Η Εορτή της Αγίας Σκέπης και η μετάθεση της την 28η Οκτωβρίου

Η Εορτή της Αγίας Σκέπης και η
μετάθεση της την 28η Οκτωβρίου

(†) Μητροπολίτης Πισιδίας Σωτήριος Τράμπας

Σε όλον τον Ορθόδοξο κόσμο είναι γνωστή η Εορτή της Αγίας Σκέπης της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία βασικά τελείται την 1ην Οκτωβρίου. (Με απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος συνδέθηκε με την εθνική εορτή της 28ης Οκτωβρίου, για τη θαυμαστή προστασία του Έθνους κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ως γνωστόν, δέ, με το παλαιό Ημερολόγιο εορτάζεται την 14η Οκτωβρίου).

Και μόνον οι δύο αυτές λέξεις «Αγία Σκέπη», φέρουν στη μνήμη μας αναρίθμητα θαυμαστά γεγονότα, που καταδεικνύουν τη μητρική αγάπη της Παναγίας Μητέρας μας, τη σκέπη και προστασία που μας προσφέρει σε καιρούς κινδύνων, και την ακαταμάχητη βοήθειά Της στις δυσκολίες της ζωής μας.

Αλλά, πώς καθιερώθηκε αυτή η εορτή την 1η Οκτωβρίου; Είναι πολύ εντυπωσιακό το ιστορικό γεγονός που την καθιέρωσε.

Στη νότια πλευρά του ναού των Βλαχερνών στην Κωνσταντινούπολη, υπήρχε ένα παρεκκλήσιο, όπου φυλασσόταν σε ασημένια λειψανοθήκη η εσθήτα της Θεοτόκου. Στις αρχές του 10ου αιώνα, ένα βράδυ που γινόταν ολονυκτία στον Ναό των Βλαχερνών, πήγε και ο Άγιος Ανδρέας να συμμετάσχει στην ολονύκτια Αγρυπνία. Ο Άγιος Ανδρέας είναι γνωστός ως «διά Χριστόν σαλός» διότι, για να κρύβει την αγιότητά του από τους ανθρώπους προσποιούταν τον χαζό. Στον ναό των Βλαχερνών τη νύκτα εκείνη, τον συνόδευε ο νεαρός Επιφάνιος, ο οποίος αργότερα έγινε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. Περί τα μεσάνυχτα, ξαφνικά, βλέπει ο μακάριος Ανδρέας την Υπεραγία Θεοτόκο στον αέρα να μπαίνει από την κεντρική πύλη του Ναού και να προχωρεί προς το Άγιο Βήμα. Φαινόταν πολύ υψηλή και είχε λαμπρή τιμητική συνοδεία λευκοφόρων Αγγέλων και αγίων. Ανάμεσά τους ξεχώριζαν ο τίμιος Πρόδρομος και ο θεολόγος Ιωάννης, που παράστεκαν δεξιά κι αριστερά τη Θεοτόκο. Από τους λευκοφόρους, άλλοι προπορεύονταν και άλλοι ακολουθούσαν ψάλλοντας ύμνους και άσματα πνευματικά.

Όταν η Παναγία με τη συνοδεία Της πλησίασε στον άμβωνα, που ήταν στο κέντρο του Ναού, είπε ο όσιος Ανδρέας στον συνοδό του Επιφάνιο:

-Βλέπεις την Παναγία Μητέρα και Δέσποινα του κόσμου;

-Ναι, τίμιε πάτερ, αποκρίθηκε ο νέος.

Η Θεοτόκος εν τω μεταξύ είχε γονατίσει και προσευχόταν για πολλή ώρα. Παρακαλούσε τον Υιό της για τη σωτηρία του κόσμου και έρραινε με δάκρυα το άγιο πρόσωπό της. Μετά τη δέηση μπήκε στο Άγιο Βήμα, όπου προσευχήθηκε για τους πιστούς που αγρυπνούσαν.

