Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ πού παροικεῖ στίς Σέρρες σέ καλωσορίζει μέ αἰσθήματα τιμῆς καί ἀγάπης στόν διαδικτυακό της οἶκο, στόν ὁποῖο φιλοξενοῦνται πτυχές τῆς ἱστορικῆς της διαδρομῆς ἀλλά καί τῆς ποιμαντικῆς της διακονίας.

Οἱ νέες τεχνολογίες προσφέρουν στήν ἁγία Ἐκκλησία μας μία ἐπιπλέον δυνατότητα ἀσκήσεως τοῦ πολυποίκιλου πνευματικοῦ της ἔργου μέσα στόν ραγδαίως μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο. Τό διαδίκτυο, μέ ὅλες τίς δυσκολίες καί τούς κινδύνους του, μπορεῖ νά γίνη ἕνα ἰδιαιτέρως χρήσιμο ἐργαλεῖο πίστεως, μορφώσεως, ἐνημερώσεως καί πραγματικῆς ψυχαγωγίας, ὅταν βρίσκεται σέ ὑπεύθυνα χέρια πού γνωρίζουν νά το χειρίζονται μέ μέτρο καί σύνεση.

Γι’αὐτό τόν λόγο γιά τό διαδίκτυο μποροῦν νά ἰσχύσουν ἐπακριβῶς οἱ παρακάτω πάντα ἐπίκαιροι καί παιδαγωγικοί λόγοι τοῦ μεγάλου πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τοῦ ἱεροῦ Βασιλείου:

“Καθάπερ τῆς ροδωνιᾶς τοῦ ἄνθους δρεψάμενοι τάς ἀκάνθας ἐκκλίνομεν, οὕτω καί ἐπί τῶν τοιούτων λόγων (σελίδων, ἰστοχώρων κτλ) ὅσον χρήσιμον καρπωσάμενοι, τό βλαβερόν φυλαξώμεθα.”

Εὐχόμεθα ὁ διαδικτυακός οἶκος τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας ὑπό τή σκέπη τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, νά σκορπίζει ἀπλώχερα άνά τόν κόσμο τήν εὐωδία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, τῆς ἐλπίδος και τῆς ζωῆς.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

WebTV

Εγκύκλιοι

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

Μ Η Ν Υ Μ Α
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ κ. ΘΕΟΛΟΓΟΥ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Μιά καινούρια σχολική χρονιά ἀρχίζει σήμερα μέ τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ καί αἰσθάνομαι τήν ἀνάγκη, ὡς πνευματικός σας πατέρας, νά βρεθῶ μέ τήν προσευχή μου κοντά σας καί νά σᾶς ἀπευθύνω τίς ἐγκάρδιες εὐχές μου, ὥστε νά ἔχετε καί αὐτή τήν χρονιά στήν ζωή σας χαρά, ὑγεία, ἐπιτυχίες καί κάθε πρόοδο.

Μέ τό ξεκίνημα τῆς νέας σχολικῆς χρονιᾶς ἀρχίζει παράλληλα γιά ἐσᾶς ἕνας ὡραῖος ἀγῶνας, πού συνοδεύεται ἀπό προσπάθεια ἀλλά καί ἐνθουσιασμό γιά τίς καινούριες γνώσεις πού θά ἀποκτήσετε, καθώς αὐτές θά ἀποτελέσουν ἕνα πολύ σημαντικό ἐφόδιο γιά τή ζωή σας. Στό σχολεῖο βέβαια θά ἔχετε τήν εὐκαιρία νά δημιουργήσετε καί ὄμορφες φιλίες μέ τούς συμμαθητές σας, μέσα σ’ ἕνα κλῖμα ἁπλότητος, ἀγάπης, ἀλληλοσεβασμοῦ καί γόνιμου συναγωνισμοῦ. Νά θυμᾶσθε πάντοτε, ὅτι σ’ αὐτόν τόν ἀγῶνα δέν εἶσθε μόνοι. Ἔχετε τήν ἀγάπη, τῶν γονέων σας, τῶν καλῶν σας δασκάλων, τῆς κοινωνίας ὁλοκλήρου.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Ἡ ἁγία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας στέκεται μέ στοργή καί εἰλικρινῆ ἀγάπη κοντά σας καί προσεύχεται γιά τήν πρόοδό σας. Μέ τόν Θεό βοηθό καί συμπαραστάτη σας, θά ξεπερνᾶτε πάντοτε κάθε ἐμπόδιο, πού θά παρουσιάζεται μπροστά σας καί θά μπορέσετε νά πετύχετε τούς καλούς σας στόχους. Εὔχομαι μέσα ἀπό τήν καρδιά μου ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, νά εὐλογεῖ ἐσᾶς καί τούς καλούς σας δασκάλους ὥστε νά ἔχετε μία καρποφόρο σχολική χρονιά γεμάτη χαρά, ὑγεία καί πρόοδο.

Μέ πατρικές εὐχές

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Μ Η Ν Υ Μ Α
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ κ. ΘΕΟΛΟΓΟΥ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ ξεκινᾶ σήμερα, ἀκόμη μία νέα σχολική χρονιά καί συγχρόνως ὁ προσωπικός σας ἀγῶνας, μέσα ἀπό τόν ὁποῖο καλεῖσθε νά ἀνταποκριθεῖτε θετικῶς στό αἴτημα τῆς προόδου. Ἀπό σήμερα λοιπόν πού ἀρχίζει ἡ νέα σχολική χρονιά θά πρέπει νά ἐργασθεῖτε μέ σοβαρότητα, νά ἀγαπήσετε τήν μάθηση καί τό σχολεῖο, ὥστε νά μπορέσετε νά πετύχετε τούς στόχους σας, πού δέν πρέπει μόνον νά εἶναι ἡ πρόσληψη κάποιων γνώσεων, ἀλλά κυρίως καί πρωτίστως ἡ διαμόρφωση μιᾶς ὁλοκληρωμένης καί στιβαρῆς προσωπικότητας.

Ἡ πρόκληση νά ἀνταποκριθεῖτε ἐπιτυχῶς στίς ἀπαιτήσεις τοῦ σύγχρονου κόσμου ἀλλά καί ἡ ἀνάγκη νά διατηρήσετε καί νά ζήσετε κυρίως τίς ἀξίες τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, τῆς ἑλληνικῆς παραδόσεως καί τοῦ πολιτισμοῦ μας, κάνουν τόν ἀγώνα τῆς μαθήσεως ἀκόμα πιό ἀναγκαῖο ἀλλά καί πιό συναρπαστικό. Μέσα ἀπό τό ταξίδι στήν γνώση καί τήν μάθηση μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος νά συνειδητοποιήσει τήν πνευματική του καί πολιτιστική του ταυτότητα. Νά κατανοήσει ὅτι ἀποτελεῖ συνέχεια ἑνός μοναδικοῦ πολιτισμοῦ μέ ἱστορία αἰώνων, πού δέν μπορεῖ νά ἐξαφανισθεῖ στήν χοάνη τῆς παγκοσμιοποίησης καί τοῦ ἀναθεωρητισμοῦ. Ἀπέναντι στήν σύγχυση τῶν ἰδεῶν καί τήν ἀμφισβήτηση τῶν δοκιμασμένων ἀξιῶν, στήν πρόκληση τῶν νέων τεχνολογιῶν πού τείνουν νά ὑποκαταστήσουν τόν ἴδιο τόν ἄνθρωπο, ὡς λ.χ. ἡ λεγόμενη τεχνητή νοημοσύνη, χρειαζόμασθε ἕνα δυνατό ὅραμα, μία ἀσφαλῆ πυξίδα πού θά μᾶς δείχνει σταθερά τίς αἰώνιες ἀξίες, τά γνήσια καί αὐθεντικά πρότυπα, πού ὀμορφαίνουν καί ἁγιάζουν τόν ἄνθρωπο. Αὐτή ἡ αἰώνια πυξίδα εἶναι ὁ Ἰησοῦς Χριστός, πού μέ τόν λόγο Του εἶπε: «Ἐγώ εἶμαι τό φῶς τοῦ κόσμου.

