Σερρών Θεολόγος: «Έχουμε Θεόν φιλάνθρωπον και παντοδύναμον!» (17/01/2025)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Έχουμε Θεόν
φιλάνθρωπον και παντοδύναμον!»

17-01-2025

Με την δέουσα ιεροπρέπεια και εκκλησιαστική λαμπρότητα εορτάσθηκε και στην Εκκλησία των Σερρών η πανσεβάσμιος ιερά μνήμη του οσίου πατρός ημών Αντωνίου του μεγάλου.

Την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2025, αγιώνυμος ημέρα της εορτής του Αγ. Αντωνίου, τελέσθηκε η Αρχιερατική, πανηγυρική θ. Λειτουργία στον εορτάζοντα, ομώνυμο ιερό Ναό της πόλεως των Σερρών, όπου φυλάσσεται, ως πολυτίμητος πνευματικός θησαυρός η άφθαρτος δεξιά χειρ της Αγ. μεγαλομάρτυρος Μαρίνης. Το άφθορο λείψανο της πανευφήμου μάρτυρος, εδωρήθη το έτος 1787, υπό του Μητροπολίτου Βοδενών (Εδέσσης) κυρού Τιμοθέου, στον προαναφερθέντα ιστορικό ιερό Ναό, που μνημονεύεται στην πόλη των Σερρών, από τον 12ο αιώνα μ.Χ. και έκτοτε αποτελεί για την πόλη και την Μητρόπολη των Σερρών, μόνιμο και απτό σημείο αγιασμού, άμισθο ιατρείο ψυχών και σωμάτων, ακένωτο δοχείο, χωρητικό και παρεκτικό της θείας χάριτος.

Ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος με εμπνευσμένο λόγο στο πυκνό εκκλησίασμα, ετόνισε, μεταξύ άλλων και τα εξής: «Η αγία μητέρα μας Ορθόδοξος Εκκλησία τιμά σήμερον λειτουργικώς, με ευγνωμοσύνη και πνευματική αγαλλίαση τον μέγα καθηγητή της ερήμου, Αγ. Αντώνιο, τον υφηγητή της ισαγγέλου μοναχικής πολιτείας, τον εκκλησιαστικό άνδρα και απλανή διδάσκαλο της αληθείας του Χριστού, τον κήρυκα της μετανοίας, τον υπερασπιστή της πίστεως. Έζησε τον 4ο μ.Χ. αιώνα, σε χρόνους δυσκόλους, αλλά και ενδόξους για την Εκκλησία, η Οποία μόλις είχε εξέλθει από την φοβερά δοκιμασία των διωγμών κατά της χριστιανικής πίστεως και μετ’ ολίγον θα εκλυδωνίζετο από την αίρεση του Αρειανισμού.

Ο μέγας Αντώνιος, ως εύχυμος καρπός του δένδρου, που ονομάζεται Εκκλησία, που εφύτευσε ο ίδιος ο Κύριος και Σωτήρας του κόσμου, Ιησούς Χριστός και επότισε με το ζωογόνο Του αίμα, αντέστη με δύναμη και ομολογιακό φρόνημα στην φρικτή αυτή αίρεση, αφήνοντας προς καιρόν τον ησύχιον τρόπον της μοναχικής του ασκήσεως και βιοτής και κατήλθε στην τύρβη της μεγαλουπόλεως Αλεξανδρείας, για να προσφέρει και ο ίδιος την δική του πνευματική συνεισφορά, έτσι ώστε, να λάμψει η αλήθεια και να ανακοπεί η καταστρεπτική πορεία της αρειανικής αιρέσεως, που οδηγούσε τους ανθρώπους στην απώλεια και την πνευματική τελμάτωση. Πίσω από κάθε αίρεση κρύπτεται ο ανθρώπινος εγωϊσμός, ο οποίος θεωρεί ότι το έργο του Χριστού πρέπει να συμπληρωθεί, από την ανθρώπινη σοφία. Ο Δεσπότης, όμως, Χριστός δεν επέλεξε την πεπερασμένη και αυτοαναιρούμενη, πολλές φορές, ανθρώπινη σοφία, για να σώσει τον άνθρωπο, αλλά την ‘’μωρία’’ του Σταυρού, την εσχάτη δηλαδή ταπείνωση, έτσι ώστε, δι’ αυτού του τρόπου, να ταπεινώσει την επηρμένη οφρύν του διαβόλου και να σώσει τον άνθρωπο.

