Δελτίο τύπου – Πρόγραμμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας (14-10-2021)

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

14-10-2021

Ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Σερρῶν καί Νιγρίτης ἀνακοινώνονται τά ἑξῆς ἀναφορικά μέ τό πρόγραμμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας:

Στό πλαίσιο τῆς συνεχοῦς στοργικῆς φροντίδας πού ἐπιδεικνύει ἡ τοπική μας Ἐκκλησία, μέ φόβο Θεοῦ καί ὑψηλό αἴσθημα εὐθύνης, γιά τήν διά βίου κατήχηση τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ καί ἰδιαίτερα γιά τήν νεολαία μας στίς ἀλήθειες καί τά διδάγματα τῆς πίστεώς μας, συγκαλεῖ τό Σάββατο 16 Ὀ­κτω­βρί­ου, στίς 10:30 τό πρωΐ, Γενική Σύναξη Κατηχητῶν καί Κατηχητριῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, στόν ἱερό Ναό Ἁγ. Σπυρίδωνος Σερρῶν, κα­τὰ τὴν ὁ­ποῖα θά ἐπιδοθοῦν, ἀπό τόν Σεβ. Ποιμενάρχη μας κ. Θεολόγο, τά διοριστήρια ἔγγραφα στούς Κατηχητές καί Κατηχήτριες τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Ἀπό αὐτό τό Σάββατο 16 Ὀκτωβρίου, στίς 6:00 τό ἀπόγευμα, στόν ἱερό Ναό Τιμ. Σταυροῦ Σερρῶν, ἀρχίζουν οἱ καθιερωμένοι κατ’ ἔτος Ἀρχιερατικοί Ἑσπερινοί. Στήν διάρκεια τῶν Ἀρχι­ερατικῶν Ἑσπερινῶν θά προσφέρεται ἀπό δόκιμο κάθε φορά κήρυκα τοῦ θείου Λόγου σύντομος λόγος πνευματικῆς οἰκοδομῆς καί παρακλήσεως στόν λαό τῆς πόλεώς μας. Ἡ ποιμαντική αὐτή πρωτοβουλία ἀποσκοπεῖ στήν ἐντονωτέ­ρα κατά Χριστόν κατάρτιση τοῦ πληρώματος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας. Πρῶτος ὁμιλητής στόν Ἑσπερινό τοῦ Σαββάτου θά εἶναι ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτης π. Γαβριήλ Παλιούρας, Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Τήν Κυριακή 17 Ὀκτωβρίου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν θ. Λειτουργία καί θά χοροστατήσει στήν Δοξολογία, πού θά τελεσθοῦν στόν ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν, μέ ἀφορμή τήν ἡμέρα μνήμης τοῦ Μα­κε­δο­νι­κοῦ Ἀ­γῶ­νος. Κατά τήν διάρκεια τῆς θ. Λειτουργίας, ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμανδρίτης π. Γαβριήλ Παλιούρας, Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, θά ἐκφωνήσει χαριστήριον λόγον, μέ ἀφορμή τήν εὐλογητή συμπλήρωση 20 ἐτῶν ἀπό τῆς εἰς Ἐπίσκοπον ἐκλογῆς καί χειροτονίας τοῦ Σεβ. Ποιμενάρχου μας κ. Θεολόγου (12/14-10-2001).

Στίς 6:00 τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, ὁ Σεβ. θά τελέσει τόν Ἁγιασμό στήν Γ.Ε.Χ.Α. Σερρῶν, γιά τήν ἔναρξη τῆς νέας ἱεραποστολικῆς χρονιᾶς καί θά ὁμιλήσει ἐποικοδομητικῶς.

Τήν Δευτέρα 18 Ὀκτωβρίου, στις 6:00 τό ἀπόγευμα, ὁ Σεβ. θά τελέσει τόν Ἁγιασμό στόν ἱερό Ναό Κοιμ. Θεοτόκου Σερρῶν, γιά τήν ἔναρξη τῶν μαθημάτων Ἀντιαιρετικῆς Διακονίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Για μια γνήσια μαρτυρία για το Χριστό