Όταν η Παναγία ολοκλήρωσε τη δέησή της, έβγαλε από την κεφαλή Της το αστραφτερό της μαφόριο (το κόκκινο ένδυμα που βλέπουμε στις εικόνες της Θεοτόκου να καλύπτει την κεφαλή και το σώμα) με μια σεμνή κίνηση, και καθώς ήταν μεγάλο, το άπλωσε σαν Σκέπη με τα πανάγια χέρια της επάνω στο εκκλησίασμα. Έτσι απλωμένο το έβλεπαν κι οι δυό τους για πολλή ώρα να εκπέμπει δόξα θεϊκή σαν ήλεκτρο. Όσο φαινόταν εκεί η Κυρία Θεοτόκος, φαινόταν και το μαφόριο να ακτινοβολεί. Όταν η Παναγία άρχισε να ανεβαίνει στον ουρανό, άρχισε και η Εσθήτα να συστέλλεται λίγο-λίγο και να χάνεται.

Αυτό το γεγονός, αλλά και τα θαύματα που σχετίζονται με την ιερά Εσθήτα της Θεοτόκου, έγιναν αφορμή να καθιερωθεί η εορτή της Αγίας Σκέπης, ήτοι της Προστασίας, που παρέχει η Παναγία σε όσους με πίστη επικαλούνται τη χάρη Της.

Αναρίθμητα είναι τα θαύματα της Αγίας Σκέπης της Θεοτόκου. Αναφέρεται ότι όταν κάποτε είχε περικυκλωθεί η Κωνσταντινούπολη από τη θάλασσα με εχθρικά πλοία, ο Πατριάρχης πήρε από τον Ναό των Βλαχερνών την ιερά εσθήτα της Παναγίας την βούτηξε στα νερά και αμέσως ξεσηκώθηκε μεγάλη τρικυμία με αποτέλεσμα πολλά πλοία του εχθρού να βουλιάξουν και όσα απέμειναν να φύγουν σε κατάσταση πανικού.

Στα νεώτερα χρόνια, κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, πολλές φορές οι Έλληνες στρατιώτες έβλεπαν πάνω από τα χαρακώματα την μορφή της Παναγίας, να τους προστατεύει από τις βόμβες του εχθρού.

Αλλά πόσες φορές και καθένας από μας δεν είδε την σκέπη της Παναγίας μας να προστατεύει από ποικίλους κινδύνους και ανάγκες είτε δικούς μας ανθρώπους, είτε κι εμάς τους ιδίους!

Γι’ αυτό με εμπιστοσύνη οι χριστιανοί, σε κάθε κίνδυνο, σε κάθε πόνο μας, σε κάθε ανάγκη μας καταφεύγουμε στην Σκέπη της Παναγίας μας. Στη στοργική Μητέρα μας. Και στην Εορτή Της, γεμάτοι ευγνωμοσύνη σπεύδουμε στους ναούς να Την ευχαριστήσουμε, όπως μας προτρέπει ο υμνωδός:

Ἐλᾶτε νά τιμήσουμε πανευλαβῶς
τήν Σκέπην τήν ἱεράν τῆς τοῦ Κυρίου Μητρός,
τήν τούς πιστούς προστατεύουσαν ἀσφαλῶς,
καί τῶν δεινῶν καί θλίψεων ρύουσαν ἡμᾶς μητρικῶς.

Και να ικετεύσουμε την Παναγία μας με τα λόγια του υμνωδού:

Σκέπασον ἡμᾶς Παντάνασσα Δέσποινα,
μέ τήν Χάριν τῆς Σκέπης Σου τήν κραταιάν,
καί σῶσον ἐκ κινδύνων καί θλιβερῶν περιστάσεων,
τούς Σέ τιμώντας εὐλαβῶς.

Είθε η Αγία Σκέπη της Παναγίας μας να σκέπει, να φρουρεί και να διαφυλάττει όλους μας και να χαρίζει ειρήνη στον κόσμο. Αμήν.

Λουκάς, ένας θεοκίνητος ταλαντούχος ιατρός

Λουκάς, ένας θεοκίνητος ταλαντούχος ιατρός

Συγγραφέας: Χ.Φ.Δ.

Στις 18 Οκτωβρίου η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του αγίου αποστόλου και ευαγγελιστού Λουκά. Ενός ανθρώπου με πολλά έμφυτα και επίκτητα χαρίσματα, που αφιερώθηκαν όλα εξαγιασμένα στην ιερότερη υπόθεση της ιστορίας του κόσμου, τη διάδοση του Ευαγγελίου του Χριστού στην οικουμένη.