Αυτήν την μεγάλη αλήθεια γνώριζαν οι άγιοι της πίστεώς μας, όπως και ο σήμερον λαμπρώς εορταζόμενος Άγ. Αντώνιος, ο οποίος, συν τοις άλλοις, μας διδάσκει ότι μόνον μέσα στην Εκκλησία, στο Σώμα του Χριστού, παρέχεται η σωτηρία. Αυτή η Εκκλησία, ως το μυστήριο του Χριστού, δύο χιλιάδες χρόνια τώρα, παραμένει ζωντανή, θαλερή, ορθία, δυνατή, αγιάζουσα τους ανθρώπους και την κτίση, αποτελεί την κιβωτό της σωτηρίας μας, το εργαστήριο της αγιοσύνης, τον κρατήρα της ζωής, το νοητό εκείνο θεραπευτήριο στο οποίο εισερχόμεθα βεβαρημένοι, κοπιώντες και πεφορτισμένοι και δια της καθάρσεως και του φωτισμού του νοός, εξερχόμεθα φωτισμένοι, αγιασμένοι, λουσμένοι στο φως του Χριστού. Εκείνη, σώζει τον κόσμο και δεν σώζεται από τον κόσμο, αγιάζει τα σύμπαντα και δεν αγιάζεται από το κτιστό, κατευθύνει προς νομάς σωτηρίους και δεν κατευθύνεται από καμία ανθρώπινη δύναμη και σκοπιμότητα. Και όταν ακόμη φαίνεται στους ανθρώπους ότι ο Χριστός καθεύδει, Εκείνος ενεργεί, αφυπνίζει και σώζει τον άνθρωπο.

Όλα τα έργα της σωτηρίας μας είναι Θεού δωρήματα, καρποί της αγάπης και της φιλοστοργίας Του. Οι άνθρωποι αγωνιζόμεθα πνευματικώς, διότι επιποθούμε την σωτηρία μας, αγωνιζόμεθα για να δηλοποιήσουμε ότι αυτός ο αγώνας είναι η δική μας ελεύθερη συμμετοχή στο γεγονός της σωτηρίας μας, το οποίο, ιερουργείται από τον Κύριο και Σωτήρα μας Ιησού Χριστό, έτσι ώστε, να μην καυχάται κανείς άνθρωπος ότι σώζεται χάριν στην δική του δήθεν αξιοσύνη.

Σωζόμεθα, όχι για τις αρετές και την σοφία μας, αλλά γιατί είμεθα μέλη της Εκκλησίας του Χριστού, σωζόμεθα, όχι γιατί το αξίζουμε ή περισσότερον το δικαιούμεθα, αλλά γιατί μας αγαπά υπεβαλλόντως ο Θεός. Ο πανυπερτέλειος και παντοδύναμος Θεός έγινε άνθρωπος στο θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, Εκείνος σήκωσε επί του Σταυρού τις αμαρτίες όλων των ανθρώπων, που έζησαν, ζουν ή και θα ζήσουν επάνω στην γη, Εκείνος νίκησε την φθορά και τον θάνατο, έτσι ώστε κι εμείς ενωμένοι μαζί Του, μέσα στην Εκκλησία Του, στο θεανθρώπινο Σώμα Του, να νικούμε την αμαρτία και το φρικτό αποτέλεσμά της, τον θάνατο. Η εν Χριστώ σωτηρία μας αποτελεί θεία δωρεά, φανέρωση της πατρικής Του μέριμνας για τα παιδιά Του, εκδήλωση της παντοδυναμίας, σοφίας, δικαιοσύνης και άμετρης αγάπης Του.

Ο ίδιος ο Δεσπότης Χριστός, ο μέγας ιατρός της ανθρωπίνης ασθενείας γίνεται ο Ίδιος και το παντοδύναμο φάρμακο, που μας σώζει από το φαρμάκι της αμαρτίας. Εκείνος είναι ο μόνος αξιόπιστος εγγυητής της σωτηρίας μας. Αυτή ακριβώς η υπαρξιακή μας θεραπεία δεν είναι προϊόν ανάγκης ή φόβου ή ακόμη και αμοιβής, αλλά είναι η ευλογημένη συνέργεια και συλλειτουργία του Θεού με τον άνθρωπο, έργο αγάπης και πίστεως, δώρο και χάρισμα της θείας αγάπης στον άνθρωπο.

