Εγκύκλιον Σημείωμα – Αγιασμός στο Μαξίμειο Πνευματικό Κέντρο 2024

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ 2 8 4

Πρός τό φιλόχριστο πλήρωμα τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

Ἀγαπητοί μου Χριστιανοί,

Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ἐπιτελοῦσα εὐαγγελικῶς καί θυσιαστικῶς τό σωτήριο ἔργο της μπόλιασε τό δέντρο τοῦ ἀνθρωπίνου πολιτισμοῦ μέ τούς ζωηφό­ρους χυμούς τῆς Εὐαγγελικῆς ἀληθείας, πού ἁ­γιάζει καί φωτίζει τόν ἄν­θρωπο καί τήν ἱστορία του. Ἡ ζωγραφική, ἡ ἀρχι­τεκτονική, ἡ λογοτεχνία, ἡ ποίηση, ἡ μουσική, ὁ γραπτός καί προφορικός λόγος, βρῆκαν τήν τέλεια ἔκφρασή τους στό ἔργον τῆς Ἐκκλη­σίας, ὅπου διά τοῦ λόγου καί τῆς ἐμπειρίας πα­ραδόθηκε τό μυστήριο τῆς Θεολογίας, κατά τήν ὑμνογρα­φική δι­ατύπωση τῆς Δ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου.

Τό Μαξίμειο Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, ὅραμα ζωῆς τοῦ μακαριστοῦ προκατόχου μας Μητροπολίτου Μαξίμου, ἐγκαινιάσθηκε τήν 7η Νοεμβρίου 1998 ἀπό τόν ἀείμνηστο, μεγάλο Ἀρχιεπί­σκοπο Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κυρό Χριστόδουλο καί συμ­πληρώθηκε τό 2009 μέ τήν προσθήκη δύο νέων λειτουργικῶν ὀρόφων. Ἔκτοτε λειτουργεῖ ὡς μία δημιουργική κυψέλη πολιτισμοῦ καί πνευματικότη­τος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, ὅπου ὑπηρετοῦνται μέ ὑψηλή ἐπιστημονι­κή ἐπάρκεια οἱ ἐκκλησιαστικές τέ­χνες, δηλαδή ἡ πατροπαράδοτη βυζαντι­νή ἐκκλησιαστι­κή μουσική, ἡ παραδοσι­ακή δημοτική καί ἔντεχνη κοσμική μου­σική, ἡ ἁ­γιογραφία, ἡ χορωδιακή μουσική γιά νέους καί μεγαλυτέρους κ.λπ.

Ἡ Σχολή τῆς Βυζαντινῆς Μουσι­κῆς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας εἶναι ἀναγνωρι­σμένη ἀπό τό κράτος, καθώς παρέ­χει πτυχία καί διπλώμα­τα Βυζαντινῆς Μουσι­κῆς, ἰσάξια τῶν ἄλλων Σχο­λῶν καί Ὠδείων τῆς χώ­ρας. Σκοπός τῆς Σχολῆς εἶναι ἡ μελέτη καί καλλι­έργεια τῆς Ἐκκλησιαστι­κῆς μουσικῆς τῶν πατέρων μας καί ἡ ἑτοιμασία τῶν νέων ἱεροψαλτῶν, οἱ ὁποῖοι θά στελε­χώσουν τά ἱερά ἀνα­λό­για τῶν Ἐκκλησιῶν μας καί ἰδίως αὐτά τῆς ὑπαί­θρου. Στόν ἴδιο φιλόξενο χῶρο τοῦ Μαξιμείου, στεγάζονται καί ἄλλες πνευματικές δραστηριότητες τῆς τοπι­κῆς μας Ἐκκλησίας ὅπως ἡ Σχολή Γονέων, ἡ πολυ­θεματική Βιβλιοθήκη «Μυ­ριόβιβλος», καθώς καί δράσεις μέ φιλανθρωπικό, κοινωνικό καί πνευματικό χαρακτήρα.

Οἱ ἐγγραφές σέ ὅλα τά τμήματα τῶν σχολῶν τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς, ἁγιο­γραφίας, παιδικῆς χορωδίας, ἐκμάθησης παραδοσιακῶν ὀργάνων κ.λπ., ἔχουν ἤδη ἀρχίσει καί συνεχίζονται καθη­με­ρινῶς ἕως τέλους Σεπτεμβρίου κατά τίς ἐργάσιμες ἡμέρες (Δευτέρα – Πα­ρασκευή) καί ὦρες (9:00-13:00 καί 18:00-20:30) στά γραφεῖα τοῦ Μαξι­μείου Πνευματικοῦ Κέντρου. Πληροφορίες δίδο­νται στό τηλέφωνο τοῦ Μαξιμείου Πνευματικοῦ Κέντρου 23210 53765 τίς πρωινές ὦρες. Ἡ τοπι­κή μας Ἐκκλησία συνεκτιμῶσα τίς οἰ­κονομικές δυσκολίες τῆς ἐποχῆς μας φροντίζει ὄχι μόνον νά μήν ἔχει ὑπάρξει τά τελευταῖα χρόνια καμία αὔξηση στά δίδακτρα, τά ὁποῖα παρα­μένουν χαμηλά, ἀλλά μέ μεγάλη κατανόηση στηρίζει καί ὅλους ἐκείνους τούς μαθητές πού ἀδυνατοῦν ἀντικειμενικά νά ἀνταπο­κριθοῦν στίς οἰκονομικές τους ὑποχρεώσεις πρός τό Ἵδρυμα. Ὁ ἐφετεινός ἁγιασμός γιά τήν ἔναρξη τῶν μαθημάτων στίς σχολές τοῦ Μαξιμείου Ἱδρύματος θά γίνει, σύν Θεῷ, τήν Τρίτη 24 Σεπτεμβρί­ου ἐ. ἔ. στίς 7:00 τό ἀπόγευμα στήν αἴθουσα «ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ» τῆς ἐκκλησια­στικῆς Βιβλιοθή­κης «Μυριόβι­βλος» (Νικ. Νικολάου 21).

Ἡ ἁγία Μητέρα μας Ὀρθόδοξη Ἐκκλη­σία καλεῖ ἐκείνους πού ἔχουν τήν ἀγάπη γιά σπουδή στόν ἱερό καί συναρ­παστικό κόσμο τῆς ἑλληνορθο­δόξου πολιτιστικῆς καί πνευματικῆς παρα­δόσεώς μας νά ἀξιοποιή­σουν καταλλήλως τήν παρεχομένη εὐκαι­ρία, ἐγγραφόμε­νοι στίς Σχολές τοῦ Μαξιμείου Ἱδρύματος.

Τά ἀνωτέρω ἀνακοινούμενος στήν ἀγάπη σας καί προτρεπόμενος πατρικῶς ὅλους τούς ἐνδιαφερομένους νά πυκνώσουν τίς τάξεις τῶν Σχο­λῶν τοῦ Μαξιμείου Κέντρου τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, εὔχομαι ἡ χάρις καί ἡ εὐλογία τοῦ Ἁγίου Θεοῦ νά εἶναι μαζί σας.

Διάπυρος πρός Θεόν εὐχέτης σας

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Δελτίο τύπου – Πρόγραμμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας (05-09-2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

05-09-2024

Από την Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης ανακοινώνονται τα εξής αναφορικώς με το πρόγραμμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας:

Μέ ἀφορμή τήν ἔναρξη τοῦ νέου Ἐκκλησιαστικοῦ Ἔτους ἡ Ἱερά Μητρόπολίς μας διοργανώνει γενική ἱερατική Σύναξη, τό Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου ἐ. ἔ., στήν Κατασκήνωση «Γαλιλαία» Χρυσοπηγῆς Σερρῶν. Τό πρόγραμμα περιλαμβάνει τήν τέλεση θ. Λειτουργίας, ὁμιλία τοῦ Σεβ. Ποιμενάρχου μας καί κοινή τράπεζα.

Τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, στὶς 7:00 τὸ ἀ­πό­γευ­μα, ὁ Σεβ. Ποι­με­νάρ­χης μας κ. Θε­ο­λό­γος, θὰ χο­ρο­στα­τή­σει στὸν πα­νη­γυ­ρι­κὸ Ἑ­σπε­ρι­νό, πού θὰ τε­λε­σθεῖ στὸ ἑ­ορ­τά­ζον ἱε­ρὸ Πα­ρεκ­κλή­σι­ο τῆς «Κυ­ρί­ας τῶν Ἀγ­γέ­λων» τοῦ ἱ­ε­ροῦ Να­οῦ Εὐ­αγ­γε­λι­στρί­ας Σερ­ρῶν.

Τήν Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου, ὁ Σεβ. θά ἱερουργήσει στήν θ. Λειτουργία, πού θά τελεσθεῖ στόν ἱερό Ναό Ἁγ. Γεωργίου Σκοτούσσης Σερρῶν.

Τήν Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου, ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας, θά τελέσει τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἁγιασμοῦ, μέ ἀφορμή τήν ἔναρξη τῆς νέας σχολικῆς χρονιᾶς στίς παρακάτω σχολικές μονάδες: στίς 9:00 π.μ. στό 1ο Γυμνάσιο Σερρῶν, στίς 9:30 π.μ. στό 3ο Γυμνάσιο Σερρῶν, στίς 10:00 π.μ. στό 17ο καί 4ο Δημοτικό Σχολεῖο Σερρῶν καί στίς 10:30 π.μ. στό Μουσικό Σχολεῖο Σερρῶν.

Μέ ἀφορμή καί τόν ἐφε­τεινό ἑορτασμό τῆς παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, θά πραγμα­τοποιηθεῖ ἡ ὑποδοχή ἀποτμημάτων τοῦ Τιμίου καί Ζωο­ποιοῦ Σταυροῦ καί τοῦ ἀρράφου χιτῶνος τοῦ Κυ­ρίου μας, ἀπό τήν Ἱερά Σταυροπηγιακή καί Πατριαρχική Μο­νή Παντοκράτορος τοῦ Ἁγίου Ὄρους, τήν Τετάρ­τη 11 Σεπτεμβρίου στίς 7:00 τό ἀπόγευμα. Τά πανσεβά­σμια καί μοναδικά κατά τήν θρησκευτική τους ἀξία αὐτά προσκυνήματα, θά εὑρί­σκονται στόν Ἱ­ε­ρό Ναό Τιμίου Σταυροῦ Σερ­ρῶν ἕως καί τῆς 16ης Σεπτεμβρίου, ὅπου καθημερι­νῶς θά τελοῦ­νται ἱερές ἀκολουθίες, πρός ἁγιασμό καί πνευ­ματική ἐνί­σχυση τῶν πιστῶν.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Λόγος Αγίου Λουκά εις το Γενέθλιον της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου

Λόγος Αγίου Λουκά εις το Γενέθλιον της
Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου

Ή συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων, εκα­τομμύρια και δισεκατομμύρια άνθρωποι, είναι άνθρωποι κοινοί, τους οποίους ή ‘Αγία Γραφή ονομά­ζει «λαόν της γης» (Δ’ Βασ. 15, 5). Γιατί τους ονομά­ζει έτσι; Γιατί αυτοί μοιάζουν με γκρίζο χορτάρι ή με χα­μόκλαδα. Δεν έχουν στη ζωή τους κάποιους ανώτε­ρους σκοπούς και επιδιώξεις, ο νους τους είναι πολύ επιπόλαιος και ασχολείται μόνο με τις βιοτικές μέ­ριμνες, τα γήινα αγαθά και τα καθημερινά προβλή­ματα. Άλλα όπως στους λόφους και στα βουνά, πού είναι σκεπασμένα με χόρτα και χαμόκλαδα, φυτρώ­νουν κάπου κάπου μεγάλοι κέδροι και τεράστιες βε­λανιδιές, έτσι και μεταξύ του λαού της γης αναδει­κνύει Κύριος ό Θεός κάποιους ανθρώπους πολύ με­γάλους, οι όποιοι έχουν υψηλή διάνοια, σκέψη πολύ βαθιά και ό λόγος τους έχει μεγάλη δύναμη. Έχουν θέληση πολύ ισχυρή και κατέχουν όλη την επιστη­μονική γνώση. Τέτοιοι άνθρωποι δημιουργούν μία νέα πιο τέλεια ζωή και αλλάζουν τις σχέσεις μεταξύ των κρατών και των λαών.

Αυτό βέβαια είναι πολύ σημαντικό, αλλά ασύγ­κριτα πιο σημαντικές είναι εκείνες οι ριζικές αλλαγές, τις όποιες πραγματοποιεί ο Θεός μέσω των πιο μεγάλων ανθρώπων, μέσω των μεγάλων ασκητών της ευσέβειας και της δικαιοσύνης, μέσω των μεγάλων ιεραρχών, των θαυματουργών και των οσίων. Στα έρ­γα των μεγάλων φιλοσόφων υπάρχουν πολλές αντι­φάσεις και συχνά οι άνθρωποι, οι όποιοι νομίζουν οτι μπορούν σε αυτούς να βρουν απάντηση σε μία παμπάλαια ερώτηση: «τι είναι ή αλήθεια», απογοη­τεύονται. Ή ιστορία της επιστήμης γνωρίζει πολλές περιπτώσεις όταν οι επιστημονικές θεωρίες, οι ό­ποιες θεωρούνταν ασάλευτες, έχαναν τη σπουδαιό­τητα τους μπροστά στα νέα επιτεύγματα της επιστή­μης.

Άλλα εντελώς διαφορετικά είναι τα πράγματα στην περιοχή του πνεύματος, στην περιοχή της ανώ­τατης θεολογικής γνώσης. Εκεί όλα είναι απαρασάλευτα και αιώνια. Πριν λίγο καιρό γιορτάζαμε την ημέρα του μαρτυρικού θανάτου του Προδρόμου και Βαπτιστού του Κυρίου Ιωάννου, για τον όποιο ο Κύ­ριος μας ο Ιησούς Χριστός είπε, ότι μεταξύ των γεν­νηθέντων από τις γυναίκες δεν εμφανίστηκε μεγαλύ­τερος από αυτόν. “Έτσι ό Κύριος τον τοποθέτησε πιο πάνω από όλους τους σπουδαίους επιστήμονες, τους φιλοσόφους και τους καλλιτέχνες. Αυτόν, πού υπήρχε σε μέγιστο βαθμό φορέας του Αγίου Πνεύ­ματος και διάκονος της ανώτατης αλήθειας, τον ανέ­δειξε ενώπιον όλης της ανθρωπότητας ως τον πιο άξιο άνθρωπο.

Πριν λίγο καιρό, την ημέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, σας έλεγα για το γεγονός ότι ο Κύριος και ο Θεός μας ο Ιησούς Χριστός τοποθέτησε τον Πρόδρομο Του πάνω από όλους τους γεννηθέντας από τις γυναίκες, δεν άφορα την Υπεραγία Παρθένο Μαρία, επειδή αυτή βρίσκεται πάνω ακόμα και από τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ.

“Αν την γενέθλια ήμερα των μεγάλων ανθρώπων την τιμούμε και την γιορτάζουμε με πολύ σεβασμό, τότε με ποια χαρά πρέπει να πανηγυρίζουμε σήμε­ρα, τιμώντας την γενέθλια ημέρα Εκείνης, από την οποία έλαμψε ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, ο Κύριος και Θεός μας ο Ιησούς Χριστός, ο Όποιος από αυτή έλαβε την ανθρώπινη σάρκα. Στο απολυτίκιο της με­γάλης αυτής γιορτής ακούμε τα θαυμάσια λόγια: «Ή Γέννησίς σου Θεοτόκε, χαράν εμήνυσε πάση τη οι­κουμένη…». Για όλη την οικουμένη, όχι μόνο για το ανθρώπινο γένος, άλλα και για τον κόσμο τον αό­ρατο, για τον κόσμο των αγγέλων έλαμψε σήμερα ή μεγάλη χαρά. Πάνω, λοιπόν, από όλους τους μεγά­λους ανθρώπους, πάνω ακόμα και από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, πάνω από τους Αρχαγγέλους και τους Αγγέλους τοποθέτησε Κύριος ο Θεός την Υπεραγία “Άχραντο Παρθένο Μαρία. Και βεβαίως δικαίως της έδωσε αυτή την θέση, επειδή σε αυτήν εσκήνωσε το “Άγιο Πνεύμα, για να γίνει αυτή γήινη Μητέρα του Προαιώνιου Υιού του Θεού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Το Πανάγιο Πνεύμα του Θεού έκανε την καρδιά της Μαρίας σε ασύγκριτο βαθμό πιο καθαρή από την καρδιά όλων των ανθρώπων. Την καθαρότητα της καρδιάς την θεωρεί ο Κύριος μας ο Ιησούς Χριστός το πιο σημαντικό από όλα τα άλλα, για αυτό και είπε στους μακαρισμούς: «μακάρι­οι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται» (Ματθ. 5, 8). Ή αδιάλειπτη κοινωνία με τον Θεό, ή θεωρία του προσώπου Του είναι ή μεγαλύτε­ρη ανταμοιβή, πού ο Κύριος Ιησούς Χριστός υπό­σχεται σε αυτούς πού τηρούν τις εννέα αυτές εντολές, πού τις ονομάζουμε μακαρισμούς.

“Ας θυμηθούμε τί λέει ο Σωτήρας μας για την ανθρώπινη καρδιά. Ό λόγος Του μας εξηγεί γιατί Αυτός εκτιμά τόσο πολύ την καθαρότητα της καρ­διάς. Είπε ο Κύριος:«Έσωθεν γάρ εκ της καρδίας των ανθρώπων οι διαλογισμοί οι κακοί εκπορεύο­νται, μοιχείαι, πορνείαι, φόνοι, κλοπαί, πλεονεξίαι, πονηρίαι, δόλος, ασέλγεια, οφθαλμός πονηρός, βλα­σφημία, ύπερηφανία, αφροσύνη- πάντα ταύτα τά πο­νηρά έσωθεν εκπορεύεται και κοινοί τον ανθρώπων» (Μκ. 7, 21-23). “Αν έτσι είναι τα πράγματα και αν, σύμφωνα με το λόγο του Χριστού, οι ρίζες του κα­κού βρίσκονται στην ανθρώπινη καρδιά, τότε σίγου­ρα από την ίδια την καρδιά εκπορεύονται και όλοι οι καλοί και καθαροί λογισμοί και πράξεις. Επειδή ή καρδιά είναι το κέντρο της αγάπης και ή αγάπη είναι πλήρωμα όλου του νόμου.

Ή καρδιά της Υπεραγίας και Άχραντου Παρθέ­νου Μαρίας σκορπούσε το φως της εξαιρετικής κα­θαρότητας και αγάπης όχι μόνο στον γήινο κόσμο. Ή ημέρα της λαμπροφόρου γεννήσεως της «χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη», σε όλο τον κόσμο των ασωμάτων δυνάμεων.

Να φυλάμε και εμείς, αδελφοί μου και αδελφές, στις καρδιές μας τη χαρά της λαμπροφόρας και μα­κάριας ημέρας της γεννήσεως της. “Ας προσπαθή­σουμε με όλες τις δυνάμεις μας να κρατάμε πάντοτε την καρδιά μας καθαρή, για να είμαστε άξιοι της αγάπης της Παναγίας, ή όποια πάντα πρεσβεύει για μας ενώπιον του Υιού της του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στον Οποίο, μαζί με τον “Άναρχο Πατέρα και το Πανάγιο Πνεύμα, ανήκει δόξα, τιμή και προσκύνηση εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Κατάθεση της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου

Κατάθεση της Τιμίας Ζώνης
της Υπεραγίας Θεοτόκου

Η Εκκλησία μας τιμά σήμερα τη Θεοτόκο και οι πιστοί ζητούν τη χάρη της, δια της προσκυνήσεως της Αγίας Ζώνης.

Πρόκειται για ακόμη μία θεομητορική εορτή, που αφορά το ιερό γεγονός της κατάθεσης της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου. Με τον όρο κατάθεση δηλώνεται η μεταφορά της Ζώνης της Παναγίας στο ναό της Θεοτόκου των Χαλκοπρατείων, στην Κωνσταντινούπολη.

Το θαυμαστό αυτό γεγονός τοποθετείται χρονικά στο έτος 395, όταν αυτοκράτορας ήταν ο γιος του Μεγάλου Θεοδοσίου, ο Αρκάδιος. Μαζί με το γεγονός της κατάθεσης γιορτάζεται και το μεγάλο θαύμα, που συνέβη 410 χρόνια μετά απ’ αυτήν την ιερή πράξη και αφορά στη θεραπεία της Ζωής, συζύγου του αυτοκράτορα Λέοντα Σοφού, που επιτεύχθηκε με το άνοιγμα της Αγίας Σορού και την τοποθέτηση της Αγίας Ζώνης πάνω στην ασθενούσα βασίλισσα.

Η Τιμία Ζώνη, που είχε αρπαγεί σε κάποια επιδρομή από τους Βουλγάρους, αφιερώθηκε το έτος 1101, από το βασιλιά των Σέρβων Λάζαρο, στον Άθωνα, όπου και βρίσκεται θησαυρισμένη μέχρι σήμερα.

Εορτάζουν πολλοί ναοί με την επωνυμία Αγία Ζώνη. Επίσης, η θεομητορική αυτή εορτή έχει και την ονομασία Παναγία των Παίδων. Ναό της Παναγίας των Παίδων έχουμε στο Έξω Μετόχι και στο Μένικο.

Σήμερα με την εορτή της κατάθεσης της Τιμίας Ζώνης της Παναγίας μας, ολοκληρώνεται το Εκκλησιαστικό έτος. Η χάρη της ας μας ευλογεί πάντοτε, ώστε και με την αυριανή έναρξη του νέου εκκλησιαστικού έτους, να βαδίζουμε στο δρόμο που οδηγεί, με ταπείνωση και άσκηση, στη βασιλεία των ουρανών, με υπακοή στο θέλημα του Θεού και τις πρεσβείες της Κυρίας Θεοτόκου να μάς συνοδεύουν πάντοτε.

Είναι αναγκαίες οι πρεσβείες της Παναγίας μας για να έχουμε αγάπη, ενότητα και αλληλεγγύη μεταξύ μας και με θάρρος να αντιμετωπίζουμε τους ορατούς κα αοράτους εχθρούς στον καθημερινό βίο.