Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ πού παροικεῖ στίς Σέρρες σέ καλωσορίζει μέ αἰσθήματα τιμῆς καί ἀγάπης στόν διαδικτυακό της οἶκο, στόν ὁποῖο φιλοξενοῦνται πτυχές τῆς ἱστορικῆς της διαδρομῆς ἀλλά καί τῆς ποιμαντικῆς της διακονίας.

Οἱ νέες τεχνολογίες προσφέρουν στήν ἁγία Ἐκκλησία μας μία ἐπιπλέον δυνατότητα ἀσκήσεως τοῦ πολυποίκιλου πνευματικοῦ της ἔργου μέσα στόν ραγδαίως μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο. Τό διαδίκτυο, μέ ὅλες τίς δυσκολίες καί τούς κινδύνους του, μπορεῖ νά γίνη ἕνα ἰδιαιτέρως χρήσιμο ἐργαλεῖο πίστεως, μορφώσεως, ἐνημερώσεως καί πραγματικῆς ψυχαγωγίας, ὅταν βρίσκεται σέ ὑπεύθυνα χέρια πού γνωρίζουν νά το χειρίζονται μέ μέτρο καί σύνεση.

Γι’αὐτό τόν λόγο γιά τό διαδίκτυο μποροῦν νά ἰσχύσουν ἐπακριβῶς οἱ παρακάτω πάντα ἐπίκαιροι καί παιδαγωγικοί λόγοι τοῦ μεγάλου πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τοῦ ἱεροῦ Βασιλείου:

“Καθάπερ τῆς ροδωνιᾶς τοῦ ἄνθους δρεψάμενοι τάς ἀκάνθας ἐκκλίνομεν, οὕτω καί ἐπί τῶν τοιούτων λόγων (σελίδων, ἰστοχώρων κτλ) ὅσον χρήσιμον καρπωσάμενοι, τό βλαβερόν φυλαξώμεθα.”

Εὐχόμεθα ὁ διαδικτυακός οἶκος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας ὑπό τή σκέπη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, νά σκορπίζει ἀπλώχερα άνά τόν κόσμο τήν εὐωδία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, τῆς ἐλπίδος και τῆς ζωῆς.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

WebTV

Εγκύκλιοι

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Πρός τούς εὐλογημένους Χριστιανούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Ἡ τοπικὴ μας Ἐκκλησία ἐκτὸς τοῦ καθαρῶς ἁγιαστικοῦ καὶ πνευματικοῦ Της ἔργου, ἐργάζεται φιλοπόνως καὶ πρὸς τὴν κατεύθυνση τῆς καλλιεργείας, ἀναδείξεως καὶ προβολῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς καὶ πολιτιστικῆς κληρονομιᾶς τοῦ τόπου μας. Μέσα σ’ αὐτὸ τὸ πλαίσιο συνδιοργανώνει, σὲ συνεργασία μὲ τὸν Δῆμο Σερρῶν, τὴν 6η Συνάντηση Χορωδιῶν Θρησκευτικῆς Μουσικῆς, ποὺ θὰ πραγματοποιηθεῖ τὸ Σάββατο 20 Δεκεμβρίου ἐ. ἔ. στὴν αἴθουσα «ΑΣΤΕΡΙΑ» τοῦ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. τῆς πόλεως μας. Σκοπὸς τῆς συγκεκριμένης ἐκδηλώσεως εἶναι ἡ προαγωγὴ καὶ καλλιέργεια τῆς πολιτιστικῆς, πνευματικῆς καὶ μουσικῆς παραδόσεως, ἰδιαιτέρως μάλιστα τῆς παραδοσιακῆς βυζαντινῆς παραδόσεως μας.

Ἡ 6η Συνάντηση Θρησκευτικῆς Μουσικῆς εἶναι μία εὐκαιρία γιὰ καταξιωμένους ἐργάτες τῆς βυζαντινῆς ὑμνῳδίας καὶ τῆς χορωδιακῆς θρησκευτικῆς μουσικῆς, νὰ προσφέρουν στὸ φιλόμουσο κοινὸ τῆς πόλεως μας, μία μουσικὴ πανδαισία, ἀπὸ τὸν ἀδαπάνητο πλοῦτο τῆς ἐκκλησιαστικῆς καὶ θρησκευτικῆς μουσικῆς καὶ ποιήσεως. Ἡ πόλις μας, ἐπίσης, μέσα ἀπὸ τέτοιες πρωτοβουλίες συνέργιας καὶ συμπορεύσεως, μπορεῖ νὰ γίνει πόλος ἕλξεως ἐπισκεπτῶν, ποὺ θὰ θελήσουν νὰ ζήσουν τὴν ἰδιαίτερη ἀτμόσφαιρα τῶν ἐκδηλώσεων πολιτισμοῦ καὶ τέχνης, ἀλλὰ καὶ νὰ γνωρίσουν ἐκ τοῦ σύνεγγυς τὴν ἱστορία, τὸ φυσικὸ κάλλος καὶ τὴν πνευματικότητα, ποὺ προσφέρει ὁ εὐλογημένος τόπος μας.

Ἀναλυτικότερα τὸ πρόγραμμα τῆς 6ης Συναντήσεως Χορωδιῶν Θρησκευτικῆς Μουσικῆς ἔχει ὡς ἑξῆς:

Τὸ Σάββατο 20 Δεκεμβρίου, στὶς 7:00 τὸ ἀπόγευμα, στὴν αἴθουσα «ΑΣΤΕΡΙΑ» τοῦ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρῶν θὰ παρουσιασθοῦν κατὰ σειρὰ τὰ παρακάτω μουσικὰ χορωδιακὰ σύνολα:

  1. Ἡ Χορωδία τοῦ Μουσικοῦ Σχολείου Σερρῶν, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τῆς κ. Αἰκατερίνης Βλαδίκα.
  2. Ἡ Χορωδία «ΑΓΙΑ ΚΑΣΣΙΑΝΗ Ἡ ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΣ» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νεαπόλεως καὶ Σταυρουπόλεως, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τῆς χοράρχου κ. Μαρίας Χαραλαμπίδου.
  3. Ἡ Παραδοσιακὴ καὶ Βυζαντινὴ χορωδία «ΗΧΩΝ ΤΕΧΝΗ» τοῦ Παραρτήματος Βρασνῶν τοῦ «ΜΑΞΙΜΕΙΟΥ» Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Σερρῶν καὶ Νιγρίτης, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ χοράρχου κ. Στυλιανοῦ Ζαχαρίου.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Μὲ τὴν συμμετοχὴ ὅλων μας σ’ αὐτὴν τὴν ὄμορφη πρωτοβουλία τοῦ Δήμου Σερρῶν καὶ τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, ἀφ’ ἑνὸς μὲν θὰ ἔχουμε τὴν δυνατότητα νὰ χαροῦμε τὴν πνευματικὴ ὀμορφιὰ τῆς ἐκκλησιαστικῆς καὶ θρησκευτικῆς ὑμνῳδίας καὶ μουσικῆς, ποὺ οἰκοδομεῖ, ξεκουράζει καὶ ψυχαγωγεῖ τὸν ἄνθρωπο, ἀφετέρου δὲ νὰ τιμήσουμε τοὺς κόπους καὶ τὶς προσπάθειες ὅλων ἐκείνων, ποὺ ἐργάζονται φιλόπονα γιὰ τὴν διαφύλαξη τοῦ πατρογονικοῦ πλούτου τῆς ἐκκλησιαστικῆς θρησκευτικῆς μουσικῆς.