Ας εγκαταλείψουμε, αδελφοί, τον αδιέξοδο δρόμο της απελπισίας και της αποστασίας από τον Θεόν. Έχουμε Θεόν φιλάνθρωπον και παντοδύναμον! Γνωρίζουμε τον τρόπο και τον τόπο της σωτηρίας μας, την αγία Ορθόδοξο Εκκλησία μας, έχουμε το φάρμακο, την μετάνοια, που μας καθιστά τέκνα ευλογίας και χάριτος, φώτα μέσα σ’ ένα κόσμο τόσο σκοτεινό και πικρό. Ας παρακαλέσουμε τον Κύριό μας, διά πρεσβειών του σήμερον τιμωμένου Αγ. Αντωνίου και πάντων των αγίων, να μας αγιάζει και να μας οδηγεί από δόξης εις δόξαν, ώστε να γινόμεθα άνθρωποι φωτεινοί, να ωριμάζουμε πνευματικώς, καταθέτοντας το τεκμήριο της εις Χριστόν πίστεως, που είναι το θεμέλιο της ζωής και της σωτηρίας μας. Αμήν!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Δελτίο τύπου – Πρόγραμμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας (16-01-2025)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

16-01-2025

Από την Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης ανακοινώνονται τα εξής αναφορικώς με το πρόγραμμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας:

Την Πέμπτη 16 Ἰανουαρίου, στίς 6:00 τό ἀπόγευμα, ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας θά χοροστατήσει στόν πανηγυρικό Ἀρχιερατικὸ Ἑσπερινό, πού θά τελεσθεῖ στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Ἁγ. Ἀντωνίου Στρυμονικοῦ.

Τήν Παρασκευή 17 Ἰανουαρίου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν θεία Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Ἁγ. Ἀντωνίου καὶ Μαρίνης Σερρῶν.

Στίς 6:00 τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας θά χοροστατήσει στόν πανηγυρικό Ἀρχιερατικὸ Ἑσπερινό, πού θά τελεσθεῖ στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Ἁγ. Ἀθανασίου Νιγρίτης.

Τό Σάββατο 18 Ἰανουαρίου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν θεία Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Ἁγ. Ἀθανασίου Χρυσοῦ.

Συνεχίζονται στίς 6:00 τό ἀπόγευμα τοῦ Σαββάτου οἱ καθιε­ρωμένοι Ἀρχιερατικοί Ἑσπερινοί μετά θείου κηρύγματος, πού τελοῦνται στήν ἀνδρώα ἱερά Μονή Ἁγ. Παρασκευῆς Σερρῶν. Τόν θεῖο λόγο στόν Ἑσπερινό αὐτοῦ τοῦ Σαββάτου 18 Ἰανουαρίου, θά κηρύξει ὁ Αἰδεσιμολ. Πρωτ. π. Ἀνδρέας Βογιατζῆς, ἐφημέριος τοῦ ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Παμμ. Ταξιαρχῶν Σερρῶν.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Σερρών Θεολόγος: «Οι άγιοί μας, το πνευματικό φως και το άλας του κόσμου» (16/01/2025)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Οι άγιοί μας, το
πνευματικό φως και το άλας του κόσμου»

16-01-2025

Στον πανηγυρικό Εσπερινό, που τελέσθηκε στον εορτάζοντα ιερό Προσκυνηματικό Ναό Αγ. Αντωνίου Στρυμονικού, χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025. Συγκινητική υπήρξε η αθρόα συμμετοχή των ευλαβών χριστιανών, οι οποίοι προσήλθαν στον ως είρηται ιερό Ναό για να συμπροσευχηθούν και να συμπανηγυρίσουν στην χάρη του μεγάλου ασκητού Αγ. Αντωνίου. Συμπροσευχητικώς παρέστησαν, μεταξύ άλλων και οι Βουλευτές του Ν. Σερρών κ. κ. Φωτεινή Αραμπατζή και Θεόφιλος Λεονταρίδης, ο Δήμαρχος Ηρακλείας κ. Κλεάνθης Κοτσακιαχίδης και μέγα πλήθος λαού του Θεού.

Προ της απολύσεως της ιεράς ακολουθίας, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγος, ομίλησε με δυνατό, αφυπνιστικό και πύρινο τρόπο στο πυκνότατο εκκλησίασμα, τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι οι μνήμες των αγίων της Εκκλησίας προβάλλουν, ως μία αφορμή για τον προσωπικό μας αγιασμό, αλλά και για την φανέρωση του μυστηρίου της Εκκλησίας, ως Σώματος Ιησού Χριστού και ως οικογενείας του Θεού, αλλά και ως ευκαιρία για πνευματική διδαχή και διδασκαλία. Αυτή η διδασκαλία, το θείο κήρυγμα, αποτελεί δομικό στοιχείο της πίστεως και προπαρασκευαστικό συστατικό της θ. Λατρείας, της προσευχής της Εκκλησίας μας, καθώς, σύμφωνα πάντοτε και με τον θεόπνευστο λόγο του Αποστόλου των εθνών Παύλου: «Πῶς οὖν ἐπικαλέσονται εἰς ὃν οὐκ ἐπίστευσαν; Πῶς δὲ πιστεύσουσιν οὗ οὐκ ἤκουσαν; Πῶς δὲ ἀκούσουσι χωρὶς κηρύσσοντος; Πῶς δὲ κηρύξουσιν ἐὰν μὴ ἀποσταλῶσι; Καθὼς γέγραπται· ὡς ὡραῖοι οἱ πόδες τῶν εὐαγγελιζομένων εἰρήνην, τῶν εὐαγγελιζομένων τὰ ἀγαθά!» (Ρωμ. 10, 14-15).

«Οδηγοί στην πορεία μας να γνωρίσουμε τον Θεό, είπε ο Σεβασμιώτατος, είναι οι άγιοι, το πνευματικό φως και το άλας του κόσμου, τα υπαρκτά και αξεπέραστα πρότυπα της χριστοζωής, το εφηρμοσμένο Ευαγγέλιο του Χριστού, οι αληθινοί ευεργέτες των ανθρώπων, σ’ έναν κόσμο, που κλυδωνίζεται μέσα στα κύματα της απιστίας, της παρακμής, της αντινομίας, της αχαριστίας, της αποστασίας.

Η Εκκλησία είναι το εργαστήριο και το διδασκαλείο της αγιότητος μέσα στον κόσμο. Αυτή πλουτίζει τον ουρανό με αγίους, που φανερώνουν στον κόσμο την παρουσία, την δόξα, την δύναμη και την αγάπη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Το άγιο Πνεύμα, ο Άλλος Παράκλητος ενεργεί πάντοτε μέσα στην Εκκλησία, αναδεικνύει το φωτόμορφα τέκνα Της, πλουτίζει τον ουρανό, περιτειχίζει την γη.

Η αγιότητα είναι μία συνεχής πρόσκληση του Θεού προς όλους τους ανθρώπους, είναι το κατεξοχήν έργο της Εκκλησίας, έως της συντελείας των αιώνων, αποτελεί ευεργεσία του Θεού προς τον άνθρωπο και δεν περιορίζεται σε μία μόνο εποχή, αλλά είναι το αποτέλεσμα της παρουσίας και του έργου του αγίου Πνεύματος μέσα στην Εκκλησία, δεν είναι ένα ξεχασμένο όραμα, δεν είναι το χθες, αλλά το αεί της Εκκλησίας, η μόνη πραγματικότητα της ζωής μας, ο καθημερινός μας αγώνας και τούτο αποδεικνύεται από τους αγίους μας, όπως και ο από σήμερον λαμπρώς τιμώμενος Άγ. Αντώνιος, τους οποίους φανερώνει στο διάβα της ιστορικής μας πορείας ο Θεός, ως διδασκάλους, προστάτες και φίλους αληθινούς.

Τα μηνύματα τα οποία εκπέμπονται από τις μνήμες των αγίων μας είναι τόσο δυνατά και μ’ έναν συγκλονιστικό τρόπο επίκαιρα για την ζωή και την πορεία του πνευματικού αγώνος όλων μας. Μέσα απ’ αυτές διδασκόμεθα την αξία του πνευματικού αγώνος έχοντας τους αγίους, ως πρότυπα στην ζωή, οι οποίοι αγωνίστηκαν με την χάρη του Θεού και πέτυχαν το ποθούμενο, δηλαδή την θεοκοινωνία. Στην βαριά σημερινή ατμόσφαιρα της βαθιάς και πολυεπίπεδης κρίσεως, η Εκκλησία μας προβάλει το ήθος και το κάλλος της πίστεως στον θεάνθρωπο Ιησού Χριστό, τον Σωτήρα του κόσμου και της αγάπης, ως κινητηρίου δυνάμεως μεταμορφώσεως της ζωής μας, όπως τα έζησαν οι άγιοι της πίστεώς μας, οι θεούμενοι άνθρωποι.

Αυτό σημαίνει αληθινή αγάπη, η αγάπη του Χριστού, στην οποία οφείλουμε καθημερινώς να μαθητεύουμε, καθώς ζούμε σ’ έναν κόσμο τόσο πικρό, από την αμαρτία, τόσο πτωχό σε αλήθεια, σε ανθρωπιά και σε αγάπη, σ’ έναν κόσμο, όπου πλεονάζει η αγαπολογία, στο όνομα της οποίας αμνηστεύονται και προβάλλονται ολέθριες συμπεριφορές, ενώ υποβιβάζονται οι αρετές της αληθείας, της ενσυναίσθησης και της ευγνωμοσύνης.

Ο μέγας στην αρετή, την πίστη και την υπομονή, ασκητής Αντώνιος απεμακρύνθη από τον κόσμο της φθοράς και του θανάτου, που κείται εν τω πονηρώ, από φλογερή αγάπη για τον Χριστό και τους ανθρώπους. Αφιερώθηκε αποκλειστικά στον Θεό και διά της ενθέρμου προσευχής του και των θαυμαστών ασκητικών του αγώνων στην αφιλόξενη έρημο, είλκυσε την παντοδύναμη χάρη του Θεού. Υπομένοντας μάλιστα με θαυμαστή καρτερία, ογδόντα και πλέον έτη, το ψύχος της νυκτός, τον καύσωνα της ημέρας, κυρίως δε την σφοδρότητα των επιθέσεων του μισόκαλου και μισάνθρωπου πονηρού, ανεδείχθη αστέρας ολόφωτος της Εκκλησίας μας, που φωτίζει και καθοδηγεί τους ανθρώπους στον Χριστό, τον μόνο Σωτήρα του κόσμου.

Τιμούμε με ευγνωμοσύνη και πνευματική αγαλλίαση τον μέγα καθηγητή της ερήμου, Αγ. Αντώνιο, εκζητούντες, μέσα από την καρδιά μας τις φιλανθρωπότατες πρεσβείες του προς τον Θεό για εμάς, την Εκκλησία Του, τον κόσμο ολόκληρο. Και κατέληξε ο Σεβασμιώτατος: Οι άγιοι μας καλούν φιλάδελφα να μιμηθούμε την πίστη, το ήθος, την αρετή και την ζωή τους. Μία ζωή βαθιά χριστοκεντρική, εκκλησιαστική και φιλάνθρωπη, μία ζωή, που αποτελεί το πνευματικό φως και το άλας στο ιστορικό ‘’αεί’’ της Εκκλησίας μας!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Σερρών Θεολόγος: «Κέντρο της ζωής μας είθε να γίνει ο Θεάνθρωπος και όχι ο εμπαθής και σκοτισμένος άνθρωπος» (06/01/2025)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Κέντρο της ζωής μας
είθε να γίνει ο Θεάνθρωπος και όχι ο
εμπαθής και σκοτισμένος άνθρωπος»

06-01-2025

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και ιεροπρέπεια εορτάσθηκε και στις Σέρρες η μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων. Επίκεντρο του λειτουργικού εορτασμού της λαμπράς και μεγαλειώδους αυτής εορτής της αγίας πίστεώς μας, στην Εκκλησία των Σερρών, απετέλεσε ο ιερός Μητροπολιτικός Ναός Παμμ. Ταξιαρχών, όπου, σήμερα, Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025, ιερούργησε και ετέλεσε την ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού των υδάτων, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος. Συμπροσευχητικώς παρόντες ήταν μεταξύ άλλων και οι Βουλευτές Ν. Σερρών κ. κ. Αναστάσιος Χατζηβασιλείου, Φωτεινή Αραμπατζή, Θεόφιλος Λεονταρίδης και Κων/νος Μπούμπας, ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, η Δήμαρχος Σερραίων κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών κ. Χρυσούλα Δρίγκα, Δημοτικοί και Περιφερειακοί Σύμβουλοι, ο Διοικητής του 10ου Συντάγματος ΠΖ κ. Μαυρουδής Θεοδωρίδης, ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σερρών κ. Ανδρέας Θεοδωρίδης, εκπρόσωποι της Αστυνομικής Διευθύνσεως Σερρών, ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ν. Σερρών κ. Παναγιώτης Καρίπογλου, ο Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαιδεύσεως Ν. Σερρών κ. Ιωάννης Καραβασίλης, καθώς και ο πιστός λαός του Θεού, που υπερπλήρωσαν τον Μητροπολιτικό Ναό της πρωτευούσης πόλεως του Νομού Σερρών.

Ο Σεβασμιώτατος, στην εόρτιο Εγκύκλιό του ανέφερε, μεταξύ άλλων και τα εξής: «Με την εορτή των αγίων Θεοφανείων ολοκληρώνεται ένας πλούσιος λα­τρευτικός κύκλος, που η αγία Εκκλησία μας ονομάζει ‘’Άγιο Δωδεκαήμε­ρο’’. Η εορτή των Θεοφανείων είναι από τις αρχαιότερες εορτές της Εκ­κλησίας μας και αναφέρεται στην προσκύνηση του μυστηρίου της Αγίας Τριάδος κατά την Βάπτισιν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό.

Η μεγάλη σημερινή Δεσποτική πανήγυρις σηματοδοτεί επίσης και την απαρχή του χριστιανικού βα­πτίσματος διά του οποίου ο άνθρωπος γίνεται τίμιον μέλος του Παναγίου Σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας και μετέχει των προνομίων της θεί­ας υιοθεσίας. Στον Ιορδάνη ποταμό ο Χριστός αγίασε την φύσιν των υδά­των, ώστε να είναι ‘’ἁγιασμοῦ δῶρον, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήρι­ον, δαίμοσιν ὁλέθριον, ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον’’, αλλά και μας εφανέρωσε το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, αναλύει θεολογικότατα γιατί εμφανίζεται ο Τριαδικὸς Θεὸς την στιγμὴ της Βαπτίσεως του Κυρίου. Διδάσκει ότι φανερώνεται ο Τριαδικὸς Θεὸς κατὰ την δημιουργία, αλλά και κατά την, διά της ενσάρκου Οικονομίας, αναδημιουργία του ανθρώπου. Η πλάσις του ανθρώπου είναι κοινὴ ενέργεια του Τριαδικού Θεού, αφού ο ‘’Πατήρ, δι’ Υἱοῦ, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ ποιεῖ τὰ πάντα’’. Η Αγία Γραφή διαβεβαιώνει ότι ο Τριαδικὸς Θεὸς δημιούργησε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν: ‘’Ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ’ ὁμοίωσιν’’ (Γεν. 1, 26). Η φανέρωσις του Τριαδικού Θεού κατὰ την ανάπλασιν του ανθρώπου δείχνει και μία άλλη θεολογικὴ αλήθεια. Μόνον ο άνθρωπος από ολόκληρη την κτίσιν μπορεί να είναι επίγειος μύστης και προσκυνητὴς της Αγίας Τριάδος, καθώς εκτίσθη κατ’ εικόνα του Τριαδικού Θεού. Ο άνθρωπος, ως εικόνα Θεού, έχει νου, λόγο και πνεύμα που ζωοποιεί το συνημμένο σώμα. Έτσι, διὰ του θεουμένου ανθρώπου έχουμε τον αγιασμό όλης της κτίσεως. Μέσα στο θεολογικό αυτό πλαίσιο η επιβεβαίωσις του Πατρὸς ‘’οὗτος ἐστὶν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητὸς ἐν ὦ εὐδόκησα’’ δείχνει ότι η Ενανθρώπησις του Θεού Λόγου ήταν το κατ’ ευδοκίαν θέλημα του Θεού. Αυτὸ σημαίνει ότι η Ενανθρώπησις του Θεού Λόγου ήταν το προηγούμενο θέλημα του Τριαδικού Θεού ανεξαρτήτως απὸ την πτώσιν του ανθρώπου, διότι μόνον διὰ της ενώσεως του κτιστού με το άκτιστο στην υπόστασιν του Λόγου μπορούσε το κτιστὸ να σωθεί.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής μας είναι ότι ο άνθρωπος θεωρεί τον εαυτό του ως το κέντρον του κόσμου. Μπορεί να πει κανεὶς με βεβαιότητα ότι όλη η πνευματική προσπάθεια του χριστιανού αποσκοπεί στην απόκτησιν της θεανθρωποκεντρικής θεωρήσεως της ζωής. Κέντρο της ζωής μας, ας αγωνισθούμε, να είναι ο Θεάνθρωπος και όχι ο άνθρωπος και μάλιστα ο εμπαθής και σκοτισμένος.

Το βαθύτερο νόημα της Δεσποτικής εορτής των Θεοφανείων φανερώ­νεται σ’ εκείνους που θα καθαρίσουν με την χάρη του Θεού και τον προ­σωπικό τους αγώνα τις αισθήσεις τους, ώστε να γίνουν δεκτικοί του θείου φωτισμού και αγιασμού. Σ’ εκείνους που θα προσεγγί­σουν το μεγά­λο μυ­στήριο της σωτηρίας όχι με τον νου και την λογική, αλλά βιωματικά με ταπείνωση και με οδηγό την πί­στη. Τότε θα δουν με έκπληξη και δέος ότι τα θεία γεγονότα που σήμερα τιμά η Εκκλησία μας είναι τόσο κοντά μας και έχουν να δώσουν ένα μήνυμα σύγχρονο και επί­καιρο.

Όλα αυτά τα θαυμάσια αναλογιζόμενοι, ας αφήσουμε από το κέντρο της ψυχής μας να ανέβει στα χείλη μας η δοξολογικὴ προσευχή προς τον Κύριο και Θεό μας: ‘’Μέγας εἶ, Κύριε, καὶ θαυμαστὰ τὰ ἔργα σου, καὶ οὐδεὶς λόγος ἐξαρκέσει πρὸς ὕμνον τῶν θαυμασίων σου!’’. Το δε έ­λεος, η χάρις και ο αγιασμός του διά την ημετέραν σωτη­ρίαν βαπτισθέ­ντος και φωτίσαντος τον κόσμον, Κυρίου μας Ιησού Χριστού, είθε να είναι μαζί με όλους μας».

Ακολούθως, στις 11:30 το πρωί, στην τεχνητή λίμνη της κοιλάδος των Αγ. Αναργύρων Σερρών, τελέσθηκε από τον Σεβ. κ. Θεολόγο, η ιερά τελετή της καταδύσεως του Τιμ. Σταυρού και του Αγιασμού των υδάτων. Εφέτος, του εξαιρετικού καιρού βοηθούντος, αρκετοί ήταν εκείνοι οι οποίοι έσπευσαν να βουτήξουν στα νερά της τεχνητής λίμνης, προκειμένου να ανασύρουν τον Τίμ. Σταυρό.

Ο πρώτος από αυτούς έλαβε, ως ευλογία έναν χρυσό σταυρό, ενώ σε όλους ο Σεβασμιώτατος χάρισε μαζί με την ευλογία του και από μία εικόνα της «Παναγίας Πονολυτρίας», ευχόμενος χρόνια πολλά, ευλογημένα, φωτισμένα και άγια.

Στον σύντομο χαιρετισμό του προς το πυκνώς συγκεντρωμένο πέριξ της λίμνης πλήθος, ο Σεβ. Ποιμενάρχης της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγος ανέφερε: «Σήμερα και πάντοτε, το Φως, είθε να είναι το πρώτο ζητούμενο στη ζωή μας. Εκείνο το Φως, που θεραπεύει, φωτίζει, αγιάζει, και παρηγορεί την ζωή μας. Το Φως του Χριστού! Αυτό το Φως εύχομαι να καταυγάζει, να εμπνέει, να οδηγεί, να θερμαίνει και να αγιάζει την ψυχή όλων μας! Με πίστη στον Χριστό, αλληλεγγύη, ανθρωπιά, αλληλοκατανόηση, ενωμένοι, φωτισμένοι και αγιασμένοι, να πορευθούμε για να αγωνισθούμε για ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον για την πόλη, την Πατρίδα, τον κόσμο. Χρόνια πολλά Σερραίες και Σερραίοι αδελφοί μου, ευλογημένα και φωτισμένα, με την χάρη του επιφανέντος Κυρίου μας. Αμήν!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως