ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

Τῆ Κυριακῆ ὀγδόη ἀπό τοῦ Πάσχα, τήν ἁγίαν Πεντηκοστήν ἑορτάζομεν.

“Μέγα καί σεβάσμιον μυστήριον” χαρακτηρίζει ὁ ὑμνοδός τήν Πεντηκοστή. Καί εἶναι. Ἑορτάζουμε κατ’αυτήν “τήν ἐπιδημίαν”, τήν κάθοδο τοῦ Ἁγ. Πνεύματος, πού εἶχε ὑποσχεθεῖ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος (Πραξ. 1,8). Εἶναι ἡ πιό μεγάλη ἡμέρα τῆς Εκκλησίας, γιατί “ἡ ἐπιφοίτησις” τοῦ Ἁγ. Πνεύματος στούς μαθητές τοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τήν ὁλοκλήρωση τοῦ ἔργου τῆς σωτηρίας. Ὅλα ὅσα ἔκανε ὁ Κύριος γιά τήν λύτρωση τοῦ ἀνθρώπου ὁλοκληρώθηκαν μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγ. Πνεύματος, τό ὁποῖο φωτίζει τόν ἄνθρωπο, τόν ὁδηγεῖ στήν ἀλήθεια, τελεῖ τά Μυστήρια καί ἁγιάζει τούς πιστούς.

Ἡ Πεντηκοστή εἶναι ἡ γενέθλιος ἡμέρα τῆς Εκκλησίας.
Κατ’αὐτήν μετά ἀπό τό φωτισμένο καί ἐμπνευσμένο ἀπό τό Ἁγ. Πνεῦμα συγκλονιστικό κήρυγμα τοῦ ἀπ. Πέτρου, πίστευσαν καί βαπτίσθηκαν τρεῖς χιλιάδες ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι καί ἀπετέλεσαν τήν πρώτη Ἐκκλησία. Αὐτό τό Ἅγ. Πνεῦμα μένει στήν γῆ μας καί συγκροτεῖ διαρκῶς “ὅλον τόν θεσμόν τῆς Ἐκκλησίας”. Τό Πνεῦμα τό Ἅγιον εἶναι ἡ ψυχή, ἡ ζωή, ἡ δύναμη τῆς Ἐκκλησίας. Δέν ἔχει καί οὔτε πρέπει νά ἔχει κοσμική δύναμη ἡ Ἐκκλησία. Δύναμη της εἶναι τό Πνεῦμα τό Ἅγιον στό ὁποῖο ὀφείλεται ἡ ἁγιότητα καί ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας καί ὅλα τά χαρίσματα της.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

Τῆ Κυριακῆ, ἑβδόμη ἀπό τοῦ Πάσχα, τήν ἐν Νικαία Πρώτην Οἰκουμενικήν Σύνοδον ἑορτάζομεν τῶν τριακοσίων δέκα καί ὁκτώ θεοφόρων Πατέρων.

Κατά τήν Κυριακή αὐτή ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τήν μνήμη τῶν ἁγίων 318 θεοφόρων Πατέρων τῆς Α’ Οἰκουμενικής Συνόδου (τό 325 μ.Χ.). Τό Συναξάριο λέει ὅτι ἡ ἑορτή τῶν ἁγ. Πατέρων τοποθετήθηκε τήν Κυριακή αὐτή μετά τήν Ἀνάληψη, γιατί οἱ Πατέρες μέ τήν διακήρυξη τους ὅτι ὁ Κύριος εἶναι “ὁμοούσιος, ὁμότιμος καί συνάναρχος τῶ Πατρί” μᾶς βεβαιώνουν ὅτι ὁ Κύριος ἀνελήφθη ὡς τέλειος Θεός ἀλλά καί ὡς τέλειος ἄνθρωπος καί ὅτι ὄντως ἡ ἀνθρώπινη φύση μας ἀνῆλθε μέχρι τοῦ οὐρανοῦ.

Ἐξαιρετικά τιμητικό γιά τούς Πατέρες εἶναι τό Δοξαστικό τῶν Αἴνων, (“Τῶν ἁγίων Πατέρων ὁ χορός”), τό ὁποῖο τούς μακαρίζει γιατί ἐδογμάτισαν τήν ὀρθή σχέση τοῦ Χριστοῦ πρός τόν Πατέρα καί τούς ἀνθρώπους καί διατύπωσαν τήν ὀρθή πίστη τῆς Ἐκκλησίας.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ

Τῆ Κυριακή Πέμπτη ἀπό τοῦ Πάσχα, τήν τῆς Σαμαρείτιδος ἑορτήν ἑορτάζομεν.

Ἡ περικοπή τοῦ Εὐαγγελίου (Ἰωαν. 4, 5 -42), πού διαβάζεται τήν Κυριακή αὐτή εἶναι ἀπό τά σπουδαιότερα καί ἐκλεκτότερα κείμενα τῆς Ἁγ. Γραφῆς.

Στόν διάλογο του μέ τήν Σαμαρείτιδα ὁ Κύριος δράττεται τῆς εὐκαιρίας νά ἀποκαλύψει τίς πιό ὑψηλές ἀλήθειες: ὅτι ὁ Θεός εἶναι “πνεῦμα”, καί ὅσοι τόν πιστεύουν πρέπει νά τόν λατρεύουν “ἐν πνεύματι καί ἀληθεία” καί ὅτι ὁ Θεός εἶναι ὁ “Πατήρ” πού σώζει τούς ἀνθρώπους μόνον διά τοῦ “Μεσσίου” πού εἶναι ὁ Χριστός, (“ἐγώ εἰμί ὁ λαλῶν σοι”)

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ

Τῆ αὐτῆ ἡμέρα, Κυριακή τετάρτη ἀπό τοῦ Πάσχα, τοῦ Παραλύτου μνείαν ποιούμεθα καί, ὡς εἱκός, τό τοιοῦτον ἑορτάζομεν θαῦμα.

Θέμα τῆς Κυριακῆς αὐτῆς εἶναι ἡ θεραπεία τοῦ Παραλύτου, πού ἐπί 38 χρόνια περίμενε τήν θεραπεία του στήν Προβατική Κολυμβήθρα (Ἰωαν. ς, 1 – 15) . Τελικά, ὅπως λέγει καί τό Δοξαστικό τῶν αἴνων “τόν Παράλυτο οὐχ ἡ κολυμβήθρα ἐθεράπευσεν, ἀλλ’ ὁ σός λόγος (τοῦ Χριστοῦ) ἀνεκαίνισε…”. Ὅπως ὁ δημιουργικός λόγος τοῦ Θεοῦ ἐκ τοῦ μηδενός δημιούργησε τόν κόσμο, ἔτσι καί ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ ἀνακαινίζει καί ἀναδημιουργεῖ τόν κατεστραμμένο ἀπό τήν ἁμαρτία καί τήν ἀρρώστεια ἄνθρωπο.