Καταγόταν, όπως αναφέρει ο ιστορικός της Εκκλησίας Ευσέβιος, από την Αντιόχεια της Συρίας (ΒΕΠΕΣ 19, 251). σπούδασε την ιατρική επιστήμη πιθανόν στην Ταρσό, όπου υπήρχαν διάφορες Σχολές εφάμιλλες των Σχολών της Αλεξάνδρειας και των Αθηνών. Η ρωμαϊκή νομοθεσία απαιτούσε από τους ιατρούς να έχουν πλήρη ιατρική κατάρτιση και, προκειμένου να ασκήσουν το επάγγελμά τους, έδιναν εξετάσεις σε ένα σύλλογο αρχιάτρων, οι οποίοι επί αρκετό διάστημα κατόπιν τους επιτηρούσαν στην εργασία τους.

Πνεύμα ανήσυχο και ερευνητικό ο Λουκάς σπούδασε, ως ιατρός πλέον στην Ταρσό, και φιλοσοφία. Εκεί τον συνάντησε ο απόστολος Παύλος, ο οποίος, μετά τη θαυμαστή αποκάλυψη του Ιησού Χριστού μπροστά στην πύλη της Δαμασκού σ’ αυτόν και την πίστη του στον Κύριο Ιησού, πήγε για ένα διάστημα στην πατρίδα του, την Ταρσό. Η γνωριμία του Λουκά με τον Απόστολο ήταν καθοριστική για τον ιατρό. Πίστευσε στο κήρυγμα του Ευαγγελίου, διότι έως τότε ήταν ειδωλολάτρης, βαπτίσθηκε στο όνομα του Ιησού Χριστού και έγινε πιστός ακόλουθος κι συνεργός του Αποστόλου των Εθνών.

Στο εξαίρετο βιβλίο “Παύλος” του Holzner γράφονται τα εξής γι’ αυτή τη γνωριμία: “Πόσο πολύτιμοι είναι κάτι τέτοιοι προσωπικοί δεσμοί και για τους ίδιους τους ανθρώπους και για τη βασιλεία του Θεού! Με το λαμπερό φως, που ξεπηδάει από τον Παύλο, έγινε κι ο Λουκάς παγκόσμια προσωπικότητα, και το έργο του έλαβε σημασία για την πορεία της ιστορίας της ανθρωπότητας. Έτσι η θεία Πρόνοια μας χάρισε δύο γεμάτες ζωή εικόνες της Εκκλησίας απ’ την περίοδο της ιδρύσεώς της. Η μία ζωγραφίστηκε απ’ το χέρι του Παύλου στις Επιστολές του, που πάλλονται από ζήλο για αγώνα, η άλλη απ’ το ήσυχο και σταθερό χέρι του χειρούργου, που χειριζόταν με την ίδια ευκολία και το νυστέρι και την γραφίδα” (σελ. 180).

Ο πιστός πλέον ιατρός Λουκάς άφησε το ιατρείο του, που πιθανόν να ήταν στην Τροία ή σε κάποιο άλλο λιμάνι, και ακολούθησε τον απόστολο Παύλο στις περιοδείες του. Αντιμετώπισε μαζί του τις αντιδράσεις των Εβραίων και των ειδωλολατρών, καθώς και τις δύσκολες εναλλαγές των στοιχείων της φύσεως. Βοηθούσε τον Απόστολο ως ιατρό στις φρικτές ώρες της εξάψεως της ασθενείας του σκόλοπά του και δεν τον άφηνε μόνο του και στις σκληρές στιγμές της εγκαταλείψεώς του από τους άλλους και της φυλακίσεώς του. Το αναφέρει με ευγνωμοσύνη ο Απόστολος στις Επιστολές του (βλ. Κολασ. δ’ 14, Β’ Τιμ. δ’ 11, Φιλήμ. 24).

Σύμφωνα με την Παράδοση, μετά το μαρτυρικό θάνατο του αποστόλου Παύλου, ο άγιος κήρυξε το Ευαγγέλιο στη Δαλματία, στη Γαλλία, στην Ιταλία και στην Αχαΐα. Το τελευταίο το αναφέρει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (PG36, 228). Κήρυξε επίσης και στη Βοιωτία. Λέγεται δε ότι πέθανε με μαρτυρικό θάνατο κρεμασμένος από κλαδί ελιάς. Το ιερό λείψανό του μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη επί αυτοκράτορα Κωνσταντίου.

Ο άγιος Λουκάς, με τη χάρη και το φωτισμό του παναγίου Πνεύματος, έγινε ο θεόπνευστος Συγγραφέας των δύο από τα είκοσι επτά βιβλίων της Καινής Διαθήκης. Συνέγραψε το τρίτο από τα τέσσερα Ευαγγέλια και τις “Πράξεις των Αποστόλων”.

Ειδικοί μελετητές σημειώνουν ότι ο άγιος “Λουκάς θεωρείται γενικώς ως ο ορθότερον και καλλιεπέστερον των λοιπών Ευαγγελιστών χρησιμοποιών την ελληνικήν… Το λεκτικόν του Λουκά, εν τω συνόλω του εξεταζόμενον, θεωρείται πλούσιον, λίαν ακριβολόγον, η δε φιλολογική αξία του τυγχάνει αναμφισβήτητος… δι’ ολίγων ενίοτε λέξεων εμφανίζει μεγάλας ιδέας… Ο μετά προσοχής μελετών το Ευαγγέλιον του Λουκά αισθάνεται ότι ζη εις μίαν ατμόσφαιραν πλήρη ελπίδος” (Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαίδεια 8, 373).

Θεωρείται ως ο Ευαγγελιστής του ελέους και της ευσπλαχνίας του Θεού. Αυτός μας διέσωσε τις ανεπανάληπτες Παραβολές του Ασώτου, του Καλού Σαμαρείτου, του Απολωλότος προβάτου κλπ. Μόνος αυτός περιγράφει με ζωηρότητα τη μετάνοια του Ζακχαίου και της αμαρτωλής γυναίκας που άλειψε με μύρο τα πόδια του Ιησού.

Αυτός μόνος κατέγραψε επίσης τη θαυμάσια ωδή της Θεοτόκου, “Μεγαλύνει η ψυχή μου τον Κύριον…”. Τη Θεοτόκο συνάντησε και γνώρισε προσωπικά, όταν συνόδευσε τον απόστολο Παύλο στο τελευταίο του ταξίδι στα Ιεροσόλυμα. Έγινε ιδιαίτερη τιμή και χάρη στον άγιο Λουκά να γνωρίσει, όπως αναφέρουν οι ερμηνευτές των Αγίων Γραφών, την Παναγία και να ακούσει από το πανάγιο στόμα της λεπτομέρειες του Ευαγγελισμού της, της Γεννήσεως του Σωτήρος, της Προσκυνήσεως των ποιμένων, της Υπαπαντής κ.ά. που μόνος αυτός κατέγραψε στο Ευαγγέλιό του. Πώς θα τα διηγόταν αλήθεια Εκείνη και πώς θα την άκουγε ο Άγιος!

Και με το χάρισμα της ζωγραφικής, που του χάρισε ο Θεός, αποτύπωσε κατόπιν την αγία μορφή της, όπως την είχε δει, στις πρώτες ιερές εικόνες της, τις οποίες κατά την Παράδοση φιλοτέχνησε.

Στο βιβλίο των “Πράξεων των Αποστόλων” ο άγιος Λουκάς παρουσιάζει ως χαρισματούχος ιστορικός της ζωής και δράσεως της πρώτης Εκκλησίας και ως άλλος ακριβής χρονικογράφος της διαδόσεως του Ευαγγελίου στον τότε γνωστό κόσμο. Πίσω όμως από όσα καταγράφει ο Άγιος “αδρομερών και παχυμερών”, όπως παρατηρεί ο ιερός Χρυσόστομος (ΕΠΕ 15, 26), δηλαδή πίσω από τα πλέον σημαντικά γεγονότα που έχουν γραφεί περιληπτικά, διαφαίνεται η παρουσία του Αγίου Πνεύματος, που κατηύθυνε την πορεία της Εκκλησίας, αλλά και την πένα του αγίου συγγραφέως.

Αξίζει να προστεθεί ότι το βιβλίο των “Πράξεων ων Αποστόλων” δεν είναι μόνο ιστορία. Περιλαμβάνει και δεκαοκτώ θαυμάσιες δημηγορίες, οι οποίες καταλαμβάνουν το 1/4 περίπου του βιβλίου, συνολικά 255 στίχους. Δημηγορίες του αποστόλου Πέτρου, του πρωτομάρτυρος Στεφάνου, του αποστόλου Παύλου, του αδελφοθέου Ιακώβου κ.ά.. Τις δημηγορίες αυτές, που εκφωνήθηκαν οι περισσότερες στην αραμαϊκή διάλεκτο, τις κατέγραψε -περιληπτικά βέβαια- ο άγιος Λουκάς στην ελληνική γλώσσα, χωρίς να διαθέτει τα δικά μας σύγχρονα τεχνικά μέσα, με ακρίβεια και αποδίδοντας του ουσιώδες νόημά τους, χάρη στο φωτισμό και τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος. Και κάθε μελετητής τους μένει έκθαμβος μπροστά στο βάθος και στον πλούτο των νοημάτων τους.

Ποιος θα γνώριζε αλήθεια σήμερα, ότι έζησε πριν είκοσι αιώνες κάποιος γιατρός από την Αντιόχεια με το όνομα Λουκάς; Και ποιος θα μελετούσε σήμερα οποιοδήποτε βιβλίο του, που θα είχε τυχόν συγγράψει; Από τότε όμως που παρέδωσε τον εαυτό του στο Χριστό με τις ικανότητες, τις γνώσεις και τη ζωτικότητά του, το όνομά του και ο λόγος του βρίσκονται πάντοτε στην επικαιρότητα. Έγινε και είναι οδηγός εκατομμυρίων ψυχών σ’ όλη την οικουμένη· και θα φωτίζει τους δρόμους μας μέχρι συντελείας των αιώνων.

Εγκύκλιον Σημείωμα – ἔναρξη τῶν μαθημάτων τῶν Κατηχη­τικῶν Σχολείων 2024

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ 2 8 8

Πρός τούς εὐσεβεῖς χριστιανούς τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

«Ἄφετε τά παιδία καί μή κωλύετε αὐτά ἐλθεῖν πρός με, τῶν γάρ τοιούτων ἐστίν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν» (Ματθ. 19, 14).

Ἀγαπητοί μου χριστιανοί,

Μέ αὐτούς τούς λόγους ὁ Χριστός καλεῖ τά παιδιά μέ τήν ἄδολη σκέψη καί καθαρή καρδιά πού διαθέτουν νά τόν πλησιάσουν καί νά τόν γνωρίζουν. Σέ αὐτούς τούς λόγους τοῦ Χριστοῦ βασιζομένη ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία καλεῖ κάθε χρόνο, μέ τήν ἔναρξη τῶν μαθημάτων τῶν Κατηχη­τικῶν Σχολείων τά νέα μέλη της, τά παιδιά, νά ἔλθουν καί νά γνωρίσουν μέσα ἀπό τίς χριστιανικές συντροφιές, τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό.

Στήν Ἐκκλησία τά παιδιά μαθαίνουν νά διακρίνουν τά δευτερεύο­ντα ἀπό τά οὐσιώδη τῆς ζωῆς. Ὁ Χριστός μᾶς διδάσκει νά ζητᾶμε πρῶτα τήν βα­σιλεία τῶν οὐρανῶν καί ὅλα τά ἄλλα τά ἀναγκαῖα θά μᾶς δοθοῦν. Σήμερα τό πνεῦμα ἀποστασίας καί τοῦ μηδενισμοῦ προσπαθεῖ νά πείσει κυρίως τήν νεολαία μας πώς ὁ ἄνθρωπος εἶναι μόνο σάρκα χωρίς ψυχή καί δέν ἔχει καμία προοπτική αἰωνιότητος. Γι’ αὐτό κρίνεται ἀπαραίτητο τά παιδιά μας νά γνωρί­σουν τόν Χριστό καί νά συνδεθοῦν μαζί του, ἔτσι ὥστε νά ἀποκτήσουν ἀ­ληθινό νό­ημα στή ζωή τους, προοπτική, βεβαιότη­τα, ἰ­σορ­ρο­πί­α, πίστη, ἀν­θρω­πιά καί ἐλπίδα γιά τό αὔριο, δυνάμεις μέ τίς ὁποῖες θά ἀγωνισθοῦν κατά τοῦ πολύμορφου κακοῦ καί θά βγοῦν νικη­τές. Μαζί μέ τόν Ἀρχηγό τῆς ζωῆς, τόν Χρι­στό, ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀσφαλής καί ἱκανός νά ἀντιμετωπίσει ἀπο­τελεσματικά τήν ζωή, τίς ἀνά­γκες καί τίς προ­κλήσεις της.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Ὡς ἡμέρα ἐνάρξεως τῶν μαθημάτων τῶν Κατηχητικῶν συντροφιῶν ὁρίσαμε τήν Κυριακή 13 Ὀκτω­βρίου ἐ. ἔ.. Παρακαλοῦμε, λοι­πόν, θερμῶς τούς γονεῖς μέ στοργή καί ἐνδιαφέ­ρον νά ὁδηγήσουν τά παι­διά τους στίς χριστιανικές ὁμάδες τῆς ἐνορίας τους. Ἡ ὡφέλεια γιά τήν ψυχή τους ἀλλά καί γιά ὁλόκληρη τήν ζωή τους θά εἶναι οὐσιαστική καί διαχρονική. Στούς ἀφοσιωμένους δέ Κατηχητές καί Κατηχήτριες εὐχόμε­θα ἡ χά­ρις καί ἡ δύναμις τοῦ Κυρίου νά τούς χαριτώνει καί νά τούς ἐνισχύει.

Μετά πολλῆς πατρικῆς ἀγάπης καί στοργῆς

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Σεπτέμβριος: Μήνας ευγνώμονος ευχαριστίας για την μεγάλη οικογένεια της «Γαλιλαίας» των Σερρών (01/10/2024)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σεπτέμβριος: Μήνας ευγνώμονος ευχαριστίας για
την μεγάλη οικογένεια της «Γαλιλαίας» των Σερρών

01-10-2024

Με την χάρη του αγίου Θεού, τις ευχές του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου και την έμπονη μέριμνα του Γραφείου Νεότητος της τοπικής Εκκλησίας, πραγματοποιήθηκε, το Σάββατο 28 και την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024, μετακατασκηνωτικό διήμερο, στην εκκλησιαστική Κατασκήνωση «Γαλιλαία», στην καταπράσινη περιοχή της Χρυσοπηγής Σερρών, με αφορμή τον εορτασμό, κατ’ αυτάς, της ιεράς μνήμης του Οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου, κατά τον οποίο, ιεροπρεπώς πανηγυρίζει το ομώνυμο Παρεκκλήσιο της Κατασκηνώσεως.

Το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου, στις 9:30 το βράδυ, τελέσθηκε ιερά αγρυπνία, στο ως είρηται ιερό Παρεκκλήσιο, με την πληθωρική συμμετοχή των συνεργατών της Κατασκηνώσεως, αλλά και πλήθους πολύ μαθητριών και μαθητών, οι οποίοι, προσήλθαν για να συμμετάσχουν στην θ. Ιερουργία και να μεταλάβουν από το Ποτήριον της Ζωής.

Την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου, στις 11:00 το πρωί, στον χώρο της Κατασκηνώσεως, έλαβε χώρα Σύναξη απολογισμού και ευγνώμονος ευχαριστίας, για τα στελέχη, κληρικούς και λαϊκούς (αρχηγούς, υπαρχηγούς, ομαδάρχισσες και ομαδάρχες, διακόνησες και διακονητές αγάπης, εθελόντριες και εθελοντές), με αφορμή την λήξη των εφετεινών, τεσσάρων κατασκηνωτικών περιόδων, για μαθήτριες και μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.

Την Σύναξη προλόγισε ο υπεύθυνος λειτουργίας της Κατασκηνώσεως, πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης π. Νικήτας Χαλέμης, ο οποίος, αφού ευχαρίστησε υιϊκώς τον απουσιάζοντα στην Αθήνα, λόγω των Συνοδικών του υποχρεώσεων, Σεβ. Ποιμενάρχη της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγο, για το ανύστακτο ενδιαφέρον και την πατρική του μέριμνα, για την εύρυθμη λειτουργία της Κατασκηνώσεως, καλωσόρισε τους 90 και πλέον εκλεκτούς συνδαιτημόνες, διαβιβάζοντας καθηκόντως τις Αρχιερατικές ευχές και προσρήσεις του Σεβασμιωτάτου. Ειδική, επίσης, αναφορά έκανε ο π. Νικήτας, στην καρποφόρο και ευλογημένη συνεργασία και προσφορά των συνοδοιπόρων και συμπαραστατών του σπουδαίου αυτού έργου, προς δόξαν Θεού και στηριγμό της «χρυσής ελπίδος» της Εκκλησίας και του κόσμου ολοκλήρου, της νεολαίας. Δεν παρέλειψε δε να ευχαριστήσει, εκ προσώπου του Σεβασμιωτάτου, τις νοσηλεύτριες και τους νοσηλευτές του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Παραρτήματος Σερρών, οι οποίοι, με την μέριμνα της Προέδρου κ. Μαρίας Θεοδωρίδου, βρισκόταν επί εικοσιτετραώρου βάσεως στην Κατασκήνωση, προσφέροντας την πολύτιμη υγειονομική τους διακονία, αλλά και σύνολη την Σερραϊκή κοινωνία, που στηρίζει, με έναν συγκλονιστικό τρόπο, ηθικά και υλικά την ποιμαντική αυτή προσπάθεια της Εκκλησίας, στον ευαίσθητο τομέα της νεότητος, γεγονός, που γεμίζει όλους με ελπίδα και αισιοδοξία.

Τον λόγο στη συνέχεια έλαβαν οι Αρχηγοί των δύο περιόδων Κοριτσιών Δημοτικού και Γυμνασίου – Λυκείου κ. κ. Στυλιανή Γιαννοπούλου και Πρεσβυτέρα Χρυσάνθη Κόρμπου, καθώς και το στέλεχος της περιόδου Αγοριών Δημοτικού κ. Ιάκωβος Καρασάββας, οι οποίοι, αφού ευχαρίστησαν οφειλετικώς τον Σεβ. κ. Θεολόγο, για την πατρική φροντίδα, το συνεχές ενδιαφέρον και την έμπρακτη, πνευματική μέριμνά του, για την πρόοδο και προκοπή της νεανικής αυτής κυψέλης της Εκκλησίας των Σερρών, ομίλησαν για το κατασκηνωτικό έτος, που με την χάρη του αγίου Θεού, πραγματοποιήθηκε, για μία ακόμη χρονιά, κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, με την συγκινητική συμμετοχή 250 και πλέον μαθητριών και μαθητών, που υπερπλήρωσαν και εφέτος τις τέσσερεις κατασκηνωτικές περιόδους, σύμφωνα με τις υπάρχουσες δυνατότητες φιλοξενίας. Ο κ. Καρασάββας αναφέρθηκε και στις ευλογημένες στιγμές της ιεραποδημίας στο Αγιώνυμον Όρος, κατά το χρονικό διάστημα, από 19 έως 21 Σεπτεμβρίου, με την συμμετοχή ομάδος φοιτητών – στελεχών της Κατασκηνώσεως. Το πρόγραμμα της ως είρηται προσκυνηματικής εκδρομής περιελάμβανε επισκέψεις, μεταξύ άλλων και στις ιερές, Πατριαρχικές και Σταυροπηγιακές Μονές Δοχειαρίου, Οσίου Φιλοθέου, Αγίου Παύλου και Οσίου Ξενοφώντος, καθώς και σε άλλα ιερά ενδιαιτήματα της Αθωνικής Πολιτείας.

Τέλος, σε ευφρόσυνο κλίμα χαράς, οικογενειακής απλότητος και εγκαρδιότητος, παρετέθη «αβραμιαίο» γεύμα, ενώ όλοι τραγούδησαν, με ζωντάνια και παλμό νεανικά, χριστιανικά τραγούδια, επιτυγχάνοντας έτσι, να μεταδώσουν μία γεύση της κατασκηνωτικής ζωής.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως