Ὁ Ὅσιος Ἰωσὴφ ὁ ἡγιασμένος ὁ Σαμάκος
Ὁ Ὅσιος Ἰωσὴφ ἦταν γέννημα καὶ θρέμμα τῆς Κρήτης, ἀπὸ ἕνα χωριὸ ποὺ ὀνομαζόταν Κεράμων. Οἱ εὐσεβεῖς γονεῖς του, ὅταν ἦλθε σὲ κατάλληλη ἡλικία τὸν παρέδωσαν σ᾿ ἕναν δάσκαλο, σεβάσμιο πνευματικὸ πατέρα, ποὺ κατοικοῦσε στὸ μονύδριο τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, τοῦ Δερματάνου ὅπως πολλοὶ τὸ ἤξεραν. Αὐτὸ βρισκόταν κοντὰ στὴ θάλασσα, στὸν Χάνδακα (Ἡράκλειο). Ἐκεῖ ὁ Ἰωσὴφ ἔμαθε τὴν θεία θεωρία καὶ καλλιγραφοῦσε. Ὅταν πέθαναν οἱ γονεῖς του, μοίρασε τὴν μεγάλη κληρονομιά του στοὺς φτωχοὺς καὶ ἐπιδόθηκε περισσότερο στοὺς πνευματικοὺς ἀγῶνες. Ἀργότερα ὁ Θεὸς τὸν ἀξίωσε νὰ γίνει ἱερέας καὶ νὰ πάει νὰ προσκυνήσει στοὺς Ἁγίους Τόπους. Κατόπιν ἐπέστρεψε στὸ μονύδριό του καὶ ἔζησε ζωὴ ἁγία μὲ ἀγάπη καὶ ἐλεημοσύνες πρὸς τοὺς συνανθρώπους του. Πέθανε πάνω ἀπὸ 70 χρονῶν στὶς 22-1-1511. Τὸ 1669, στὶς 29 Αὐγούστου, οἱ συγγενεῖς του ἔφεραν τὸ ἅγιο λείψανό του στὴ Ζάκυνθο. Μνήμη τῆς εὑρέσεως τῆς ἱερᾶς εἰκόνος Παναγίας «Ἐλεήστριας» Κορώνης, ἐν Μεσσηνίᾳ (1897).
Ὁ Ὅσιος Ἀναστάσιος Διάκονος
(Ῥῶσος, 12ος αἰ.).
Ημερολόγιο 2025
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
Τοπικό Αγιολόγιο
Τοπικοί άγιοι στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης είναι ο Ιερομάρτυς Άγιος Νικήτας ο νέος, ο Άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης ο Σερραίος, οι εν Μεγάροις Άγιοι Τέσσαρες Μάρτυρες, ο Άγιος Νεομάρτυς Βενέδικτος ο εξ Εζεβών, ο Όσιος Ιωάννης κτίτορας της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σερρών και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κάλλιστος Α'
Ιεροί Ναοί
Στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης υπάγονται 114 Ενοριακοί Ναοί, που κατανέμονται σε 4 Αρχιερατικές Περιφέρειες, 66 Παρεκλήσια και 22 Ναοί Κοιμητηρίων.
Προσκυνηματικοί Ναοί
Οι Προσκυνηματικοί Ναοί της Ιεράς Μητροπόλεως μας είναι ο Ιερός Καθεδρικός Ναός καί Προσκυνηματικός των Αγίων Θεοδώρων Σερρών και ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός Αγίου Αντωνίου Στρυμονικού Σερρών.
Ιερές Μονές
Τα πάνσεπτα Ιερά Μοναστήρια που στολίζουν πνευματικώς την Ιερά μας Μητρόπολη είναι η Ιερά Ανδρώα Μονή της Αγίας Παρασκευής Σερρών, η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σερρών, η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Αγίου Πνεύματος Σερρών, η Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου "Βύσσιανης", η Ιερά Μονή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Αγίου Πνεύματος και η η Ιερά Μονή Αγίου Πνεύματος του ομώνυμου χωριού.
Πρωτοσύγκελλος
Αρχιμ. Γαβριήλ Παλιούρας
Τηλ.: +30 23210 68115
E-Mail: [email protected]
Γενικ. Αρχιερ. Επίτροπος
Πρωτοπρ. Θωμάς Τσιάγγας
Τηλ.: +30 23210 68102
Ιδιαίτερο Γραφείο
Αρχιμ. Νεκτάριος Καϊμακάμης
Τηλ.: +30 23210 68100
Γραμματεία
Αρχιμ. Νικήτας Χαλέμης, Θεολόγος
Πρωτ. Χριστόδουλος Καμπερίδης
Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος, Θεολόγος
Τηλ.: +30 23210 68103
Φαξ: +30 23210 68117
Επικοινωνία
Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης
Κύπρου 10, 62122 Σέρρες
Τηλ.: +30 23210 68100
Φαξ: +30 23210 68119
E-Mail: [email protected]