Ὅποιος μέ ἀκολουθεῖ δέν θά περπατήσῃ στό σκοτάδι, ἀλλά θά ἔχει τό φῶς τῆς ζωῆς». (Ἰωάν. 8, 12). Ἀκολουθῆστε, παιδιά μου, τόν Ἰησοῦ Χριστό μέ πιστότητα καί δέν θά χαθεῖτε στό σκοτάδι τῆς ζωῆς. Ἀκολουθῆστε τόν Χριστό καί ἐκεῖ θά βρεῖτε τήν μοναδική δύναμη πού διασώζει καί κρατᾶ ἀκέραιο τό ἀνθρώπινο πρόσωπο καί δίνει ἀξία καί νόημα στήν ζωή.

Στόν ἀγῶνα σας αὐτόν ἡ Ἐκκλησία, ὡς στοργική πνευματική σας μητέρα, θά βρίσκεται δίπλα σας. Θά ἀκούσει τίς ἀγωνίες σας καί τούς προβληματισμούς σας, θά σᾶς ἀγκαλιάσει στίς πτώσεις σας, θά σᾶς γεμίσει μέ ἔμπνευση, ἐλπίδα καί κουράγιο γιά τό ταξίδι τῆς ζωῆς.

Σέ αὐτόν τόν ὑψηλό καί ὡραῖο σας ἀγῶνα, σᾶς συνοδεύω, ὡς πνευματικός σας πατέρας μέ ὅλη τήν ἀγάπη καί τήν στοργή μου. Προσεύχομαι γιά σᾶς στόν Κύριό μας νά σᾶς ἐνδυναμώνει, νά σᾶς σκεπάζει, καί νά σᾶς ἀξιώνει νά γεύεσθε τούς καρπούς τῶν καλῶν σας ἀγώνων. Καλή, εὐλογημένη καί καρποφόρα σχολική χρονιά σέ σᾶς καί τούς καλούς σας δασκάλους. Ὁ Θεός νά εἶναι πάντοτε μαζί σας, νά σᾶς εὐλογεῖ καί νά σᾶς στηρίζει!

Μέ ὁλόθερμες πατρικές εὐχές

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ὁ Σερρῶν καί Νιγρίτης Θεολόγος

Δελτία Τύπου

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Το Έθνος των Ελλήνων πορεύθηκε
πάντοτε κάτω από την σκιά του Σταυρού του Χριστού»

14-09-2025

Στον πανηγυρίζοντα ιερό Ναό Τιμ. Σταυρού Σερρών ιερούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, σήμερα Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025, με αφορμή τον λειτουργικό εορτασμό της μεγαλωνύμου Δεσποτικής εορτής της παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού του Κυρίου και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού.

Προ της απολύσεως της θ. Ιερουργίας, στην οποία συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, συμπροσευχητικώς και οι Βουλευτές του Ν. Σερρών κ. κ. Αναστάσιος Χατζηβασιλείου, Φωτεινή Αραμπατζή, Θεόφιλος Λεονταρίδης και Κωνσταντίνος Μπούμπας, ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, η Δήμαρχος Σερραίων κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, ο Διοικητής της 10ης Μηχανοποιημένης Ταξιαρχίας κ. Γεώργιος Λιάμπας, εκπρόσωποι της Αστυνομικής Διευθύνσεως και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σερρών, Δημοτικοί και Περιφερειακοί Σύμβουλοι, ο Πρόεδρος κ. Σωκράτης Κοτζάογλου και μέλη της Αδελφότητος Μικρασιατών Ν. Σερρών «Ο Άγ. Πολύκαρπος» και του Συλλόγου Ποντίων Επταμύλων Σερρών «Οι Ακρίτες», καθώς και μέγα πλήθος ευλαβών πιστών, τελέσθηκε, κατά το εκκλησιαστικό τυπικό, η ακολουθία της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.

Ο Σεβ. Ποιμενάρχης της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγος, παρότρυνε τους ευσεβείς χριστιανούς να αγαπήσουν τον Σταυρό του Χριστού, καθώς ο θείος Εσταυρωμένος μεταβάλλει την πικρή φύση των ανθρωπίνων πειρασμών και θλίψεων, σε ευλογία, φωτισμό, κουφισμό, θεραπεία, χαρά και σωτηρία.

«’’Ὁ Σταυρός σου Κύριε, ζωὴ καὶ ἀνάστασις ὑπάρχει τῷ λαῷ σου’’, μας διδάσκει, σήμερον, μελωδικώς ο ιερός της Εκκλησίας μας υμνογράφος. Άγιος, λαμπρός, παρεκτικός ζωής και σωτηρίας είναι ο τιμιώτατος Σταυρός του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Το ποτέ τιμωρητικό και ατιμωτικό εκείνο όργανο του θανάτου, έγινε με το λυτρωτικό Πάθος του Χριστού ξύλον της ζωής, εργαστήριον και πηγή αθανασίας, άμβων σωτηρίας, διδασκαλείον αγάπης και συγχωρητικότητος, θυσιαστήριον αγιασμού, απολύτρωσις και σωτηρία όλου του κόσμου.

Λέγει χαρακτηριστικώς ο ιερός Αυγουστίνος, ότι εάν επιθυμούμε να ιδούμε το μέτρον της αγάπης του Χριστού για το γένος των ανθρώπων, θα πρέπει να ατενίσουμε τον Ζωοποιόν Σταυρόν Του, καθώς με τον Σταυρό και το Πάθος Του καταργήθηκε ο θάνατος, λύθηκε η αμαρτία, γυμνώθηκε ο Άδης, ανέτειλε η ανάσταση, δόθηκε η δυνατότητα να περιφρονούμε τα παρόντα λυπηρά και τον ίδιο τον θάνατο, κατορθώθηκε η είσοδός μας στον Παράδεισο, μας χαρίσθηκε η θεία υιοθεσία και μακαριότητα, γίναμε και πάλι ουρανοπολίτες, τέκνα Θεού και κληρονόμοι.

Πως όμως ένα όργανο βασανισμού και ατιμώσεως, ένα όργανο θανάτου μπορεί να γίνει τιμιώτατον και αγιώτατον σύμβολον ζωής και αγιασμού, αιτία καυχήσεως και εγγύηση σωτηρίας; Πως μπορούμε να συναντούμε την νίκη και την δόξα στην θέα ενός μέσου οδύνης και αισχύνης; Ο Απόστολος των εθνών Παύλος δίδει την απάντηση, προχωρεί ακόμη περισσότερο και ομολογεί: ‘’Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ Σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι’ οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ’’ (Γαλ. 6, 14). Η κενωτική ‘’αδυναμία’’ του Κυρίου Ιησού Χριστού επί του Ζωοποιού Σταυρού, είναι η δύναμή Του και η δόξα Του. Αυτός ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μωρία και χλεύη. Δεν αποτελεί για τον Χριστό όργανον ατιμώσεως. Είναι πανένδοξος θρόνος, όπλο ειρήνης, αήττητο τρόπαιο, προανάκρουσμα της Αναστάσεως. Είναι σοφία Θεού και δύναμις. Αυτός ο Σταυρός, ο Σταυρός του Χριστού και μόνον, ως φως φωτίζει και διαλύει το σκότος της πλάνης, της φθοράς και του θανάτου.

Ας εμπιστευθούμε τους σταυρούς της καθ’ ημέραν ζωής μας, μικρούς και μεγάλους, στον μεγάλο Σωτήρα του κόσμου, τον θείο Εσταυρωμένο και ενδόξως αναστάντα Ιησούν Χριστόν, με την βεβαιότητα ότι Εκείνος θα μεταβάλει την πικρή τους φύση σε ευλογία, φωτισμό, κουφισμό, θεραπεία, χαρά, σωτηρία, ανάσταση. Ας κρατήσουμε δυνατά, αδελφοί, στην καρδιά μας, τον Σταυρό του Χριστού, μη καμπτόμενοι από τους πειρασμούς της ζωής, διότι, αυτοί μπορούν να αποτελέσουν δρόμους και αφορμές σωτηρίας. Εκείνος, που επιτρέπει παιδαγωγικώς την δοκιμασία, Εκείνος δίδει και την δύναμη! Καύχημα και δύναμή μας, ας είναι πάντοτε ο Σταυρός του Χριστού μας. Χρόνια πολλά κι ευλογημένα, αδελφοί, κάτω από την ζείδωρη σκιά του Ζωοποιού Σταυρού του Κυρίου μας. Αμήν!».

Στην συνέχεια, ο Σεβασμιώτατος, με αφορμή την συμπλήρωση 103 ετών από της Μικρασιατικής καταστροφής (1922), ετέλεσε ιερό μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των θυμάτων, που σφαγιάσθηκαν κατά την διάρκεια της εθνικής θλιβεράς εκείνης επετείου. Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στα γεγονότα της περιόδου εκείνης και ιδιαιτέρως στις ηρωικές και σεπτές μορφές των θυσιασθέντων αγίων Αρχιερέων, ιερέων, μοναχών και των Μικρασιατών αδελφών μας, ανδρών, γυναικών και παιδιών, που βρήκαν φρικτό θάνατο από τους Τούρκους κατά την Μικρασιατική καταστροφή, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 1922, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Ιδιαιτέρως σήμερον, ενθυμούμεθα με βαθιά συγκίνηση την θυσία των πατέρων μας των καθημαγμένων και διωγμένων, των σταυρωμένων Μικρασιατών αδελφών μας, η βάρβαρη σφαγή των οποίων και ο αφανισμός του ελληνικού στοιχείου στην προκυμαία της Σμύρνης και σ’ ολόκληρη την Μικρασία, οι νεκροί, οι αγνοούμενοι, η πυρπόληση της Μητροπόλεως του αγιοτόκου Μικρασιατικού Ελληνισμού, η πικρή προσφυγιά, είναι γεγονότα εντυπωμένα με τα μελανώτερα χρώματα στην συλλογική συνείδηση όλων των Ελλήνων. Εγέμισε η Σμύρνη και οι λοιπές εστίες του Μικρασιατικού Ελληνισμού, από αίμα ελληνικό, από φωνές και θρήνους κακοποιημένων γυναικών, από κλάματα ορφανών παιδιών, από τον φόβο και τον τρόμο, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στα βλέμματα των Μικρασιατών Ελλήνων χριστιανών, που υπέμειναν τον σταυρό της θυσίας και του μαρτυρίου. Ηχούν και σήμερον οι συγχωρητικές ευχές και οι ουρανομήκεις προσευχές του Αγ. ενδόξου εθνοϊερομάρτυρος Χρυσοστόμου, Επισκόπου Σμύρνης, ο οποίος μανιωδώς εσύρθη στους δρόμους της Σμύρνης, από τον μανιασμένο τουρκικό όχλο. Έχουμε προ των οφθαλμών μας τους έξι Αγ. μάρτυρες Ιεράρχες των Εκκλησιών της Μικράς Ασίας, οι οποίοι, άλλοι μεν εσφαγιάσθησαν, άλλοι ετάφησαν ζωντανοί, άλλοι δε επεταλώθησαν, δοκιμάζοντες πικρό και βάναυσο θάνατο, από τον λαό εκείνον, που πάντοτε, ως στίγμα και αποτύπωμά του έχει το αίμα και την θηριωδία.

Χρέος του οικουμενικού Ελληνισμού και επιβεβλημένο καθήκον όλων μας είναι, παραμένοντες ενωμένοι κάτω από την σημαία του Σταυρού του Κυρίου μας, να αξιοποιήσουμε την ιστορική αυτή εμπειρία, την οποία συνθέτουν οι αγώνες και οι θυσίες των θυμάτων της Μικρασιατικής τραγωδίας, ο βίαιος και απάνθρωπος ξεριζωμός του Ελληνισμού της καθ΄ ημάς Ανατολής και ο ασίγαστος πόνος των προσφύγων αδελφών μας. Να θωρακισθούμε πνευματικώς και υλικώς απέναντι στις προκλήσεις των καιρών, να πορευθούμε στον δρόμο του χρέους και της ευθύνης και να βαδίσουμε με αξιοπρέπεια στα μονοπάτια του πεπρωμένου του Γένους μας χωρίς ποτέ να ξεχνούμε.

Η πικρή αυτή επέτειος μας δίδει την αφορμή, αυξάνοντας τις εθνικές μας αρετές, με πρώτιστες την ορθόδοξη πίστη και την εθνική μας ομοψυχία και ενότητα, να εμβαθύνουμε με γόνιμο τρόπο στα γεγονότα, να διδαχθούμε απ’ αυτά, διορθώνοντας τα λάθη μας, τα πολλά λάθη εκείνης της εποχής, πολιτικά, διπλωματικά, στρατιωτικά, που οδήγησαν μέσα από τον επάρατο εθνικό διχασμό στην τραγωδία της Μικρασιατικής καταστροφής.

Η αγαπημένη Μικρασία και οι αλησμόνητες Πατρίδες του Πόντου, της Ανατολικής Θράκης, της βασιλίδος των πόλεων, παραμένουν πάντοτε ζωντανές στην μνήμη και την καρδιά μας, ως πηγές εμπνεύσεως και διδαχής για την ζωή και την πορεία του Έθνους μας, το οποίο πορεύθηκε πάντοτε κάτω από την σκιά του Σταυρού του Κυρίου μας Ιησού Χριστού!».

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σερρών Θεολόγος: «Ὁ Σταυρός σου Κύριε,
ζωὴ καὶ ἀνάστασις ὑπάρχει τῷ λαῷ σου!»

14-09-2025

Με μεγαλοπρέπεια και μέσα σε κλίμα θρησκευτικής ευφροσύνης, εορτάζεται λειτουργικώς η εορτή της παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και στην Σερραϊκή Εκκλησία, με επίκεντρο τον πανηγυρίζοντα ομώνυμο ιερό Ναό της πόλεως των Σερρών.

Αφ’ εσπέρας της εορτής, Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025, στις 7:00 το απόγευμα, τελέσθηκε ο μέγας πανηγυρικός Εσπερινός, στον ως είρηται εορτάζοντα ιερό Ναό, χοροστατήσαντος του Σεβ. Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, ο οποίος, προ της απολύσεως της ιεράς ακολουθίας, αναφέρθηκε με δυνατό θεολογικό και γλαφυρό λόγο στην αγιαστική και σωστική παρουσία του Τιμίου Σταυρού στην ζωή και τον πνευματικό αγώνα των πιστών, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Με ιερό θάμβος, αδελφοί φιλέορτοι χριστιανοί, στεκόμεθα έμπροσθεν του Ζωοποιού Σταυρού του Κυρίου μας, στον οποίο ψηλαφούμε την δύναμη της αγάπης, της ταπεινώσεως, της σοφίας, της δικαιοσύνης, της παντοδυναμίας και της φιλανθρωπίας του Θεού, που νικά τον θάνατο και την φθορά.

Πράγματι, προκαλεί θαυμασμό και ιερό δέος, με πόση σοφία, αγάπη και δικαιοσύνη ο παντοδύναμος Θεός θεραπεύει, ανιστά και αποκαθιστά στην πρώτη δόξα το ‘’εξαίσιο πτώμα’’, τον άνθρωπο. Εκείνος κατήλθε εξ άκρας αγάπης στην ιδική μας ευτέλεια, περπάτησε στην ιδική μας ζωή και στους ιδικούς μας δρόμους, άπλωσε το χέρι Του για να μας ανασύρει μέσα από τον βόρβορο των παθών, να μας φανερώσει την αλήθεια, που ελευθερώνει τον άνθρωπο, να μας διδάξει την αγάπη, που φθάνει έως Σταυρού, να μας ανοίξει τον Παράδεισο, να νικήσει τον θάνατο με τον θάνατό Του, να κατέλθει στον Άδη και να συντρίψει τον το κράτος έχοντα του θανάτου, τον διάβολο και να παραδώσει σ’ εμάς τα τρόπαια αυτής της μοναδικής νίκης.

Ο Σταυρός του Κυρίου είναι η αφετηρία και της ιδικής μας πνευματικής νίκης. Μίας νίκης, που ανήκει στο Φως, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στον Κύριό μας και Σωτήρα του κόσμου, Ιησού Χριστό!

Το διά Σταυρού Πάθος του Κυρίου μας υπήρξε λυτρωτικό για ολόκληρο τον κόσμο. Ο Χριστός, ο αιώνιος Βασιλεύς της δόξης, ανέρχεται εκουσίως επί του Σταυρού ταπεινούμενος, αλλά και δοξαζόμενος για να νικήσει την ξένη προς την ανθρώπινη φύση αμαρτία, την φθορά και τον θάνατο.

Διά του φυσιζώου θανάτου Του, ελευθέρωσε ολόκληρο το ανθρώπινο γένος, από το βάρος της ενοχής του προπατορικού αμαρτήματος, κατακρίνοντας την αμαρτία στο θεανδρικό Του πρόσωπο.

Ανήλθε ο ελευθερωτής Κύριός μας στον Σταυρό και διά των αντιθέτων ενίκησε τα αντίθετα. Διά της απολύτου και άκρας ταπεινώσεώς Του εταπείνωσε την υπερηφάνεια του διαβόλου και εδίδαξε θεοπρεπώς στον άνθρωπο, ο οποίος ηθέλησε να καταστεί θεός χωρίς Θεόν, αυτονομημένος και αποξενωμένος, από την πηγή της Ζωής, την σωτήριο αλήθεια. Απεκόπη ο άνθρωπος, φθόνω και συνεργία του διαβόλου, από τον Θεό, την αείζωο πηγή και διά τούτο εγεύθη θανάτου, στην διπλή του μορφή, σωματικό και πνευματικό.

Μας λέγουν οι άγιοι της Εκκλησίας Πατέρες, ότι ο Κύριός μας, “θεοσόφω δελεάσματι” ηγγίστρευσε τον υπερήφανο όφι, “το αδηφάγο κήτος”, χρησιμοποιώντας τον Σταυρό Του, ως ‘’αγκίστρι’’ και ως ‘’δόλωμα’’ το ίδιο το πανάχραντο Σώμα Του, έτσι ώστε, η παναγία ψυχή Του ενωμένη με την Θεότητα να κατέλθη διά του Σταυρού και του θανάτου στον Άδη, όπου και έλαμψε, εφώτισε τα σκιερά βασίλεια με το ζωογόνο και άκτιστο Φως, εδέσμευσε τον ισχυρό και ανθρωποκτόνο τύραννο, που επιστεύετο ως θεός διά την αλαζονείαν του, ελευθερώνοντας την ”εν σκότει και σκιά θανάτου” ευρισκομένη ανθρωπότητα, από τα δεσμά του διαβόλου και τον φόβο του θανάτου.

Ο Παράδεισος έγινε και πάλιν βατός, προσβάσιμος, προσιτός και οικείος για τους ανθρώπους. Πρώτος εισήλθε σ’ αυτόν ένας ληστής, ένας κακούργος, θέτοντας ως κλειδί την μετάνοιά του. Ο ποτέ ανίκητος εχθρός έγινε υπάκουος υπηρέτης του ανθρώπου για την αθανασία και την πληρότητα της ζωής. Η κάθοδος του Χριστού στον Άδη σηματοδοτεί την ιδική μας άνοδο και ανάσταση στην χώρα των ζώντων, στην τρισευδαίμονα πατρίδα της εν Χριστώ αειζωΐας.

Ας ατενίσουμε, αδελφοί μου, τον Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου μας κι ας ασφαλίσουμε την ζωή μας κάτω από την σκιά Του. Ο Σταυρός του Χριστού δεν είναι το τέλος, αλλά το προανάκρουσμα της ‘’καινής ημέρας’’ της Αναστάσεως, το κλειδί του Παραδείσου, η χαρά και η ελπίδα της Αναστάσεως. Διά του Σταυρού, χαρά και ζωή ανέτειλε στον κόσμο, μέσα από το μέγα θαύμα της Αναστάσεως!».

Να αναφερθεί, ότι σήμερα Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου, ο Σεβ. κ. Θεολόγος θα ιερουργήσει στην πανηγυρική θ. Λειτουργία, στον εορτάζοντα ιερό Ναό Τιμ. Σταυρού Σερρών, κατά την διάρκεια της οποίας, θα τελεσθεί η ακολουθία της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, σύμφωνα με το εκκλησιαστικό τυπικό.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Οδοιπορικό στην Ιταλία

Προσκύνημα στην Κρήτη

Προσκύνημα στην Κύπρο

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ

Περιοδικό Άγιος Νικήτας

Ροή Ειδήσεων

Νέες Εκδόσεις

Ενημερωτικά Φυλλάδια

Ορθόδοξη Πνευματικότητα

Σταυρός, «η ωραιότης της Εκκλησίας»

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού συνδέεται στενότατα με την ιστορία του Έθνους μας και της Εκκλησίας μας. Ωστόσο οι άγιοι Πατέρες, που όρισαν τούτη τη γιορτή, προβάλλοντας στα μάτια μας τον ζωηφόρο Σταυρό, μας υπενθυμίζουν πως αυτός είναι το ιερότατο κειμήλιο της κοσμοσωτήριας νίκης του Κυρίου μας κατά του θανάτου. Έτσι το προφητόφθεγκτο ξύλο, του οποίου οι Προφήτες συνέλαβαν τη δόξα αιώνες πριν, στημένο στους ναούς μας, μας υπενθυμίζει τον θρίαμβο του Εσταυρωμένου.

Αλλά δεν θα σταθώ σ’ αυτό τον θρίαμβο. Καθώς βλέπω τον Σταυρό υψωμένο αναρωτιέμαι: Γιατί να ‘ναι ο Σταυρός «ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας»; Πώς ένα όργανο επαίσχυντης τιμωρίας, ένα όργανο τόσο ατιμωτικού θανάτου, πήρε τέτοια θέση στην Εκκλησία μας, ώστε ν’ αποτελεί όχι μόνο τιμή, ευλογία, δόξα, σύμβολο θριάμβου, αλλά και μια παρουσία έκτακτης ομορφιάς, που ωραΐζει αιώνες τώρα τους ναούς μας και ολόκληρη την Εκκλησία;

Ο Σταυρός είναι «ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας» γιατί μας φωνάζει, πως ό,τι γίνεται με τη θυσία, η οποία προσφέρεται από αγάπη για την δόξα του Θεού, από αγάπη για τη δόξα της Εκκλησίας , είναι αφάνταστα ωραίο. Ο Σταυρός δεν είναι μόνο «ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας» γιατί βάστασε τον Άγιο των αγίων, τον «κάλλει ὡραῖον» από όλους τους ανθρώπους· γιατί έγινε το άρμα του Ηλίου της Δικαιοσύνης, που ανεβασμένος σ’ αυτόν περιέδραμε ως παντοδύναμος τη γη, την άβυσσο, τον ουρανό, σκορπίζοντας μυστική χαρά στον άνθρωπο. Είναι «ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας», γιατί μ’ αυτόν ως όπλο έλαμψαν στο στερέωμα οι Μάρτυρες, οι όσιοι, οι άγιοι. Έγινε αυτός «το εὐμενέστατον σθένος» όχι μόνο των ώριμων, αλλά και των νέων, των εφήβων, των παιδιών, των νεαρών παρθένων, που αθλούσαν στα αμφιθέατρα ή στους τροχούς ή τηγανίζονταν στα τήγανα των δημίων. Όχι μόνον οι ώριμοι, αλλά κι οι νέοι κι οι νέες καρφωμένοι σ’ αυτόν ή κρατώντας τον στον ώμο ή γονατισμένοι μπροστά του ή αγκαλιάζοντάς τον και ζητώντας τη χάρη του έλαμπαν από θεία χαρά και ουράνια δύναμη. Περιλάμπονταν με υπεργήινη δόξα και αγγελική ωραιότητα. Μέσα στο σύγκραμα του πόνου και της μυστικής χαράς τους γίνονταν φωτόμορφοι τόσο, ώστε όσοι τους έβλεπαν έμεναν εκστατικοί!

Να γιατί σ’ έναν κόσμο που όλα αλλάζουν, όλα γερνούν, όλα μαραίνονται, φυλλορροούν και πέφτουν, ο Σταυρός δεν μένει μόνο πάντα όρθιος, αλλά αποτελεί και την ωραιότητα της Εκκλησίας μας. Είναι να μην τον υψώνει η Εκκλησία μας μέσα σε βασιλικούς κι άλλοτε μέσα σε λουλούδια; Κι εμείς πιστά τέκνα της, στολιζόμαστε και καταλαμπρυνόμαστε από τη φωτοπάροχη αίγλη του ζωοδώρητου τούτου ξύλου, που φωτίζει όλο τον κόσμο. Και καθώς τον προσκυνούμε ταπεινά με συντριβή, πίστη κι ευγνωμοσύνη ακούμε τη μυστική φωνή που μας λέει: Κοιτάξτε την πύλη της αιωνιότητας. Θα την περάσετε, αν ζήσετε εδώ μια ζωή θυσίας και σταυρού.

Στις γιορτές της Ορθοδοξίας, Ν. Π. Βασιλειάδη

Λόγος εἰς τήν Ὕψωσιν τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ

Λόγος εἰς τήν Ὕψωσιν τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ Αγίου Ανδρέου, Αρχιεπισκόπου Κρήτης του Ιεροσολυμίτου Ἑορτάζομε τήν πανήγυρι τοῦ Σταυροῦ, καί ὅλο τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας καταφωτίζεται. Ἑορτάζομε τήν πανήγυρι τοῦ Σταυροῦ, καί ὅλη ἡ οἰκουμένη φωταγωγεῖται καί γεμίζει μέ ἀκτῖνες θεϊκῆς χαρᾶς. Ἑορτάζομε τήν πανήγυρι τοῦ Σταυροῦ, διά τοῦ ὁποίου τό σκοτάδι (τῆς ἁμαρτίας) ἐδιώχθη, καί ἦλθε τό φῶς…

Λόγος εἰς τήν ὕψωσιν τοῦ τιμίου Σταυροῦ καί εἰς τήν Ἁγίαν Ἀνάστασιν

Λόγος εἰς τήν ὕψωσιν τοῦ τιμίου Σταυροῦ καί εἰς τήν Ἁγίαν Ἀνάστασιν Άγιος Σωφρόνιος, Αρχιεπίσκοπος Ιεροσολύμων Σταυρού πανήγυρης και ποίος να μην σκιρτήσει; Αναστάσεως διακήρυξις και ποίος χαρούμενα να μην γελάση; Ναι, ανασκίρτησις δια τον Σταυρόν: Διότι όταν αυτός ενεπήχθη εις τον τόπον του Κρανίου έχοντας καρφωμένο επάνω του τον Δεσπότην της κτίσεως, Εσχισε το εις βάρος μας χρεωστικόν έγγραφον,…

Εἰς τήν ῞Υψωσιν τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ

Εἰς τήν ῞Υψωσιν τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ Φιλοθέου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως α´ ᾿Επειδή ἀπεκόπημεν ἀπό τήν πρώτη καί θεία καί μακαρία ζωή λόγῳ τῆς παραβάσεως τοῦ προπάτορος, καί μακρυνθέντες ἀπό τόν Θεόν, ἐγίναμε ἐξόριστοι τοῦ Παραδείσου, καί ξεπέσαμε εἰς μία πολύ ἁμαρτωλή ζωή, καί κατεκρίθημεν εἰς τό νά ἀποθάνωμε, καί κατατεμαχισθήκαμε σέ ἀναρίθμητες γνῶμες, καί πλάνες καί ἀσέβειες, ὡς δοῦλοι…

Πατερικόν Λειμωνάριον

Πατερικό Θησαύρισμα

Ἅγιος Ἀντώνιος ὁ Μέγας

Οἱ ἄνθρωποι καταχρηστικά λέγονται λογικοί. Δεν εἶναι λογικοὶ ὅσοι ἔμαθαν ἀπλῶς τὰ λόγια καὶ τὰ βιβλία τῶν ἀρχαίων σοφῶν, ἀλλ’ ὅσοι ἔχουν τὴ λογικὴ ψυχὴ καὶ μποροῦν νὰ διακρίνουν ποιὸ εἶναι τὸ καλὸ καἰ ποιὸ τὸ κακό καὶ ἀποφεύγουν τὰ πονηρὰ καὶ βλαβερὰ στὴν ψυχή, τὰ δὲ ἀγαθὰ καὶ ψυχωφελῆ, τὰ ἀποκτοῦν πρόθυμα μὲ τὴ μελέτη καὶ τὰ ἐφαρμόζουν μὲ πολλὴ εὐχαριστία πρὸς τὸν Θεό. Αὐτοὶ μόνοι πρέπει νὰ λέγονται ἀληθινὰ λογικοὶ ἄνθρωποι.

Ἰουστῖνος Πόποβιτς

Ἡ αἰωνιότητα εἶναι φρικιαστικὴ δίχως Θεάνθρωπο, γιατὶ καὶ ὁ ἄνθρωπος εἶναι φοβερὸς δίχως τὸν Θεάνθρωπο. Καθετὶ τὸ ἀνθρώπινο, μονάχα στὸν Θεάνθρωπο ἔχει τὴν τελικὴ καὶ λογικὴ του ἑρμηνεία. Δίχως τὸν θαυμαστὸ Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὅλα τὰ ἀνθρώπινα μεταβάλλονται ἀναπόφευκτα σὲ χάος, σὲ φρίκη, σὲ θάνατο, σὲ κόλαση: ἡ φρόνηση σὲ ἀφροσύνη, ἡ αἴσθηση σὲ ἀπόγνωση, ἡ ἐπιθυμία σὲ αὐτοδιάσπαση μέσα ἀπὸ τὴν αὐτοθέωση ἤ τὴν αὐτοεξουθένωση.

Ἀλφαβητάριον παραινέσεων

Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου

• Ἀρχὴν νόμιζε τῶν ὅλων εἶναι Θεόν.
• Βέβαιον οὐδὲν ἐν βίῳ δόκει πέλειν.
• Γονεῖς τιμῶν μάλιστα Θεὸν φοβοῦ.
• ∆ίδασκε σαυτὸν μὴ λαλεῖν ἃ μὴ θέμις.
• Ἔργοις δ’ ἀρέσκειν σπεῦδε καὶ λόγοις Θεῷ.
• Ζωὴν πόθησον τὴν ἔχουσαν μὴ τέλος.
• Ἡττῶν σεαυτὸν τοῖς φίλοις νικῶν ἔσῃ.
• Θνητὸς δ’ ὑπάρχων μηδόλως μέγα φρόνει.
• Ἰχνηλάτει μὲν τῶν σοφῶν ἀεὶ θύρας.
• Καὶ νοῦν δὲ καλλώπιζε τῆς μορφῆς πλέον.
• Λόγῳ Θεοῦ ἄνοιγε σόν, τέκνον, στόμα.
• Μνήμης δὲ αὐτοῦ μηδαμῶς λάθῃ ποτέ.
• Νήφων προςεύχου τῷ Θεῷ καθ’ ἡμέραν.
• Ξένους ξένιζε, μὴ ξένος γένῃ Θεοῦ.
• Ὁρμὰς χαλίνου τῶν παθῶν ψυχοφθόρους.
• Πέδαις τὸ σῶμα ἀσφαλίζου σωφρόνως.
• Ῥάβδον σεαυτῷ τὴν συνείδησιν φέρε.
• Σαφῶς σχόλαζε ἐν Γραφαῖς ταῖς ἐν θέοις.
• Τὰς τῶν πενήτων ψυχαγώγησον λύπας.
• Ὑπὲρ σεαυτὸν τοὺς πέλας καλῶς θέλε.
• Φίλους ἔχειν σπούδαζε, ἢ πλοῦτον πολύν.
• Χρυσοῦ γὰρ αὐτοὶ εὐκλεέστεροι λίαν.
• Ψεῦδος μίσησον, τὴν δ’ ἀλήθειαν φίλει.
• Ὦ παῖ, φυλάσσων ταῦτα σώζῃ ἐνθέως.

Φωτοθήκη

Η Ορθόδοξος Φωτογραφική Συλλογή της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει πληθώρα ψηφιακών εικόνων, στις οποίες αποτυπώνεται η πολυποίκιλη δραστηριότητα και σημαντικά γεγονότα της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

Πατριαρχική επίσκεψις
στην Εκκλησία των Σερρών
(17-21 Απριλίου 2015)

Επίσκεψη του Μακαριωτάτου
Αρχιεπισκόπου Αθηνών και
πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου Β΄
στην Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης
(7-9 Μαΐου 2016)

Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης
Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος
στην Ιερά Μητρόπολη
Σερρών και Νιγρίτης
(7-11-2016)

Βιντεοθήκη

Η ορθόδοξος βιντεοθήκη της Ιεράς Μητροπόλεως Σερρών και Νιγρίτης περιλαμβάνει μία ψηφιακή συλλογή από βίντεο, η οποία προσφέρεται για περιήγηση και ενημέρωση σχετικά με την Ορθόδοξη πίστη και τις δραστηριότητες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
1ο και 2ο μέρος
(Διάρκεια: 61′ – 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
3ο, 4ο και 5ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 54′ – 60′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
6ο, 7ο και 8ο μέρος
(Διάρκεια: 57′ – 50′ – 59′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
9ο μέρος
(Διάρκεια: 67′) (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ
Ι.Μ. ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ
10ο μέρος
(Διάρκεια: 120′) (ΒΙΝΤΕΟ)

20 χρόνια ‘Ράδιο Κιβωτός’
(18/02/2024) (ΒΙΝΤΕΟ)

Συναξάρι της Ημέρας

Ὀρθόδοξος Συναξαριστής - Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025
Σήμερα τιμοῦνται οἱ Ἅγιοι:

Οἱ Ἁγίες Σοφία, Πίστη, Ἐλπίδα καὶ Ἀγάπη

Μαρτύρησαν στὰ χρόνια τοῦ αὐτοκράτορα Ἀδριανοῦ (117-138). Ἡ μητέρα Σοφία, τίμια καὶ θεοσεβὴς γυναῖκα, γρήγορα χήρεψε, καὶ μὲ τὶς τρεῖς κόρες της ἦλθε στὴ Ρώμη. Ἐκεῖ συνελήφθησαν, διότι καταγγέλθηκαν σὰν φημισμένες χριστιανές. Ἀφοῦ ἀπομόνωσαν τὴν μητέρα, ἄρχισαν νὰ ἀνακρίνουν τὶς κόρες. Πρώτη παρουσιάστηκε στὸ Βασιλιὰ ἡ δωδεκάχρονη Πίστη. Τῆς πρότεινε νὰ ἀρνηθεῖ τὸ Χριστὸ καὶ θὰ τῆς χορηγοῦσε τὰ πάντα, γιὰ νὰ ζήσει εὐτυχισμένη ζωή. Τὰ λόγια της Ἁγίας Γραφῆς ἀποτέλεσαν δυναμικὴ ἀπάντηση τῆς Πίστης: «Ἐν πίστει ζῶ, τὴν τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ». Δηλαδή, ζῶ ἐμπνεόμενη ἀπὸ τὴν πίστη μου στὸ Χριστό, ποὺ μὲ ἀγάπησε καὶ ἔδωσε τὸν ἑαυτό Του γιὰ τὴν σωτηρία μου. Τότε, μετὰ ἀπὸ φρικτὰ βασανιστήρια, τὴν ἀποκεφάλισαν. Ἐπίσης μὲ τὰ λόγια της Ἁγίας Γραφῆς, ἀπάντησε καὶ ἡ δεκάχρονη Ἐλπίδα, ὅταν τὴν ρώτησαν ἂν ἀξίζει νὰ ὑποβληθεῖ σὲ τέτοια βασανιστήρια. Ναί, ἀξίζει, εἶπε, διότι «ἠλπίκαμεν ἐπὶ Θεῷ ζῶντι, ὃς ἐστὶ σωτὴρ πάντων ἀνθρώπων, μάλιστα πιστῶν». Δηλαδή, ἔχουμε στηρίξει τὶς ἐλπίδες μας στὸ ζωντανὸ Θεό, ποὺ εἶναι σωτὴρ ὅλων τῶν ἀνθρώπων, καὶ πρὸ πάντων τῶν πιστῶν. Ἀμέσως τότε καὶ αὐτὴ ἀποκεφαλίστηκε. Ἀλλὰ δὲν ὑστέρησε σὲ ἀπάντηση καὶ ἡ ἐννιάχρονη Ἀγάπη. Εἶπε ὅτι ἡ ὕπαρξή της εἶναι στραμμένη «εἰς τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καὶ εἰς τὴν ὑπομονὴ τοῦ Χριστοῦ». Βέβαια, δὲν ἄργησαν νὰ ἀποκεφαλίσουν καὶ αὐτή. Ὁ δὲ Κύριος, μετὰ τρεῖς μέρες, παρέλαβε καὶ τὴν μητέρα τους.

Ἡ Ἁγία Ἀγαθοκλεία

Μὲ τὴν μεγάλη της ὑπομονὴ στὸ μαρτύριο, στόλισε καὶ αὐτὴ τοὺς πρώτους αἰῶνες τοῦ χριστιανισμοῦ. Ἂν καὶ ἀπὸ τὴ γέννησή της δούλα, ἔλαμψε διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐλεύθερη στὴν ψυχή. Ὁ κύριός της, ποὺ ὀνομαζόταν Νικόλαος, εἶχε γίνει χριστιανὸς καὶ φερόταν πρὸς τὴν Ἀγαθοκλεία μὲ πολλὴ φιλανθρωπία καὶ ἀγαθότητα. Ἀλλ᾿ ἡ κυρία της, Παυλίνα, γυναῖκα σκληρόκαρδη, ἐπέμενε στὴν εἰδωλολατρία. Καὶ ὅπως ἦταν θυμώδης καὶ μέθυσος βασάνιζε πολλὲς φορὲς τὴν Ἀγαθοκλεία καὶ προσπαθοῦσε μὲ πεῖσμα νὰ τὴν ἐπαναφέρει στὴ θρησκεία τῶν εἰδώλων. Ἐπὶ ὀκτὼ χρόνια ἔτσι, ἡ ταλαίπωρη καὶ συγχρόνως μακάρια δούλα, ὑπέφερε καθημερινὴ ζωὴ μαρτυρίου. Τὴν ἔβριζε, τὴν χτυποῦσε, κένταγε μὲ πιρούνια τὸ σῶμα της καὶ τὴν πλήγωνε μὲ ἀλύπητο μαστίγωμα. Καὶ ἐπειδὴ ὅλα αὐτὰ δὲν νικοῦσαν τὴν γνώμη τῆς εὐσεβέστατης χριστιανῆς, κάποια μέρα, ἄναψε φωτιὰ καὶ τὴν ἔσπρωξε μέσα σ᾿ αὐτή. Ἔτσι ἡ Ἀγαθοκλεία λυτρώθηκε ἀπὸ τὴν ἀσεβὴ καὶ κακοῦργο εἰδωλολάτρισσα κυρία της, καὶ ἀποδήμησε στὰ μακάρια καὶ ἐλεύθερα σκηνώματα τῶν δικαίων.

Οἱ Ἅγιοι Μάξιμος, Θεόδοτος καὶ Ἀσκληπιοδότη

Μαρτύρησαν μὲ σκληρὸ τρόπο, ἐπειδὴ ὁμολόγησαν τὸν Χριστό. Στὴν ἀρχὴ τοὺς μαστίγωσαν, κατόπιν τοὺς ἔκοψαν τὰ χέρια καὶ τὰ πόδια, τοὺς φυλάκισαν καὶ στὸ τέλος τοὺς ἀποκεφάλισαν. (Καταγόταν ἀπὸ τὴν Μαρκιανούπολη τῆς Θρᾴκης).

Ἡ Ἁγία Λουκία ἡ χήρα καὶ Γεμινιανός ὁ γιός της

Ἡ ἁγία Λουκία ἦταν πλούσια Ρωμαία κατὰ τὴν ἐποχὴ τῶν βασιλέων Διοκλητιανοῦ (284-304) καὶ Μαξιμιανοῦ (286-305). Μετὰ 36 χρόνια χηρείας καὶ σὲ ἡλικία 75 χρονῶν, προδόθηκε ἀπὸ τὸν εἰδωλολάτρη γιό της Εὐτρόπιο, στὸν Διοκλητιανό, ὅτι πιστεύει στὸν Χριστό. Τότε ἡ Ἁγία συνελήφθη καὶ κλείστηκε στὴ φυλακή. Ἐκεῖ ὑπέστη σκληρὰ βασανιστήρια, ἀλλὰ μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ παρέμεινε ἀβλαβὴς καὶ περιφερόταν στὴν πόλη γιὰ νὰ ἀποδοκιμάσει μ᾿ αὐτὸν τὸν τρόπο τὴν μικρότητα τῶν βασανιστῶν της. Τὸ εἶδε αὐτὸ ὁ Γερμινιανὸς (ἢ Γεμινιανός), πίστεψε στὸν Χριστὸ καὶ μαζὶ μὲ τὴν Λουκία παρουσιάστηκε στὸν βασιλιά, ὁμολογώντας τὸν Χριστό. Ἡ Λουκία υἱοθέτησε τὸν Γερμινιανό, τὸν βάπτισε καὶ ἀφοὶ ἀπαλλάχτηκαν ἀπὸ τοὺς βασανιστές τους, ἔφυγαν στὸ Ταυρομένιο τῆς Σικελίας. Ἀλλὰ ἐκεῖ, λόγω διωγμοῦ, ἡ Λουκία τράβηξε γιὰ τὰ βουνά, ὅπου ἀπεβίωσε εἰρηνικά. Ὁ δὲ Γερμινιανὸς συνελήφθη καὶ ἀποκεφαλίστηκε.

Ἡ Ἁγία Θεοδότη «τῆς ἐν Νίκαιᾳ»

Ἔζησε στὰ χρόνια τοῦ βασιλιᾶ Ἀλέξανδρου Σεβήρου (222 μ.Χ.), ὅταν διοικητὴς στὴν Καππαδοκία εἶχε σταλεῖ ὁ Σιμπλίκιος. Ἡ Θεοδότη ἦταν ἀπὸ τὸν Εὔξεινο Πόντο, χριστιανὴ πλούσια, ἀλλ᾿ ἀκόμα ἀσύγκριτα πλουσιότερη στὴν εὐσέβεια καὶ στὰ ἔργα φιλανθρωπίας. Καταγγέλθηκε στὸν Σιμπλίκιο, ὅτι μὲ προσωπικές της ἐνέργειες, ἀλλὰ καὶ μὲ χρηματικὰ βοηθήματά της, προσηλυτίζει εἰδωλολάτρες στὸν χριστιανισμό. Ἀμέσως τότε τὴν συνέλαβαν καὶ τὴν βασάνισαν μὲ φρικτὸ τρόπο. Ἀλλὰ μὲ θαυματουργικὸ τρόπο οἱ πληγές της ἔκλεισαν καὶ ἡ πόρτα τῆς φυλακῆς ἄνοιξε αὐτόματα. Ἔτσι διασώθηκε καὶ ἀπὸ τὸ βραστὸ νερὸ καὶ ἀπὸ ἄλλα θανατηφόρα βασανιστήρια. Τελικὰ τὴν ἀποκεφάλισαν καὶ ἔτσι ἔνδοξα ἔλαβε τὸ στεφάνι τοῦ μαρτυρίου. (Πρόκειται μᾶλλον περὶ τῆς ἰδίας Ἁγίας, ποὺ ἑορτάζει μαζὶ μὲ τὸν Ἅγιο Σωκράτη καὶ τὴν 21η Ὀκτωβρίου).

Οἱ Ἅγιοι Χαράλαμπος, Παντολέων καὶ ἡ συνοδεία τους

«Ἡ σύναξις αὐτῶν τελεῖται ἐν τῷ Δευτέρῳ».

Οἱ Ἅγιοι Πηλέας καὶ Νεῖλος Ἱερομάρτυρες καὶ Ἐπίσκοποι

Κατάγονταν ἀπὸ τὴν Αἴγυπτο. Παρουσιάστηκαν μὲ θάρρος σὰ Χριστιανοί, μαζὶ μὲ τὸν Πατερμούθιο, τὸν Ἠλία καὶ 100 ἄλλους χριστιανούς, στὸν εἰδωλολάτρη βασιλιά. Ὑπέστησαν φρικτὰ μαρτύρια, τοὺς ἔβγαλαν τὸ δεξὶ μάτι καὶ στὸ τέλος τοὺς ἔκαψαν ζωντανούς.

Οἱ Ἅγιοι Πατερμούθιος καὶ Ἠλίας οἱ ἔνδοξοι

Μαρτύρησαν διὰ πυρός. Βλέπε πιὸ πάνω Πηλέας καὶ Νεῖλος.

Οἱ Ἅγιοι 100 Μάρτυρες οἱ Αἰγύπτιοι

Βλέπε πιὸ πάνω Πηλέας καὶ Νεῖλος.

Οἱ Ἅγιοι 50 Μάρτυρες ἀπὸ τὴν Παλαιστίνη

Αὐτοὶ ἦταν ἀπὸ μία χώρα ποὺ ὀνομαζόταν Ζωώρα. Καταγγέλθηκαν στὸν δούκα τοῦ τόπου, ὅτι ἦταν χριστιανοί. Στὴν ἀρχὴ τοὺς ἔστειλαν στὰ μεταλλεῖα σὰν ἐργάτες, ἀλλ᾿ ἐπειδὴ ἐπέμεναν στὴν πίστη τους, τελικά τους ἔκαψαν στὴ φωτιὰ ζωντανούς.

Οἱ Ἅγιοι Ἡρακλείδης καὶ Μύρων ἐπίσκοποι Ταμάσου τῆς Κύπρου

Ὁ Ἡρακλείδης ἦταν γιὸς ἱερέα εἰδωλολάτρη, τοῦ Ἱεροκλέα, ποὺ ἱεράτευε κατὰ τὴν Σολέα τῆς Κύπρου, στὸ χωριὸ Λαμπαδιστό. Ὁ ἱερέας διακρινόταν γιὰ τὰ φιλόξενα αἰσθήματά του καὶ γι᾿ αὐτὸ δὲν δίστασε νὰ φιλοξενήσει τὸν Παῦλο καὶ τὸν Βαρνάβα καὶ τὸν Μᾶρκο, ὅταν αὐτοὶ βρέθηκαν στὸ ἔδαφος τῆς Κύπρου. Τότε εἵλκυσαν στὸν Χριστὸ τὸν γιό του Ἡρακλείδη καὶ αὐτὸς στὴ συνέχεια ἔφερε στὸν Χριστὸ τοὺς γονεῖς του. Τὸν Ἡρακλείδη ὁ Παῦλος διόρισε ἐπίσκοπο Ταμασίων τῆς Κύπρου. Ἐργάστηκε μὲ πολὺ ζῆλο, ἔχοντας συνεργάτη του τὸν Μύρωνα. Μπόρεσαν καὶ οἱ δυὸ νὰ φέρουν κοντὰ στὸν Χριστὸ πολλοὺς εἰδωλολάτρες. Οἱ ἐπιτυχίες τους ὅμως αὐτές, προκάλεσαν τὴν μανία τῶν ἀπίστων. Καὶ ἔτσι κάποια μέρα, ὅρμησαν ὁπλισμένοι ἐπάνω τους καὶ ἀφοῦ τοὺς θανάτωσαν, στὴ συνέχεια τοὺς ἔριξαν στὴ φωτιά. Καὶ ἔτσι ἔλαβαν τὸ ἁμαράντινο στεφάνι τοῦ μαρτυρίου.

Ὁ Ὅσιος Ἀναστάσιος ὁ θαυματουργὸς «ὁ ἐν Κύπρῳ»

Ἡ μνήμη του δὲν ἀναφέρεται σὲ κανένα Συναξαριστή. Μόνασε στὴν Κύπρο μαζὶ μὲ ἄλλους 300, ἐπὶ βασιλείας Ἀλεξίου καὶ Ἰωάννου Κομνηνῶν. Ἀπεβίωσε εἰρηνικά. (Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται μαζὶ μ᾿ αὐτὴ τοῦ Ἁγίου Ἀγαπίου καὶ Ἀλεξάνδρου, βλέπε σχετικῶς Α.Χ.Ε.Χ.).

Ὁ Ἅγιος Εὐξίφιος

Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται ἐπιγραμματικὰ στὸ «Μικρὸν Εὐχολόγιον ἢ Ἁγιασματάριον» ἔκδοση Ἀποστολικῆς Διακονίας 1956, χωρὶς ἄλλες πληροφορίες. Πουθενὰ ἀλλοῦ δὲν ἀναφέρεται ἡ μνήμη του. Ἴσως συγχέεται μὲ τὸν ἅγιο Αὔξιβιο (17 Φεβρουαρίου). (Ἐδῶ ὁρισμένοι Συναξαριστές, ἀναφέρουν καὶ τὴν μνήμη τῶν 300 Ἀλαμανῶν Κυπρίων, βλέπε σχετικῶς Α.Χ.Ε.Χ.).

Ημερολόγιο 2025

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ

Τοπικό Αγιολόγιο

Τοπικοί άγιοι στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης είναι ο Ιερομάρτυς Άγιος Νικήτας ο νέος, ο Άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης ο Σερραίος, οι εν Μεγάροις Άγιοι Τέσσαρες Μάρτυρες, ο Άγιος Νεομάρτυς Βενέδικτος ο εξ Εζεβών, ο Όσιος Ιωάννης κτίτορας της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σερρών και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κάλλιστος Α'

Ιεροί Ναοί

Στην Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης υπάγονται 114 Ενοριακοί Ναοί, που κατανέμονται σε 4 Αρχιερατικές Περιφέρειες, 66 Παρεκλήσια και 22 Ναοί Κοιμητηρίων.

Προσκυνηματικοί Ναοί

Οι Προσκυνηματικοί Ναοί της Ιεράς Μητροπόλεως μας είναι ο Ιερός Καθεδρικός Ναός καί Προσκυνηματικός των Αγίων Θεοδώρων Σερρών και ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός Αγίου Αντωνίου Στρυμονικού Σερρών.

Ιερές Μονές

Τα πάνσεπτα Ιερά Μοναστήρια που στολίζουν πνευματικώς την Ιερά μας Μητρόπολη είναι η Ιερά Ανδρώα Μονή της Αγίας Παρασκευής Σερρών, η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σερρών, η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Αγίου Πνεύματος Σερρών, η Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου "Βύσσιανης", η Ιερά Μονή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Αγίου Πνεύματος και η η Ιερά Μονή Αγίου Πνεύματος του ομώνυμου χωριού.

ΨΥΧΗΣ ΑΚΟΣ

Κειμήλια Πίστεως και Πολιτισμού
της Εκκλησίας των Σερρών

Πρωτοσύγκελλος

Αρχιμ. Γαβριήλ Παλιούρας
Τηλ.: +30 23210 68115
E-Mail: [email protected]

Γενικ. Αρχιερ. Επίτροπος

Πρωτοπρ. Θωμάς Τσιάγγας
Τηλ.: +30 23210 68102

Ιδιαίτερο Γραφείο

Αρχιμ. Νεκτάριος Καϊμακάμης
Τηλ.: +30 23210 68100

Γραμματεία

Αρχιμ. Νικήτας Χαλέμης, Θεολόγος
Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος, Θεολόγος
Τηλ.: +30 23210 68103
Φαξ: +30 23210 68117

Επικοινωνία

Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης
Κύπρου 10, 62122 Σέρρες
Τηλ.: +30 23210 68100
Φαξ: +30 23210 68119
E-Mail: [email protected]