Ταῦτα ἀνακοινούμενος στὴν ἀγάπη σας, παρακαλῶ ὅλους σας πατρικῶς νὰ παρακολουθήσετε τὴν σπουδαία αὐτὴ ἐκδήλωση τὸ προσεχὲς Σάββατο τὸ ἀπόγευμα στὸ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρῶν δὲ ἐπικαλούμενος σὲ ὅλους σας πλουσίαν τὴν χάριν τοῦ ἁγίου Θεοῦ, διατελῶ,

Μετ’ εὐχῶν ὁλοθύμων

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ & ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Δελτία Τύπου

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Ο ένας και μοναδικός
Σωτήρας του κόσμου είναι ο ενανθρωπήσας
Κύριος Ιησούς Χριστός»

16-12-2025

Η Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης, με την ευλογία και την πρωτοβουλία του Σεβ. Ποιμενάρχου Της κ. Θεολόγου και την ευθύνη του Γραφείου επί των αιρέσεων της Σερραϊκής Εκκλησίας, πραγματοποίησε σε δύο Συνάξεις, ενημερωτική και ποιμαντική εκδήλωση, αντιαιρετικού χαρακτήρος, το απόγευμα της Δευτέρας 15 Δεκεμβρίου 2025, στην αίθουσα ομιλιών «ΝΙΝΑ ΜΠΕΣΙΡΗ» της Φιλοπτώχου Αδελφότητος Κυριών Σερρών «Η ΕΜΜΕΛΕΙΑ» και σήμερα το πρωί, Τρίτη 16 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα ομιλιών «ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΛΟΓΟΥ» του Πνευματικού Κέντρου του Επισκοπείου Σερρών.

Η μεν πρώτη αφορούσε στην ενημέρωση και πνευματική θωράκιση του πεπιστευμένου λαού του Θεού, των λαϊκών αδελφών μας, περί της δράσεως και της δομής συγχρόνων αποκρυφιστικών αιρετικών κινήσεων του λεγομένου θρησκευτικού συγκρητισμού, η δε δευτέρα στον καταρτισμό του ευαγούς Κλήρου σε θέματα αντιμετωπίσεως αιρετικών δράσεων, κατά την άσκηση του ποιμαντικού έργου στο θεμελιώδες «κύτταρο» του εκκλησιαστικού Σώματος, την ενορία.

Και στις δύο Συνάξεις ο αιδεσιμολ. πρωτοπρεσβύτερος π. Βασίλειος Γεωργόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και συνεργάτης της Συνοδικής Επιτροπής επί των αιρέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, ομίλησε με θέμα: «Ο σύγχρονος θρησκευτικός συγκρητισμός» και ο αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντίνος Παπαθανασίου, Διευθυντής εκδόσεων της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ανέπτυξε το θέμα: «Θρησκευτικός συγκρητισμός. Επισημάνσεις από την Αγ. Γραφή».

Οι δύο εκλεκτοί ομιλητές με ορθόδοξο, δυνατό, τεκμηριωμένο και γλαφυρό λόγο προσέφεραν στους παρισταμένους ευκαιρίες υπευθύνου ενημερώσεως και γονίμου προβληματισμού. Στις δύο ως είρηται αντιαιρετικές Συνάξεις και μετά από εκτενή συζήτηση τονίσθηκαν τα ακόλουθα αναφορικώς με τον θρησκευτικό συγκρητισμό εξ επόψεως ορθοδόξου πίστεως:

  • Ο θρησκευτικός συγκρητισμός υιοθετήθηκε από τους θιασώτες της λεγομένης «Νέας Εποχής» ή Εποχής του Υδροχόου.
  • Πρόκειται περί ενός παγκόσμιου φαινομένου, άκρως αντιχριστιανικού, ως προς τον χαρακτήρα, αποκρυφιστικού, ως προς την προέλευση και πολυσυνθέτου, ως προς την διάρθρωση. Στόχος είναι, πάντοτε, η απομείωσις και σχετικοποίησις του θεανδρικού προσώπου του Κυρίου μας, Ιησού Χριστού.
  • Θεωρεί φανατισμό, μισαλλοδοξία, παρωχημένη και διχαστική προσέγγιση, κάθε αντίληψη περί μοναδικότητας του ιερού Ευαγγελίου και κάθε θέση, που δεν αποδέχεται, ως ισόκυρες όλες τις θρησκευτικές δοξασίες.
  • Ο θρησκευτικός συγκρητισμός καλλιεργείται, σήμερα, συστηματικώς και τεχνηέντως, από πολλά όργανα ενημερώσεως νεοεποχίτικων κινήσεων, αλλά και πολλές φορές και από τους λεγομένους διαμορφωτές γνώμης.

Ο Σεβ. Ποιμενάρχης της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγος, αφού ευχαρίστησε τους δύο εκλεκτούς ομιλητές για την σφαιρική και τεκμηριωμένη παρουσίαση των θεμάτων τους, ετόνισε μεταξύ άλλων, ότι η αγία Μητέρα μας Ορθόδοξος Εκκλησία ενημερώνει με λόγο υπεύθυνο, νηφάλιο, σταθερό και τεκμηριωμένο τον λαό του Θεού για τις ξένες προς την ορθόδοξη πίστη και ζωή πρακτικές, που κάτω από μία ελκυστική επιφάνεια υποκρύπτουν αλλότριους σκοπούς.

Σε συνάφεια του λόγου του, ο Σεβασμιώτατος ετόνισε, επίσης, την ανάγκη ενημερώσεως και πνευματικής θωρακίσεως του ιερού Κλήρου, αλλά και του πεπιστευμένου λαού του Θεού, για τις δράσεις των διαφόρων αιρετικών ομάδων.

«Μείνατε, αδελφοί, εδραίοι και αμετακίνητοι μέσα στην αγία Ορθόδοξο του Χριστού Εκκλησία, την μία και μόνη Εκκλησία του Χριστού, διότι εκτός Αυτής σωτηρία δεν υπάρχει. Την σωτηρία του ανθρωπίνου γένους, συνολικώς, την εγγυάται και την προσφέρει μόνον ο ένας και μοναδικός Σωτήρας του κόσμου, ο ενανθρωπήσας Υιός και Λόγος του Θεού, ο θεάνθρωπος Κύριος Ιησούς Χριστός», εσημείωσε χαρακτηριστικώς ο Σεβασμιώτατος.

Τέλος, σε άλλο σημείο του λόγου του, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε και στα διαρκώς αυξανόμενα φαινόμενα απιστίας, αντιθεΐας, αποστασίας από το θέλημα του Θεού, θρησκευτικού συγκρητισμού και συγχύσεως, όπως αυτά εκδηλώνονται στον σύγχρονο κόσμο.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Ο αγιώτατος Επίσκοπος και
Ποιμένας Σπυρίδων ο θαυματουργός, ένθερμος
συμπαραστάτης των δικαίων του λαού»

12-12-2025

Στον εορτάζοντα, νεόδμητο ιερό Ναό, επ’ ονόματι του Αγ. Σπυρίδωνος, Επισκόπου Τριμυθούντος, στην συνοικία Νέας Κηφισιάς Σερρών, τελέσθηκε πανηγυρικό, Αρχιερατικό συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Βρεσθένης κ. Θεοκλήτου, Διευθυντού του Ιστορικού Αρχείου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και συνιερουργησάντων του Θεοφ. Επισκόπου Βελίκης κ. Σιωνίου, Ηγουμένου της παλαιφάτου Συνοδικής Μονής Μπάτσκοβο της Βουλγαρικής Εκκλησίας και του οικείου Ποιμενάρχου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, σήμερα, Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025, ημέρα κατά την οποία, η αγία Ορθόδοξος Εκκλησία μας τιμά λειτουργικώς την πανσεβάσμιο μνήμη του μεγάλου προμάχου της πίστεώς μας, θαυματουργού Αγ. Σπυρίδωνος.

Προ της απολύσεως της πανηγυρικής θ. Μυσταγωγίας, ο Σεβ. Μητροπολίτης Βρεσθένης κ. Θεόκλητος, διηκόνησε με πνευματικό παλμό και θεολογική ενάργεια την ιερουργία του θείου κηρύγματος, αναφερθείς με γλαφυρούς λόγους στον σήμερον λαμπρώς εορταζόμενο άγιο της ταπεινώσεως, της χριστιανικής αγάπης και της ελεημοσύνης, τον θείο Σπυρίδωνα, απευθύνοντας, εκ παραλλήλου, εγκάρδιες ευχαριστίες προς τον αρχοντικό, ως ετόνισε, ευγενή, ευπροσήγορο, κατά πάντα  άξιο, σεμνό, ιεροπρεπή και μεστό πίστεως και αγάπης, με θαυμαστή και πολύπλευρη εκκλησιαστική, εθνική και κοινωνική προσφορά, Σεβ. Ποιμενάρχη της Σερραϊκής Εκκλησίας κ. Θεολόγο.

Ακολούθως, ο Σεβ. κ. Θεολόγος, στον σύντομο χαιρετισμό του, ευχαρίστησε θερμώς τους αγίους Αρχιερείς και τον φιλάγιο λαό του Θεού για την όλως συγκινητική και τιμητική συμμετοχή τους στις εφετεινές εορταστικές ακολουθίες του Αγ. Σπυρίδωνος. Ο Σεβασμιώτατος εμπνεόμενος από το χωρίο εκ του κατά Ιωάννην ιερού Ευαγγελίου: «Ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοί μαθηταί ἐστε, ἐάν ἀγάπην ἔχητε ἐν ἀλλήλοις» (Ιωάνν. ιγ’, 35), ετόνισε μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Εντός του ιερού περιβόλου της Εκκλησίας μας αποκτούμε, εκτός των άλλων, κυρίως στο πρόσωπο των αγίων μας, ως του σήμερον λαμπρώς εορταζομένου Αγ. Σπυρίδωνος, πείρα του τι είναι πραγματική αγάπη και θυσιαστικό φρόνημα, που θεμελιώνονται στην αγάπη στον Χριστό, στην αλήθειά Του, στην προς αλλήλους εκτίμηση και στον αμοιβαίο σεβασμό, ως εικόνων του πλαστουργού Θεού μας. Αυτής της πνευματικής χαρμονής, μέτοχοι και κοινωνοί υπάρχουμε σήμερον άπαντες, τόσο οι Σεβ. αδελφοί Αρχιερείς, όσο και ο ιερός μας Κλήρος και ο φιλάγιος λαός του Θεού.

Η Εκκλησία μας, ως κοινωνία πίστεως, προσευχής, αγάπης, αδελφοσύνης, ευλογίας και χαράς, παραμένει προσηλωμένη στην ιερή αποστολή Της, αγωνίζεται, εργάζεται για την σωτηρία των ψυχών των τέκνων Της, αλλά και για την ασφάλεια και την ελπίδα του λαού μας. Η αγία Εκκλησία μας και σήμερα μεταφέρει στον κόσμο το μήνυμα της Ευαγγελικής αληθείας, της ειρήνης, της αγάπης, της ενότητος, της αδελφοσύνης, διατηρούσα αλώβητο τον σύνδεσμο της αγάπης του Χριστού, που ενώνει θεοφιλώς το ποίμνιο με τους Ποιμένες, οι οποίοι υπηρετούν με πίστη στον Σωτήρα Χριστό, αφοσίωση στην ιερή αποστολή τους και πνευματική γενναιότητα τα λογικά προβάτια του Κυρίου, το πλήρωμα της Εκκλησίας μας από τους πνευματικούς κινδύνους, που αποϊεροποιούν και φτωχαίνουν τον άνθρωπο. Οι Επίσκοποι της Εκκλησίας είναι οι συνεχιστές του ιερού έργου των αγίων Αποστόλων, υπηρέτες Ιησού Χριστού, οικονόμοι των θείων μυστηρίων, διάκονοι του λαού, διαχειριστές της ποικίλης χάριτος του Θεού, της οποίας φύλαξ και ταμειούχος είναι η αγία Ορθόδοξος Εκκλησία μας, η μία και μόνη Εκκλησία του Χριστού, που σε καιρούς δυσκόλους και πικρούς ομολογεί Ιησούν Χριστόν, εμπνέει και υπηρετεί τον άνθρωπο στην ολότητά του.

Είναι ανάγκη και σήμερον, να διδαχθούμε όλοι μας, από την ζωή και το παράδειγμα του πανθαύμαστου θείου Σπυρίδωνος. Οι Ποιμένες της Εκκλησίας του Χριστού και ο πιστός λαός του Θεού να παραδειγματισθούμε και να διδαχθούμε, από την σταυροαναστάσιμη ποιότητα της ζωής του, από την θυσιαστική του αγάπη προς κάθε άνθρωπο, από την ακεραιότητα του χαρακτήρος του. Με την δύναμιν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, είθε να πορευόμεθα στην ζωή μας, ως ο πανάγιος Σπυρίδων, έχοντες συνέπεια λόγων και έργων, πλατυσμό και ειλικρίνεια αισθημάτων, λατρεία για τον Σωτήρα μας Ιησούν Χριστόν, αγάπη και κατανόηση για τους ανθρώπους».

Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε, επίσης, στην επί θύραις διεξαγωγή του Εράνου Αγάπης της Εκκλησίας των Σερρών και της Νιγρίτης, που θα πραγματοποιηθεί εφέτος, συν Θεώ, κατά το τριήμερο 13, 14 και 15 Δεκεμβρίου τονίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Ο σήμερον λαμπρώς εορταζόμενος Άγ. Σπυρίδων, καθώς και όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας, υπενθυμίζουν σε όλους μας, με έναν συγκλονιστικό τρόπο το χρέος της αγάπης, που προβάλλει ενώπιόν μας, ως η απάντηση του Σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας μας δηλαδή, στην ηθική, πνευματική και οικονομική φτώχεια του σύγχρονου κόσμου.

Η ολιγοπιστία, η αδιαφορία περί τα πνευματικά, το εγωιστικό φρόνημα, η ένεκα της αμαρτίας ψύχρανση της αγάπης στις καρδιές των ανθρώπων, φαινόμενα μιας πολύπλευρης κρίσεως, γεννούν στον κόσμο τα φαινόμενα της κοινωνικής αδικίας και δημιουργούν συνθήκες ανασφάλειας και φόβου.

Η αγία Εκκλησία μας, ως το μυστήριο της παρουσίας του Κυρίου στην ζωή μας, δίδει πάντοτε, ιδιαιτέρως όμως αυτές τις άγιες ημέρες, την ευκαιρία να καλλιεργήσουμε τα στοιχεία της ευγένειας της ψυχής μας. Καλεί όλους μας να προσφέρουμε αγάπη, αυτή που εδίδαξε και έκανε πράξη ο ίδιος ο Κύριός μας και οι άγιοί Του, ως ο αγιώτατος Πατέρας μας Σπυρίδων ο σημειοφόρος.

Εφέτος και πάλι, με την βοήθεια του Θεού, θα πραγματοποιηθεί ο Έρανος της Αγάπης, από τις ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεώς μας. Το φιλανθρωπικό έργο της τοπικής μας Εκκλησίας, που νοείται ως συνέχεια της πίστεως, της λατρείας, του κηρύγματος και του ήθους Της, αγγίζει τις 783.000,00 € συνολικώς για το έτος 2025, πραγματοποιείται στο όνομα του Κυρίου και προς ανακούφιση των εμπεριστάτων αδελφών μας, αναπτύσσεται με σεμνότητα, υπευθυνότητα, πρωτίστως με την ευλογία του Θεού και ακολούθως με την συμπαράσταση και εμπιστοσύνη του πιστού λαού Του. Η χριστιανική αγάπη και η αδελφική αλληλεγγύη είναι η μόνη λύση στην κρίση των ημερών. Ας κρατήσουμε, αδελφοί, με ευγένεια και φιλότιμο, πίστη και αρχοντική καρδιά, την φλόγα στο καντήλι της αγάπης, της ελπίδος και της ανθρωπιάς, ζωντανή».

Σε άλλο σημείο του λόγου του, ο Σεβασμιώτατος απηύθυνε μήνυμα συμπαραστάσεως και αλληλεγγύης της φιλοστόργου Μητέρας μας Εκκλησίας προς τους δοκιμαζομένους αγρότες και κτηνοτρόφους των Σερρών και της Πατρίδος γενικότερα, τονίζοντας μεταξύ άλλων και την ανάγκη υποστηρίξεως και ενισχύσεως των πρωτογενών τομέων της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, που αποτελούν στρατηγικής σημασίας προτεραιότητες για την τοπική, αλλά και την εθνική οικονομία. 

«Η Εκκλησία μας, είπε ο Σεβασμιώτατος, είναι πάντοτε παρούσα στις ανάγκες των ανθρώπων, συμπαρίσταται σε κάθε προσπάθεια στηρίξεως των αναγκεμένων τέκνων Της. Ως εκ τούτου, στέκεται πρωτίστως με την ένθερμη προσευχή, αλλά και την έμπρακτη αγάπη, την στοργή και το ενδιαφέρον Της, δίπλα στους αγρότες και κτηνοτρόφους, που τόσο σκληρά πλήττονται οικονομικώς, τον τελευταίο καιρό.

Ας εμπιστευθούμε στον Άγ. Σπυρίδωνα, τον φιλόστοργο Ποιμένα των λογικών προβατίων του Χριστού, αλλά και του μικρού αλόγου ποιμνίου του, σήμερα, που ως μέλη τίμια του Σώματος του Χριστού, τελούμε λειτουργικώς την χαριτοφόρο μνήμη του, τα προβλήματα και τις δυσκολίες, που αντιμετωπίζει ο αγροτικός κόσμος της Πατρίδος μας. Ενωμένοι και ομόψυχοι, ζητούμε από τους άρχοντές μας, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, να συνεχίσουν να πράττουν τα αναγκαία, τα δίκαια, τα επιβεβλημένα, ακόμη πιο δυνατά και συντονισμένα, ώστε να εκπληρωθούν τα δίκαια αιτήματα των αγροτών και των κτηνοτρόφων μας και να αποφευχθεί η οικονομική κατάρρευση».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

ΡΑΔΙΟ ΚΙΒΩΤΟΣ 99,2 FM

Οδοιπορικό στην Ιταλία

Προσκύνημα στην Κρήτη

Προσκύνημα στην Κύπρο

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ

Περιοδικό Άγιος Νικήτας

Ροή Ειδήσεων

Νέες Εκδόσεις

Ενημερωτικά Φυλλάδια

Ορθόδοξη Πνευματικότητα

Ἡ Νηστεία τῶν Χριστουγέννων
καί τό Σαρανταλείτουργο

Στὶς 15 Νοεμβρίου ἀρχίζει ἡ νηστεία τῶν Χριστουγέννων. Πρόκειται γιὰ μιὰ περίοδο ἔντονης πνευματικῆς ἐργασίας καὶ ψυχοσωματικῆς προετοιμασίας γιὰ τὸν ἑορτασμό τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῆς Γεννήσεως τοῦ Κυρίου.

Ἀπὸ τὶς 15 Νοεμβρίου ἕως τὶς 17 Δεκεμβρίου (κατ’ ἄλλη παράδοση ἕως τὶς 12 Δεκεμβρίου) νηστεύουμε τὸ κρέας, τὰ γαλακτομικά καὶ τὰ αὐγά καὶ τρῶμε ψάρι (ἐκτὸς βεβαίως Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς, ποὺ νηστεύουμε αὐστηρά). Μετὰ τὶς 17 (ἢ 12) Δεκεμβρίου νηστεύουμε καὶ τὸ ψάρι.

Ἡ νηστεία ὅμως κατὰ τὴν ὑπόδειξη τοῦ Κυρίου μας ἔχει νόημα, ὅταν συνδυάζεται μὲ προσευχὴ καὶ ἐλεημοσύνη. Γιὰ τὸ λόγο αὐτό, ἡ Ἐκκλησία μὲ τὴν ἔναρξη τῆς νηστείας μᾶς προσκαλεῖ σὲ ἐντονότερη λειτουργικὴ ζωή καὶ ἀγαθοεργία.

Ἔτσι, ἡ ἐκκλησιαστικὴ παράδοση προβλέπει γιὰ τὴν περίοδο αὐτὴ τὴν καθημερινὴ -ἂν οἱ συνθῆκες τὸ ἐπιτρέπουν- τέλεση τῆς θείας λειτουργίας, τὴν τέλεση δηλαδὴ σαρανταλείτουργου.

Ἡ τέλεση τοῦ σαρανταλείτουργου ἀποτελεῖ πολὺ μεγάλη εὐλογία. Εἶναι μιὰ θαυμάσια εὐκαιρία γιὰ βίωση τὴς μυστηριακῆς καὶ λατρευτικῆς ζωῆς, γιὰ ἐπαφὴ μὲ τὸν πλοῦτο τῆς ὑμνολογίας καὶ τῆς ἀκροάσεως τῶν θείων Γραφῶν, γιὰ συχνότερη θεία κοινωνία, γιὰ συχνότερη συγκρότηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινότητας.

Ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος μᾶς λέει: «Σπουδάζετε πυκνότερον συνέρχεσθαι εἰς εὐχαριστίαν θεοῦ καὶ εἰς δόξαν. Ὅταν γὰρ πυκνῶς ἐπὶ τὸ αὐτὸ γίνεσθε, καθαιροῦνται οἱ δυνάμεις τοῦ σατανᾶ καὶ λύεται ὁ ὄλεθρος αὐτοῦ», δηλαδὴ «Προσπαθεῖστε μὲ σπουδὴ νὰ ἔρχεσθε ὅλοι μαζί στὴ Σύναξη τῆς Θείας Εὐχαριστίας (Θεία Λειτουργία), γιὰ νὰ εὐχαριστεῖτε τὸν Θεὸ καὶ νὰ Τὸν δοξολογεῖτε. Διότι ὅταν συχνά ἔρχεσθε στὴ Σύναξη τῆς Θείας Εὐχαριστίας (Θεία Λειτουργία), συντρίβονται οι δυνάμεις του σατανᾶ καί λύεται κάθε ὀλέθρια ἐνέργεια του».

Ἡ δύναμη τῆς Θείας Λειτουργίας δὲν εἶναι μαγική. Εἶναι ἡ δύναμη τῆς ἀγάπης καὶ τῆς ἑνότητας ἐν Χριστῷ. Ἡ Θεία Λειτουργία μᾶς μαθαίνει νὰ συγχωροῦμε, νὰ ἀγαποῦμε καὶ νὰ εἴμαστε ἑνωμένοι μὲ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους.

Γι’ αὐτὸ ἄλλωστε προσφέρουμε τὰ Δῶρα μας στὸ Θεό, τὸν Ἄρτο καὶ τὸν Οἶνο, προσευχόμενοι γιὰ ζῶντες καὶ κεκοιμημένους ἀδελφούς μας. Ἡ μνημόνευση τῶν ὀνομάτων τῶν ζώντων καὶ κεκοιμημένων προσώπων (ἀνάγνωση τῶν «Διπτύχων») εἶναι ἔργο πολὺ σημαντικὸ καὶ ἱερό, ποὺ θεσμοθετήθηκε ἀπὸ τοὺς ἁγίους Ἀποστόλους καὶ ἐπιτελεῖται ἀδιάλειπτα μέσα στοὺς αἰῶνες.

ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ!

ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ! Ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς Ὁ Χριστός, ὁ Θεός, γεννήθηκε στὴ γῆ ὡς ἄνθρωπος. Γιατί; Γιὰ νὰ μᾶς ἐξηγήσει μὲ τὴ Γέννησή Του τὴ γέννησή μας. Ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, γιὰ νὰ γίνει ὁ ἄνθρωπος Θεός. Νά, μέσα σʼ αὐτὸ περιλαμβάνεται ὅλο τὸ μυστήριο τῆς θαυμαστῆς Γεννήσεως τοῦ Θεανθρώπου τὴν ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων. Μέσα σʼ αὐτὸ περιέχεται ὁλόκληρο τὸ Εὐαγγέλιό Του καὶ ὅλη ἡ Ἐκκλησία Του καὶ κάθε τί ποὺ βρίσκεται μέσα σʼ Αὐτήν. Ὅλα τὰ ἅγια Μυστήρια καὶ ὅλες…

Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ

Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Κυρίου Ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου Μυστήριο παράξενο καὶ παράδοξο ἀντικρύζω. Βοσκῶν φωνὲς φτάνουν στ’ αὐτιά μου. Δὲν παίζουν σήμερα μὲ τὶς φλογέρες τοὺς κάποιον τυχαῖο σκοπό. Τὰ χείλη τοὺς ψάλλουν ὕμνο οὐράνιο. Οἱ ἄγγελοι ὑμνολογοῦν, οἱ ἀρχάγγελοι ἀνυμνοῦν, ψάλλουν τὰ Χερουβεὶμ καὶ δοξολογοῦν τὰ Σεραφείμ. Πανηγυρίζουν ὅλοι, βλέποντας τὸ Θεὸ στὴ γῆ καὶ τὸν ἄνθρωπο στοὺς οὐρανούς. Σήμερα ἡ Βηθλεὲμ μιμήθηκε τὸν οὐρανό: Ἀντὶ γι’ ἀστέρια, δέχτηκε τοὺς ἀγγέλους· ἀντὶ γιὰ ἥλιο, δέχτηκε…

Γιά ποιό λόγο ἐνανθρώπησε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ Πατήρ ἤ τό Πνεῦμα• καί ποιές οἱ συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης

Γιά ποιό λόγο ἐνανθρώπησε ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ Πατήρ ἤ τό Πνεῦμα• καί ποιές οἱ συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης Ἁγίου Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ Ὁ Πατήρ δέν μεταπίπτει στόν Υἱό, παραμένει πάντα Πατήρ· ὁ Υἱός δέν μεταπίπτει στόν Πατέρα, παραμένει πάντα Υἱός· τό Πνεῦμα δέν μεταπίπτει στόν Πατέρα ἤ τόν Υἱό, παραμένει πάντα Πνεῦμα ἅγιο. Ἡ ἰδιότητα καθενός προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδας εἶναι σταθερή καί ἀμετάβλητη. Πῶς, ἄλλωστε, θά παρέμενε ἰδιότητα ἄν ἐναλασσόταν συνεχῶς περνώντας κάθε φορά σέ ἄλλο πρόσωπο;…

Εἰς τήν τοῦ Χριστοῦ Γέννησιν

Εἰς τήν τοῦ Χριστοῦ Γέννησιν Ἁγίου Πρόκλου Πατριάρχου Κων/λεως Φάνηκε ὁ Χριστός στόν κόσμο καί τόν ἄχαρο κόσμο στόλισε μ᾿ ἀπέραντη εὐφροσύνη. Σήκωσε πάνω Του τήν ἁμαρτία τοῦ κόσμου, καί καταπάτησε γιά πάντα τόν ἐχθρό τοῦ κόσμου. Ἅγιασε τίς πηγές τῶν ὑδάτων καί φώτισε τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων. Θαύματα μίχθηκαν μέ μεγαλύτερα θαύματα. Σήμερα, ἀπό τή χαρά πού ἔφερε ὁ Σωτήρας μας Χριστός, χωρίστηκαν ἡ γῆ καί ἡ θάλασσα καί ἀπ᾿ ἄκρη ὡς ἄκρη γέμισε ὁ κόσμος εὐφροσύνη. Ἡ σημερινή…

Πατερικόν Λειμωνάριον

Πατερικό Θησαύρισμα

Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας

Οἱ ἄνθρωποι καταχρηστικά λέγονται λογικοί. Δεν εἶναι λογικοὶ ὅσοι ἔμαθαν ἀπλῶς τὰ λόγια καὶ τὰ βιβλία τῶν ἀρχαίων σοφῶν, ἀλλ’ ὅσοι ἔχουν τὴ λογικὴ ψυχὴ καὶ μποροῦν νὰ διακρίνουν ποιὸ εἶναι τὸ καλὸ καἰ ποιὸ τὸ κακό καὶ ἀποφεύγουν τὰ πονηρὰ καὶ βλαβερὰ στὴν ψυχή, τὰ δὲ ἀγαθὰ καὶ ψυχωφελῆ, τὰ ἀποκτοῦν πρόθυμα μὲ τὴ μελέτη καὶ τὰ ἐφαρμόζουν μὲ πολλὴ εὐχαριστία πρὸς τὸν Θεό. Αὐτοὶ μόνοι πρέπει νὰ λέγονται ἀληθινὰ λογικοὶ ἄνθρωποι.

Ἰουστῖνος Πόποβιτς

Ἡ αἰωνιότητα εἶναι φρικιαστικὴ δίχως Θεάνθρωπο, γιατὶ καὶ ὁ ἄνθρωπος εἶναι φοβερὸς δίχως τὸν Θεάνθρωπο. Καθετὶ τὸ ἀνθρώπινο, μονάχα στὸν Θεάνθρωπο ἔχει τὴν τελικὴ καὶ λογικὴ του ἑρμηνεία. Δίχως τὸν θαυμαστὸ Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὅλα τὰ ἀνθρώπινα μεταβάλλονται ἀναπόφευκτα σὲ χάος, σὲ φρίκη, σὲ θάνατο, σὲ κόλαση: ἡ φρόνηση σὲ ἀφροσύνη, ἡ αἴσθηση σὲ ἀπόγνωση, ἡ ἐπιθυμία σὲ αὐτοδιάσπαση μέσα ἀπὸ τὴν αὐτοθέωση ἤ τὴν αὐτοεξουθένωση.

Ἀλφαβητάριον παραινέσεων

Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου

• Ἀρχὴν νόμιζε τῶν ὅλων εἶναι Θεόν.
• Βέβαιον οὐδὲν ἐν βίῳ δόκει πέλειν.
• Γονεῖς τιμῶν μάλιστα Θεὸν φοβοῦ.
• ∆ίδασκε σαυτὸν μὴ λαλεῖν ἃ μὴ θέμις.
• Ἔργοις δ’ ἀρέσκειν σπεῦδε καὶ λόγοις Θεῷ.
• Ζωὴν πόθησον τὴν ἔχουσαν μὴ τέλος.
• Ἡττῶν σεαυτὸν τοῖς φίλοις νικῶν ἔσῃ.
• Θνητὸς δ’ ὑπάρχων μηδόλως μέγα φρόνει.
• Ἰχνηλάτει μὲν τῶν σοφῶν ἀεὶ θύρας.
• Καὶ νοῦν δὲ καλλώπιζε τῆς μορφῆς πλέον.
• Λόγῳ Θεοῦ ἄνοιγε σόν, τέκνον, στόμα.
• Μνήμης δὲ αὐτοῦ μηδαμῶς λάθῃ ποτέ.
• Νήφων προςεύχου τῷ Θεῷ καθ’ ἡμέραν.
• Ξένους ξένιζε, μὴ ξένος γένῃ Θεοῦ.
• Ὁρμὰς χαλίνου τῶν παθῶν ψυχοφθόρους.
• Πέδαις τὸ σῶμα ἀσφαλίζου σωφρόνως.
• Ῥάβδον σεαυτῷ τὴν συνείδησιν φέρε.
• Σαφῶς σχόλαζε ἐν Γραφαῖς ταῖς ἐν θέοις.
• Τὰς τῶν πενήτων ψυχαγώγησον λύπας.
• Ὑπὲρ σεαυτὸν τοὺς πέλας καλῶς θέλε.
• Φίλους ἔχειν σπούδαζε, ἢ πλοῦτον πολύν.
• Χρυσοῦ γὰρ αὐτοὶ εὐκλεέστεροι λίαν.
• Ψεῦδος μίσησον, τὴν δ’ ἀλήθειαν φίλει.
• Ὦ παῖ, φυλάσσων ταῦτα σώζῃ ἐνθέως.

Φωτοθήκη

Η Ορθόδοξος Φωτογραφική Συλλογή της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει πληθώρα ψηφιακών εικόνων, στις οποίες αποτυπώνεται η πολυποίκιλη δραστηριότητα και σημαντικά γεγονότα της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

Πατριαρχική επίσκεψις
στην Εκκλησία των Σερρών
(17-21 Απριλίου 2015)

Επίσκεψη του Μακαριωτάτου
Αρχιεπισκόπου Αθηνών και
πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄
στην Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης
(7-9 Μαΐου 2016)

Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης
Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος
στην Ιερά Μητρόπολη
Σερρών και Νιγρίτης
(7-11-2016)

Βιντεοθήκη

Η ορθόδοξος βιντεοθήκη της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει μία ψηφιακή συλλογή από βίντεο, η οποία προσφέρεται για περιήγηση και ενημέρωση σχετικά με την Ορθόδοξη πίστη και τις δραστηριότητες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
1ο και 2ο μέρος
(Διάρκεια: 61′ – 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
3ο, 4ο και 5ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 54′ – 60′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
6ο, 7ο και 8ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 50′ – 59′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
9ο μέρος
(Διάρκεια: 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
10ο μέρος
(Διάρκεια: 120′) (ΒΙΝΤΕΟ)

20 χρόνια ‘Ράδιο Κιβωτός’
(18/02/2024) (ΒΙΝΤΕΟ)

Συναξάρι της Ημέρας

Ὀρθόδοξος Συναξαριστής - Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025
Σήμερα τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:

Ὁ Προφήτης Δανιὴλ καὶ τὰ τρία παιδιὰ Ἀνανίας, Ἀζαρίας καὶ Μισαήλ

Ὁ προφήτης Δανιὴλ εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς τέσσερις μεγάλους προφῆτες καὶ ἔζησε στὰ τέλη τοῦ 7ου μὲ τὶς ἀρχὲς 6ου π.Χ. αἰῶνα. Ἀνῆκε στὴ φυλὴ τοῦ Ἰούδα, ἦταν ἀπὸ βασιλικὸ γένος καὶ γεννήθηκε στὴν Ἄνω Βηθαρά. Νήπιο ἀκόμα, ὁδηγήθηκε μαζὶ μὲ τοὺς γονεῖς του αἰχμάλωτος στὴ Βαβυλῶνα. Μὲ τὴν πρόνοια τοῦ Ναβουχοδονόσορα, ὁ Δανιὴλ (ποὺ ὁ αὐτοκράτορας μετονόμασε Βαλτάσαρ) μὲ τοὺς τρεῖς Ἑβραίους νεαρούς, Ἀνανία, Ἀζαρία καὶ Μισαήλ, σπούδασαν στὴν αὐτοκρατορικὴ αὐλή. Ἐπειδὴ ἡ ἀπόδοσή τους στὶς σπουδὲς ἦταν ἄριστη, ὅταν ἐνηλικιώθηκαν ὁ βασιλιὰς τοὺς ἔδωσε μεγάλη θέση στὸ κράτος. Μάλιστα ὁ Δανιὴλ εἶχε τὸ χάρισμα νὰ ἑρμηνεύει ὄνειρα καὶ ἀργότερα προφήτευσε καὶ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου. Κάποτε ὅμως ὁ Ναβουχοδονόσωρ ἔκανε δική του χρυσὴ εἰκόνα καὶ ἀπαίτησε ἀπ᾿ ὅλους τοὺς ἀξιωματούχους καὶ τὸ λαὸ νὰ τὴν προσκυνήσουν. Ὁ Δανιὴλ ἔλειπε σὲ ἀποστολή. Ἦταν ὅμως οἱ τρεῖς παῖδες, ποὺ δὲν προσκύνησαν τὴν εἰκόνα. Ἀμέσως καταγγέλθηκαν στὸ βασιλιά. Αὐτὸς τοὺς εἶπε ὅτι, ἂν πράγματι δὲν προσκύνησαν, τοὺς περιμένει τὸ καμίνι τῆς φωτιᾶς. Τότε οἱ τρεῖς παῖδες ἀπάντησαν: «Ἄκου βασιλιά, ὁ οὐράνιος Θεός, τὸν ὁποῖο ἐμεῖς λατρεύουμε, εἶναι τόσο δυνατός, ποὺ μπορεῖ νὰ μᾶς βγάλει σώους καὶ ἀβλαβεῖς ἀπὸ τὸ καμίνι τῆς φωτιᾶς καὶ νὰ μᾶς σώσει ἀπὸ τὰ χέρια σου. Ἀλλὰ καὶ ἂν ἀκόμα δὲν τὸ κάνει, νὰ ξέρεις ὅτι τοὺς θεούς σου δὲ λατρεύουμε καὶ τὴν εἰκόνα σου δὲν προσκυνᾶμε». Πράγματι, ὅταν τοὺς ἔριξαν στὴ φωτιά, οἱ τρεῖς παῖδες βγῆκαν σῶοι καὶ ἀβλαβεῖς. Τὸ ἴδιο συνέβη ἀργότερα καὶ μὲ τὸ Δανιήλ, ὅταν ὁ Δαρεῖος τὸν ἔριξε στὸ λάκκο τῶν λεόντων, ἐπειδὴ ἔκανε τὴν προσευχή του, ἐνῷ ὁ βασιλιὰς εἶχε διατάξει γιὰ 30 μέρες νὰ μὴ κάνει κανεὶς ἰδιαίτερη προσευχή. Βλέποντας τὸ θαῦμα ὁ Δαρεῖος, κράτησε τὸ Δανιὴλ στὴν αὐλή του, ὅπου παρέμεινε καὶ πέθανε σὲ βαθιὰ γεράματα, πιθανότατα, στὰ Σοῦσα.

Οἱ Ἅγιοι Πατερμούθιος, Κόπρις καὶ Ἀλέξανδρος οἱ Ὁσιομάρτυρες

Χριστιανοί, γεμάτοι εὐσέβεια καὶ ζῆλο, βασανίστηκαν καὶ τέλος ἀποκεφαλίστηκαν μὲ διαταγὴ τοῦ Ἰουλιανοῦ τοῦ παραβάτη (361-363), ὅταν αὐτὸς ἐκστράτευε κατὰ τῶν Περσῶν. Ὁ Κόπρις, νεαρὸς δείλιασε στὴν ἀρχὴ λίγο. Ἀλλ᾿ ὁ Πατερμούθιος τὸν ἐνίσχυσε μὲ τὰ θερμὰ λόγια του. Καὶ οἱ τρεῖς δέ, ὑπέστησαν τὸ μαρτυρικὸ θάνατο, ψάλλοντες ὕμνους πρὸς τὸν Χριστό.

Ὁ Ὅσιος Στέφανος ὁ Ὁμολογητὴς πρώην ὀνομαζόμενος Δουναλέ

Ἡ πατρίδα του ἦταν κοντὰ στὰ Γάδειρα τῆς Ἱσπανίας. Ἀνέθρεψε μὲ εὐσέβεια τὰ παιδιά του καὶ τὰ κατέστησε χρήσιμα καὶ ἀγαθοεργὰ μέλη τῆς κοινωνίας. Ἀργότερα ὁ ἴδιος ἀφιερώθηκε ὁλοκληρωτικὰ στὸ Θεό, ἀφοῦ ἄφησε κάθε βιοτικὴ μέριμνα. Προσκυνητὴς στὴ Ῥώμη, δώρισε πολλὰ χρήματα στὰ ἐκεῖ χριστιανικὰ ἱδρύματα, τὸ ἴδιο ἔκανε καὶ ὅταν στὴ συνέχεια πῆγε στὴν Κωνσταντινούπολη τὸ 919 μ.Χ. Ἀπὸ ἐκεῖ πῆγε στοὺς Ἁγίους Τόπους, ὅπου διαμοίρασε καὶ τὰ τελευταῖα χρήματά του καὶ ἔγινε μοναχὸς μὲ τὸ ὄνομα Στέφανος, ἀπὸ Δουναλέ. Συνελήφθη ἀπὸ τοὺς Σαρακηνοὺς καὶ βασανίστηκε σκληρά. Κατάφερε ὅμως νὰ διαφύγει μὲ δυὸ ἱερεῖς στὴν Αἴγυπτο. Ἀλλὰ καὶ ἐκεῖ μὲ ζῆλο κήρυττε τὸ Εὐαγγέλιο. Καταγγέλθηκε στὸν Ἀμηρᾶ, φυλακίστηκε καὶ ὑπέστη φοβερὰ βασανιστήρια. Βαριὰ τραυματισμένος, πέθανε δοξάζοντας τὸ Θεό.

Ὁ Ἅγιος Ἴακχος

Ἦταν ἀπὸ τὴν Τρίγλια καὶ μαρτύρησε διὰ ξίφους.

Ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Νέος, ὁ Ζακυνθινός, Ἀρχιεπίσκοπος Αἰγίνης

Γόνος εὐσεβέστατης καὶ ἀρχοντικῆς οἰκογενείας τῆς Ζακύνθου, πατρὸς Μωκίου Σιγούρου καὶ μητρὸς Παυλίνας, ἀνατράφηκε δὲ ἀπ᾿ αὐτὴν μὲ τὰ διδάγματα τοῦ Εὐαγγελίου. Νωρὶς διακρίθηκε στὰ γράμματα καὶ τὴν ἀρετή. Μόλις ἐνηλικιώθηκε, ἀσχολήθηκε μὲ τὴ διδασκαλία τοῦ θείου λόγου, φροντίζοντας συγχρόνως νὰ συντρέχει στὴν ἀνακούφιση τῶν φτωχῶν. Κατόπιν ἔγινε μοναχὸς στὴ βασιλικὴ Μονὴ τῶν νήσων Στροφάδων, ὅπου ἀσκήθηκε στὴν ἀγρυπνία, τὴν ἐγκράτεια καὶ τὴν μελέτη τῶν Γραφῶν. Ἔπειτα πῆγε στὴν Ἀθήνα, γιὰ νὰ βρεῖ καράβι προκειμένου νὰ ταξιδέψει στὰ Ἱεροσόλυμα. Ἀλλὰ ὁ τότε Μητροπολίτης Ἀθηνῶν, ἄκουσε κάποια Κυριακὴ τὸ λαμπρό του κήρυγμα καὶ μετὰ ἀπὸ πολλὲς παρακλήσεις τὸν ἔκανε ἐπίσκοπο Αἰγίνης, μὲ τὴν ἐπίσημη κατόπιν ἔγκριση τῆς Ἐκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως. Τὰ ποιμαντικά του καθήκοντα, ἐπετέλεσε ἄγρυπνα καὶ ἄοκνα. Ἀναδείχτηκε διδάσκαλος, πατέρας καὶ παιδαγωγὸς τοῦ ποιμνίου του. Ἡ φήμη του εἶχε διαδοθεῖ παντοῦ, ἀλλ᾿ αὐτὸς παρέμενε ἁπλὸς καὶ ταπεινός. Ἀσθένησε ὅμως ἀπὸ τοὺς πολλοὺς κόπους καὶ παραιτήθηκε. Ἐπέστρεψε στὴ Ζάκυνθο, ὅπου μέχρι τὸ 1579 ἦταν προσωρινὸς ἐπίσκοπος. Μετὰ ἀποσύρθηκε στὴ Μονὴ τῆς Θεοτόκου τῆς Ἀναφωνητρίας, ὅπου ἀσκήτευε καὶ μὲ ἀγάπη κήρυττε καὶ βοηθοῦσε τοὺς κατοίκους τοῦ νησιοῦ. Ἦταν τόση ἡ ἀγάπη ποὺ εἶχε, ὥστε προστάτεψε ἀκόμα καὶ τὸν φονιὰ τοῦ ἀδελφοῦ του. Ὁ Διονύσιος πέθανε σὲ βαθιὰ γεράματα, στὶς 17 Δεκεμβρίου 1624. Τάφηκε στὴ Μονὴ Στροφάδων καὶ κατὰ τὴν ἐκταφὴ τὸ λείψανό του βγῆκε εὐωδιαστὸ καὶ ἀδιάφθορο. Ἔτσι παραμένει μέχρι σήμερα καὶ ἡ Ζάκυνθος τιμᾷ καὶ πανηγυρίζει τὸν Ἅγιο, ὡς προστάτη καὶ πολιοῦχο της. π.Ν.

Ὁ Ἅγιος Νικήτας ὁ Νέος

Δὲν σῴζονται βιογραφικά του στοιχεῖα, μόνο κάποιος λόγος τοῦ μέγα λογοθέτη Θεοδώρου Μουζάλων, ποὺ ἀναφέρεται σ᾿ αὐτὸν καὶ βρίσκεται στὴ Μεγίστη Λαύρα τοῦ Ἁγίου Ὄρους.

Ημερολόγιο 2026

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ

Τοπικό Αγιολόγιο

Τοπικοί άγιοι στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης είναι ο Ιερομάρτυς Άγιος Νικήτας ο νέος, ο Άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης ο Σερραίος, οι εν Μεγάροις Άγιοι Τέσσαρες Μάρτυρες, ο Άγιος Νεομάρτυς Βενέδικτος ο εξ Εζεβών, ο Όσιος Ιωάννης κτίτορας της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σερρών και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κάλλιστος Α'

Ιεροί Ναοί

Στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης υπάγονται 114 Ενοριακοί Ναοί, που κατανέμονται σε 4 Αρχιερατικές Περιφέρειες, 66 Παρεκλήσια και 22 Ναοί Κοιμητηρίων.

Προσκυνηματικοί Ναοί

Οι Προσκυνηματικοί Ναοί της Ιεράς Μητροπόλεως μας είναι ο Ιερός Καθεδρικός Ναός καί Προσκυνηματικός των Αγίων Θεοδώρων Σερρών και ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός Αγίου Αντωνίου Στρυμονικού Σερρών.

Ιερές Μονές

Τα πάνσεπτα Ιερά Μοναστήρια που στολίζουν πνευματικώς την Ιερά μας Μητρόπολη είναι η Ιερά Ανδρώα Μονή της Αγίας Παρασκευής Σερρών, η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σερρών, η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Αγίου Πνεύματος Σερρών, η Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου "Βύσσιανης", η Ιερά Μονή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Αγίου Πνεύματος και η η Ιερά Μονή Αγίου Πνεύματος του ομώνυμου χωριού.

ΨΥΧΗΣ ΑΚΟΣ

Κειμήλια Πίστεως και Πολιτισμού
της Εκκλησίας των Σερρών

Πρωτοσύγκελλος

Αρχιμ. Γαβριήλ Παλιούρας
Τηλ.: +30 23210 68115
E-Mail: [email protected]

Γενικ. Αρχιερ. Επίτροπος

Πρωτοπρ. Θωμάς Τσιάγγας
Τηλ.: +30 23210 68102

Ιδιαίτερο Γραφείο

Αρχιμ. Νεκτάριος Καϊμακάμης
Τηλ.: +30 23210 68100

Γραμματεία

Αρχιμ. Νικήτας Χαλέμης, Θεολόγος
Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος, Θεολόγος
Τηλ.: +30 23210 68103
Φαξ: +30 23210 68117

Επικοινωνία

Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης
Κύπρου 10, 62122 Σέρρες
Τηλ.: +30 23210 68100
Φαξ: +30 23210 68119
E-Mail: [email protected]