Για μια γνήσια μαρτυρία για το Χριστό

Ἡ ἀναζήτηση τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο καὶ ἡ ἐπιθυμία τοῦ ἀνθρώπου νὰ ἀναφέρεται στὸν Θεὸ εἶναι χαρακτηριστικὸ ἰδίωμα τῆς ἀνθρώπινης φύσεως. Ἡ πνοὴ τοῦ Θεοῦ – Δημιουργοῦ κατὰ τὴ δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου, ποὺ ἔκανε τὸ προνομιοῦχο αὐτὸ πλάσμα Του νὰ γεννηθεῖ εἰς «ψυχὴν ζῶσαν», αἰτιολογεῖ τὴ διαπίστωση αὐτή. Οἱ ἀνὰ τοὺς αἰῶνες θρησκευτικὲς ἐκδηλώσεις ἀτόμων καὶ λαῶν, ἐπιβεβαιώνουν τὴν προαναφερθεῖσα πραγματικότητα. Ὅμως, ἡ θρησκευτικὴ προαίρεση τοῦ ἀνθρώπου δὲν πρέπει νὰ ἐκληφθεῖ ὡς κάτι τὸ ἀόριστο καὶ ἀφηρημένο, ὡς κάτι τὸ αὐστηρῶς προσωπικό, ὡς μία μονομερῶς ἐσωτερικὴ κατάσταση τοῦ πιστοῦ. Ἡ σχέση τοῦ ἀνθρώπου μὲ τὸν Θεὸ ἐκκινεῖ ἀπὸ τὰ βάθη τῆς καρδιᾶς του, τὴν ὁποία ζητᾶ ἀπὸ τὸν Κύριο καθαρή, «καρδίαν καθαρὰν κτίσον ἐν ἐμοὶ ὁ Θεός», περνᾶ στὸν ὁμολογιακὸ ἢ καὶ ἀπολογητικὸ λόγο τῶν χειλέων καὶ σφραγίζεται μὲ ἔργα ἀγαθά, μὲ τὰ ὁποῖα «εὐαρεστεῖται ὁ Θεός».

Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος μᾶς διαβεβαιώνει ὁτι ἡ ὁμολογία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὡς τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἀναντίρρητο σημεῖο τοῦ ἀληθινοῦ συνδέσμου μὲ τὸν Θεό: «Πᾶν πνεῦμα ὃ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστι καὶ πᾶν πνεῦμα ὃ μὴ ὁμολογεῖ τὸν Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔστι» (Α΄ Ἰωάν. δ΄ 2-3).

Μὲ παρρρησία «ἐνώπιον βασιλέων καὶ Ἡγεμόνων» στάθηκαν οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ ὁμολόγησαν τὸν θεῖο Ἱδρυτή της. «Οὐ δυνάμεθα γὰρ ἡμεῖς ὃ εἴδομεν καὶ ἠκούσαμεν μὴ λαλεῖν» (Πράξ. δ΄ 20) διακήρυξαν οἱ ἀπόστολοι Πέτρος καὶ Ἰωάννης ἐνώπιον τοῦ Συνεδρίου. «Χριστιανός εἰμι» ἦταν ἡ δυναμικὴ ὁμολογία τῶν μαρτύρων τῆς πίστεώς μας.

Φυλακισμένος ὁ ἀπόστολος Παῦλος, γράφει μὲ πόνο στὸν Τιμόθεο, ἐκλεκτὸ συνεργάτη του, τὴν δεύτερη ἐπιστολή του. Μεταξῦ τῶν ἄλλων, τὸν πληροφορεῖ ὅτι ταλαιπωρεῖται καὶ πάσχει πρὸς χάριν τοῦ Εὐαγγελίου· «… κακοπαθῶ μέχρι δεσμῶν ὡς κακοῦργος ἀλλ’ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ οὐ δέδεται».

Εἶναι δεμένος μὲ ἁλυσίδες σὰν κακοῦργος μέσα στὴ φυλακή, ἀλλὰ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ δὲν μπορεῖ νὰ δεθεῖ. Δὲν ἐμποδίζεται ἀπὸ τίποτε, στὸ νὰ διαδίδεται καὶ νὰ κατακτᾶ ψυχές. Γι’ αὐτὸ καὶ τὸν προτρέπει στὴν ἴδια ἐπιστολή, νὰ κακοπαθεῖ καὶ ἐκεῖνος ὡς καλὸς στρατιώτης Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἀκόμη τοῦ παραγγέλλει αὐτὰ ποὺ ἔχει ἀκούσει καὶ διδαχθεῖ ἀπὸ τὸν ἴδιο, νὰ τὰ παραθέσει καὶ νὰ τὰ ἐμπιστευθεῖ ὡς ἀνεκτίμητο θησαυρὸ σὲ ἀξιόπιστους ἀνθρώπους, ποὺ εἶναι ἱκανοί, τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ νὰ τὸν διδάξουν καὶ σὲ ἄλλους.

Ἔτσι ἔκαναν καὶ οἱ χριστιανοὶ ποὺ ἔζησαν τοὺς πρώτους μετὰ Χριστὸν αἰῶνες καὶ ὁ ἅγιος Δημήτριος ὁ Μυροβλύτης, τοῦ ὁποίου τὴ μνήμη γιορτάζουμε τοῦτο τὸ μήνα. Εἶναι ἕνας τροπαιοῦχος ἀθλητὴς τοῦ Χριστοῦ. Μπῆκε στὸ στάδιο τῆς χριστιανικῆς ζωῆς, γαλουχημένος ἀπὸ τοὺς χριστιανοὺς γονεῖς του, καὶ «ἤθλησε» σ’ αὐτὸ «νομίμως». Ἔτσι ἔγινε σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο Γρηγόριο τὸν Παλαμᾶ «θείων καὶ ἀνθρωπίνων χαρίτων ἑστία» καὶ ζωντανὸ «ἄγαλμα» κάθε ἀρετῆς. Ἦταν ἕνας ἄνθρωπος ποὺ μὲ τὴ δική του ἐλεύθερη γνώμη ἐξάσκησε κάθε ἀρετή, συνέλαβε μέσα στὴν καρδιά του τὴν πίστη καὶ ἐμβάθυνε στὴ ζωὴ τοῦ Πνεύματος. Ἔτσι ἔγινε κατοικητήριο τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ καὶ ἔλαβε ἀποστολικὴ καὶ προφητικὴ χάρη.

Ἀδέλφια μου, «ὁ Θεὸς τοῦ Δημητρίου», ποὺ ἐνδυνάμωσε τὸ Νέστορα ἀπέναντι στὸ Λυαῖο καὶ τοῦ ἔδωσε, ὅπως καὶ στὸ δάσκαλό του Δημήτριο, τὸ «στέφανο τοῦ μαρτυρίου», εἶναι ὁ Θεὸς τῆς Ἐκκλησίας μας, εἶναι ὁ Θεὸς τῶν ἁγίων Πατέρων μας. Αὐτὸς ὁ Θεὸς μᾶς καλεῖ σὲ ἀγῶνες πνευματικούς. Ἀνοίγει στάδιο καὶ προτρέπει τοὺς «βουλομένους ἀθλῆσαι» νὰ εἰσέλθουν. Ἡ ἀθλητικὴ ὁμολογία εἶναι πολὺ προσφιλὴς στοὺς ὑμνογράφους τῆς Ἐκκλησίας καὶ γενικὰ στοὺς ἐκκλησιαστικοὺς συγγραφεῖς. Μέσα στοὺς ὕμνους καὶ στὰ κείμενά τους, οἱ διάφορες μορφὲς καὶ φάσεις τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς παρομοιάζονται συχνὰ μὲ ἀθλητικοὺς ἀγῶνες, γιὰ τοὺς ὁποίους χρειάζεται ἐπιμελὴς προπόνηση καὶ γνώση τῶν «ἀθλητικῶν κανόνων», ὥστε στὴν κρίσιμη στιγμὴ τῶν ἀγώνων νὰ ἔχουμε τὴ δύναμη καὶ τὴ γνώση ποὺ εἶναι ἀπαραίτητες γιὰ τὴ νίκη.

Σήμερα δὲν ζοῦμε στὴν ἐποχὴ τοῦ ἁγίου Δημητρίου, ποὺ ἦταν ἐποχὴ σκληρῶν διωγμῶν. Οὔτε βρισκόμαστε κάτω ἀπὸ ἀθεϊστικὰ καθεστῶτα. Κι ὅμως ἡ ὀρθόδοξη πίστη μας συκοφαντεῖται, περιφρονεῖται, διώκεται μὲ ὕπουλα μέσα. Ἀναπνέουμε μολυσμένο ἀέρα ἀπιστίας καὶ αἱρέσεων. Διαφαίνεται μάλιστα καὶ μία τάση νὰ ἀποστερήσουν ἀπὸ μᾶς τὸ δικαίωμα τῆς ἐξωτερικεύσεως τοῦ «Πιστεύω» μας. Ἐμεῖς, ὅμως, ὀφείλουμε μὲ διάθεση ἀκόμη καὶ μαρτυρικὴ νὰ τὸ πράττουμε. Ἐλπίδα μας ἡ διαβεβαίωση τοῦ Χριστοῦ μας. «Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς· ὅστις δ’ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς» (Ματθ. ι΄ 32-33).

Ὅταν πιστεύω κάτι μὲ τὴν καρδιά μου, τὸ ὑποστηρίζω καὶ θυσιάζομαι γι’ αὐτὸ μέχρι θανάτου. Δὲν κρύβω τὴν πίστη μου στὸν Σωτήρα Κύριο «ὑπὸ τὸν μόδιον», ἀλλὰ τὴν θέτω «ἐπὶ τὴν λυχνίαν». Τὴν χριστιανικὴ ἀλήθεια τήν ὁμολογῶ, τὴν διαδίδω μὲ ὅλους τοὺς τρόπους καὶ τὰ μέσα ποὺ διαθέτω.

Μέσα στὸν κόσμο ποὺ ζῶ, προσφέρω ἁπλά, ταπεινά, μὲ ἀγάπη καὶ ἀνδρεία τὸν ζωντανὸ λόγο τοῦ Θεοῦ. Ἀκόμη καταθέτω τὴ μαρτυρία μου μὲ ἑτοιμότητα καὶ βεβαιότητα. Ἀλλὰ ἡ μαρτυρία ποὺ μετράει πάρα πολὺ καὶ ἀποστομώνει τοὺς ἐχθροὺς τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἴδια ἡ ζωή μας.

Μπορεῖ κανεὶς νὰ ἔχει τὶς καταπληκτικὲς ἱκανότητες τοῦ Ὠριγένη καὶ τὴν φιλοσοφικὴ δεξιότητα τοῦ Αὐγουστίνου, ἀλλὰ σὲ τίποτε δὲν θὰ ὠφελήσουν ὅλα αὐτὰ ἂν δὲν εἶναι «φῶς καὶ ἅλας». Ἂν δηλαδὴ δὲν ἔχει ὁ Χριστιανὸς φωτεινὸ παράδειγμα. Γιὰ νὰ καταθέσει κανεὶς μιὰ γνήσια μαρτυρία ὀρθόδοξη γιὰ τὸν Χριστό, χρειάζεται πρὸ παντὸς τὸ φωτεινὸ παράδειγμα τῆς ζωῆς του. Γιὰ νὰ εἶναι μάρτυρας Χριστοῦ «στῆς γαλήνης τοὺς καιροὺς» χρειάζεται νὰ ἔχει τὰ χαρακτηριστικὰ ποὺ εἶχε ὁ ἅγιος Δημήτριος. Τὸ ἡρωικὸ στοιχεῖο, τὴ συνέπεια τοῦ πιστεύω του, τὴν ἀρετὴ καὶ τὴ μεγάλη ἀγάπη γιὰ τὸν Χριστό.

Ὁ ἅγιος Δημήτριος ἔδωσε δυναμικὰ τὴ μαρτυρία του γιὰ τὸν Χριστό. Καὶ ἀξιώθηκε νὰ σφραγίσει τὴν ἁγία ζωή του μὲ μαρτύριο. Ὁ ἅγιος Δημήτριος διήνυσε τὴν τελικὴ φάση τοῦ ἀγώνα του λογχιζόμενος στὰ πλευρά. Ἐμεῖς δὲ γνωρίζουμε ἀκόμη τὴν τελικὴ φάση τοῦ δικοῦ μας ἀγώνα. Στὴν ἐξέλιξή του πάντως ἀγωνιζόμαστε νὰ κρατηθοῦμε στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας μὲ ταπεινὸ πνεῦμα, ὀρθὴ πίστη καὶ ἀγάπη γιὰ τὸ Χριστὸ καὶ τοὺς ἀνθρώπους.

Της Κατερίνας Τσακίρη – Απόσπασμα από το Περιοδικό “Πειραϊκή Εκκλησία”, Τεύχος Οκτωβρίου 2014

Δελτίο τύπου – Σερρών Θεολόγος: «Μεγάλη ευλογία ότι διακονώ σ´ αυτόν τον τόπο» (2-10-2021)

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Μεγάλη ευλογία ότι διακονώ σ´ αυτόν τον τόπο»

02-10-2021

 

Με την αγιαστική παρουσία της αφθάρτου δεξιάς χειρός της «στερρῶς ἀθλησάσης», Αγίας μεγαλομάρτυρος Μαρίνης, τελέσθηκε σήμερα Σάββατο, 2 Οκτωβρίου 2021, η θ. Λειτουργία στο ομώνυμο, ιερό, κοιμητηριακό παρεκκλήσιο Βαλτοτοπίου, ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου.

Κατά την διάρκεια δε της θ. Μυσταγωγίας, ιερολογήθη, συμφώνως προς την εκκλησιαστική τάξη, η ειδική ακολουθία «ἐπί σαλευθείσῃ ἁγίᾳ Τραπέζῃ» του ως είρηται ιερού ενδιαιτήματος της «ἀσπίλου ἀμνάδος τοῦ Θεοῦ», Μαρίνης, καθώς, οι στατικής κυρίως φύσεως, σοβαρότατες υλικές φθορές, τις οποίες επέφερε σ’ αυτό ο πανδαμάτωρ χρόνος, κατέστησαν επιτακτική την ανάγκη της εκ βάθρων ανακαινίσεώς του, εσωτερικώς και εξωτερικώς.

