ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ

Τῆ αὐτῆ ἡμέρα, Κυριακή δευτέρα ἀπό τοῦ Πάσχα, τά ἐγκαίνια ἑορτάζομεν τῆς Χριστοῦ Ἀναστάσεως, καί τήν τοῦ Ἀγίου Ἀποστόλου Θωμά ψηλάφησιν.

Τῆ αὐτῆ ἡμέρα, Μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Νικήτα τοῦ νέου, τοῦ ἐν Σέρραις ἀθλήσαντος ἐν ἔτει σωτηρίω αωη! (1808).

Τήν ἑπομένη μετά τό Πάσχα Κυριακή, μνημονεύεται ἡ ψηλάφηση τοῦ Θωμᾶ. Ὁ μαθητής αὐτός ἐνῶ στήν ἀρχή ἀμφέβαλε γιά τήν Ἀνάσταση, ὅταν ἐμφανίσθηκε ὁ Κύριος καί Τόν εἴδε ὅπως οἰ ἄλλοι Ἀπόστολοι καί ἄκουσε τόν Ἰησοῦ νά τοῦ λέγει, νά ἀγγίξει τίς πληγές του, ἀπό τά καρφιά τῆς σταυρώσεως του ἀναφώνησε: “Ὁ Κύριος μου καί ὁ Θεός μου”.

Ὁ Ἀπόστολος Θωμᾶς πρῶτος μετά τήν Ἀνάσταση κήρυξε τή θεότητα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος ἄν καί πέθανε ὡς ἄνθρωπος, ἀναστήθηκε ὡς Θεός.

Ἡ τοπική μας Ἐκκλησία ἔχει καθιερώσει τήν ἡμέρα αὐτή νά τιμᾶται καί ἡ μνήμη τοῦ Ἁγ. Ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Νικήτα τοῦ Νέου. Ἀγάλλεται ἐν Κυρίω γιά τόν ἅγιο Νικήτα τόν Νέο, πού ἤθλησε ὡς ἀνδρεῖος στρατιώτης Χριστοῦ στήν πόλη τῶν Σερρῶν τή νύχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου τοῦ ἔτους 1808. Ἡ γενναιόφρων ἄθληση του καί τό μαρτυρικό του τέλος ἐπεσφράγισαν μία σταυροαναστάσιμη πορεία ζωῆς, ἀφιερωμένης ἀποκλειστικῶς καί μόνο στόν ἐρασμιώτατο τῆς Ἐκκλησίας μας Νυμφίο Χριστόν.

Στολισμένος μέ τή χάρη τῆς ἁγίας ἱερωσύνης ὁ ἱερός Νικήτας, τό εὐωδέστατο αὐτό ἄνθος τοῦ Ἀθωνικοῦ μοναχισμοῦ, ἀναζωπύρωσε στά Σέρρας πού ἐστέναζαν ὡς καί ἡ ὑπόλοιπη πατρίδα, κάτω ἀπό τό ζυγό σκληροῦ τυράννου τήν ἐλπίδα τῆς πνευματικῆς ἐλευθερίας, νοουμένης καί βιουμένης ἀπό τόν κάθε ἄνθρωπο ὡς δυνατότητα ἀπαλλαγῆς, μέ τή χάρη τοῦ Χριστοῦ, ἀπό τά θανατηφόρα δεσμά τῆς ἁμαρτίας. Ὁ Ἁγ. Νικήτας ὁ Νέος, ὅμως ἐκεῖνο τό βράδυ τοῦ Μεγ. Σαββάτου τοῦ 1808, μέ τό μαρτυρικό του θάνατο, ἔγινε γιά τόν κάθε Σερραῖο καί ὁ προάγγελος τῆς ἀναστάσεως τοῦ ὑπόδουλου Γένους πού μετά ἀπό λίγα χρόνια ἐπρόκειτο νά ἀναστηθεῖ ὕστερα ἀπό μία μακραίωνη παραμονή στόν Ἅδη τῆς σκλαβιᾶς.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ

Τῆ Παρασκευῆ τῆς Διακαινησίμου ἐορτάζομεν τά ἐγκαίνια τοῦ ναοῦ τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν καί Θεομήτορος, τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς ἔτι δέ καί μνείαν ποιούμεθα τῶν ἐν τούτω τελεσθέντων ὑπερφυῶν θαυμάτων παρά τῆς Θεομήτορος.

Ὁ αὐτοκράτωρ Λέων ὁ Α’ συνάντησε κάποτε στό δάσος στά περίχωρα τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἕναν τυφλό ὁ ὁποῖος παρακαλοῦσε νά τοῦ δώσουν νερό. Τότε ὁ αὐτοκράτωρ ἄκουσε τή φωνή τῆς Παναγίας πού τοῦ ἔλεγε σέ ποιό σημεῖο θά ἔβρισκε νερό. Ἐκεῖ ἀκριβῶς κτίσθηκε στά μέσα τοῦ Ε’ αἰώνα ἀπό τόν αὐτοκράτορα Λέοντα τόν Θρακιώτη Ναός καί ὀνομάσθηκε Ζωοδόχος Πηγή, ἡ γνωστή Μονή τοῦ Μπαλουκλῆ.

Αὐτοῦ τοῦ Ναοῦ τά ἐγκαίνια μνημονεύει τή μέρα αὐτή ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία πού ἔγιναν στίς 2 Φεβρουαρίου 1835, ἀπό τόν Πατριάρχη Κωνστάντιο τόν Β’ καί 12 ἄλλων ἀρχιερέων, μετά ἀπό ἄδεια τοῦ σουλτάνου Μαχμούτ καί ἀφοῦ ἔγινε ἀνασκαφή καί βρέθηκαν τά θεμέλια τοῦ ἀρχαίου Ναοῦ τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς.

Τό νερό της ἔκανε πολλές θεραπεῖες σέ ἀρρώστιες, μέ τή χάρη τῆς Θεοτόκου. Φυγάδεψε δαίμονες ἀπελευθέρωσε δεσμίους πού ἄδικα βρισκόταν στή φυλακή, θεράπευσε τόν αὐτοκράτορα Λέοντα τόν Σοφό, καί ἔκανε πολλά ἀκόμη θαύματα.

ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ

ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ

Τῆ ἡμέρα Πέμπτη τῆς ἕκτης Ἑβδομάδος ἀπό τοῦ Πάσχα, τήν Ἀνάληψιν ἑορτάζομεν τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Σαράντα ἡμέρες μετά τό Πάσχα, σύμφωνα μέ τίς ἐξιστορίσεις τῶν ἱερῶν Εὐαγγελιστῶν, πραγματοποιήθηκε ἡ Ἀνάληψη τοῦ Κυρίου, πού εἶναι μία ἀπό τίς σπουδαῖες Δεσποτικές ἑορτές.

Ἡ σημασία τῆς Ἀναλήψεως εἶναι πολύ μεγάλη. Διότι ὅταν λέμε ὅτι ἀνελήφθη ὁ Κύριος δέν ἐννοοῦμε ὅτι ἀνελήφθη ὡς θεός, γιατί ὡς Θεός ἧταν πάντοτε στούς οὐρανούς, ἀλλ’ὅτι ἀνελήφθη ὡς Θεάνθρωπος, γεγονός τό ὁποῖο σημαίνει ὅτι ἀνελήφθη ἡ δική μας, ἡ ἀνθρώπινη φύση, πού κάθισε στά δεξιά τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ, ὅπως θεολογικώτατα λέει τό Δοξαστικό τῶν Ἀποστίχων τοῦ Ἑσπερινοῦ: “Ἀνέβη ὁ Θεός ἐν ἀλαλαγμῶ, Κύριος ἐν φωνή σάλπιγγος, τοῦ ἀνυψῶσαι τήν πεσοῦσαν εἰκόνα τοῦ Ἀδάμ”.

Ἐπάνοδος, λοιπόν, τοῦ Θεανθρώπου στόν οὐρανό, ἀνύψωση τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως ὡς νικήτριας μέχρι τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ, στοιχεῖα πού προσφέρει σέ ὅλους μας ἡ ἑορτή τῆς Ἀναλήψεως καί γεμίζει μέ αὐτά ἀπό χαρά καί ἐλπίδα τίς ψυχές μας.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ

Τῆ Κυριακῆ ἕκτη ἀπό του Πάσχα, τό εἰς τόν ἐκ γενετῆς Τυφλόν ἐορτάζομεν τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ θαῦμα.

Τήν Κυριακή αὐτή ἔχουμε τήν θεραπεία τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ (Ἰωαν. 9, 1-38). Ὁ ἐκ γενετῆς τυφλός μέ τήν πίστη στήν καρδιά βρίσκει ὄχι μόνο τό φῶς τῶν ματιῶν του, ἀλλά καί τό πνευματικό φῶς τῆς θεογνωσίας. “Πιστεύω, Κύριε-ὡμολόγησε- καί προσεκύνησεν αὐτῶ”. Ἀντίθετα οἱ Γραμματεῖς καί οἱ Φαρισαῖοι μέ τά μάτια ὀρθάνοικτα, παρά τό ἀδιαφιλονίκητο θαῦμα, πού τό εἶχαν διαπιστώσει καί ἐξακριβώσει μέ κάθε λεπτομέρεια, μένουν στό πνευματικό σκοτάδι καί στήν ἄρνηση τοῦ φωτός. Αὐτό ἀποδεικνύει γιά μία ἀκόμη φορά ὅτι ἡ πίστη στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ δέν εἶναι θέμα ἀποδείξεων, πειστηρίων καί λογικῶν ἐπιχειρημάτων, ἀλλά θέμα καθαρότητος τῆς καρδιᾶς καί ἀγνῆς διαθέσεως.