Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ πού παροικεῖ στίς Σέρρες σέ καλωσορίζει μέ αἰσθήματα τιμῆς καί ἀγάπης στόν διαδικτυακό της οἶκο, στόν ὁποῖο φιλοξενοῦνται πτυχές τῆς ἱστορικῆς της διαδρομῆς ἀλλά καί τῆς ποιμαντικῆς της διακονίας.
Οἱ νέες τεχνολογίες προσφέρουν στήν ἁγία Ἐκκλησία μας μία ἐπιπλέον δυνατότητα ἀσκήσεως τοῦ πολυποίκιλου πνευματικοῦ της ἔργου μέσα στόν ραγδαίως μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο. Τό διαδίκτυο, μέ ὅλες τίς δυσκολίες καί τούς κινδύνους του, μπορεῖ νά γίνη ἕνα ἰδιαιτέρως χρήσιμο ἐργαλεῖο πίστεως, μορφώσεως, ἐνημερώσεως καί πραγματικῆς ψυχαγωγίας, ὅταν βρίσκεται σέ ὑπεύθυνα χέρια πού γνωρίζουν νά το χειρίζονται μέ μέτρο καί σύνεση.
Γι’αὐτό τόν λόγο γιά τό διαδίκτυο μποροῦν νά ἰσχύσουν ἐπακριβῶς οἱ παρακάτω πάντα ἐπίκαιροι καί παιδαγωγικοί λόγοι τοῦ μεγάλου πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τοῦ ἱεροῦ Βασιλείου:
“Καθάπερ τῆς ροδωνιᾶς τοῦ ἄνθους δρεψάμενοι τάς ἀκάνθας ἐκκλίνομεν, οὕτω καί ἐπί τῶν τοιούτων λόγων (σελίδων, ἰστοχώρων κτλ) ὅσον χρήσιμον καρπωσάμενοι, τό βλαβερόν φυλαξώμεθα.”
Εὐχόμεθα ὁ διαδικτυακός οἶκος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας ὑπό τή σκέπη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, νά σκορπίζει ἀπλώχερα άνά τόν κόσμο τήν εὐωδία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, τῆς ἐλπίδος και τῆς ζωῆς.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος
WebTV
Εγκύκλιοι
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΠOIΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΔΙΔΑΧΗ
ΕΠΙ ΤΗ ΛΑΜΠΡΟΦΟΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΕΙ
ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ
ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
«Πάσχα ἱερόν ἡμῖν σήμερον ἀναδέδεικται· Πάσχα καινόν, ἅγιον, Πάσχα μυστικόν… Πάσχα, Χριστός ὁ λυτρωτής· Πάσχα τῶν πιστῶν· Πάσχα τό πύλας τοῦ Παραδείσου ἀνοῖξαν, Πάσχα πάντας ἁγιάζον πιστούς». (Ἀπό τούς Αἴνους τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα).
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Τό μέγα θαῦμα τῆς πανενδόξου Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τόν θεμελιώδη πυρήνα τῆς χριστιανικῆς πίστεως καί ζωῆς. Σηματοδοτεῖ τήν νίκη, νίκη περίδοξη, κραταιά, συντριπτική κατά τοῦ θανάτου, τῆς φθορᾶς, τοῦ Διαβόλου. Εἶναι τό συγκλονιστικότερο γεγονός τῆς ἀνθρωπίνης ἱστορίας. Μέ τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας ὁ ἴδιος ὁ κοσμικός χρόνος διαστέλλεται, ἀναλύεται σέ αἰωνιότητα καί γίνεται Πάσχα μυστικό, διάβαση δηλαδή στόν μυστηριακό χρόνο τῆς ὑπέρχρονης Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
Ἀπό τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἀναβλύζει ἡ βεβαία ἐλπίδα γιά τόν ἄνθρωπο. Αὐτή ἡ ἐλπίδα δέν εἶναι μία ἀόριστη ἰδέα, ἀλλά μία πραγματικότητα πού συγκεκριμενοποιεῖται στό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ, τοῦ ἀληθοῦς Θεοῦ, τοῦ τελείου ἀνθρώπου, πού ὑπέστη γιά χάρη ὅλων μας φρικτά βασανιστήρια καί τελικῶς θριάμβευσε καί νίκησε μέ τόν φυσίζωο θάνατό Του τόν ἴδιο τόν θάνατο. Ἡ ὑπερφυής ἐνανθρώπησή Του, ὁ λόγος, τά θαύματα, ἡ θυσία, ἡ Ἀνάστασίς Του, ἀποκαλύπτουν τήν ἀσύλληπτη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο. Ἡ χριστιανική ὅμως ἐλπίδα βαθαίνει καί πλαταίνει ἀκόμη περισσότερο ἀπό τήν βεβαιότητα γιά τόν θρίαμβο τοῦ Χριστοῦ πάνω στόν ἴδιο τόν Διάβολο, πού συντελέσθηκε μέ τήν Σταυρική θυσία καί τήν ἔνδοξη Ἀνάστασή Του.
Ἡ ἁγία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας μέ σεμνοπρεπῆ καύχηση προβάλλει «τόν ἑαυτῆς κόσμον», τόν «κατάστικτον τοῖς μώλωψι καί πανσθενουργόν» ἐρασμιώτατο Νυμφίον της, τόν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, πού ὑπέφερε τήν ὀδύνη τοῦ Σταυροῦ καί τοῦ θανάτου, καί κατῆλθε μέχρις «Ἅδου ταμείων», γιά νά ἀναστήσει ὑπαρξιακά τόν καθέναν ἀπό ἐμᾶς σέ μία νέα ζωή. Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Κυρίου μας ὡς ἱστορικό γεγονός ἔγινε βεβαίως μία φορά, ὡς πνευματική ποιότητα καί πρόσκληση ζωῆς καί ἀφθαρσίας ἐπαναλαμβάνεται συνεχῶς μέσα στήν Ἐκκλησία, πού εἶναι τό μυστικό Του Σῶμα. Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ σηματοδοτεῖ τήν ἀφετηρία μιᾶς ἄλλης ζωῆς, τῆς αἰωνίου, πού χαρίζεται ὡς ἐπιλογή ἐλευθερίας σέ ὅλους μας. Κάθε φορά πού κοινωνοῦμε μέ πίστη, φόβο Θεοῦ καί ἀγάπη, στήν ὀρθόδοξη Θεία Λειτουργία, τοῦ θεωμένου Σώματος καί Αἵματος τοῦ Ἀναστάντος Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἐπιτελοῦμε ἕνα μυστικό Πάσχα. Ἕνα Πάσχα πού προσφέρεται σέ ὅλους τούς ἀνθρώπους, ἀλλά πού ἁγιάζει μόνον τούς πιστούς. Διότι μόνο μέσα στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καί κυρίως μέ τήν ἐνσυνείδητη συμμετοχή μας στά θεῖα της μυστήρια, κυρίως δε στήν Θεία Εὐχαριστία, γινόμεθα μέτοχοι στήν πληρότητα τῆς ἀθανάτου χριστοζωῆς, πού προσφέρει ὁ Ἀναστάς Σωτῆρας μας. Ἡ πίστη στόν Ἀναστημένο Κύριο, ἡ σχέση μαζί Του στήν Ἐκκλησία, ἡ νέα ζωή πού καλούμεθα νά ζήσουμε ὡς τέκνα τῆς Ἀναστάσεως, μποροῦν νά δώσουν στόν ἄνθρωπο τό ἀληθινό νόημα τοῦ περάσματος ἀπό τή φθορά στήν ἀφθαρσία, ἀπό τήν λύπη στή χαρά καί στή ζωή.
Χριστός Ανέστη, ἀδελφοί!
Αὐτός ὁ γλυκύτατος πασχάλιος χαιρετισμός εἶναι μία ὁμολογία πίστεως, μία στάση ζωῆς, ἀλλά καί μία πηγή ἀκατάβλητης ἐμπνεύσεως, δυνάμεως καί αἰσιοδοξίας. Στή σύγχρονη ζοφερή πραγματικότητα, ὅπου πολλά ἀμφισβητοῦνται καί κρημνίζονται, αὐτή ἡ πίστη στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι πολύτιμη δύναμη, καθώς δίδει στόν πληγωμένο ἀπό τήν ἁμαρτία ἄνθρωπο μία σταθερή βάση, γιά νά πατήσει στέρεα καί νά ἀγωνισθεῖ, γιά νά ξανακερδίσει τό δικαίωμα στήν ἐλπίδα καί τήν ζωή. Στό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, πού μετέλαβε ἐκουσίως γιά τήν δική μας σωτηρία, τῆς ὀδύνης τῶν Παθῶν καί τοῦ θανάτου, πού ἀναστήθηκε ἐκ τῶν νεκρῶν, γιά νά ἑτοιμάσει «τόν δρόμο» γιά τήν ἀνάσταση ὅλων μας, πού νίκησε μέ τόν θάνατό Του τόν θάνατο, πού ἀνεκαίνισε ὀντολογικῶς τήν ἀμαυρωθεῖσα ἀπό τήν ἁμαρτία φύση μας, θεμελιώνεται, καταξιώνεται, ἁγιάζεται, δικαιώνεται, ἀποκαθίσταται, θεοῦται ὁλόκληρη ἡ ὕπαρξή μας. Μόνον διά τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου τῆς Ἐκκλησίας μας, πού εἶναι τό ζωντανό, τό μυστικό καί αἰώνιο Πάσχα, μποροῦμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς πραγματικό Πάσχα. Πάσχα, πού σημαίνει μετάβαση, πέρασμα ἀπό τό σκοτάδι στό φῶς, ἀπό τήν σκλαβιά τῆς ἁμαρτίας στήν ἐλευθερία τῆς ὄντως ζωῆς, ἀπό τήν κατάρα στήν εὐλογία, ἀπό τήν μικροψυχία στήν ἀγάπη, ἀπό τήν φθορά στήν ἀφθαρσία, ἀπό τόν θάνατο στήν ζωή, ἀπό τήν γῆ στόν οὐρανό.
Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ σηματοδοτεῖ τήν θέωση καί τήν ἀνάσταση τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως συνολικῶς ἀλλά καί τῆς ἰδικῆς μας ὑποστάσεως προσωπικῶς. Μέσα ἀπό τό θαῦμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ ζωή καί ὁ θάνατος ἀποκτοῦν ἄλλο νόημα. Δέν εἶναι ζωή πλέον τό σύνολο τῶν ἱστορικῶν γεγονότων, ἀλλά ἡ κοινωνία μας μέ τόν Θεό. Δέν εἶναι θάνατος πλέον τό τέλος τῆς βιολογικῆς μας ζωῆς, ἀλλά ἡ ἀπομάκρυνσή μας ἀπό τόν Χριστό. Ὁ πρόσκαιρος χωρισμός τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα δέν εἶναι ὑπαρξιακός ἀφανισμός, ἀλλά προσωρινός ὕπνος.
Ἄς ἀγωνισθοῦμε ὅλοι μας, μέ τήν χάρη τοῦ Ἀναστάντος Θεανθρώπου, ὥστε αὐτό τό Πάσχα νά γίνει ἡ ἀπαρχή μιᾶς νέας ἀναστάσιμης πορείας γιά τόν καθένα μας προσωπικῶς, γιά τήν κοινωνία μας, τήν πατρίδα μας καί τόν κόσμο ὁλόκληρο.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! – ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ, ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΑ
Διάπυρος πρός τόν Ἀναστάντα Κύριον εὐχέτης σας
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος
Δελτία Τύπου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σερρών Θεολόγος: «Σεμνύνομαι εν Κυρίω
για τον φιλόθεο λαό μας και τους καλούς
μου συνεργάτες κληρικούς και λαϊκούς»
08-05-2025
Πανηγυρική, πολυαρχιερατική θ. Λειτουργία, τελέσθηκε σήμερα, Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, στον ιερό Καθεδρικό και Προσκυνηματικό Ναό Αγ. Θεοδώρων Σερρών, προεξάρχοντος του άγοντος τα σεπτά ονομαστήριά του, Σεβ. Ποιμενάρχου της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης κ. Θεολόγου, συνιερουργησάντων των Σεβ. Μητροπολιτών, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Μήλου, Δήλου και Μυκόνου κ. Δωροθέου, Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου, Ελευθερουπόλεως κ. Χρυσοστόμου (συμπροσευχομένου εντός του ιερού Βήματος), Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Αντωνίου, Ιερισσού, Αγ. Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεοκλήτου, Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ. Χρυσοστόμου, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνος, Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλοχίου και Δράμας κ. Δωροθέου.
Συμπροσευχητικώς παρίσταντο, μεταξύ άλλων και οι οσιολ. Καθηγουμένες των ιερών Μονών Τιμ. Προδρόμου και Παναγίας «Βύσσιανης» Σερρών και Προφ. Ηλιού Αγ. Πνεύματος, μον. Φεβρωνία, Ισιδώρα και Ακυλίνα, μετά των συνοδειών τους. Επίσης, παρευρέθησαν ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, οι Δήμαρχοι, Σερραίων, Βισαλτίας και Εμμανουήλ Παππά κ. κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, Ευανθία Πλιάκου και Δημήτριος Νότας, οι Διευθυντές της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαιδεύσεως Ν. Σερρών κ. κ. Ιωάννης Καραβασίλης και Δημήτριος Σωτηριάδης, ο Διοικητής της 10ης Μηχανοποιημένης Ταξιαρχίας κ. Γεώργιος Λιάμπας, εκπρόσωποι των Αστυνομικών Αρχών και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σερρών και λοιπών θεσμικών Φορέων, αντιπροσωπείες μαθητριών και μαθητών των σχολικών μονάδων της εκπαιδευτικής κοινότητος Σερρών, των ενοριακών, Κατηχητικών Συνάξεων της Σερραϊκής Εκκλησίας, με τις σημαίες και τα λάβαρά τους, και μέγα πλήθος του φιλαγίου λαού του Θεού.
Τον «ιερό άμβωνα» εκόσμισε λαμπρώς ο Σεβ. Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος, ο οποίος, εσημείωσε μεταξύ άλλων και τα εξής: «Η σημερινή, αγία και μεγάλη ημέρα της ιεράς μνήμης του διαπρυσίου κήρυκος της αγάπης, Ευαγγελιστού Ιωάννου, δίδει σε όλους μας και βεβαίως και στον Σερραϊκό λαό την ευκαιρία να στρέψει και πάλιν νουν και καρδίαν προς το σεπτό πρόσωπο του Σεβ. Ποιμενάρχου του κ. Θεολόγου, ώστε να τον ευχαριστήσει υιϊκώς, για όσα θυσιαστικώς και θεαρέστως του προσφέρει, κατά τους χρόνους της θεοφιλούς Ποιμαντορίας του στην πηδαλιουχία της Σερραϊκής Εκκλησίας.
Ο Επίσκοπος της τοπικής Εκκλησίας και πεφιλημένος εν Χριστώ αδελφός μας και θεοτίμητος συλλειτουργός κ. Θεολόγος, ανεβαίνει θεοφιλώς και αγογγύστως τον σταυροαναστάσιμο Αρχιερατικό του δόλιχο και επιμαρτυρεί επαξίως την ποιμαντορική του διακονία, αγωνιζόμενος επί των πνευματικών επάλξεων, τον καλόν αγώνα της Πίστεως, της σταυροαναστασίμου Ορθοδοξίας και της γλυκυτάτης Πατρίδος μας.
Στέκει ορθός, ως ακαταμάχητος μαχητής του δικαίου και της αληθείας, άγρυπνος νύκτα και ημέρα, επιλύοντας πνευματικά, ποιμαντικά και όποια άλλα θέματα απασχολούν το ποίμνιο και ιδιαιτέρως τον πάσχοντα συνάνθρωπο. Επιτελεί επαξίως το Αρχιερατικό του καθήκον στους δυσκόλους τούτους καιρούς, που διανύουμε, γεγονός, που τον καταξιώνει στη συνείδηση του πιστού λαού του Θεού».
Προ της απολύσεως της θ. Ιερουργίας, τελέσθηκε επίσημος Δοξολογία, με αφορμή την συμπλήρωση 204 ετών, από της θαυμαστής διασώσεως, πρεσβείαις του ηγαπημένου μαθητού του Κυρίου, του χριστιανικού πληθυσμού των Σερρών (Κυριακή, 8η Μαΐου 1821), από βεβαίας σφαγής, προγραμματισθείσης υπό των οθωμανών Τούρκων.
Στην συνέχεια, ο πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης π. Γαβριήλ Παλιούρας, Πρωτοσύγκελλος της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας, αναφέρθηκε με λόγους σεβασμού στην καλλίκαρπη Αρχιερατική διακονία του Σεβ. κ. Θεολόγου στην πηδαλιουχία του ιστορικού, ενδόξου, αγιοτόκου και ηρωοτόκου Επισκοπικού Θρόνου της νοητής ολκάδος των Σερρών και της Νιγρίτης. Εκ μέρους του ευαγούς κλήρου της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης, προσεφέρθη στον Σεβασμιώτατο, ιερά εικόνα, με την μορφή της Υπεραγίας Θεοτόκου «Ρόδον το Αμάραντον», σε ένδειξη ειλικρινούς αφοσιώσεως προς τον ακάματο πνευματικό Πατέρα και ανύστακτο Επίσκοπο και Ποιμενάρχη του.
Στην αντιφώνησή του, ο εορτάζων Σεβ. κ. Θεολόγος, ευχαρίστησε για μία ακόμη φορά, τους υπέρ τους 15 Σεβ. Αρχιερείς, τους εν προσευχή παρισταμένους εν Χριστώ αδελφούς και συνεπισκόπους του, εξ όλης της Ελλάδος, ιδιαιτέρως μάλιστα τα πνευματικά του παιδιά και αδέλφια, από πολλά μέρη της Πατρίδος μας, τους προσφιλέστατους οικογενείς του, τις ευλαβέστατες μοναχές και τον ευγενέστατο Σερραϊκό λαό, που ήλθαν και τις δύο ημέρες της εορτής του Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου, για να λάβουν την χάρη του Ευαγγελιστού, αλλά και να του ευχηθούν για τα ονομαστήριά του.
Ο Σεβασμιώτατος, εμνήσθη ευγνωμόνως της σεπτής μορφής του πνευματικού του πατρός και διδασκάλου, αειμνήστου μεγάλου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρού Χριστοδούλου, σημειώνοντας μεταξύ άλλων και τα εξής: «Αναμιμνήσκομαι, με αιώνια ευγνωμοσύνη και βαθιά συγκίνηση του ονόματος του μακαριστού και αγίου Γέροντός μου, Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, ο οποίος, ούτως οικονόμησε τα της ζωής και της διακονίας μου στην Εκκλησία. Ας είναι το όνομα του Κυρίου ευλογημένο και από εκεί στον ουρανό, όπου ευρίσκεται, να μεσιτεύει και να προσεύχεται και δι’ εμέ και για τον χριστώνυμο λαό».
Με βαθιά συγκίνηση, ο Σεβασμιώτατος, αναφέρθηκε και στους αειμνήστους κατά σάρκα γονείς του, Απόστολο και Αικατερίνη, τα φωτεινά και αξεπέραστα πρότυπα της ζωής και της εκκλησιαστικής διακονίας του, τα πλήρη πίστεως, αγάπης, στοργής, υπομονής, καλοσύνης και εργατικότητος, όπως χαρακτηριστικώς είπε.
«Προσευχηθείτε, λοιπόν, εσημείωσε ο Σεβασμιώτατος, αδελφοί συμποιμένες, αγαπητοί πατέρες, οσιώτατες μοναχές, έντιμοι Άρχοντες, αδελφοί Σερραίοι και Σερραίες, ο Κύριος μας, να μου δίδει πνεύμα σοφίας, αγιοπνευματικής διακρίσεως και δυνάμεως, ώστε να εργάζομαι κατά το θέλημά Του, για την σωτηρία σας και την κατά Χριστόν προκοπή σας, η δε ταπεινή διακονία μου να είναι πορεία χριστοζωής και θυσίας.
Δοξάζω τον άγιο Θεό, ο Οποίος με εκάλεσε, από 22ετίας πλέον, να διακονήσω αρχιερατικώς και πρωτευθύνως την ακριτική, αλλά πανένδοξη Μητρόπολη των Σερρών και της Νιγρίτης. Σεμνύνομαι εν Κυρίω, για τον ευγενικό και φιλόθεο λαό των Σερρών, για τους καλούς μου συνεργάτες κληρικούς και λαϊκούς, τα φιλόθεα συστήματα των μοναχών. Δοξάζω τον Κύριο, για την μεγάλη αυτή ευεργεσία Του!».
Aκολούθως, στις 11:00 το πρωί, τελέσθηκαν τα επίσημα εγκαίνια του εκ βάθρων ανακαινισθέντος, νέου εκκλησιαστικού κτηρίου, που ευρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της πόλεως των Σερρών, κατέναντι της ανδρώας ιεράς Μονής Αγ. Παρασκευής και παραπλεύρως του ιερού Καθεδρικού Ναού Αγ. Θεοδώρων, επί της οδού Ίωνος Δραγούμη 33, όπου θα στεγασθεί το Κέντρο Μελέτης Ιστορίας και Πολιτισμού της Εκκλησίας των Σερρών, που θα φέρει το όνομα του μεγάλου Σερραίου ήρωος της Επαναστάσεως του 1821, Αρχιστρατήγου Εμμανουήλ Παπά. Στο ίδιο κτήριο θα στεγασθεί ολόκληρο το Αρχείο της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης, το οποίο, μέσα στους επόμενους μήνες θα ψηφιοποιηθεί ηλεκτρονικώς. Σε ανάμνηση διηνεκή και αγαθή ενθύμηση της μεγάλης ημέρας του εγκαινισμού, απεκαλύφθη η εντετοιχισμένη, πλησίον της κεντρικής πύλης του εκκλησιαστικού αυτού Κέντρου, φέρουσα την επ’ αυτής λελαξευμένη σχετική αναθηματική επιγραφή των εγκαινίων.
Ο Σεβασμιώτατος ανεφέρθηκε με λόγους ευγνωμοσύνης στον φιλογενέστατο και ευπατρίδη μεγάλο ευεργέτη της Εκκλησίας των Σερρών κ. Αθανάσιο Μαρτίνο, ο οποίος εκάλυψε, κατά το μεγαλύτερο μέρος, την δαπάνη ανακαινίσεως και εξωραϊσμού του κτηρίου, στον Αντιπεριφερειάρχη Σερρών κ. Παναγιώτη Σπυρόπουλο, για την συγκινητική βοήθεια της Αντιπεριφέρειας και του ιδίου στην αποπεράτωση του έργου, στην οικογένεια Αναστασιάδη της εταιρείας «FIBRAN», για την ευγενική παραχώρηση των μονωτικών υλικών, στους αδελφούς Δερμιτζάκη της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΥΚΑ ΜΑΡΜΑΡΑ», για την δωρεά των μαρμάρων και των λοιπών οικοδομικών υλικών, στον Σερραίο επιχειρηματία κ. Κωνσταντίνο Βέρρο, καθώς και σε όσους συνέδραμαν αρχοντικώς, για τα έργα αποκαταστάσεως και αναδείξεως του κτηρίου, τα οποία πραγματοποιήθηκαν, του Θεού ευλογούντος πρωτίστως, αλλά κατά το ανθρώπινον και χάρις στην εργατικότητα των υπευθύνων συντονισμού των έργων, αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβυτέρου π. Ευστρατίου Καρατσούλη και κ. Θωμά Πούσκα, τους οποίους ο Σεβασμιώτατος, πάνυ δικαίως ευχαρίστησε και επαίνεσε.
Σε άλλη αποστροφή του λόγου του, ο Σεβ. κ. Θεολόγος, αναφέρθηκε και στο πάντοτε επίκαιρο θέμα της επιστροφής των κλαπέντων ιερών κειμηλίων στην Εκκλησία των Σερρών, κατά τα έτη 1913,1917 και 1942.
«Είναι επάναγκες, στην συνάφεια του λόγου, με αφορμή και τα σημερινά εγκαίνια του Κέντρου Μελέτης Ιστορίας και Πολιτισμού της τοπικής μας Εκκλησίας, να εξετασθεί, με την δέουσα προσοχή, ευαισθησία και αποφασιστικότητα, με βάση τις διεθνείς συνθήκες, τους κανόνες δικαίου και κυρίως την ιστορική αλήθεια, το πάντοτε ανοικτό για εμάς ζήτημα της επιστροφής των βιαίως αφαιρεθέντων Μητροπολιτικών και μοναστηριακών κειμηλίων, υπό της γείτονος χώρας Βουλγαρίας. Αυτά τα ιερά σεβάσματα και κειμήλια της Σερραϊκής Εκκλησίας, οι εικόνες, τα σκεύη, τα άμφια, τα ξυλόγλυπτα, τα αυτοκρατορικά χρυσόβουλα, τα σιγίλλια και τα περγαμηνά, που έχουν ‘’ψυχή’’ και ‘’φωνή’’ ελληνική, είναι καιρός να επιστρέψουν στους χώρους, που ανήκουν! Στην Εκκλησία των Σερρών, στα περίβλεπτα μοναστήρια και τους μεγαλοπρεπείς Ναούς Της και στις υπόλοιπες Μητροπόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας».
Έπειτα, από τις 12:00 το μεσημέρι, στο Επισκοπείο Σερρών προσήλθαν για να υποβάλλουν υιϊκώς τις εόρτιες ευχές τους και να λάβουν την ευχή και την ευλογία του εορτάζοντος Ποιμενάρχου, κληρικοί από πολλές ιερές Μητροπόλεις, οι μοναστικές Αδελφότητες, οι τοπικοί Άρχοντες, θεσμικοί και πολιτιστικοί Φορείς του τόπου, πολλά μικρά παιδιά, νέοι και νέες, καθώς και πλήθος πολύ του ευλαβούς χριστεπωνύμου πληρώματος.
Στη 1:30 το μεσημέρι, ο Σεβασμιώτατος παρέθεσε εόρτια τράπεζα στο ξενοδοχείο «ELPIDA RESORT» Σερρών, όπου, μεταξύ άλλων παρευρέθησαν και ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, οι Δήμαρχοι, Σερραίων και Βισαλτίας κ. κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα και Ευανθία Πλιάκου.
Νωρίς το απόγευμα έως το βράδυ, συνεχίσθηκε, στο Επισκοπείο Σερρών, η μεγάλη και συγκινητικώς εντυπωσιακή ροή των επισκεπτών, Αρχιερέων, κληρικών κάθε βαθμίδος, λαϊκών συνεργατών, μελών ενοριακών Εκκλησιαστικών Συμβουλίων και λοιπών Ιδρυμάτων, φιλανθρωπικών και πολιτιστικών δομών της τοπικής Εκκλησίας, για να ευχηθούν στον εορτάζοντα Ποιμενάρχη της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγο.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πανευφρόσυνη εορτή του «υιού της βροντής»,
Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου και του σεπτού
Ποιμενάρχου της Εκκλησίας των Σερρών
08-05-2025
Ιεροπρεπώς και σε πνευματικώς αναστάσιμο κλίμα, τελείται και στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης, ο λειτουργικός εορτασμός της πανιέρου μνήμης της ιεράς Συνάξεως της αγίας κόνεως, της θαυματουργικώς εκπεμπομένης εκ του τάφου του Αγίου, ενδόξου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου στην Έφεσο. Κατ’ αυτάς δε, η κατά Σέρρας και Νιγρίτα συνεκλεκτή, ιδιαιτέρως χαίρει, αγάλλεται και σεμνύνεται εν Κυρίω, καθώς άγει τα σεπτά ονομαστήριά του ο Σεβ. Ποιμενάρχης Της κ. Θεολόγος.
Ο ως άνω ενιαύσιος λειτουργικός εορτασμός, κατόπιν της υπ’ αριθμ.: 1641/20-4-2021 σεπτής Εγκρίσεως της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, της υπ’ αριθμ.: 159/4-4-2021 Πράξεως του Σεβ. κ. Θεολόγου, καθώς και της από 26-2-2021 ομοφώνου Αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών, καθιερώθηκε, ως ημέρα μνήμης της θαυμαστής διασώσεως, πρεσβείαις του ηγαπημένου μαθητού του Κυρίου, του χριστιανικού πληθυσμού της πόλεως των Σερρών (Κυριακή, 8 Μαΐου 1821), από βεβαίας σφαγής, προγραμματισθείσης, υπό των οθωμανών Τούρκων, ως αντεκδίκηση για την επαναστατική δράση του μεγάλου Σερραίου Αρχιστρατήγου, Εμμ. Παπά.
Στο πλαίσιο της ως είρηται τριπλής μεγαλωνύμου εορτής, τελέσθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025, στις 7:00 το απόγευμα, στον εορτάζοντα ιερό Ναό Αγ. Ιωάννου Θεολόγου Σερρών, ο μέγας πανηγυρικός, πολυαρχιερατικός Εσπερινός, χοροστατήσαντος του Σεβ. Μητροπολίτου Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλοχίου, συγχοροστατησάντων των Σεβ. Μητροπολιτών, Βρυούλων κ. Παντελεήμονος, Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνού, Τριπόλεως και Χώρας κ. Εφραίμ (εκ του παλαιφάτου Πρεσβυγενούς Πατριαρχείου Αντιοχείας), Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Αντωνίου, Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ. Χρυσοστόμου, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου και του οικείου Ποιμενάρχου, Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου.
Μετά την ευλόγηση της εόρτιας αρτοκλασίας, ο Σεβ. κ. Θεολόγος, αφού ευχαρίστησε καταλλήλως, διά θερμών λόγων τους Σεβ. Αρχιερείς, τους φιλογενείς Άρχοντες του τόπου και τον φιλέορτο λαό του Θεού, για την συγκινητική, συμπροσευχητική τους παρουσία, εσημείωσε μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Εορτάζομεν, με σεμνοπρεπή λαμπρότητα, την φωτισμένη και μυρωμένη, με τις εαρινές ευωδίες και πνοές της Αναστάσεως του Κυρίου μας, ιερά μνήμη του ηγαπημένου μαθητού του Κυρίου μας, Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου, ο οποίος ανεδείχθη ο πρύτανης των Αποστόλων, ο κορυφαίος της πίστεως και της αγάπης στον Χριστό.
Εορτάζει, όμως και η ένδοξος και μαρτυρική πόλις μας, περιβεβλημένη λαμπρά, πανηγυρική, φωτόλουστη και αναστάσιμη εσθήτα, την διακοσιοστή τετάρτη επέτειο της διασώσεώς της, πρεσβείαις του Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου, από το αιμοσταγές φάσγανο του οθωμανού τυράννου, την 8η Μαΐου του 1821. Ο επιστήθιος μαθητής του Κυρίου μας, με τις προσευχές και την φιλάνθρωπη στοργή του έσωσε την πόλη των Σερρών, από την αποφασισμένη, υπό των βαρβάρων κατακτητών, γενική σφαγή.
Όλοι μαζί ενωμένοι, εν τω συνδέσμω της αγάπης, απόψε, οι θεοτίμητοι Επίσκοποι της Εκκλησίας μας, τους οποίους, από τα βάθη της καρδιάς μας ευγνωμονούμε, ο ευαγής κλήρος, τα πνευματικά μας αδέλφια, από την Αθήνα και αλλού, οι κατά σάρκα οικογενείς μας, από την ιδιαίτερη πατρίδα μας, οι Άρχοντες του τόπου και ο λαός του Θεού, συγχαίροντες και συνεορτάζοντες.
Η Εκκλησία μας, ως κοινωνία αγάπης, αδελφοσύνης, ευλογίας και αναστασίμου χαράς, παραμένει ενωμένη, αγωνίζεται και εργάζεται, για την σωτηρία των ψυχών των τέκνων Της, την εύκλεια της Πατρίδος μας, αλλά και για την κατ’ άμφω πρόοδο του λαού μας, μεταφέρουσα στον κόσμο το μήνυμα της Ευαγγελικής αληθείας, της μετανοίας, της ειρήνης, της αγάπης, της ενότητος, της αδελφοσύνης και της Αναστάσεως του Κυρίου μας, διατηρούσα αλώβητο τον σύνδεσμο της αγάπης του Χριστού.
Ακολούθως, ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου κ. Δαμασκηνός, διηκόνησε επικαίρως, με πνευματικό, αναστάσιμο παλμό, την ιερουργία του θείου κηρύγματος, αναφερθείς με γλαφυρούς λόγους στον μεγάλο κήρυκα της χριστιανικής αγάπης, Ευαγγελιστή Ιωάννη τον Θεολόγο, απευθύνοντας, εκ παραλλήλου, εγκάρδιες, αδελφικές ευχές, προς τον εορτάζοντα, ως ετόνισε, «υψιπέτη αετό», αρχοντικό, ευγενή, ευπροσήγορο, κατά πάντα άξιο, σεμνό, ιεροπρεπή και μεστό πίστεως και αγάπης, με θαυμαστή και πολύπλευρη εκκλησιαστική, εθνική και κοινωνική προσφορά, Σεβ. Ποιμενάρχη της Σερραϊκής Εκκλησίας, κ. Θεολόγο.
«Η κατά Σέρρας και Νιγρίτα Εκκλησία, εσημείωσε ο Σεβ. κ. Δαμασκηνός, αγάλλεται και χαίρει, διότι τιμά τον κήρυκα της αγάπης, τον Ευαγγελιστή Ιωάννη, αλλά και τον συνώνυμό του, Σεβ. Ποιμενάρχη Της κ. Θεολόγο, ο οποίος εργάζεται ευαγγελικώς, καρποφόρως και θεαρέστως στο θείο γεώργιο της Εκκλησίας μας.
Σεβασμιώτατε, άγιε αδελφέ, ευχόμεθα εκ βάθους καρδίας, ο Θεός να Σας χαρίζη εις έτη ως πλείστα στην αγία Εκκλησία Του, ώστε να συνεχίζετε να Τον διακονείτε χριστομιμήτως, ως πράττετε άριστα, ως σήμερα και να Τον δοξάζετε. Εμείς δε, οι πνευματικοί Σας αδελφοί, ως επίσης και τα πνευματικά Σας παιδιά, ο κλήρος και ο λαός του Θεού, Σας καμαρώνουμε και ευχόμεθα, ο Άγιος Θεός να Σας χαρίζη για έτη πολλά στην Εκκλησία Του, σώον, έντιμον, υγιά, μακροημερεύοντα και ορθοτομούντα τον λόγον της Αυτού αληθείας».
Τέλος, ιδιαιτέρως και με βαθιά συγκίνηση, ο Σεβ. κ. Θεολόγος, ευχαρίστησε τους συμπροσευχητικώς παρισταμένους, εν Χριστώ αδελφούς και συνεπισκόπους του, εξ όλης της Ελλάδος, τα μέλη της φυσικής και πνευματικής του οικογενείας, που ήλθαν μακρόθεν, να του ευχηθούν, για τα ονομαστήριά του, τα πνευματικά του παιδιά, τους φιλοτίμους κληρικούς και λαϊκούς συνεργάτες του στον θείο Αμπελώνα των Σερρών και τον ευγενέστατο Σερραϊκό λαό.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Οδοιπορικό στην Ιταλία
Προσκύνημα στην Κρήτη
Προσκύνημα στην Κύπρο
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ
Περιοδικό Άγιος Νικήτας
Νέες Εκδόσεις



Ενημερωτικά Φυλλάδια
Ορθόδοξη Πνευματικότητα
Ἀνέστη Χριστός, Ἡ δοκιμασία τοῦ λογικοῦ
Του Φώτη Κόντογλου
Ἡ πίστη τοῦ χριστιανοῦ δοκιμάζεται μὲ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ σὰν τὸ χρυσάφι στὸ χωνευτήρι. Ἀπ ̓ ὅλο τὸ Εὐαγγέλιο ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι τὸ πλέον ἀπίστευτο πράγμα, ὁλότελα ἀπαράδεκτο ἀπὸ τὸ λογικό μας, ἀληθινὸ μαρτύριο γιὰ δαῦτο. Μὰ ἴσια-ἴσια, ἐπειδὴ εἶναι ἕνα πράγμα ὁλότελα ἀπίστευτο, γιὰ τοῦτο χρειάζεται ὁλόκληρη ἡ πίστη μας γιὰ νὰ τὸ πιστέψουμε. Ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι λέμε συχνὰ πὼς ἔχουμε πίστη, ἀλλὰ τὴν ἔχουμε μονάχα γιὰ ὅσα εἶναι πιστευτὰ ἀπ ̓ τὸ μυαλό μας. Ἀλλὰ τότε, δὲν χρειάζεται ἡ πίστη, ἀφοῦ φτάνει ἡ λογική. Ἡ πίστη χρειάζεται γιὰ τὰ ἀπίστευτα.
Οἱ πολλοὶ ἄνθρωποι εἶναι ἄπιστοι. Οἱ ἴδιοι οἱ μαθητάδες τοῦ Χριστοῦ δὲν δίνανε πίστη στὰ λόγια τοῦ δασκάλου τους ὅποτε τοὺς ἔλεγε πὼς θ ̓ ἀναστηθῆ, μ ̓ ὅλο τὸ σεβασμὸ καὶ τὴν ἀφοσίωση ποὺ εἶχαν σ ̓ Αὐτὸν καὶ τὴν ἐμπιστοσύνη στὰ λόγια του. Καὶ σὰν πήγανε οἱ Μυροφόρες τὴν αὐγὴ στὸ μνῆμα τοῦ Χριστοῦ, κ ̓ εἴδανε τοὺς δυὸ ἀγγέλους ποὺ τὶς μιλήσανε, λέγοντας σ ̓ αὐτὲς πὼς ἀναστήθηκε, τρέξανε νὰ ποῦνε τὴ χαροποιὰ εἴδηση στοὺς μαθητές, ἐκεῖνοι δὲν πιστέψανε τὰ λόγια τους, ἔχοντας τὴν ἰδέα πὼς ἤτανε φαντασίες: «Καὶ ἐφάνησαν ἐνώπιον αὐτῶν ὡσεὶ λῆρος (τρέλα) τὰ ῥήματα αὐτῶν, καὶ ἠπίστουν αὐταῖς»…
Βλέπεις καταπάνω σὲ πόση ἀπιστία ἀγωνίσθηκε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός; Καὶ στοὺς ἴδιους τοὺς μαθητάδες του. Εἶδες μὲ πόση μακροθυμία τὰ ὑπόμεινε ὅλα; …Καὶ μ ̓ ὅλα αὐτὰ, ἴσαμε σήμερα οἱ περισσότεροι ἀπὸ μᾶς εἴμαστε χωρισμένοι ἀπὸ τὸν Χριστὸ μ ̓ ἕνα τοῖχο παγωμένον, τὸν τοῖχο τῆς ἀπιστίας. Ἐκεῖνος ἀνοίγει τὴν ἀγκάλη του καὶ μᾶς καλεῖ κ ̓ ἐμεῖς τὸν ἀρνιόμαστε. Μᾶς δείχνει τὰ τρυπημένα χέρια του καὶ τὰ πόδια του, κ ̓ ἐμεῖς λέμε πὼς δὲν τὰ βλέπουμε. Ἐμεῖς ψάχνουμε νὰ βροῦμε στηρίγματα στὴν ἀπιστία μας γιὰ νὰ ἱκανοποιήσουμε τὸν ἐγωϊσμό μας, ποὺ τὸν λέμε Φιλοσοφία καὶ Ἐπιστήμη. Ἡ λέξη Ἀνάσταση δὲν χωρᾶ μέσα στὰ βιβλία τῆς γνώσης μας… Γιατὶ «ἡ γνώση τούτου τοῦ κόσμου, δὲ μπορεῖ νὰ γνωρίσει ἄλλο τίποτα, παρεκτὸς ἀπὸ ἕνα πλῆθος λογισμούς, ὄχι ὅμως ἐκεῖνο ποὺ γνωρίζεται μὲ τὴν ἁπλότητα τῆς διάνοιας».
Ναί, ἐκείνους ποὺ ἔχουνε αὐτὴ τὴν εὐλογημένη ἁπλότητα τῆς διάνοιας, τοὺς μακάρισε ὁ Κύριος, λέγοντας: «Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται». Καὶ στὸν Θωμᾶ, ποὺ γύρευε νὰ τὸν ψηλαφήσῃ γιὰ νὰ πιστέψῃ, εἶπε: «Γιατὶ μὲ εἶδες Θωμᾶ, γιὰ τοῦτο πίστεψες; Μακάριοι εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ δὲν εἴδανε καὶ πιστέψανε».
Ἂς παρακαλέσουμε τὸν Κύριο νὰ μᾶς δώσει αὐτὴ τὴν πλούσια φτώχεια, καὶ τὴν καθαρὴ καρδιά, ὥστε νὰ τὸν δοῦμε ν ̓ ἀναστήνεται γιὰ νὰ ἀναστηθοῦμε κ ̓ ἐμεῖς μαζί του.
Αὐτὴ ἡ ἀνηξεριὰ (ἡ ἄγνοια) εἶναι ἀνώτερη ἀπὸ τὴ γνώση: «Αὕτη ἐστὶν ἡ ἄγνοια ἡ ὑπερτέρα τῆς γνώσεως». Καλότυχοι καὶ τρισκαλότυχοι ἐκεῖνοι ποὺ τὴν ἔχουνε.
Πηγή: https://orthodoxfathers.com/logos/Anesti-Christos-dokimasia-tou-logikou
Λόγος τοῦ Ἁγίου Μακαρίου τοῦ Πατμίου εἰς τήν Κυριακήν τοῦ Παραλύτου
Λόγος τοῦ Ἁγίου Μακαρίου τοῦ Πατμίου εἰς τήν Κυριακήν τοῦ Παραλύτου Ἁγίου Μακαρίου τοῦ Πατμίου Ὁ ἄνθρωπος κλίνει φυσικά στό νά λυπῆται καί νά πονᾶ στίς δυστυχίες καί συμφορές τῶν ἄλλων. Ἴσως ἐπειδή εἶναι κοινές ἤ ἐπειδή ὅλοι εἴμεθα ἀπό τό ἴδιο φύραμα, ἤ ἐπειδή δέν γνωρίζει ὁ ἄνθρωπος «τί τέξεται ἡ ἐπιούσα». Δέν εἶναι βέβαιος ὅτι ἀργότερα δέν θά φυτρώσουν στόν ἴδιον οἱ ἄκανθες τῶν πόνων τίς ὁποῖες βλέπει…
Κυριακή τοῦ Παραλύτου
Κυριακή τοῦ Παραλύτου Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου Στό χρυσωρυχεῖο οὔτε τήν πιό ἀσήμαντη φλέβα δέν θά δεχόταν νά περιφρονήση κανένας κι ἄς προξενῆ πολύν κόπο ἡ ἔρευνά της. Ἔτσι καί στίς θεῖες Γραφές δέν εἶναι χωρίς βλάβη νά προσπεράσης ἕνα γιῶτα ἤ μιά κεραία. Ὅλα πρέπει νά ἐξετάζωνται. Τό ἅγιο Πνεῦμα τά ἔχει πεῖ ὅλα καί τίποτα δέν εἶναι ἀνάξιο σ̉ αὐτές. Πρόσεξε λοιπόν τί λέει ὁ Εὐαγγελιστής κι ἐδῶ:…
Περί τῆς Σαμαρείτιδος
Περί τῆς Σαμαρείτιδος Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ Ὅλη αὐτή τήν περίοδο πού διανύομε τώρα, ἐπεκτεινομένη σέ πενήντα ἡμέρες, ἑορτάζομε τήν ἀπό τούς νεκρούς ἀνάστασι τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος μας ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ, δεικνύοντας μέ αὐτή τήν παράτασι τήν ὑπεροχή της ἀπέναντι στίς ἄλλες ἑορτές. ῎Αν καί βέβαια αὐτή ἡ περίοδος τῶν ἡμερῶν περιλαμβάνει καί τήν ἐπέτειο μνήμη τῆς ἐπανόδου στούς οὐρανούς, ἀλλά καί αὐτή δεικνύει τή διαφορά τοῦ ἀναστάντος…
Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος
Κυριακή τῆς Σαμαρείτιδος Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου Σήμερα ὁ Χριστὸς διαλαλεῖ σὲ μᾶς τοὺς ἄθλους τῆς Σαμαρείτιδος καὶ πρέπει τὸ φτωχὸ πλοιάριο τοῦ λόγου μου νὰ διαπλεύση τὸ πέλαγος τῶν κατορθωμάτων της. Βλέπω τὴν πίστη της καὶ θέλω νὰ φτιάξω τὸ ἐγκώμιό της καὶ μαζί σας νὰ ἐπαινέσω τὴν φτωχιὰ καὶ τὴν πλούσια, τὴν πόρνη καὶ τὴν ἀπόστολο, τὴν ἄσωτη καὶ τὴν πιστή, τὴν πολύγαμο καὶ πολυδύναμη, αὐτὴ ποὺ πολλοὺς ἐμόλυνε…
Πατερικό Θησαύρισμα
Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας
Οἱ ἄνθρωποι καταχρηστικά λέγονται λογικοί. Δεν εἶναι λογικοὶ ὅσοι ἔμαθαν ἀπλῶς τὰ λόγια καὶ τὰ βιβλία τῶν ἀρχαίων σοφῶν, ἀλλ’ ὅσοι ἔχουν τὴ λογικὴ ψυχὴ καὶ μποροῦν νὰ διακρίνουν ποιὸ εἶναι τὸ καλὸ καἰ ποιὸ τὸ κακό καὶ ἀποφεύγουν τὰ πονηρὰ καὶ βλαβερὰ στὴν ψυχή, τὰ δὲ ἀγαθὰ καὶ ψυχωφελῆ, τὰ ἀποκτοῦν πρόθυμα μὲ τὴ μελέτη καὶ τὰ ἐφαρμόζουν μὲ πολλὴ εὐχαριστία πρὸς τὸν Θεό. Αὐτοὶ μόνοι πρέπει νὰ λέγονται ἀληθινὰ λογικοὶ ἄνθρωποι.
Ἰουστῖνος Πόποβιτς
Ἡ αἰωνιότητα εἶναι φρικιαστικὴ δίχως Θεάνθρωπο, γιατὶ καὶ ὁ ἄνθρωπος εἶναι φοβερὸς δίχως τὸν Θεάνθρωπο. Καθετὶ τὸ ἀνθρώπινο, μονάχα στὸν Θεάνθρωπο ἔχει τὴν τελικὴ καὶ λογικὴ του ἑρμηνεία. Δίχως τὸν θαυμαστὸ Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὅλα τὰ ἀνθρώπινα μεταβάλλονται ἀναπόφευκτα σὲ χάος, σὲ φρίκη, σὲ θάνατο, σὲ κόλαση: ἡ φρόνηση σὲ ἀφροσύνη, ἡ αἴσθηση σὲ ἀπόγνωση, ἡ ἐπιθυμία σὲ αὐτοδιάσπαση μέσα ἀπὸ τὴν αὐτοθέωση ἤ τὴν αὐτοεξουθένωση.
Ἀλφαβητάριον παραινέσεων
Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου
• Ἀρχὴν νόμιζε τῶν ὅλων εἶναι Θεόν.
• Βέβαιον οὐδὲν ἐν βίῳ δόκει πέλειν.
• Γονεῖς τιμῶν μάλιστα Θεὸν φοβοῦ.
• ∆ίδασκε σαυτὸν μὴ λαλεῖν ἃ μὴ θέμις.
• Ἔργοις δ’ ἀρέσκειν σπεῦδε καὶ λόγοις Θεῷ.
• Ζωὴν πόθησον τὴν ἔχουσαν μὴ τέλος.
• Ἡττῶν σεαυτὸν τοῖς φίλοις νικῶν ἔσῃ.
• Θνητὸς δ’ ὑπάρχων μηδόλως μέγα φρόνει.
• Ἰχνηλάτει μὲν τῶν σοφῶν ἀεὶ θύρας.
• Καὶ νοῦν δὲ καλλώπιζε τῆς μορφῆς πλέον.
• Λόγῳ Θεοῦ ἄνοιγε σόν, τέκνον, στόμα.
• Μνήμης δὲ αὐτοῦ μηδαμῶς λάθῃ ποτέ.
• Νήφων προςεύχου τῷ Θεῷ καθ’ ἡμέραν.
• Ξένους ξένιζε, μὴ ξένος γένῃ Θεοῦ.
• Ὁρμὰς χαλίνου τῶν παθῶν ψυχοφθόρους.
• Πέδαις τὸ σῶμα ἀσφαλίζου σωφρόνως.
• Ῥάβδον σεαυτῷ τὴν συνείδησιν φέρε.
• Σαφῶς σχόλαζε ἐν Γραφαῖς ταῖς ἐν θέοις.
• Τὰς τῶν πενήτων ψυχαγώγησον λύπας.
• Ὑπὲρ σεαυτὸν τοὺς πέλας καλῶς θέλε.
• Φίλους ἔχειν σπούδαζε, ἢ πλοῦτον πολύν.
• Χρυσοῦ γὰρ αὐτοὶ εὐκλεέστεροι λίαν.
• Ψεῦδος μίσησον, τὴν δ’ ἀλήθειαν φίλει.
• Ὦ παῖ, φυλάσσων ταῦτα σώζῃ ἐνθέως.
Φωτοθήκη
Η Ορθόδοξος Φωτογραφική Συλλογή της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει πληθώρα ψηφιακών εικόνων, στις οποίες αποτυπώνεται η πολυποίκιλη δραστηριότητα και σημαντικά γεγονότα της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
Πατριαρχική επίσκεψις στην Εκκλησία των Σερρών (17-21 Απριλίου 2015)
Επίσκεψη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄ στην Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης (7-9 Μαΐου 2016)
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης (7-11-2016)
Βιντεοθήκη
Η ορθόδοξος βιντεοθήκη της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει μία ψηφιακή συλλογή από βίντεο, η οποία προσφέρεται για περιήγηση και ενημέρωση σχετικά με την Ορθόδοξη πίστη και τις δραστηριότητες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
1ο και 2ο μέρος
(Διάρκεια: 61′ – 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
3ο, 4ο και 5ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 54′ – 60′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
6ο, 7ο και 8ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 50′ – 59′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
9ο μέρος
(Διάρκεια: 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
10ο μέρος
(Διάρκεια: 120′) (ΒΙΝΤΕΟ)
20 χρόνια ‘Ράδιο Κιβωτός’
(18/02/2024) (ΒΙΝΤΕΟ)
Συναξάρι της Ημέρας
Ὀρθόδοξος Συναξαριστής - Παρασκευή 09 Μαΐου 2025
Σήμερα τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:

Ὁ Προφήτης Ἡσαΐας
«Εὐαγγελικὸς προφήτης» ὀνομάστηκε ὁ προφήτης Ἡσαΐας ἀπὸ τοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, καὶ τὸ βιβλίο τῶν προφητειῶν του, «κατὰ Ἡσαΐαν Εὐαγγέλιον», διότι μὲ καταπληκτικὴ ἀκρίβεια προφητεύει τὴν ἔλευση τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, τὰ πάθη Του καὶ τὴν θριαμβευτικὴ αἰώνια βασιλεία Του. Εἶναι ὁ πρῶτος μεταξὺ τῶν τεσσάρων μεγάλων προφητῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Γεννήθηκε στὴν Ἱερουσαλὴμ τὸ 774 καὶ πέθανε τὸ 690 π.Χ. Πατέρας του ἦταν ὁ Ἀμώς. Προφήτευσε ὅταν βασιλεῖς ἦταν οἱ Ὀζίας, Ἰωάθαμ, Ἄχαζ καὶ Ἐζεκίας. Ὁ Ἡσαΐας, ἐκτὸς ἀπὸ προφητεῖες, ἀναφέρει καὶ περὶ μετανοίας: «Ζητήσατε τὸν Κύριον καὶ ἐν τῷ εὑρίσκειν αὐτὸν ἐπικαλέσασθε ἤνικα δ᾿ ἂν ἐγγίζῃ ἡμῖν, ἀπολιπέτω ὁ ἀσεβὴς τὰς ὁδοὺς αὐτοῦ καὶ ἀνὴρ ἄνομος τὰς βουλὰς αὐτοῦ καὶ ἐπιστραφήτω ἐπὶ Κύριον, καὶ ἐλεηθήσεται, ὅτι ἐπὶ πολὺ ἀφήσει τὰς ἁμαρτίας ὑμῶν». Δηλαδή, ἀναζητῆστε τὸν Κύριό με προθυμία, καὶ ὅταν τὸν βρεῖτε, ἐπικαλεσθεῖτε μὲ πίστη τὴν βοήθειά του. Ὅταν δὲ ὁ Κύριος σᾶς πλησιάζει, ὁ ἀσεβὴς ἂς ἐγκαταλείψει τοὺς ἁμαρτωλούς του δρόμους καὶ ὁ παράνομος ἄνθρωπος ἂς ἐπιστρέψει μὲ μετάνοια πρὸς τὸν Κύριο. Καὶ τότε ὁ Κύριος θὰ τὸν ἐλεήσει, διότι σὲ μεγάλη ἔκταση θὰ συγχωρήσει τὶς ἁμαρτίες ἐκείνου καὶ ὅλων σας.
Ὁ Ἅγιος Χριστοφόρος ὁ Μεγαλομάρτυρας
Ἔζησε στὰ χρόνια του αὐτοκράτορα Δεκίου. Τὸ παρουσιαστικό του, φαίνεται ὅτι ἦταν ὑπερβολικὰ ἄσχημο, διότι ἀνῆκε σὲ φυλὴ ἀνθρωποφάγων. Συνελήφθη ὅμως αἰχμάλωτος ἀπὸ τοὺς Ῥωμαίους, καὶ ἐπειδὴ κατὰ βάθος εἶχε ἀγαθὴ προαίρεση, ὁ ἄγριος ἐκεῖνος δὲν ἄργησε νὰ ἀναδειχτεῖ ἀνθρωπινότερος ἀπὸ τοὺς πολιτισμένους, ἀλλὰ καὶ αἰμοδιψεῖς τότε κυρίους του. Ὁ Ῥέπροβος - ἔτσι ὀνομαζόταν ὁ αἰχμάλωτος ἄγριος - δέχτηκε τὴν χριστιανικὴ διδασκαλία, βαπτίστηκε καὶ μετονομάστηκε Χριστοφόρος. Κάποια μέρα λοιπόν, εἶδε χριστιανοὺς ποὺ τοὺς κακοποιοῦσαν εἰδωλολάτρες. Ἀγανακτισμένος, ἔκανε αὐστηρὲς παρατηρήσεις πρὸς αὐτούς. Μετὰ βίας διέφυγε τὴν σύλληψη, χάρη στὸ γιγαντιαῖο καὶ ῥωμαλέο ἀνάστημά του, ποὺ προκάλεσε φόβο στοὺς κακοποιούς. Τότε οἱ ἄλλοι χριστιανοί, τὸν συμβούλεψαν νὰ φύγει σὲ ἀκατοίκητα μέρη, διότι ἀργότερα οἱ εἰδωλολάτρες σίγουρα θὰ τὸν συνελάμβαναν. Πράγματι ἡ καταγγελία ἔγινε, καὶ ἕνα ἀπόσπασμα στρατιωτῶν ξεκίνησε νὰ τὸν βρεῖ καὶ νὰ τὸν συλλάβει. Μετὰ ἀπὸ πολλὲς μέρες, ἀποκαμωμένοι καὶ νηστικοὶ τὸν βρῆκαν. Ἐπειδὴ ὅμως διὰ τῆς προσευχῆς κατάφερε μὲ ἕνα ξεροκόμματο ψωμιοῦ νὰ χορτάσει ὅλους τοὺς στρατιῶτες, κατόρθωσε καὶ τοὺς ἔκανε ὅλους χριστιανούς. Ἀργότερα ὁ Χριστοφόρος ἔπεσε στὰ χέρια τοῦ Δεκίου, ὅπου μετὰ ἀπὸ σκληρὰ βασανιστήρια τὸν ἀποκεφάλισε. Ἔτσι, ὁ ἄλλοτε ἄγριος στὴ μορφή, μὲ τὴν πίστη του στὸ Χριστό, ἀνυψώθηκε σὲ ἅγιο καὶ μεγαλομάρτυρα.
Οἱ Ἁγίες Καλλινίκη καὶ Ἀκυλίνα
Πόρνες ποὺ ἐστάλησαν ἀπὸ τὸν βασιλιὰ Δέκιο, γιὰ νὰ δελεάσουν καὶ νὰ ἑλκύσουν στὴν εἰδωλολατρία τὸν μάρτυρα Χριστόφορο. Πίστεψαν ὅμως στὸν Χριστὸ διὰ τοῦ Ἁγίου Χριστόφορου καὶ μαρτύρησαν, ἀφοῦ θανατώθηκαν μὲ σοῦβλες ποὺ διαπέρασαν ἀπὸ τὰ πόδια μέχρι τοὺς ὤμους τους.
Ὁ Ὁσιομάρτυς Νικόλαος ὁ ἐν Βουνένοις
Ἡ ζωή του ὁσιομάρτυρα αὐτοῦ, ποὺ ἄθλησε στὴ Θεσσαλία, εἶναι πολὺ συγκεχυμένη, γενικὴ καὶ χωρὶς τεκμηριωμένα ἱστορικὰ στοιχεῖα, ὅπως τουλάχιστον φαίνεται ἀπὸ τὴν Ἀκολουθία του (ἔκδοση 1930 ἀπὸ τὸν Θεσσαλιώτιδος Ἰεζεκιὴλ σ. 37). Σύμφωνα μὲ τὸν ἀνώνυμο βιογράφο του, καταγόταν ἀπὸ τὴν Ἀνατολὴ καὶ ἦταν στρατιωτικός. Προβιβάστηκε σὲ Δούκα ἀπὸ τὸν βασιλιά, ἐστάλη στὴ Θεσσαλία καὶ ἀπέτυχε. Ἔγινε μοναχὸς στὸ ὄρος τῆς Βουνένης (ἀρχαία πόλη τῆς Θεσσαλίας), ἀλλὰ σὲ μία ἀπὸ τὶς ἐπιδρομὲς τῶν Ἀβάρων (πότε;) αἰχμαλωτίσθηκε καὶ ἀποκεφαλίστηκε, ἐπειδὴ δὲν θέλησε νὰ ἐξωμόσει. Πότε ἔγιναν αὐτά, ἄγνωστο. Ὁ ἐκδότης τῆς Ἀκολουθίας του, Θεσσαλιώτιδος Ἰεζεκιήλ, στὸν πρόλογό του προσπαθεῖ νὰ βρεῖ τὰ ἴχνη τῆς ἐποχῆς τῆς ἀθλήσεώς του, ἀλλὰ λόγω πολλῶν δυσκολιῶν τὸ ζήτημα μένει ἄλυτο.
Οἱ Ἅγιοι Ἐπίμαχος καὶ Γορδιανός
ΟΙ Ἅγιοι αὐτοὶ καταγόταν ἀπὸ τὴν Ῥώμη καὶ μὲ θάῤῥος ὁμολογοῦσαν τὸν Χριστό. Συνελήφθησαν καὶ ὁ ἄρχοντας τοὺς πίεζε ν᾿ ἀρνηθοῦν τὸν Χριστὸ καὶ νὰ θυσιάσουν στὰ εἴδωλα. Ἐπειδὴ ὅμως ἔμειναν ἀκλόνητοι στὴν πίστη τους, βασανίστηκαν σκληρὰ καὶ κατόπιν ἀποκεφαλίστηκαν, παίρνοντας ἔτσι τὰ στεφάνια τῆς ἀθλήσεως. Ἡ Σύναξή τους γίνεται στὸν Ναὸ τοῦ Ἁγίου Μάρτυρα Στρατονίκου.
Ὁ Ἅγιος Constantin (Σκωτσέζος)
Λεπτομέρειες γιὰ τὴν ζωὴ αὐτοῦ τοῦ ἁγίου τῆς Ὀρθοδοξίας, μπορεῖ νὰ βρεῖ ὁ ἀναγνώστης στὸ βιβλίο «Οἱ Ἅγιοι τῶν Βρεττανικῶν Νήσων», τοῦ Χριστοφόρου Κων. Κομμοδάτου, ἐπισκόπου Τελμησσοῦ, Ἀθῆναι 1985.
Ημερολόγιο 2025

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ

Τοπικό Αγιολόγιο
Τοπικοί άγιοι στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης είναι ο Ιερομάρτυς Άγιος Νικήτας ο νέος, ο Άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης ο Σερραίος, οι εν Μεγάροις Άγιοι Τέσσαρες Μάρτυρες, ο Άγιος Νεομάρτυς Βενέδικτος ο εξ Εζεβών, ο Όσιος Ιωάννης κτίτορας της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σερρών και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κάλλιστος Α'

Ιεροί Ναοί
Στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης υπάγονται 114 Ενοριακοί Ναοί, που κατανέμονται σε 4 Αρχιερατικές Περιφέρειες, 66 Παρεκλήσια και 22 Ναοί Κοιμητηρίων.

Προσκυνηματικοί Ναοί
Οι Προσκυνηματικοί Ναοί της Ιεράς Μητροπόλεως μας είναι ο Ιερός Καθεδρικός Ναός καί Προσκυνηματικός των Αγίων Θεοδώρων Σερρών και ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός Αγίου Αντωνίου Στρυμονικού Σερρών.

Ιερές Μονές
Τα πάνσεπτα Ιερά Μοναστήρια που στολίζουν πνευματικώς την Ιερά μας Μητρόπολη είναι η Ιερά Ανδρώα Μονή της Αγίας Παρασκευής Σερρών, η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σερρών, η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Αγίου Πνεύματος Σερρών, η Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου "Βύσσιανης", η Ιερά Μονή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Αγίου Πνεύματος και η η Ιερά Μονή Αγίου Πνεύματος του ομώνυμου χωριού.

Πρωτοσύγκελλος
Αρχιμ. Γαβριήλ Παλιούρας
Τηλ.: +30 23210 68115
E-Mail: [email protected]
Γενικ. Αρχιερ. Επίτροπος
Πρωτοπρ. Θωμάς Τσιάγγας
Τηλ.: +30 23210 68102
Ιδιαίτερο Γραφείο
Αρχιμ. Νεκτάριος Καϊμακάμης
Τηλ.: +30 23210 68100
Γραμματεία
Αρχιμ. Νικήτας Χαλέμης, Θεολόγος
Πρωτ. Χριστόδουλος Καμπερίδης
Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος, Θεολόγος
Τηλ.: +30 23210 68103
Φαξ: +30 23210 68117
Επικοινωνία
Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης
Κύπρου 10, 62122 Σέρρες
Τηλ.: +30 23210 68100
Φαξ: +30 23210 68119
E-Mail: [email protected]