Προϊούσης της ιεράς ακολουθίας, ο Σεβ. κ. Θεολόγος ερμήνευε στους πιστούς τα τελούμενα και τον θεολογικό συμβολισμό τους. Μετά την τελετουργική ολοκλήρωση της εκπλύσεως δι’ ύδατος αγιασμένου και αρωμάτων, της μυρώσεως και της ενδύσεως διά του κατασαρκίου και των λοιπών ιερών αμφίων της αγίας Τραπέζης και του καθαγιασμού διά του αγίου Μύρου των ιερών αντιμηνσίων, εσυνεχίσθη η Αρχιερατική θ. Λειτουργία.

Ως μάλιστα αρχικώς εσημειώθη, στο πλαίσιο της λειτουργικής αυτής πράξεως της Εκκλησίας μας, μετεφέρθη, προς προσκύνηση και πνευματική ενίσχυση των ευλαβών Βαλτοτοπινών, η εκ του παλαιφάτου ιερού Ναού Αγ. Μαρίνης και Αντωνίου Σερρών, προερχομένη θαυματόβρυτος και αδιάφθορος δεξιά χείρα της καλλιπαρθένου νύμφης του Χριστού, Μαρίνης. Το ευωδιάζον «τῷ τῆς ἁγίας Ἀναστάσεως ἔαρι» άφθορο λείψανο της πανευφήμου μάρτυρος, εδωρήθη το έτος 1787, υπό του Μητροπολίτου Βοδενών (Εδέσσης) κυρού Τιμοθέου, στον προαναφερθέντα ιερό Ναό και έκτοτε αποτελεί δι’ αυτόν και δι’ ολόκληρο την Εκκλησία των Σερρών, τιμαλφέστατο πνευματικό θησαυρό, μόνιμο και απτό σημείο αγιασμού, «δοχεῖον, χωρητικόν και παρεκτικόν τῆς θείας χάριτος».

Προ της απολύσεως της θ. Ιερουργίας, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της κατά Σέρρας και Νιγρίτα συνεκλεκτής, κ. Θεολόγος, απένειμε το οφφίκιο του Σταυρ. Οικονόμου, στον Αιδεσιμ. εφημέριο του χωρίου Βαλτοτοπίου, π. Γεώργιο Μπομπότα, επιβραβεύοντας πατρικώς, δι’ αυτού του τρόπου, την κατά πάντα φιλότιμη ανάληψη και εκ πάσης επόψεως άριστη περάτωση του ιερού έργου της ριζικής ανακαινίσεως του παρεκκλησίου της Αγίας Μαρίνης. Απένειμε δε τον δίκαιο της Εκκλησίας έπαινο στους μεγάλους ευεργέτες του ιερού παρεκκλησίου κ. κ. Κ. Ασανακίδη, Π. Ζαχαρίου, Σ. Ανθουλάκη, Αθ. Δριγκόπουλο και σε όλους εκείνους, που με την αρχοντική χορηγία τους, εστήριξαν οικονομικώς και ηθικώς, διά του ευλογημένου οικονομικού υστερήματος και του συγκινητικού ψυχικού περισσεύματός τους, τα έργα αποκαταστάσεως και ευπρεπείας του Οίκου του Θεού.

Συγκεκριμένως, ο Σεβ. κ. Θεολόγος, ανέφερε, μεταξύ άλλων, στον λόγο του, «Η τοπική των Σερρών Εκκλησία σεμνύνεται εν Κυρίω και διά σε, αγαπητέ μου π. Γεώργιε, όπως και για όλους τους καλούς κληρικούς μας, οι οποίοι σε καιρούς δυσκόλους και πικρούς ακτινοβολούν στον σύγχρονο κόσμο μας το φως του Χριστού, εμπνέουν και υπηρετούν τον άνθρωπο στην ολότητά του. Το έργο του κληρικού έχει σταυροαναστάσιμο πρόσημο, είναι έργο Θεού, αποστολή και διακονία του ανθρώπου.

Οι πρεσβύτεροι της Εκκλησίας μας είναι συνεχιστές του έργου των αγίων Αποστόλων, οι οποίοι ως αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες του Λόγου παρέλαβαν από τον Κύριό μας την σώζουσα αλήθεια και μετέφεραν στον κόσμο την ζωηφόρο και αγιαστική ευλογία Του, της οποίας φύλαξ, ταμειούχος και οικονόμος είναι η αγία Ορθόδοξος Εκκλησία μας. Ο Κύριός μας, επιβραβεύει, όχι μόνο κάθε αγαθή προσπάθεια και προσφορά στην Εκκλησία Του, αλλά και την διάθεση ακόμη της καρδιάς μας και χαρίζει πλουσίως την ευλογία και την χάρη Του. Όλα τα έργα μας στην Εκκλησία, έχουν ως βάση τους, την ολόθερμη αγάπη μας για τον Χριστό και την ευλογημένη εικόνα Του, τον άνθρωπο.

Οι πατέρες και πρόγονοί μας, κάτω από δυσμενείς εξωτερικές συνθήκες, σκλαβιά, φτώχια, πολέμους, προσφυγιά, εκληροδότησαν σ’ εμάς, ωραίους και μεγαλόπρεπους Ναούς, ενδιαιτήματα άγια του Θεού, διδασκαλεία αρετής, εργαστήρια αγιασμού και εγχριστώσεως, λιμάνια σωτηρίας και ακτινοβόλους φάρους πίστεως, ζωής, πνεύματος και πολιτισμού. Εμείς οι επίγονοι, τέτοιων θαυμαστών πατέρων, έχουμε χρέος ιερό, όχι μόνο να τους ονοματίζουμε με ευγνωμοσύνη, αλλά κυρίως να μιμούμεθα με την ζωή και τον αγώνα μας την πίστη, την φιλοθεΐα, την αρετή, την φιλοπατρία και φιλανθρωπία τους, να μην υστερούμε σε ευσέβεια και φιλότιμο έναντι εκείνων! Είναι για εμέ εξαιρετική ευλογία να διακονώ σε ένα τέτοιο τόπο, με ευσέβεια, ένδοξη ιστορία, ευγενικούς, ευπροσήγορους και φιλοπρόοδους ανθρώπους. Ειλικρινώς, δοξάζω, για την μεγάλη αυτή ευλογία, που πολύ αναπαύει την ψυχή μου, τον άγιο Θεό.

Έχομεν δι’ ελπίδος, ότι τόσον οι Άρχοντές μας, όσο και ο πιστός λαός του Θεού, θα συνεχίσουν να στηρίζουν τα έργα της Εκκλησίας μας, που υπηρετούν και αναπαύουν τον άνθρωπο.

Στη ζωή μας είναι ανάγκη να εργαζόμεθα με όραμα, να είμεθα μέσα σε πνεύμα αμοιβαίου σεβασμού και ενότητος, συνδημιουργοί όλων των μεγάλων, αγίων και ευγενών έργων, που έχει ανάγκη ο τόπος μας για να προοδεύσει».

Τέλος, διενεμήθη σε όλους η ευλογία της ιεράς ακολουθίας και παρετέθη το καθιερωμένο κέρασμα.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Εγκύκλιον Σημείωμα – Σερρών Θεολόγος: Πράξη υπευθυνότητας ο εμβολιασμός – Η άρνηση του εμβολίου δεν είναι ομολογία πίστεως (1/10/2021)

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 262

Ἐν Σέρραις τῇ 1ῃ Ὀκτωβρίου 2021

Πρός τούς εὐλογημένους Χριστιανούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μέ συνοχή καρδίας, ὑπεύθυνη σκέψη καί ποιμαντική ἀγωνία, πα­ρακολουθοῦμε συνεχῶς τίς ἀνησυχητικές ἐξελίξεις ἀναφορικά μέ τήν διασπορά τοῦ νέου κορωνοϊοῦ καί τῶν ἐπικινδύνων μεταλλάξεών του. Ἡ πανδημία τοῦ Covid – 19, ὡς διαβεβαιώνουν ὑπευθύνως ἔγκριτοι ἐπιστή­μονες δέν εἶναι μία ἀνύπαρκτη ἀσθένεια ἤ μία ἁπλή ἴωση, ὅπως πολύ συχνά ὑπεραπλουστευμένα καί ἐπικίνδυνα διαδίδεται, ἀλλά μία ἐπώδυνη, ταχέως μεταδιδόμενη ἀσθένεια, πού τόν τελευταῖο ἑνάμιση χρόνο βασα­νίζει τόν κόσμο ὁλόκληρο καί τήν πατρίδα μας. Στήν περιοχή δε τοῦ Νο­μοῦ Σερρῶν πολλοί συνάνθρωποί μας ἔφυγαν ἀπό τήν ζωή ἐξαιτίας τοῦ νέου κορωνοϊοῦ μέ θάνατο ἰδιαιτέρως ἀπαράκλητο, μοναχικό, πικρό καί πολλαπλάσιοι αὐτῶν νοσηλεύθησαν γιά μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ἡ Ἁγία Μητέρα μας Ἐκκλησία, ἔχουσα πρό τῶν ὀφθαλμῶν της τόν πάντα ἐπίκαιρο λόγο τῆς Ἁγίας Γραφῆς «Τίμα ἰατρόν… καί γάρ αὐτόν ἔκτισεν Κύριος» (Σοφ. Σειρ. 38,1) καί «Κύριος ἔκτισε ἐκ γῆς φάρμακα καί ἀνήρ φρόνιμος οὐ προσοχθιεῖ αὐτοῖς» (Σοφ. Σειρ. 38, 4), ἐδήλωσε ἀπό τήν ἀρχή τῆς πανδημίας τόν αὐτονόητον σεβασμόν της καί τήν τιμήν πρός τούς ἰατρούς καί τήν συνεχῶς ἐξελισσόμενη, μέ τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Θεοῦ, ἰατρική ἐπιστήμη, πού ἐργάζεται φιλόπονα γιά τήν θωράκιση καί διαφύλαξη τοῦ πολυτίμου ἀγαθοῦ τῆς ὑγείας μας. Ἐκ παραλλήλου μέ κα­θαρό λόγο ἐκάλεσε τόν λαό νά τηρήσει μέ σχολαστικότητα τά ἐνδεικνυό­μενα ὑγειονομικά μέτρα.

Σύμφωνα μέ ὅλους τούς ἐπίσημους ἰατρικούς φορεῖς, τόν Παγκό­σμιο Ὀργανισμό Ὑγείας καί τήν Ἑλλη­νική Πολιτεία, ἡ αὐστηρή τήρηση τῶν ὑγειονομικῶν μέτρων καί ὁ ἐμβολιασμός ἀποτελοῦν μέχρι στιγμῆς τό μοναδικό ἀξιόπιστο καί ἐπιστημονικῶς ἀποδεδειγμένο μέσο ἀντιμετώπι­σης τῆς θανατηφόρου πανδημίας. Ἀρχικῶς ὑπῆρχαν φό­βοι καί ἐπιφυλά­ξεις γιά τόν ἐμβολιασμό. Τά ἰατρικά ὅμως δεδομένα παγκοσμίως προσφέ­ρουν σήμερα σταθερό ἔδαφος γιά νά ἐμπιστευθοῦμε τά ἐμβόλια κατά τῆς Covid – 19. Ὁ ἐμβολιασμός μας σ᾿ αὐτό τό κομβικό σημεῖο πού βρισκόμα­στε εἶναι πράξη ὑπευθυνότητας καί ἀτο­μικῆς εὐθύ­νης, ἀλλά κυρίως εἶναι πράξη χριστιανικῆς ἀγάπης καί κοινω­νικῆς ἀλλη­λεγγύης πρός τόν πλη­σίον μας, πρός τόν συνάνθρωπο καί ἀδελφό μας, ἀλλά καί πρός τόν ἴδιο τόν ἐαυτό μας. Ἐφόσον δέν ὑπάρχουν σοβαρές ἀντενδείξεις, ἰατρικοῦ χαρακτῆρος, οἱ ἐπιστήμονες συμβουλεύουν ὑπευθύνως νά ἐμβο­λιασθοῦ­με γιά νά θωρακίσουμε τόν ἐαυτό μας ἀπό τόν θανατηφό­ρο ἱό τοῦ covid-19 καί τίς ἐπικίνδυνες μεταλλάξεις του καί ταυ­τοχρόνως νά προστατεύ­σουμε τό ὑπέρτατο ἀγαθό τῆς ὑγεί­ας καί τῆς ζωῆς τῶν συναν­θρώπων μας, καθώς συμβάλλουμε στό χτίσιμο τοῦ λε­γομένου «τείχους ἀνοσίας».

Δυστυχῶς ὅμως, ὑπάρχει μία μερίδα ἀδελφῶν μας, οἱ ὁποῖοι λόγῳ ἐλλιποῦς γνώσεως τῶν ἐπιστημονικῶν δεδομέ­νων ἐπηρεάζονται ἀρνητι­κῶς ἀπό ἐπιστημονικῶς ἀστήρικτες θεωρίες καί ἐμμονές πού διακινοῦ­νται κυρίως μέσα ἀπό τό διαδίκτυο. Ὀφείλου­με ὅμως νά γνωρίζουμε ὅτι τό θέμα τοῦ ἐμβολιασμοῦ κατά τοῦ covid-19 δέν εἶναι καθόλου πνευματικό, ἀλλά καθαρῶς ἐπιστημονικό καί ἰατρικό. Ἑπομένως, ἡ ἄρνηση τοῦ ἐμβο­λίου δέν ἔχει καμία σχέση μέ ὁμολογία πίστεως, οὔτε μέ τήν ὑπερά­σπιση τῆς ὀρθοδόξου διδασκαλίας καί τήν ἐφαρμογή τοῦ Εὐαγγελικοῦ λόγου. Αὐτή ἡ προσέγγιση κινεῖται σέ λαν­θασμένη καί ἐπικίνδυνη κατεύθυνση. Γιά ὅσους δέ, ἀλλαχόθεν ἀναβαί­νοντες, συνδέουν τήν παροῦσα πανδημία covid-19 μέ τήν ἀντιχριστολογία καί ἐσχατολογία, προσπαθώντας γιά ἰδι­οτελεῖς κάποιες φορές σκοπούς, νά ἐσπείρουν φόβο καί ἀνησυχία στίς ψυ­χές τῶν εὐσεβῶν κυρίως ἀνθρώπων, ἰσχύει τό λόγιον τοῦ Ἀποστόλου Παύλου πρός τόν μαθητήν του Ἐπίσκοπον Τιμό­θεον: «Ἄνθρω­ποι πονηροί θά προχωροῦν ἀπό τό κακό στό χειρότερο, θά πλανοῦν καί θά ἐξαπατοῦν τούς ἄλλους, ἀλλά καί οἱ ἴδιοι θά πλανῶνται καί θά ἐξαπατῶνται» (Β’ Τιμ. 3, 13).

Μέ πόνο ψυχῆς καί ἀγωνία ὡς Ἐπίσκοπός σας, παρατηροῦμε ὅτι στόν Νομό μας, ὅπου στό θέμα τῆς τηρήσεως τῶν μέτρων ὑγειονομικῆς προστασίας ἀπό τήν πανδημία covid – 19 παρατηρεῖται μία ἀνησυχητική «χαλαρότητα» ὑπάρχει καί σήμερα χαμηλή συμμετοχή στόν ἐμβολιασμό κατά τοῦ νέου κορωνοϊοῦ καί συγχρόνως ἐκθετική αὔξηση τῶν νέων κρου­σμάτων λόγῳ καί τῶν νέων πιό ἐπιθετικῶν μεταλλάξεών του. Σᾶς παρα­καλοῦμε πατρικῶς καί σᾶς προτρέπουμε Ἐπισκοπικῶς μέ ἐμπι­στοσύνη στήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ καί σεβασμό στίς συστάσεις τῶν εἰ­δημόνων ἰα­τρῶν, πού στήν συντριπτική τους πλειονοψηφία συστήνουν τόν ἐμβολια­σμό, νά ἀκολουθή­σετε τίς ὁδηγίες, συστάσεις καί ὑποδείξεις τῶν ὑγειονο­μικῶν ἀρχῶν καί νά ἐφαρμόζετε μέ σχολαστικότητα ὅλα τά μέτρα ὑγειο­νομικῆς προστασίας, καί ἀφοῦ ἐρωτήσετε τούς ἰατρούς σας, τούς μόνους ἁρμοδίους νά σᾶς συμβουλεύσουν μετά λόγου γνώσεως, τό δέον γενέσθαι νά προχωρήσετε, ἐφόσον βεβαίως δέν ὑπάρχουν σοβαρές ἰατρικές ἀντεν­δείξεις, λ.χ. ἀλλεργίες κ.λπ, στόν ἐμβολιασμό σας κατά τοῦ covid-19, χωρίς ἄλλη καθυστέρηση καί ἀναβολή. Οἱ καιροί οὐ μενετοί!

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Κατά τό λόγιον τοῦ οὐρανοβάμονος Παύλου παρακαλῶ θερμῶς ὅλους σας «σοφούς μέν εἶναι εἰς τό ἀγαθόν, ἀκεραίους δέ εἰς τό κακόν» (Ρωμ. 17, 19). «Λοιπόν, ἀδελφοί, χαίρετε, καταρτίζεσθε, παρακα­λεῖσθε, τό αὐτό φρονεῖτε, εἰρηνεύετε καί ὁ Θεός τῆς ἀγάπης καί εἰρήνης ἔσται μεθ’ ὑμῶν» (Κορ. Β΄, 13, 11).

Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ εἴθε νά εἶναι πάντοτε μαζί σας.

Μετ’ εὐχῶν πατρικῶν

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος